Planprogram for Nedre Rommen:

Blir byområde
– på sikt

Blir byområde <BR>– på sikt

STORT OMRÅDE: Det planlegges byutvikling for Nedre Rommen. Seniorarkitekt Stig Eide i PBE, BU-medlem Bjørn Halme (Ap), BU-leder Rashid Nawaz (Ap) og enhetsleder i Groruddalsenheten PBE, Arne Bergsgard, ser utover nærings- og logistikkområde som skal transformeres til bolig, barnehager, skoler, sykehjem og parkområde. Men ikke før 2030.


Plan- og bygningsetaten har nå utarbeidet en plan for utvikling av Nedre Rommen med boliger, barnehager, skole og næring. Men man vil ikke se gravemaskinene med det første.

Skrevet av:

Planprogrammet for Nedre Rommen er et rammeverk for utviklingen som skal skje i området. I dag er Nedre Rommen et stort industri- og logistikkområde. I kommuneplanen står det at Rommen er et utviklingsområde med krav til felles planlegging. Nå skal planprogrammet ut på høring før politikerne får kloa i alternativene.

– Planen gir føringer for etterfølgende detaljreguleringer, sier enhetsleder i Groruddalsenheten Arne Bergsgard i Plan- og bygningsetaten (PBE).

I planen er det en totalløsning for området som bestemmes.

– Det er et stort næringsområde uten en eneste bolig. På sikt skal det bli et flerfunksjonelt og sammensatt byområde.

Bergsgard presenterer planen sammen med bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) og BU-medlem Bjørn Halme (Ap), samt seniorarkitekt Stig Eide fra PBE.

En «ny» Ekebergslette

Eide forteller at kommuneplanens beregnede boligtall ligger til grunn for utviklingen.

– Vi ser at vi hvertfall kan få til 6500 boliger over tid på Rommen. Deler av området kan også utbygges ganske raskt, sier han.

De skal også ta vare på Rommensletta idrettspark, som Eide kaller den nordlige Groruddalens svar på Ekebergsletta.

– Forhåpentligvis kan vi gradvis utvikle den. Sletta ligger på en fylling, men vi ønsker at den blir en av de sentrale kvalitetene i området som gjør at man tenker «her er det bra å bo».

Det man kan se først er utbygging nær Rommen t-banestasjon og mot Fossumveien. Forholdene ligger godt til rette på den nordlige delen av Rommen.

Der er det grønt, gode solforhold og ingen utfordrende miljøforhold som støy og luftforurensing, som vi kjenner fra enkelte andre deler av Groruddalen. Fine boliger kan komme der relativt raskt.

Boliger ved knutepunkt

Både Bergsgard og Eide peker på t-banestasjonen.

– Stasjonen har ikke godt nok med kunder nå. Der er det potensiale, sier Bergsgard.

Det står i kommuneplanen at områder skal boligutvikles nær knutepunkter og i stasjonsnære områder. Dette gjelder også for Rommen. Området er en del av områdeløft for Stovner sentrum. Det er i tillegg gjennomført en Veiledende plan for offentlige rom på Stovner og Rommen (VPOR). Men Plan- og bygningsetaten understreker at de jobber rundt en eventuell Fossumdiagional. Denne lå for så vidt inne i Oslopakke 3, men er ikke med i revidert utgave som kom i begynnelsen av juni.

– Statens vegvesen planlegger en Fossumdiagonal, som ikke er helt avklart enda. Vi har diskusjoner med vegvesenet om hvordan vi kan løse det, og klargjøre områder som ikke treffes av diagonalen, konstaterer Eide.

Tre alternativer

Planprogrammet skal ligge som grunnlag for en konsekvensutredning (KU), som igjen er grunnlag for en politisk behandling av fremtidige reguleringssaker i bystyret. I planprogrammet er det nevnt tre alternativer.

Det går egentlig ut på ulike måter å løse utviklingen med Fossumdiagonalen på. Vi jobber med løsninger som sikrer nok utbyggingsareal å bygge by på, samt eventuelt en diagonal. Ett av alternativene er uten diagonalen, sier Eide.

Men det vil ta en stund før man kan se effekten av planleggingen. Grunnen er blant annet utbyggernes interesse og høyspentledninger.

– Dette kommer til å ta tid å utvikle, og hele planen ligger kanskje 30 år fram i tid, sier han.

– Vi er i jevn kontakt med flere utviklere, blant annet Rune Borknes i Aspekt eiendom. Vi vet derimot at det er utfordrende å få tak i store utbyggere til å bygge i Groruddalen enn så lenge. Men vi ser også at boligprisene er på vei opp.

Høyspentledninger

Høyspentledningene som finnes på området ligger inne i et eget prosjekt.

– Området er skåret igjennom på kryss og tvers av høyspentledninger. Det vi vet går greit er Hafslund sine linjer. De vet vi hvordan kan finansieres gjennom utbyggingen, slik at de kan legges ned i bakken. Det er en tyngre jobb med Statnett sine linjer. Men de skal fornye alle sine linjer, selv om det ikke blir før i 2030, sier Eide.

Les hele saken utfyllende i vår eAvis og i vår papiravis. Følg med i avisen fremover for mer informasjon om utviklingen på Stovner og Rommen.

Siste nytt i Nyheter

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!