- Bilistene kjører som griser

- Bilistene kjører som griser

 

Veiarbeidere må daglig hoppe unna hensynsløse bilister som raser forbi asfateringsarbeid. Hvert år skjer det over 300 ulykker og andre farlige situasjoner.

Statens vegvesen melder en økning av tilfeller på 12 prosent fra 2010 til 2011. Vegvesenet melder også at det i løpet av de siste fem årene har vært fire alvorlige ulykker der trafikkdirigenter er blitt påkjørt.

Peter Sjöström kjenner seg godt igjen i tallene fra vegvesenet. Han er ansatt hos entrepenørselskapet Terje Hansen AS, som er totalleverandør av asfaltarbeider. På onsdag var han en av flere ansatte som la nytt veidekke i Tevlingveien på Lindeberg.

- Vi opplever farlige situasjoner hver eneste dag, uansett hvor vi legger asfalt, sier han.

Kollega og arbeidsleder Bjørn Pedersen ser støtt og stadig utålmodige fjes bak rattet.

- Det virker som bilister blir lei av å vente, så da kjører de heller forbi som noen griser.

- Nordmenn klager på at det er dårlige veier i landet. Da skulle det bare mangle at vi blir respektert mens vi arbeider med å forbedre veistandarden, mener Peter Sjöström.

Ignorerer skilting

Grunnarbeider Thomas Hansen fra Hansen Maskin opplyser at de har fått en trafikkvakt til stille seg øverst i Tevlingveien. Et slikt tiltak er enkelte ganger en forutsetning for å avverge farlige ulykker.


- Vi setter alltid opp skilt som gir klar beskjed om at det er innkjøring forbudt i den aktuelle gata, men folk gasser på likevel. Jeg har vært vitne til mye grisekjøring, sier Hansen.

- Når folk ikke bryr seg om skiltingen, så må vi ha mannskap. Bilistene kjører ofte såpass fort at det lett kan skje en ulykke, fortsetter grunnarbeideren.

Han erfarer at dersom én sjåfør velger å snike seg inn på en vei som blir asfaltert, så følger gjerne andre bilister etter som en kjedereaksjon.

Bekymringsfullt

Det er divisjon samferdsel i Bymiljøetaten som har ansvar for asfaltering av alle kommunale gater og veier i Oslo, i tillegg til gang- og sykkelveier, bruer, underganger og fortau som er knyttet til de kommunale gatene.


Statens vegvesen har ansvaret for hovedstadens riksveier. Både vegvesenet og Oslo kommune leier inn entreprenører til å utføre asfaltarbeidet.

- Fra 2010 til 2011 hadde vi en økning på 12 prosent når det gjelder farlige situasjoner med bilister. Det er veldig bekymringsfullt, mener byggeleder Arnfinn Trosterud i Statens vegvesen region øst.

Flere påkjørsler

Asfaltsesongen starter når snøen har smeltet bort, og strekker seg normalt over 90 dager.


- Det vi ser oftest er at bilistene ignorerer tegn fra trafikkdirigenter, at de kjører forbi ledebilen eller at de passerer arbeiderne i høy fart, opplyser prosjektleder Torgrim Dahl i Statens vegvesen.

- Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, fortsetter han.

Respekt for politi

Tidligere fulgte politiet med entrepenørene til arbeidsområdet for å sette ut og hente inn sperringer. Nytt for året er å sette inn trafikkvakter der sperringene starter. I dag er det også et krav om at trafikkdirigentene må gjennomføre et kurs hvert femte år.


Byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum ved Statens vegvesen forteller at asfaltbilene også er blitt forbedret som en del av sikkerhetsmessige tiltak.

- Nå bruker vi også bufferbiler, som er biler med store støtputer bak. - Vi har opplevd at trafikanter bryter sperringer og kjører gjennom arbeidsområdet, sier Stenberg.

Farligste veiene

De mest alvorlige tilfellene av ulykker og nestenulykker skjer på veier med to felt som har mye tungtrafikk. I Groruddalen kan det altså oppstå farlige situasjoner langs E6 ved Furuset, siden anleggsarbeidere driver rehabilitering av veien i løpet av sommeren.


Bruk av ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet ble innført som vanlig praksis ved asfaltarbeid på tofeltsveier i 2004. Avdelingsleder Per Kristian Melsnes i Veidekke mener denne praksisen er et godt tiltak sikkerhetsmessig.

- Det gjør at vi får dempet farten forbi arbeidsstedet. Men vi opplever at bilister kjører ut av kolonnen og passerer ledebilden, og da forsvinner den sikkerheten, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

 
Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!