Køkaos fram til 2020:

Bruk kollektiv transport

Bruk kollektiv transport

FORBEREDT PÅ KAOS: Strekningen mellom Smedstad og Sinsen kan ta inntil fire timer som følge av tunnelarbeid.

Tunnelkaoset som herjer i hovedstaden ser ikke ut til å skape store problemer i Groruddalen. Men de som planlegger en tur mot sentrum eller til Oslo vest, bør følge Statens vegvesens oppfordring.

– Vi i Statens vegvesen har vært veldig tydelige på at oppgraderingene av tunnelene vil få konsekvenser for trafikken. Det er ingen tvil om at vi har nådd ut med vårt budskap og denne dagen har vært en unntakstilstand, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Rikke Brouer-Wangen.

Det var ventet at trafikken ville stå i stampe mandag, men det som skulle bli flere timer med kø, ble en ensom biltur langs Ring 3. Det betyr imidlertid ikke at kaostilstandene som ble varslet er avblåst. Ett løp er allerede stengt i Smestadtunnelen og arbeidet er ikke ferdig før 1. halvår i 2016. Det blir starten på tidens oppgradering av tunnelnettverket i Oslo.

Uvisse konsekvenser

Riksmediene har advart mot køer inntil fire timer mellom strekningen Sinsen og Smestad. Dermed var veiene nærmest tømt for biler mandag morgen, slik vil det ikke bli i fortsettelsen, advarer Brouer-Wangen.

– Statens vegvesen har oppfordret bilistene til å velge kollektivt. Mediene har også kastet seg på og konsekvensene av det var tomme veier, og tre helikopter i lufta for å dokumentere køene, forteller hun.

Men hun understreker at tirsdagens trafikkbilde kan forvandles om kort tid, advarer kommunikasjonsrådgiveren.

– Dette vil ikke vedvare og da blir det straks verre. Jeg tror at bilistene vil være tilbake på veiene igjen snart og først da vil vi se konsekvensene, spår Brouer-Wangen.

Omfattende arbeid

Tunnelrehabiliteringen er en konsekvens av nye krav fra EU, i overkant av 200 tuneller over hele Oslo vil gjennomgå en oppgradering. Første spadetak i Smedstadtunnelen er allerede et faktum og i tur og orden vil Granfosstunellen, Brynstunnelen, Vålerengtunnelsen, Vaterlandtunnelen, Tåsentunnelen, Svartdaltunnelen, Hammersborgtunnelen, Ekebergtunnelen og Festningstunnelen gjennomgå en omfattende ansiktsløftning.

– Vi har aldri opplevd en tilsvarende oppgradering av tunnelene i Norge og Oslo. Det vil naturligvis få store konsekvenser for bilistene, men vi har ikke noe valg.

– Samtidig er det viktig å understreke at resultatet av dette blir bedre og tryggere tunneler, og det blir veldig lenge til neste gang, påpeker Brouer-Wangen.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!