- Bilistene kjører som griser

- Bilistene kjører som griser

 

Veiarbeidere må daglig hoppe unna hensynsløse bilister som raser forbi asfateringsarbeid. Hvert år skjer det over 300 ulykker og andre farlige situasjoner.

Skrevet av:

Statens vegvesen melder en økning av tilfeller på 12 prosent fra 2010 til 2011. Vegvesenet melder også at det i løpet av de siste fem årene har vært fire alvorlige ulykker der trafikkdirigenter er blitt påkjørt.

Peter Sjöström kjenner seg godt igjen i tallene fra vegvesenet. Han er ansatt hos entrepenørselskapet Terje Hansen AS, som er totalleverandør av asfaltarbeider. På onsdag var han en av flere ansatte som la nytt veidekke i Tevlingveien på Lindeberg.

- Vi opplever farlige situasjoner hver eneste dag, uansett hvor vi legger asfalt, sier han.

Kollega og arbeidsleder Bjørn Pedersen ser støtt og stadig utålmodige fjes bak rattet.

- Det virker som bilister blir lei av å vente, så da kjører de heller forbi som noen griser.

- Nordmenn klager på at det er dårlige veier i landet. Da skulle det bare mangle at vi blir respektert mens vi arbeider med å forbedre veistandarden, mener Peter Sjöström.

Ignorerer skilting

Grunnarbeider Thomas Hansen fra Hansen Maskin opplyser at de har fått en trafikkvakt til stille seg øverst i Tevlingveien. Et slikt tiltak er enkelte ganger en forutsetning for å avverge farlige ulykker.

- Vi setter alltid opp skilt som gir klar beskjed om at det er innkjøring forbudt i den aktuelle gata, men folk gasser på likevel. Jeg har vært vitne til mye grisekjøring, sier Hansen.

- Når folk ikke bryr seg om skiltingen, så må vi ha mannskap. Bilistene kjører ofte såpass fort at det lett kan skje en ulykke, fortsetter grunnarbeideren.

Han erfarer at dersom én sjåfør velger å snike seg inn på en vei som blir asfaltert, så følger gjerne andre bilister etter som en kjedereaksjon.

Bekymringsfullt

Det er divisjon samferdsel i Bymiljøetaten som har ansvar for asfaltering av alle kommunale gater og veier i Oslo, i tillegg til gang- og sykkelveier, bruer, underganger og fortau som er knyttet til de kommunale gatene.

Statens vegvesen har ansvaret for hovedstadens riksveier. Både vegvesenet og Oslo kommune leier inn entreprenører til å utføre asfaltarbeidet.

- Fra 2010 til 2011 hadde vi en økning på 12 prosent når det gjelder farlige situasjoner med bilister. Det er veldig bekymringsfullt, mener byggeleder Arnfinn Trosterud i Statens vegvesen region øst.

Flere påkjørsler

Asfaltsesongen starter når snøen har smeltet bort, og strekker seg normalt over 90 dager.

- Det vi ser oftest er at bilistene ignorerer tegn fra trafikkdirigenter, at de kjører forbi ledebilen eller at de passerer arbeiderne i høy fart, opplyser prosjektleder Torgrim Dahl i Statens vegvesen.

- Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, fortsetter han.

Respekt for politi

Tidligere fulgte politiet med entrepenørene til arbeidsområdet for å sette ut og hente inn sperringer. Nytt for året er å sette inn trafikkvakter der sperringene starter. I dag er det også et krav om at trafikkdirigentene må gjennomføre et kurs hvert femte år.

Byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum ved Statens vegvesen forteller at asfaltbilene også er blitt forbedret som en del av sikkerhetsmessige tiltak.

- Nå bruker vi også bufferbiler, som er biler med store støtputer bak. - Vi har opplevd at trafikanter bryter sperringer og kjører gjennom arbeidsområdet, sier Stenberg.

Farligste veiene

De mest alvorlige tilfellene av ulykker og nestenulykker skjer på veier med to felt som har mye tungtrafikk. I Groruddalen kan det altså oppstå farlige situasjoner langs E6 ved Furuset, siden anleggsarbeidere driver rehabilitering av veien i løpet av sommeren.

Bruk av ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet ble innført som vanlig praksis ved asfaltarbeid på tofeltsveier i 2004. Avdelingsleder Per Kristian Melsnes i Veidekke mener denne praksisen er et godt tiltak sikkerhetsmessig.

- Det gjør at vi får dempet farten forbi arbeidsstedet. Men vi opplever at bilister kjører ut av kolonnen og passerer ledebilden, og da forsvinner den sikkerheten, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!