Blar om til neste kapittel

Det har gått en drøy måned siden Erling Lae gikk av som byrådsleder. Nå ser han fremover. Han vet foreløpig lite om hva neste kapittel i livet hans bringer - bortsett fra at han skal gå på ski fra Majorstua til Golsfjellet.

Skrevet av:

- Jeg har absolutt ikke noe problem med å fylle tiden, sier Erling Lae.

Han sitter på «sjefskontoret» i Høyres hus. Bak ham er det bilder av alle Høyres ledere gjennom tidene. Egentlig er det Høyre-lederen som bruker dette kontoret. Lae er nestleder, men får lov til å låne det.

Det har gått en drøy måned siden han meddelte at han gikk av som byrådsleder. Han forteller at alle de positive tilbakemeldingene han har fått i perioden etterpå varmer. Lae føler også at han har fått en avstand til byråds-leder-epoken av livet sitt.

- Nå snakker jeg om tiden før og etter Roma, smiler han og forklarer:

- Jeg har vært en tur i Roma. Før jeg reiste var alt litt vemodig, men da jeg kom tilbake i forrige uke hadde jeg fått alt mer på avstand.

Mye mer tid

De siste 13 årene har Lae tilbrakt mye tid i rådhuset. Fram til han gikk av i slutten av september hadde han sittet i byrådet i 13 år - de ni siste som byrådsleder.

- Jobben fylte alt av tanker og tid. Jeg prøvde å legge igjen byrådsleder-Erling på kontoret og bare være Erling da jeg kom hjem, sier han.

Likevel innser han nå at han stort sett var byrådsleder-Erling mesteparten av tiden.

- Jeg merker at jeg har mer tid til andre ting nå. Det er også litt deilig å slippe å bry seg når jeg åpner avisen. Nå kan jeg tenke at det er andre som tar seg av det.

11 foredrag

Likevel har han nok å gjøre. Fra 9. november til 1. desember, skal han holde til sammen 11 foredrag.

- En del av dem er i Høyre-foreninger. Foredragene skal forberedes også, så jeg merker jeg kanskje har sagt ja til litt mye. Dessuten merker jeg at jeg ikke har noen byrådssekretærer rundt meg lenger. Det tar tid å lage foredragene, sier han.

- Jeg er ikke så flink til å si nei til ting.

De 11 foredragene er også grunnen til at han sitter på «sjefs-kontoret» i Høyres hus.

- Det er ikke lett å jobbe hjemme, men jeg er heldig som får disponere dette kontoret når jeg trenger det.

Vinterens skitur

I sommer gikk Lae til fots fra Oslo til hytta på Golsfjellet. Hunden hans måtte gi opp nord for Sokna, men Erling fortsatte - og han kom fram. Han brukte åtte dager.

- Nå planlegger jeg vinterens store skitur. Målet mitt er å starte på Majorstua, fortsette gjennom Nordmarka og videre til Golsfjellet.

- Jeg gleder meg som en unge, smiler han.Vi får satse på en snørik vinter. Det har jo allerede kommet snø på fjellet.

- Hva gjør du når du er på hytta?

- Jeg går på tur og hogger ved. Det er alltid noe å pusle med på en hytte.

Vedhogging og trefelling synes han er en flott aktivitet for å koble av. Midt i valgkampen dro han på hytta og felte et 70 år gammelt tre.

- Jeg egner meg bedre med en motorsag enn på kjøkkenet. Jeg er ikke så flink til å lage mat.

Mange skogsturer

I tiden som byrådsleder tok han mye drosje for å komme seg fra A til B. Det er det imidlertid slutt på nå - eller som han selv sier det:

- Nå reiser jeg som alle andre.

Den siste tiden har han vært mye på tur i Oslomarka - og han tar rett som det er en tur innom både Lillomarka og Østmarka.

- En av de første dagene etter jeg gikk av, tok jeg meg en tur til Lilloseter. Jeg følte det som en luksus å sitte der på en hverdag, sier han, og fortsetter:

- Mens jeg var der sjekket jeg ikke telefonen min. Det endte med at jeg hadde 16 meldinger da jeg sjekket den. Jeg hadde visst glemt at jeg skulle være med i studio på et program i NRK.

Lae skryter av Groruddalen - og resten av  byen. Han er bevisst på å ikke favorisere noe område og han kommer aldri til å svare på hvilket sted som er det verste i Oslo.

- Det er viktig å respektere alle stedene i byen. De fleste er glad i både stedet de bor og stedet de vokste opp.

- Hva er Groruddalens kvaliteter?

- Det er relativt moderne boliger og at boligområdene ligger tett inntil marka. Internasjonalt fremheves Groruddalens drabantbyer som de mest vellykkete, sier han.

Fritidspolitiker

Torsdag reiste Lae til New York. Han skal feriere der i ti dager.

- Det har jeg planlagt en stund. Samboeren min har studiepermisjon. Det er en fin tid å besøke New York på. Jeg gleder meg.

- Når jeg kommer tilbake må jeg begynne å tenke på hva jeg vil jobbe med. Jeg må ha noe å leve av, smiler han.

- Snakker du mye med medlemmene av det nye byrådet?

- Nei, jeg har vært bevisst på at jeg ikke skal gjøre det. Jeg vil ikke bli en sjuende far i huset.

Etter jul er imidlertid Lae tilbake i rådhuset som fritidspolitiker. Han skal sitte i bystyret og i byutviklingskomiteen.

- Jeg synes det er best å vente til etter jul. Det er greit å gi det litt tid. Nå behandler bystyret uansett saker som er avgitt av meg. Det ville vært rart å behandle mine egne saker, sier han.

- Hvordan er livet ditt nå?

- Livet er veldig bra, smiler han.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

• Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

• Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

• Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

• Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

• SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

• bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

• alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

• Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!