Rekordmange på folkemøte om Nedre Rommen:

– Blir ikke en ny drabantby

– Blir ikke en ny drabantby

FORKLARER MODELLEN: Stig Eide i Plan- og bygningsetaten forklarer tankegangen rundt utviklingen av Nedre Rommen til ivrige Stovner-beboere.

Plan- og bygningsetaten inviterte til folkemøte om planer for Nedre Rommen. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

I dag er Nedre Rommen et industri- og logistikkområde. På sikt skal det utvikles med byromkvaliteter, det vil si blant annet næring, bolig, barnehager og skole. Planprogrammet har høringsfrist 16. september, og i den anledning inviterte bydelen og Plan- og bygningsetaten (PBE) til folkemøte i bydelssalen. Seniorarkitekt Stig Eide i PBE presenterte deres planer før det begynte å strømme inn reaksjoner.

- Vi ønsker ikke å bygge en ny drabantby. Men jeg forstår at folk kan tenke i den retningen fordi jeg la mye vekt på boligutviklingen, sier han.

Over tid tror han at de kan få til utbygging av rundt 6500 boliger. Det avhenger også av grunneierne, som bestemmer når utbyggingen skal skje i praksis.

Samarbeid med Grorud og Alna

Eide forteller at de skal ta med innspill fra møtet videre, som trafikkforhold og samarbeid med lokalsamfunn rundt Stovner bydel.

Det er noen gjengangere vi må ha med videre. Vi må være mer spesifikke i det å håndtere forhold til omliggende lokalsamfunn og ta med forbindelsene til Grorud og Alna bydeler i større grad, sier han.

Boligutvikling i Groruddalen opptar mange. Eide forteller at de vil lage et variert byrom.

- Det er ikke meningen å bygge mye likt. Vårt mål er å legge til rette for et så bredt bredt tilbud av boligtyper og boligformer som mulig. Men boligene skal representere noe annet enn det som preger området i dag, som blokker og villabebyggelse, sier han.

Forskjellige mennesker inn

Det er ikke PBE som til syvende og sist bestemmer markedssituasjonen eller de politiske vedtakene.

- Vår målsetning er å legge til rette for at mange forskjellige mennesker finner et sted å bo her. Vi kan ikke, og skal ikke, skreddersy utifra eksisterende demografisk situasjon. Vårt mål er å oppnå kvalitet og bykvalitet som gir utgangspunkt til gode bokvaliteter, sier han.

Nedre Rommen er en del av områdeløft for Stovner sentrum. I det ene alternativet er Fossumdiagonalen nevnt. Dette fikk mye oppmerksomhet.

- Kommuneplanens føringer ligger til grunn. I alternativ tre er det foreslått en Fossumdiagonaltrasé, forteller Eide.

Geir Ottesen tok kjapt ordet for å bli med i debatten etter PBEs presentasjon.

For tett og for mye trafikk?

Han bor i nedre del av Grorud bydel, og er livredd for at en Fossumdiagonal vil skape mye gjennomgangstrafikk.

- Vi frykter at vi kommer til å bli parkeringsplass for hele nedre del av Grorud, sier han.

Han tok opp antall boliger, og lurer på om det vil bli for mange mennesker på samme plass. Torstein Winger i Groruddalen Miljøforum tok også ordet. Han er for en Bredtvetdiagonal, og er enig i at det er flere slitne områder nordøst i dalen som trenger en opprustning. Men han stiller også spørsmålstegn ved at det bare er på østkanten det skal utvikles. Arild Lund fra Stovner Vel frykter økt trafikk mellom gamle Stovner og Lørenskog.

- Vi frykter at trafikken vil presses ut på alle småveiene, sier han.

Les hele saken i vår papiravis og eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

 
Ekstrem forvandling

Villa Nyborg fra 1912 til 2016:

Ekstrem forvandling

  • Boligbygging

Et stort villahus og en romslig hage boltret seg over fem dekar i 1912. Hundre år etter ble 14 eneboliger i Høybråtenveien 52 solgt unna på samme tomt - på bare én dag.

Ser til Kuben for inspirasjon

Ser til Kuben for inspirasjon

  • Kuben

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) er opptatt av å gi Norge flere bein å stå på enn bare olje- og gassektoren. Derfor besøkte hun Kuben yrkesarena for å lære mer om teknologilinja.

Skviser ut spekulantene

Skviser ut spekulantene

  • Næring

Å investere i en bolig for den er ferdig bygd, for å enten selge den videre eller leie den ut, er et økende fenomen i Oslo. Nå har OBOS satt ned et forbud på praksisen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!