Bjerke best i test på hjemmehjelp

Bjerke best i test på hjemmehjelp

JUBLER: Gleden er stor hos Liv Enerhaugen (f.v.) og Hilde Selstø fra Bjerke bydel og Total Helseservice AS ved pleier Kine Bekken, gründer og daglig leder Åse Tangen Kemp og pleiemedhjelper Caroline Bergum når eldrebyråd Aud Kvalbein leverer gode nyheter.

Bjerke hjemmetjeneste og Total Helseservice AS har scoret så bra i årets brukerundersøkelse at eldrebyråden selv tok turen for å presentere tallene.

Se bildet større

STOLT: Eldrebyråd Aud Kvalbein (KrF) er mektig imponert over årets tall fra Helseetatens brukerundersøkelse.

Brukere som får praktisk bistand av Bjerke bydel er svært fornøyd, viser Helseetatens brukerundersøkelsen for 2014. I forrige uke dro eldrebyråd Aud Kvalbein (KrF) til Økern for å levere de gode nyhetene.

– Jeg er mektig imponert over den jobben disse gjør. De står på hver eneste dag og gir hjelp til mennesker som trenger hjelp, sier Kvalbein.

Hele 90 prosent av Bjerkes brukere av praktisk bistand er fornøyd. Samtidig viser bydelen til en stabil fornøydhet over flere år.

– Bjerke bydel har også 43 prosent «storbrukere», det vil si brukere som trenger hjelp enten én eller flere ganger daglig. Ingen andre bydeler har så høy andel storbrukere, og da er det ekstra spesielt at Bjerke bydel scorer med så høy fornøydhet, påpeker Kvalbein.

Fikk full pott

Total Helseservice er privat leverandør av praktisk bistand (hjemmehjelp) og hjemmesykepleie. De scorer i år hele 100 prosent på hjemmesykepleie og 93 prosent på hjemmehjelp.

– Nå er de litt mindre, så det blir ikke helt i samme kategori som bydelene, men det er veldig bra resultater og jeg synes det er kjempefint at vi kan ha både bydelene som leverer og private leverandører, sier Kvalbein.

– Slår det ut noen negative holdninger til private leverandører i undersøkelsen?

– Undersøkelsen viser det motsatte. Og dersom noen er negative til private leverandører, så er kommunen der. Hele poenget er at man kan velge, det er det valget som er viktig for brukerne, svarer eldrebyråden.

Var nervøse

I forrige uke ble det skikkelig kakefest i bydelssalen til Bjerke for å feire gode resultater.

– Det er flott at det trekkes fram noe positivt, smiler avdelingsleder i Bydel Bjerkes hjemmetjeneste, Hilde Selstø.

– Praktisk bistand har vært gjennom en skikkelig omveltning, både i fjor og i år har vi hatt store forandringer. Jeg er glad for at alle ansatte har vist enorm innsats, fortsetter hun.

Hjemmehjelpskonsulent Liv Enerhaugen var i sjokk etter at byråden la fram tallene.

– Dette er vi selvsagt veldig fornøyd med. Tallene er veldig høye, sier hun.

– Jeg, og mange andre her, visste ikke engang om dette. Vi var derfor litt nervøse i forkant av møtet, men dette var jo bare positivt og moro, fortsetter Enerhaugen.

Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.