Blir det trikk til Tonsenhagen?

Blir det trikk til Tonsenhagen?

 

Reguleringsplanen for trikk til Tonsenhagen er klar, og skal til politisk behandling denne sommeren. Refstad borettslag blir ikke glade om de får en trikk rett utenfor soveromsvinduene.

Skrevet av:

Oppdragsgiver Ruter ønsker å erstatte 31-bussen med en trikkeutvidelse fra Sinsenkrysset og opp til Tonsenhagen skole. Forprosjektet ble presentert i 2009, og var oppe til høring året etter. Bjerke bydelsutvalg sa seg da positive til den nye trikketraséen som de mener vil kunne gi et bedre og mer miljøvennlig trafikktilbud.

Da Oslo-budsjettet ble lagt fram i september var også byrådet klare på at de ønsker å satse på trikk i årene fremover, da et utvidet trikkenett vil være et godt steg for å nå hovedstadens mål om å være en miljøby.

- De positive argumentene for en trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er stappfull. Sånn sett henger dette prosjektet sammen med t-baneforlengelse til Fornebu. 31-bussen går ofte, men det er et kapasitetsproblem gjennom sentrum, sier miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) til Akers Avis Groruddalen.

Satsing

Trikkeplanene har også møtt motstand fra beboere langs Trondheimsveien. Bjerke bydelsutvalg sa også i 2010 at en trikkeforlengelse til Bjerke vil kunne «skape ulemper i form av støy, økt trafikkfare på enkelte steder og inngrep i grøntområder og privat grunn».

Nå er prosjektet i oppstartsfasen, men Ola Elvestuen (V) ønsker ikke å kommentere sitt syn på saken før den skal behandles.

- Det byrådet har behandlet er at det skal legges fram en sak om trikk til Tonsenhagen, men innstillingen blir ikke diskutert før reguleringsplanen legges fram.

- Denne trikkelinjen må ses på ut ifra hele byens kollektivsystem, og ikke bare isolert fra Sinsen og oppover, fortsetter Elvestuen.

Nattrikk

Henrik Brattlie er styremedlem i Refstad borettslag og blant de som er lite begeistret for trikkeforlengelsen.

- Styret har fått svar på en henvendelse fra Ruter. De bekreftet det mange er bekymret for, nemlig at trikken skal erstatte 31-bussen og derfor kjøre på nattestid, sier Brattlie som bor i Refstad allé.

- Det er ingen planer om støyskjerm, så de som har vinduene sine ut mot Trondheimsveien vil få trikken bare fem meter fra leiligheten deres. Vi er vant til bussen, men en trikk bråker mye mer.

Han har ingen tro på at trikken vil løse dagens trafikkproblemer i rushtidene, og beskriver trafikken som en eviggående flaskehals fra Bjerke og ned mot Sinsen-krysset.

Skeptisk

Refstad borettslag sendte i 2010 en bekymringsmelding til Oslo kommune som vektlegger tre problemområder. Det ene tar for seg støy, og at det ikke foreligger noen planer for tiltak mot dette. Det andre problemet gjelder nattlige rutetider, og spesielt støy fra trikk i innsovningsperioden fra klokka 23 til 01. Til slutt er det også en bekymring for skader en ny trikketrasé vil påføre eiendommen som ligger bare fem meter unna.

- De trikkesett som benyttes i dag er for tunge for egne skinneganger og har bevislig skylden for store skader på bygårder rundt om i hele Oslo, sier Henrik Brattlie.

- Det er flere boliger oppover Trondheimsveien som vil oppleve de samme problemene.

Ny trikk

Problemene bekymringsmeldingen viser til vil være en del av utredningen når trikkeplanene skal behandles, ifølge Ola Elvestuen. Han forteller videre at det finansielle også vil spille en stor rolle, da kostnader alltid er en viktig del av denne type vurderinger.

- Men byrådet har også ambisjoner om å kjøpe nye trikker. Oslo trenger nye trikker, og det er klart at de skal være støysvake, forsirker byråden.

- Når kan man forvente at en eventuell Tonsenhagen-trikk er klar for påstigning?

- I Oslopakke 3 er det satt av midler til oppgradering av trikkenettet, men dette er i en tidlig fase. Det vil nok ta noen år før dette er på plass, svarer Elvestuen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!