- Bilistene kjører som griser

- Bilistene kjører som griser

 

Veiarbeidere må daglig hoppe unna hensynsløse bilister som raser forbi asfateringsarbeid. Hvert år skjer det over 300 ulykker og andre farlige situasjoner.

Statens vegvesen melder en økning av tilfeller på 12 prosent fra 2010 til 2011. Vegvesenet melder også at det i løpet av de siste fem årene har vært fire alvorlige ulykker der trafikkdirigenter er blitt påkjørt.

Peter Sjöström kjenner seg godt igjen i tallene fra vegvesenet. Han er ansatt hos entrepenørselskapet Terje Hansen AS, som er totalleverandør av asfaltarbeider. På onsdag var han en av flere ansatte som la nytt veidekke i Tevlingveien på Lindeberg.

- Vi opplever farlige situasjoner hver eneste dag, uansett hvor vi legger asfalt, sier han.

Kollega og arbeidsleder Bjørn Pedersen ser støtt og stadig utålmodige fjes bak rattet.

- Det virker som bilister blir lei av å vente, så da kjører de heller forbi som noen griser.

- Nordmenn klager på at det er dårlige veier i landet. Da skulle det bare mangle at vi blir respektert mens vi arbeider med å forbedre veistandarden, mener Peter Sjöström.

Ignorerer skilting

Grunnarbeider Thomas Hansen fra Hansen Maskin opplyser at de har fått en trafikkvakt til stille seg øverst i Tevlingveien. Et slikt tiltak er enkelte ganger en forutsetning for å avverge farlige ulykker.


- Vi setter alltid opp skilt som gir klar beskjed om at det er innkjøring forbudt i den aktuelle gata, men folk gasser på likevel. Jeg har vært vitne til mye grisekjøring, sier Hansen.

- Når folk ikke bryr seg om skiltingen, så må vi ha mannskap. Bilistene kjører ofte såpass fort at det lett kan skje en ulykke, fortsetter grunnarbeideren.

Han erfarer at dersom én sjåfør velger å snike seg inn på en vei som blir asfaltert, så følger gjerne andre bilister etter som en kjedereaksjon.

Bekymringsfullt

Det er divisjon samferdsel i Bymiljøetaten som har ansvar for asfaltering av alle kommunale gater og veier i Oslo, i tillegg til gang- og sykkelveier, bruer, underganger og fortau som er knyttet til de kommunale gatene.


Statens vegvesen har ansvaret for hovedstadens riksveier. Både vegvesenet og Oslo kommune leier inn entreprenører til å utføre asfaltarbeidet.

- Fra 2010 til 2011 hadde vi en økning på 12 prosent når det gjelder farlige situasjoner med bilister. Det er veldig bekymringsfullt, mener byggeleder Arnfinn Trosterud i Statens vegvesen region øst.

Flere påkjørsler

Asfaltsesongen starter når snøen har smeltet bort, og strekker seg normalt over 90 dager.


- Det vi ser oftest er at bilistene ignorerer tegn fra trafikkdirigenter, at de kjører forbi ledebilen eller at de passerer arbeiderne i høy fart, opplyser prosjektleder Torgrim Dahl i Statens vegvesen.

- Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, fortsetter han.

Respekt for politi

Tidligere fulgte politiet med entrepenørene til arbeidsområdet for å sette ut og hente inn sperringer. Nytt for året er å sette inn trafikkvakter der sperringene starter. I dag er det også et krav om at trafikkdirigentene må gjennomføre et kurs hvert femte år.


Byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum ved Statens vegvesen forteller at asfaltbilene også er blitt forbedret som en del av sikkerhetsmessige tiltak.

- Nå bruker vi også bufferbiler, som er biler med store støtputer bak. - Vi har opplevd at trafikanter bryter sperringer og kjører gjennom arbeidsområdet, sier Stenberg.

Farligste veiene

De mest alvorlige tilfellene av ulykker og nestenulykker skjer på veier med to felt som har mye tungtrafikk. I Groruddalen kan det altså oppstå farlige situasjoner langs E6 ved Furuset, siden anleggsarbeidere driver rehabilitering av veien i løpet av sommeren.


