Groruddalen vs. Queens – del 3:

Boliger, infrastruktur, kollektivtrafikk og mangfold

Boliger, infrastruktur, kollektivtrafikk og mangfold

STERKE MENINGER: Bydelsutvalgslederne Jack Grimsrud (Ap) i Bydel Grorud, Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner, Knut Røli (Ap) i Bydel Alna og Steinar Arnesen (Ap) i Bydel Bjerke har alle visjoner og mål for egne bydeler og Groruddalen. De ytrer seg gjerne om Groruddalen vs. Queens og utvikling av Oslo by.


Fire bydelsutvalgsledere. Fire bydeler. Visjoner og målsettinger for Groruddalen. Kan Groruddalen i Oslo lære av Queens i New York?

Skrevet av:

Oppdatert:
13.01.2015 kl 16:05

I høst har Akers Avis Groruddalen publisert en artikkelserie om Groruddalen og Queens i to deler. Den siste delen handler om hva bydelsutvalgslederne mener. De sitter i bydelsutvalg i fire forskjellige bydeler i Groruddalen. Meninger hagler, og sterke ord ytres. Fellesnevner er at de vil kjempe for dalen og bydelen de bor i. Og byen de har lært å kjenne i mange år.

Artikkelserien om Groruddalen vs. Queens har tatt for seg lokalpolitikken, politiske forskjeller, kulturelle likheter, utvikling og utbygging. Hva kan området Groruddalen lære av Queens, et samfunn som har stått overfor de samme problemstillingene i lengre tid? Og hvordan kan man løse konflikten om en delt by?

Vi begynner øverst i dalen. Stovner. En bydel med forskjellig befolkningssammensetning og forskjellige boliger. Karl P. Olsen er bydelsutvalgsleder. Han mener Groruddalen må finne sin egen vei.

Delte bydeler

– Selvfølgelig har vi noe å lære av Queens, men våre bydeler er mer variert enn mitt inntrykk av Queens. Selv om Stovner tidligere har hatt et «dårlig»rykte, har alle beboerundersøkelser dokumentert at folk i bydelen trives og føler seg tryggere, forteller han.

Olsen mener Oslo er en delt by. Han mener også at bydelene er delte på hver sin måte.

– Det er store ulikheter mellom for eksempel Høybråten, Gamle Stovner, Stovner sentrum, Fossum og Vestli. Områdesatsingen, som er en del av Groruddals-satsingen, har helt klart bedret situasjonen. Denne satsingen må styrkes.

Olsen mener innovasjon av tidligere industri og kontorområder bør utvikles – til boliger.

– Før det må infrastrukturen, og den offentlige kommunikasjonen, være på plass. Det er viktig at det er varierte størrelser på boligene, sier han.

Les også: – Vi må lære å omfavne mangfoldet

Skaper en spenning

BydelsutvalgslederJack Grimsrud (Ap) i Grorud bydel mener de borgerlige partiene i Oslo ikke har fokusert på hva man har felles, men heller delt byen mer i to.

–  Oslo er utvilsomt en delt by i geografisk forstand. I alle bysamfunn er det sosiale forskjeller, men det som jeg antar gjør Oslo spesiell, er at det sosiale skillet er så tydelig øst/vest, rent geografisk. Det er sikkert gjort hundrevis av studier om Oslo rundt dette temaet, og jeg har i alle fall ikke hørt om en eneste konklusjon som sier at Oslo ikke er en delt by. Så er det spørsmål om dette gir en konflikt. Det å dele byen i to, slik de borgerlige partiene velger å la skje, gir i alle fall en spenning mellom de som bor på østkanten og de som bor på vestkanten. En spenning vi helst burde vært foruten. Det som er morsomt nå, er at det er på østkanten det skjer. Mange kulturer fra alle verdenshjørner spiller sammen. Dette gir nye kulturelle uttrykk i form av spennende dans, musikk, tekstiler og annen kunst. Ungdommen på øst får mye lettlært kompetanse om hele verden, fordi de daglig vanker sammen med folk fra mange forskjellige land, sier han.

Bokvalitet og drabantby

– Hvordan kan Oslo og Groruddalen møte utfordringer med tanke på befolkningsvekst og boligfortetting i tiden fremover?

– Mitt Oslo er østkanten og Groruddalen for å si det med Don Martin. Det er når jeg lukter betong på T-banestasjonene eller granbar ved Alunsjøen at jeg føler meg hjemme. Jeg synes derfor videreutviklingen av Groruddalen skal beholde mye av drabantbystrukturen. Næring må ligge i dalbunnen. De røffe fasadene og godt med uterom mellom blokkene må beholdes. Markagrensa må for enhver pris ligge fast, og det må bygges kollektivtrafikk på tvers av og rundt dalen for å få ned personbiltrafikken, mener Grimsrud.

Les mer om hva bydelsutvalgslederne mener i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!