Boliger må vike for veikryss

Boliger må vike for veikryss

UBEBOELIG: Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel og Bryn Miljøforum mener det ikke vil være mulig å bo rundt Teisen-krysset hvis det blir erstattet med et veikryss i samme størrelse som det på Sinsen.

Statens vegvesen vurderer å erstatte Teisenkrysset med et veikryss på størrelse med Sinsenkrysset. Det er det ikke plass til, mener naboer.

Skrevet av:

Vegvesenet vil legge dagens europavei mellom Klemetsrud og Ulven i tunnel. Det er dette som kalles Manglerudprosjektet. Målet er å skille lokaltrafikk fra gjennomgangstrafikk. Samtidig skal det legges bedre til rette for gående, syklende og kollektivreisende.

Prosjektet er omfattende og deles derfor inn i fire etapper: etappe én tar for seg strekningen Abildsø til Ryen på E18. Ulven skal legges i tunnel med kobling mot Ring 3 på Bryn i etappe to. I etappe tre vil Ring 3 fra Ryen til Ulven få kollektivadkomst til Bryn kollektivterminal.

I fjerde og siste etappe foreslås det å koble Bryn, Teisen og Ulven sammen ved å bygge om Teisenkrysset, med en mulig nedbygging av Ulvensplitten. Men for å bygge et fullverdig kryss på Teisen, hvor E6 og Ring 3 i dag møtes, må eksisterende boliger rives for å gi mer plass.

Veikryss nær vinduet

Planene er ennå ikke vedtatt. Roger Pihl fra Groruddalsporten Storvel og Bryn Miljøforum reagerer likevel sterkt og håper vegvesenet snur i sitt syn på saken.

Statens vegvesen har valgt en løsning som kun tar hensyn til de som skal gjennom Oslo. Beboerne vil på ingen måte få det bedre, sier han.

Pihl mener det står sterkt i kontrast til vegvesenets hovedmål for Manglerudprosjektet, som er å skape «et bedre bymiljø med mindre støy og lokal luftforurensing.»

– Det må være en viss avstand til et veikryss for at folk skal kunne bo der. Jeg kan ikke skjønne at det vil være forsvarlig å la folk bo her med så mye trafikk rett inntil vinduene. Selv om det støyisoleres, vil man jo ikke kunne gå ut av boligen, mener han.

Les hva Statens vegvesen svarer her.

Park står også i fare

Pihl lister opp flere blokker han mener står i faresonen: Helsfyr borettslag, Gullhaug borettslag, Teisen Vest borettslag og Blåblokka i Strømsveien.

– Gullhaug borettslag bør nok rives hvis det kommer et stort veikryss her. Veikrysset vil komme nær de ytterste blokkene nord i Teisen Vest borettslag, jeg tror også de ligger dårlig an, anslår Pihl.

Teisenkrysset er i dag omslynget av en park mellom Solvang helsehus, E6 og Ring3. Pihl tror parkflekken vil bli historie om vegvesenet får det som de vil. Parken er for øvrig den gamle eplehagen til det som en gang var Solvang gård.

Med de fremtidsutsiktene som Statens vegvesen tegner for de som bor rundt her, ville jeg flyttet. Det er også et spørsmål om det i det hele tatt er mulig å selge noen boliger der med disse planene. Hvem skal ta verditapet på boligene, undrer Pihl.

Vil verne bomiljøene

– La heller Ulvensplitten ligge som den er, senk E6 nordover og bygg Hovinbyen over. Det bor ikke et eneste menneske ved Ulvensplitten i dag, foreslår Pihl.

Han vil også ha flere av- og påkjøringer i selve tunnelen.

Alna bydel behandlet Statens vegvesens planløsning da den var ute på høring i august og september. BU-leder Knut Røli (Ap) er enig med Pihl i at det ikke er noen god løsning å bygge ut et stort veikryss på Teisen.

Fra bydelens side er vi ganske skeptiske til det forslaget, sier Røli.

Saken er behandlet i bydelens miljø- og byutviklingskomité (MBK). I høringssvaret bemerkes det blant annet at «å redusere miljøproblemer for beboere og å tilrettelegge for byutvikling et sted, ikke må føre til økt miljøbelastning for eksisterende bebyggelse og beboere andre steder». Bydelen krever dessuten en grundig konsekvensutredning dersom Teisenkrysset må utvides som følge av nedbygging av Ulvensplitten.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!