Bruk av ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet ble innført som vanlig praksis ved asfaltarbeid på tofeltsveier i 2004. Avdelingsleder Per Kristian Melsnes i Veidekke mener denne praksisen er et godt tiltak sikkerhetsmessig.

- Det gjør at vi får dempet farten forbi arbeidsstedet. Men vi opplever at bilister kjører ut av kolonnen og passerer ledebilden, og da forsvinner den sikkerheten, sier han.

Siste nytt i Nyheter

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bjerke har fått nytt bydelshus:

- Oslos fineste NAV-lokaler

  • bydel bjerke

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Foreslår at politiet kan benytte oppholdsforbud:

Tar opp kampen
mot «skremselskapital»

  • vold

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.

Feiret på hesteryggen

Alna ridesenter har fått «nytt» oppholdsrom av IKEA:

Feiret på hesteryggen

Knut Røli fra Bydel Alna, Håvard Horpestad og Daniel av Ekenstam fra IKEA kløv opp på hesteryggen for å feire at Alna ridesenters oppholdsrom er ferdig oppusset - mens daglig leder Lene Kragh holdt godt i tømmene.

 
Google Maps

Dødsulykke på Haugenstua:

Påkjørt av tog

Politiet melder på Twitter om at en person skal være påkjørt av tog på Haugenstua midt på dagen. Som følge av dette ble all togtrafikken stoppet på stedet.

Rolig påske i Groruddalen

Rolig påske i Groruddalen

  • politi

Politiet har ingen merkbare hendelser å melde om i påskeferien i Groruddalen. Og godt er det.

Gutt (15) kan ha <BR>dødd av syntetisk dop

Gutt (15) kan ha
dødd av syntetisk dop

Politiet melder at en gutt på 15 år døde den 8. mars i Oslo og det antas at det skyldes inntak av det ekstreme stoffet karfentanil. Stoffet brukes normalt på større dyr som elefanter og anslås å være 10.000 ganger sterkere enn morfin.

 
- Stovner er Norgesmestre<BR> i ernæring

Slår et slag for klinisk ernæringsfysiolog

- Stovner er Norgesmestre
i ernæring

  • Klinisk ernæring

I følge Helsedirektoratet er det behov for minst én klinisk ernæringsfysiolog per 10.000 innbygger i en kommune. Slik fungerer det ikke i praksis, noe bystyrepolitiker James Stove Lorentzen (H) vil belyse. Han trekker fram Stovner som eksempel.

Populært med teknologi på Kuben

Søkertall til videregående skoler 2017:

Populært med teknologi på Kuben

  • Kuben

Kuben videregående skole fikk 49 søkere til 32 plasser på teknologilinja i år. Skolen er en av de mest søkte til i Groruddalen i 2017.

Vil gi liv til tomt hus

Vil gi liv til tomt hus

Under årsmøtet til Bjerke SV ba de Oslo kommune om å gå i dialog med Veitvet sportsklubb for å ta i bruk den gamle aktivitetsskolen. Bjarne Kristoffersen ble også gjenvalgt som leder.

 
Ruter med påskeruter

Ruter med påskeruter

Påskeruter betyr færre avganger. Fra tirsdag 11. april til 17. april vil det også være stengt mellom Majorstua og Stortinget. Dette vil påvirke flere linjer i Groruddalen.

Løfter fram Aker sykehus

Nytt styre for Bjerke Ap

Løfter fram Aker sykehus

  • Bjerke Ap

Usman Asif har blitt valgt som ny styreleder i Bjerke Ap. En av hjertesakene er fremdriften av Aker som lokalsykehus - og at Aker kommer først i sykehuskøen.

Midlertidig bro <BR>erstatter midlertidig bro

Midlertidig bro
erstatter midlertidig bro

  • Groruddalsporten

Statens vegvesen, Bymiljøetaten og Plan- og bygningsetaten har kranglet om broa mellom Ulven-Teisen over E6 i lengre tid. Nå ser det derimot ut til å løsne litt, og at broa erstattes med en ny midlertidig bro.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!