- Bilistene kjører som griser

- Bilistene kjører som griser

 

Veiarbeidere må daglig hoppe unna hensynsløse bilister som raser forbi asfateringsarbeid. Hvert år skjer det over 300 ulykker og andre farlige situasjoner.

Skrevet av:

Statens vegvesen melder en økning av tilfeller på 12 prosent fra 2010 til 2011. Vegvesenet melder også at det i løpet av de siste fem årene har vært fire alvorlige ulykker der trafikkdirigenter er blitt påkjørt.

Peter Sjöström kjenner seg godt igjen i tallene fra vegvesenet. Han er ansatt hos entrepenørselskapet Terje Hansen AS, som er totalleverandør av asfaltarbeider. På onsdag var han en av flere ansatte som la nytt veidekke i Tevlingveien på Lindeberg.

- Vi opplever farlige situasjoner hver eneste dag, uansett hvor vi legger asfalt, sier han.

Kollega og arbeidsleder Bjørn Pedersen ser støtt og stadig utålmodige fjes bak rattet.

- Det virker som bilister blir lei av å vente, så da kjører de heller forbi som noen griser.

- Nordmenn klager på at det er dårlige veier i landet. Da skulle det bare mangle at vi blir respektert mens vi arbeider med å forbedre veistandarden, mener Peter Sjöström.

Ignorerer skilting

Grunnarbeider Thomas Hansen fra Hansen Maskin opplyser at de har fått en trafikkvakt til stille seg øverst i Tevlingveien. Et slikt tiltak er enkelte ganger en forutsetning for å avverge farlige ulykker.


- Vi setter alltid opp skilt som gir klar beskjed om at det er innkjøring forbudt i den aktuelle gata, men folk gasser på likevel. Jeg har vært vitne til mye grisekjøring, sier Hansen.

- Når folk ikke bryr seg om skiltingen, så må vi ha mannskap. Bilistene kjører ofte såpass fort at det lett kan skje en ulykke, fortsetter grunnarbeideren.

Han erfarer at dersom én sjåfør velger å snike seg inn på en vei som blir asfaltert, så følger gjerne andre bilister etter som en kjedereaksjon.

Bekymringsfullt

Det er divisjon samferdsel i Bymiljøetaten som har ansvar for asfaltering av alle kommunale gater og veier i Oslo, i tillegg til gang- og sykkelveier, bruer, underganger og fortau som er knyttet til de kommunale gatene.


Statens vegvesen har ansvaret for hovedstadens riksveier. Både vegvesenet og Oslo kommune leier inn entreprenører til å utføre asfaltarbeidet.

- Fra 2010 til 2011 hadde vi en økning på 12 prosent når det gjelder farlige situasjoner med bilister. Det er veldig bekymringsfullt, mener byggeleder Arnfinn Trosterud i Statens vegvesen region øst.

Flere påkjørsler

Asfaltsesongen starter når snøen har smeltet bort, og strekker seg normalt over 90 dager.


- Det vi ser oftest er at bilistene ignorerer tegn fra trafikkdirigenter, at de kjører forbi ledebilen eller at de passerer arbeiderne i høy fart, opplyser prosjektleder Torgrim Dahl i Statens vegvesen.

- Det er ganske alvorlig når en trafikkdirigent må hoppe til side for å unngå å bli kjørt ned, fortsetter han.

Respekt for politi

Tidligere fulgte politiet med entrepenørene til arbeidsområdet for å sette ut og hente inn sperringer. Nytt for året er å sette inn trafikkvakter der sperringene starter. I dag er det også et krav om at trafikkdirigentene må gjennomføre et kurs hvert femte år.


Byggeleder Tom Stenberg for asfalt i Oslo, Asker og Bærum ved Statens vegvesen forteller at asfaltbilene også er blitt forbedret som en del av sikkerhetsmessige tiltak.

- Nå bruker vi også bufferbiler, som er biler med store støtputer bak. - Vi har opplevd at trafikanter bryter sperringer og kjører gjennom arbeidsområdet, sier Stenberg.

Farligste veiene

De mest alvorlige tilfellene av ulykker og nestenulykker skjer på veier med to felt som har mye tungtrafikk. I Groruddalen kan det altså oppstå farlige situasjoner langs E6 ved Furuset, siden anleggsarbeidere driver rehabilitering av veien i løpet av sommeren.


Bruk av ledebil som kjører kolonne forbi arbeidsområdet ble innført som vanlig praksis ved asfaltarbeid på tofeltsveier i 2004. Avdelingsleder Per Kristian Melsnes i Veidekke mener denne praksisen er et godt tiltak sikkerhetsmessig.

- Det gjør at vi får dempet farten forbi arbeidsstedet. Men vi opplever at bilister kjører ut av kolonnen og passerer ledebilden, og da forsvinner den sikkerheten, sier han.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!