Groruddalen vs. Queens – del 3:

Boliger, infrastruktur, kollektivtrafikk og mangfold

Boliger, infrastruktur, kollektivtrafikk og mangfold

STERKE MENINGER: Bydelsutvalgslederne Jack Grimsrud (Ap) i Bydel Grorud, Karl P. Olsen (Ap) i Bydel Stovner, Knut Røli (Ap) i Bydel Alna og Steinar Arnesen (Ap) i Bydel Bjerke har alle visjoner og mål for egne bydeler og Groruddalen. De ytrer seg gjerne om Groruddalen vs. Queens og utvikling av Oslo by.


Fire bydelsutvalgsledere. Fire bydeler. Visjoner og målsettinger for Groruddalen. Kan Groruddalen i Oslo lære av Queens i New York?

Skrevet av:

Oppdatert:
13.01.2015 kl 16:05

I høst har Akers Avis Groruddalen publisert en artikkelserie om Groruddalen og Queens i to deler. Den siste delen handler om hva bydelsutvalgslederne mener. De sitter i bydelsutvalg i fire forskjellige bydeler i Groruddalen. Meninger hagler, og sterke ord ytres. Fellesnevner er at de vil kjempe for dalen og bydelen de bor i. Og byen de har lært å kjenne i mange år.

Artikkelserien om Groruddalen vs. Queens har tatt for seg lokalpolitikken, politiske forskjeller, kulturelle likheter, utvikling og utbygging. Hva kan området Groruddalen lære av Queens, et samfunn som har stått overfor de samme problemstillingene i lengre tid? Og hvordan kan man løse konflikten om en delt by?

Vi begynner øverst i dalen. Stovner. En bydel med forskjellig befolkningssammensetning og forskjellige boliger. Karl P. Olsen er bydelsutvalgsleder. Han mener Groruddalen må finne sin egen vei.

Delte bydeler

– Selvfølgelig har vi noe å lære av Queens, men våre bydeler er mer variert enn mitt inntrykk av Queens. Selv om Stovner tidligere har hatt et «dårlig»rykte, har alle beboerundersøkelser dokumentert at folk i bydelen trives og føler seg tryggere, forteller han.

Olsen mener Oslo er en delt by. Han mener også at bydelene er delte på hver sin måte.

– Det er store ulikheter mellom for eksempel Høybråten, Gamle Stovner, Stovner sentrum, Fossum og Vestli. Områdesatsingen, som er en del av Groruddals-satsingen, har helt klart bedret situasjonen. Denne satsingen må styrkes.

Olsen mener innovasjon av tidligere industri og kontorområder bør utvikles – til boliger.

– Før det må infrastrukturen, og den offentlige kommunikasjonen, være på plass. Det er viktig at det er varierte størrelser på boligene, sier han.

Les også: – Vi må lære å omfavne mangfoldet

Skaper en spenning

BydelsutvalgslederJack Grimsrud (Ap) i Grorud bydel mener de borgerlige partiene i Oslo ikke har fokusert på hva man har felles, men heller delt byen mer i to.

–  Oslo er utvilsomt en delt by i geografisk forstand. I alle bysamfunn er det sosiale forskjeller, men det som jeg antar gjør Oslo spesiell, er at det sosiale skillet er så tydelig øst/vest, rent geografisk. Det er sikkert gjort hundrevis av studier om Oslo rundt dette temaet, og jeg har i alle fall ikke hørt om en eneste konklusjon som sier at Oslo ikke er en delt by. Så er det spørsmål om dette gir en konflikt. Det å dele byen i to, slik de borgerlige partiene velger å la skje, gir i alle fall en spenning mellom de som bor på østkanten og de som bor på vestkanten. En spenning vi helst burde vært foruten. Det som er morsomt nå, er at det er på østkanten det skjer. Mange kulturer fra alle verdenshjørner spiller sammen. Dette gir nye kulturelle uttrykk i form av spennende dans, musikk, tekstiler og annen kunst. Ungdommen på øst får mye lettlært kompetanse om hele verden, fordi de daglig vanker sammen med folk fra mange forskjellige land, sier han.

Bokvalitet og drabantby

– Hvordan kan Oslo og Groruddalen møte utfordringer med tanke på befolkningsvekst og boligfortetting i tiden fremover?

– Mitt Oslo er østkanten og Groruddalen for å si det med Don Martin. Det er når jeg lukter betong på T-banestasjonene eller granbar ved Alunsjøen at jeg føler meg hjemme. Jeg synes derfor videreutviklingen av Groruddalen skal beholde mye av drabantbystrukturen. Næring må ligge i dalbunnen. De røffe fasadene og godt med uterom mellom blokkene må beholdes. Markagrensa må for enhver pris ligge fast, og det må bygges kollektivtrafikk på tvers av og rundt dalen for å få ned personbiltrafikken, mener Grimsrud.

Les mer om hva bydelsutvalgslederne mener i papirutgaven av Akers Avis Groruddalen eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!