ANNONSE

Blir det trikk til Tonsenhagen?

Blir det trikk til Tonsenhagen?

 

Reguleringsplanen for trikk til Tonsenhagen er klar, og skal til politisk behandling denne sommeren. Refstad borettslag blir ikke glade om de får en trikk rett utenfor soveromsvinduene.

Oppdragsgiver Ruter ønsker å erstatte 31-bussen med en trikkeutvidelse fra Sinsenkrysset og opp til Tonsenhagen skole. Forprosjektet ble presentert i 2009, og var oppe til høring året etter. Bjerke bydelsutvalg sa seg da positive til den nye trikketraséen som de mener vil kunne gi et bedre og mer miljøvennlig trafikktilbud.

Da Oslo-budsjettet ble lagt fram i september var også byrådet klare på at de ønsker å satse på trikk i årene fremover, da et utvidet trikkenett vil være et godt steg for å nå hovedstadens mål om å være en miljøby.

- De positive argumentene for en trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er stappfull. Sånn sett henger dette prosjektet sammen med t-baneforlengelse til Fornebu. 31-bussen går ofte, men det er et kapasitetsproblem gjennom sentrum, sier miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) til Akers Avis Groruddalen.

Satsing

Trikkeplanene har også møtt motstand fra beboere langs Trondheimsveien. Bjerke bydelsutvalg sa også i 2010 at en trikkeforlengelse til Bjerke vil kunne «skape ulemper i form av støy, økt trafikkfare på enkelte steder og inngrep i grøntområder og privat grunn».

Nå er prosjektet i oppstartsfasen, men Ola Elvestuen (V) ønsker ikke å kommentere sitt syn på saken før den skal behandles.

- Det byrådet har behandlet er at det skal legges fram en sak om trikk til Tonsenhagen, men innstillingen blir ikke diskutert før reguleringsplanen legges fram.

- Denne trikkelinjen må ses på ut ifra hele byens kollektivsystem, og ikke bare isolert fra Sinsen og oppover, fortsetter Elvestuen.

Nattrikk

Henrik Brattlie er styremedlem i Refstad borettslag og blant de som er lite begeistret for trikkeforlengelsen.

- Styret har fått svar på en henvendelse fra Ruter. De bekreftet det mange er bekymret for, nemlig at trikken skal erstatte 31-bussen og derfor kjøre på nattestid, sier Brattlie som bor i Refstad allé.

- Det er ingen planer om støyskjerm, så de som har vinduene sine ut mot Trondheimsveien vil få trikken bare fem meter fra leiligheten deres. Vi er vant til bussen, men en trikk bråker mye mer.

Han har ingen tro på at trikken vil løse dagens trafikkproblemer i rushtidene, og beskriver trafikken som en eviggående flaskehals fra Bjerke og ned mot Sinsen-krysset.

Skeptisk

Refstad borettslag sendte i 2010 en bekymringsmelding til Oslo kommune som vektlegger tre problemområder. Det ene tar for seg støy, og at det ikke foreligger noen planer for tiltak mot dette. Det andre problemet gjelder nattlige rutetider, og spesielt støy fra trikk i innsovningsperioden fra klokka 23 til 01. Til slutt er det også en bekymring for skader en ny trikketrasé vil påføre eiendommen som ligger bare fem meter unna.

- De trikkesett som benyttes i dag er for tunge for egne skinneganger og har bevislig skylden for store skader på bygårder rundt om i hele Oslo, sier Henrik Brattlie.

- Det er flere boliger oppover Trondheimsveien som vil oppleve de samme problemene.

Ny trikk

Problemene bekymringsmeldingen viser til vil være en del av utredningen når trikkeplanene skal behandles, ifølge Ola Elvestuen. Han forteller videre at det finansielle også vil spille en stor rolle, da kostnader alltid er en viktig del av denne type vurderinger.

- Men byrådet har også ambisjoner om å kjøpe nye trikker. Oslo trenger nye trikker, og det er klart at de skal være støysvake, forsirker byråden.

- Når kan man forvente at en eventuell Tonsenhagen-trikk er klar for påstigning?

- I Oslopakke 3 er det satt av midler til oppgradering av trikkenettet, men dette er i en tidlig fase. Det vil nok ta noen år før dette er på plass, svarer Elvestuen.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE