ANNONSE

Uenige om p-plassene ved nye Vestli skole:

Bil eller sykkel?

Bil eller sykkel?

SKAL RIVES: Vestli skole skal bli ny og en flerbrukshall skal komme på plass.

Mens Ap ønsker å oppmuntre til mer sykling, ønsker resten av bydelsutvalget i Bydel Stovner flere parkeringsplasser.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

FOR SYKKEL: Arbeiderpartiet ønsker å ha nok sykkelparkeringsplasser ved nye Vestli skole.

Se bildet større

FOR BIL: SV, Frp og Høyre er opptatt av at det er tilstrekkelig med parkeringsplasser.

Nye Vestli skole preget sist BU-møte i Bydel Stovner. Siden skolebygget skal rives og ny skole og flerbrukshall skal bygges, er det mye som skjer i området.

Selv om alle kan si seg enige i at dette er en stor sak for Vestli, er det noen punkter hvor bydelspolitikerne ikke er helt samstemte. Det skal være 220 sykkelparkeringsplasser og kun åtte parkeringsplasser.

Det er press på parkeringsplassene i dag. Vestli torg skal redusere sine parkeringsplasser med 50 prosent og skolen skal øke i omfang. Med flere ansatte, foresatte og besøkende blir det mer bruk for parkering, sier Ingelin Kristin Nord (H).

– Flerbrukshallen som skal komme ønsker vi at skal bli brukt på kveldstid, og da melder også behovet seg for parkeringsplasser, sier hun.

Nord mener at det ikke er enkelt å komme seg fra innad i bydelen til Vestli på kveldstid - kun via t-banelinje 5.

Går utover syklistene

Skolen skal utvides med 850 elever, noe som er 300 mer enn i dag. Med et slikt gigantisk løft som skal skje på Vestli, mener Bjørn Hallme (Ap) at man må gi og ta.

– Vi har allerede tatt en del av sykkelparkeringen for å få plass til el-parkering. Skal man gå lenger og ta bort mer som Høyre vil, går det tre sykkelparkeringer for én bil. Det blir mindre for de som ønsker å sykle, sier han.

– I forslaget til det nye byrådet ligger det at man skal sykle mer. Det forholder vi oss til.

En trafikkanalyse som er utført viser at det vil bli økt trafikk når skolen utvides og flerbrukshallen kommer på plass.

For å ivareta trafikksikkerheten for barna foreslår vi at det blir fortau på hele strekningen mellom skolen til torget, sier Hallme.

Barnas sikkerhet først

Både SV og Frp er enige med Høyre om parkeringsplasser, men med trafikksikkerhet i fokus, fikk Ap full støtte av alle i BU.

– Vi kan ikke forvente at alle skal bo ved t-banelinjen. At alle skal sykle, gå eller ta t-banen tror jeg er urealistisk, sier Tore Ludt (SV).

– Som miljøforkjemper burde jeg tale for sykkelplasser, men jeg ønsker ikke mange sykkelparkeringer som står tomme. Slik det er i dag er vi nødt til å ha nok parkeringsplasser, sier han.

Frps Ombir Upadhyay skjønner ikke hvorfor Ap vil ha mange sykkelparkeringer.

– Dere ønsker å øke antall lærere, men hva med parkeringsplasser, spør han.

– Jeg anbefaler å øke antall parkeringsplasser, men ønsker ikke at det skal gå utover arealet eller bygget, legger Jan-Arild Linja (Frp) til.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE