Blir det trikk til Tonsenhagen?

Blir det trikk til Tonsenhagen?

 

Reguleringsplanen for trikk til Tonsenhagen er klar, og skal til politisk behandling denne sommeren. Refstad borettslag blir ikke glade om de får en trikk rett utenfor soveromsvinduene.

Skrevet av:

Oppdragsgiver Ruter ønsker å erstatte 31-bussen med en trikkeutvidelse fra Sinsenkrysset og opp til Tonsenhagen skole. Forprosjektet ble presentert i 2009, og var oppe til høring året etter. Bjerke bydelsutvalg sa seg da positive til den nye trikketraséen som de mener vil kunne gi et bedre og mer miljøvennlig trafikktilbud.

Da Oslo-budsjettet ble lagt fram i september var også byrådet klare på at de ønsker å satse på trikk i årene fremover, da et utvidet trikkenett vil være et godt steg for å nå hovedstadens mål om å være en miljøby.

- De positive argumentene for en trikk til Tonsenhagen er at 31-bussen er stappfull. Sånn sett henger dette prosjektet sammen med t-baneforlengelse til Fornebu. 31-bussen går ofte, men det er et kapasitetsproblem gjennom sentrum, sier miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) til Akers Avis Groruddalen.

Satsing

Trikkeplanene har også møtt motstand fra beboere langs Trondheimsveien. Bjerke bydelsutvalg sa også i 2010 at en trikkeforlengelse til Bjerke vil kunne «skape ulemper i form av støy, økt trafikkfare på enkelte steder og inngrep i grøntområder og privat grunn».

Nå er prosjektet i oppstartsfasen, men Ola Elvestuen (V) ønsker ikke å kommentere sitt syn på saken før den skal behandles.

- Det byrådet har behandlet er at det skal legges fram en sak om trikk til Tonsenhagen, men innstillingen blir ikke diskutert før reguleringsplanen legges fram.

- Denne trikkelinjen må ses på ut ifra hele byens kollektivsystem, og ikke bare isolert fra Sinsen og oppover, fortsetter Elvestuen.

Nattrikk

Henrik Brattlie er styremedlem i Refstad borettslag og blant de som er lite begeistret for trikkeforlengelsen.

- Styret har fått svar på en henvendelse fra Ruter. De bekreftet det mange er bekymret for, nemlig at trikken skal erstatte 31-bussen og derfor kjøre på nattestid, sier Brattlie som bor i Refstad allé.

- Det er ingen planer om støyskjerm, så de som har vinduene sine ut mot Trondheimsveien vil få trikken bare fem meter fra leiligheten deres. Vi er vant til bussen, men en trikk bråker mye mer.

Han har ingen tro på at trikken vil løse dagens trafikkproblemer i rushtidene, og beskriver trafikken som en eviggående flaskehals fra Bjerke og ned mot Sinsen-krysset.

Skeptisk

Refstad borettslag sendte i 2010 en bekymringsmelding til Oslo kommune som vektlegger tre problemområder. Det ene tar for seg støy, og at det ikke foreligger noen planer for tiltak mot dette. Det andre problemet gjelder nattlige rutetider, og spesielt støy fra trikk i innsovningsperioden fra klokka 23 til 01. Til slutt er det også en bekymring for skader en ny trikketrasé vil påføre eiendommen som ligger bare fem meter unna.

- De trikkesett som benyttes i dag er for tunge for egne skinneganger og har bevislig skylden for store skader på bygårder rundt om i hele Oslo, sier Henrik Brattlie.

- Det er flere boliger oppover Trondheimsveien som vil oppleve de samme problemene.

Ny trikk

Problemene bekymringsmeldingen viser til vil være en del av utredningen når trikkeplanene skal behandles, ifølge Ola Elvestuen. Han forteller videre at det finansielle også vil spille en stor rolle, da kostnader alltid er en viktig del av denne type vurderinger.

- Men byrådet har også ambisjoner om å kjøpe nye trikker. Oslo trenger nye trikker, og det er klart at de skal være støysvake, forsirker byråden.

- Når kan man forvente at en eventuell Tonsenhagen-trikk er klar for påstigning?

- I Oslopakke 3 er det satt av midler til oppgradering av trikkenettet, men dette er i en tidlig fase. Det vil nok ta noen år før dette er på plass, svarer Elvestuen.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!