- Bilistene kjører som griser

- Bilistene kjører som griser

 

Veiarbeidere må daglig hoppe unna hensynsløse bilister som raser forbi asfateringsarbeid. Hvert år skjer det over 300 ulykker og andre farlige situasjoner.

Skrevet av:

Statens vegvesen melder en økning av tilfeller på 12 prosent fra 2010 til 2011. Vegvesenet melder også at det i løpet av de siste fem årene har vært fire alvorlige ulykker der trafikkdirigenter er blitt påkjørt.

Peter Sjöström kjenner seg godt igjen i tallene fra vegvesenet. Han er ansatt hos entrepenørselskapet Terje Hansen AS, som er totalleverandør av asfaltarbeider. På onsdag var han en av flere ansatte som la nytt veidekke i Tevlingveien på Lindeberg.

- Vi opplever farlige situasjoner hver eneste dag, uansett hvor vi legger asfalt, sier han.

Kollega og arbeidsleder Bjørn Pedersen ser støtt og stadig utålmodige fjes bak rattet.

- Det virker som bilister blir lei av å vente, så da kjører de heller forbi som noen griser.

- Nordmenn klager på at det er dårlige veier i landet. Da skulle det bare mangle at vi blir respektert mens vi arbeider med å forbedre veistandarden, mener Peter Sjöström.

Ignorerer skilting

Grunnarbeider Thomas Hansen fra Hansen Maskin opplyser at de har fått en trafikkvakt til stille seg øverst i Tevlingveien. Et slikt tiltak er enkelte ganger en forutsetning for å avverge farlige ulykker.

- Vi setter alltid opp skilt som gir klar beskjed om at det er innkjøring forbudt i den aktuelle gata, men folk gasser på likevel. Jeg har vært vitne til mye grisekjøring, sier Hansen.

- Når folk ikke bryr seg om skiltingen, så må vi ha mannskap. Bilistene kjører ofte såpass fort at det lett kan skje en ulykke, fortsetter grunnarbeideren.

Han erfarer at dersom én sjåfør velger å snike seg inn på en vei som blir asfaltert, så følger gjerne andre bilister etter som en kjedereaksjon.

Bekymringsfullt

Det er divisjon samferdsel i Bymiljøetaten som har ansvar for asfaltering av alle kommunale gater og veier i Oslo, i tillegg til gang- og sykkelveier, bruer, underganger og fortau som er knyttet til de kommunale gatene.

Statens vegvesen har ansvaret for hovedstadens riksveier. Både vegvesenet og Oslo kommune leier inn entreprenører til å utføre asfaltarbeidet.

- Fra 2010 til 2011 hadde vi en økning på 12 prosent når det gjelder farlige situasjoner med bilister. Det er veldig bekymringsfullt, mener byggeleder Arnfinn Trosterud i Statens vegvesen region øst.

Flere påkjørsler

Asfaltsesongen starter når snøen har smeltet bort, og strekker seg normalt over 90 dager.

- Det vi ser oftest er at bilistene ignorerer tegn fra trafikkdirigenter, at de kjører forbi ledebilen eller at de passerer arbeiderne i høy fart, opplyser prosjektleder Torgrim Dahl i Statens vegvesen.

- Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, fortsetter han.

Respekt for politi

Tidligere fulgte politiet med entrepenørene til arbeidsområdet for å sette ut og hente inn sperringer. Nytt for året er å sette inn trafikkvakter der sperringene starter. I dag er det også et krav om at trafikkdirigentene må gjennomføre et kurs hvert femte år.

Byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum ved Statens vegvesen forteller at asfaltbilene også er blitt forbedret som en del av sikkerhetsmessige tiltak.

- Nå bruker vi også bufferbiler, som er biler med store støtputer bak. - Vi har opplevd at trafikanter bryter sperringer og kjører gjennom arbeidsområdet, sier Stenberg.

Farligste veiene

De mest alvorlige tilfellene av ulykker og nestenulykker skjer på veier med to felt som har mye tungtrafikk. I Groruddalen kan det altså oppstå farlige situasjoner langs E6 ved Furuset, siden anleggsarbeidere driver rehabilitering av veien i løpet av sommeren.

Bruk av ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet ble innført som vanlig praksis ved asfaltarbeid på tofeltsveier i 2004. Avdelingsleder Per Kristian Melsnes i Veidekke mener denne praksisen er et godt tiltak sikkerhetsmessig.

- Det gjør at vi får dempet farten forbi arbeidsstedet. Men vi opplever at bilister kjører ut av kolonnen og passerer ledebilden, og da forsvinner den sikkerheten, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!