Planprogram for Nedre Rommen:

Blir byområde
– på sikt

Blir byområde <BR>– på sikt

STORT OMRÅDE: Det planlegges byutvikling for Nedre Rommen. Seniorarkitekt Stig Eide i PBE, BU-medlem Bjørn Halme (Ap), BU-leder Rashid Nawaz (Ap) og enhetsleder i Groruddalsenheten PBE, Arne Bergsgard, ser utover nærings- og logistikkområde som skal transformeres til bolig, barnehager, skoler, sykehjem og parkområde. Men ikke før 2030.


Plan- og bygningsetaten har nå utarbeidet en plan for utvikling av Nedre Rommen med boliger, barnehager, skole og næring. Men man vil ikke se gravemaskinene med det første.

Planprogrammet for Nedre Rommen er et rammeverk for utviklingen som skal skje i området. I dag er Nedre Rommen et stort industri- og logistikkområde. I kommuneplanen står det at Rommen er et utviklingsområde med krav til felles planlegging. Nå skal planprogrammet ut på høring før politikerne får kloa i alternativene.

– Planen gir føringer for etterfølgende detaljreguleringer, sier enhetsleder i Groruddalsenheten Arne Bergsgard i Plan- og bygningsetaten (PBE).

I planen er det en totalløsning for området som bestemmes.

– Det er et stort næringsområde uten en eneste bolig. På sikt skal det bli et flerfunksjonelt og sammensatt byområde.

Bergsgard presenterer planen sammen med bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) og BU-medlem Bjørn Halme (Ap), samt seniorarkitekt Stig Eide fra PBE.

En «ny» Ekebergslette

Eide forteller at kommuneplanens beregnede boligtall ligger til grunn for utviklingen.

– Vi ser at vi hvertfall kan få til 6500 boliger over tid på Rommen. Deler av området kan også utbygges ganske raskt, sier han.

De skal også ta vare på Rommensletta idrettspark, som Eide kaller den nordlige Groruddalens svar på Ekebergsletta.

– Forhåpentligvis kan vi gradvis utvikle den. Sletta ligger på en fylling, men vi ønsker at den blir en av de sentrale kvalitetene i området som gjør at man tenker «her er det bra å bo».

Det man kan se først er utbygging nær Rommen t-banestasjon og mot Fossumveien. Forholdene ligger godt til rette på den nordlige delen av Rommen.

Der er det grønt, gode solforhold og ingen utfordrende miljøforhold som støy og luftforurensing, som vi kjenner fra enkelte andre deler av Groruddalen. Fine boliger kan komme der relativt raskt.

Boliger ved knutepunkt

Både Bergsgard og Eide peker på t-banestasjonen.

– Stasjonen har ikke godt nok med kunder nå. Der er det potensiale, sier Bergsgard.

Det står i kommuneplanen at områder skal boligutvikles nær knutepunkter og i stasjonsnære områder. Dette gjelder også for Rommen. Området er en del av områdeløft for Stovner sentrum. Det er i tillegg gjennomført en Veiledende plan for offentlige rom på Stovner og Rommen (VPOR). Men Plan- og bygningsetaten understreker at de jobber rundt en eventuell Fossumdiagional. Denne lå for så vidt inne i Oslopakke 3, men er ikke med i revidert utgave som kom i begynnelsen av juni.

– Statens vegvesen planlegger en Fossumdiagonal, som ikke er helt avklart enda. Vi har diskusjoner med vegvesenet om hvordan vi kan løse det, og klargjøre områder som ikke treffes av diagonalen, konstaterer Eide.

Tre alternativer

Planprogrammet skal ligge som grunnlag for en konsekvensutredning (KU), som igjen er grunnlag for en politisk behandling av fremtidige reguleringssaker i bystyret. I planprogrammet er det nevnt tre alternativer.

Det går egentlig ut på ulike måter å løse utviklingen med Fossumdiagonalen på. Vi jobber med løsninger som sikrer nok utbyggingsareal å bygge by på, samt eventuelt en diagonal. Ett av alternativene er uten diagonalen, sier Eide.

Men det vil ta en stund før man kan se effekten av planleggingen. Grunnen er blant annet utbyggernes interesse og høyspentledninger.

– Dette kommer til å ta tid å utvikle, og hele planen ligger kanskje 30 år fram i tid, sier han.

– Vi er i jevn kontakt med flere utviklere, blant annet Rune Borknes i Aspekt eiendom. Vi vet derimot at det er utfordrende å få tak i store utbyggere til å bygge i Groruddalen enn så lenge. Men vi ser også at boligprisene er på vei opp.

Høyspentledninger

Høyspentledningene som finnes på området ligger inne i et eget prosjekt.

– Området er skåret igjennom på kryss og tvers av høyspentledninger. Det vi vet går greit er Hafslund sine linjer. De vet vi hvordan kan finansieres gjennom utbyggingen, slik at de kan legges ned i bakken. Det er en tyngre jobb med Statnett sine linjer. Men de skal fornye alle sine linjer, selv om det ikke blir før i 2030, sier Eide.

Les hele saken utfyllende i vår eAvis og i vår papiravis. Følg med i avisen fremover for mer informasjon om utviklingen på Stovner og Rommen.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!