ANNONSE

- Blir et bedre sted å bo

- Blir et bedre sted å bo

 

Naboene på Refstad og Sinsen jubler for at Ring 3-prosjektet er ferdig. De mener at den nye tunnelen gjør området til et bedre sted å bo.

Tekst:

Publisert:

-  De første planene handlet om en tre felts, åpen vei. Det hadde ikke vært en god løsning for oss, sier ekteparet Fred og Hanne Haugen.

Mandag morgen er veiprosjektet Ring 3 Sinsen-Ulven ferdig. Da går bilene i tunnel, noe som betyr at gamle Ring 3, Dag Hammarskjølds vei, nedgraderes. Før Lørentunnelen sto ferdig passerte omlag 100.000 biler på Dag Hammarskjølds vei - nå vil det bli omlag 10.000 passeringer i døgnet.

- Vi har gledet oss til prosjektet blir ferdig. Det betyr mindre støv og støy. Løren, Sinsen og Refstad blir et mye hyggeligere sted å bo, slår ekteparet fast.

 

Merker forskjell

I dag er det vestgående tunnelløpet åpent, mens det østgående står ferdig natt til mandag.  Fra brua i Sinsenveien ser man tydelig en forskjell på strekningen Dag Hammarskjølds vei.

-  I østgående er det tett trafikk, mens det knapt er en bil i vestgående retning, påpeker de.

-  Synes dere det har tatt unødvendig lang tid å bli ferdig?

-  Gleden over at det er ferdig er viktigst nå. Her har det blitt investert svært mye penger og da er det viktig at man gjør gode utredninger som sikrer at prosjektet blir vellykket, sier Fred Haugen, som er full av lovord om Statens Vegvesen.

-  De har vært flinke til å informere om prosessen, slik at vi har vært orientert hele veien.

Ekteparet ser også fram til at vegvesenet blir ferdig med å bygge lokalveg-forbindelsene, som øker fremkommeligheten i områdene rundt Ring 3.

 

Bedre sted

På Ring 3 ved Tåsen ble det bygget en lignende tunnel på slutten av 90-tallet.

-  Det er godt å se at østkanten også får store vegprosjekter, som skjermer bebyggelsen fra en av Norges mest trafikkerte veier, sier de.

I tillegg til at støyproblematikken blir borte, er ekteparet glade for at veien nå blir tryggere.

-  Når man kommer fra Refstad og skal ut på Ring 3, er det livsfarlig. Bilene kommer fort og påkjøringsfeltet er kort. Det har vært en del ulykker, men det slipper vi nå som de fleste bilene forsvinner fra Dag Hammarskjølds vei, som også får lavere fartsgrense, sier de.

- Hva tenker dere om mulighetene dette gir?

-  Oslo er en by som vokser hurtig, og da er fortetting rundt knutepunkter helt naturlig. Jeg mener det er positivt, avslutter Fred.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE