Køkaos fram til 2020:

Bruk kollektiv transport

Bruk kollektiv transport

FORBEREDT PÅ KAOS: Strekningen mellom Smedstad og Sinsen kan ta inntil fire timer som følge av tunnelarbeid.

Tunnelkaoset som herjer i hovedstaden ser ikke ut til å skape store problemer i Groruddalen. Men de som planlegger en tur mot sentrum eller til Oslo vest, bør følge Statens vegvesens oppfordring.

Skrevet av:

– Vi i Statens vegvesen har vært veldig tydelige på at oppgraderingene av tunnelene vil få konsekvenser for trafikken. Det er ingen tvil om at vi har nådd ut med vårt budskap og denne dagen har vært en unntakstilstand, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Rikke Brouer-Wangen.

Det var ventet at trafikken ville stå i stampe mandag, men det som skulle bli flere timer med kø, ble en ensom biltur langs Ring 3. Det betyr imidlertid ikke at kaostilstandene som ble varslet er avblåst. Ett løp er allerede stengt i Smestadtunnelen og arbeidet er ikke ferdig før 1. halvår i 2016. Det blir starten på tidens oppgradering av tunnelnettverket i Oslo.

Uvisse konsekvenser

Riksmediene har advart mot køer inntil fire timer mellom strekningen Sinsen og Smestad. Dermed var veiene nærmest tømt for biler mandag morgen, slik vil det ikke bli i fortsettelsen, advarer Brouer-Wangen.

– Statens vegvesen har oppfordret bilistene til å velge kollektivt. Mediene har også kastet seg på og konsekvensene av det var tomme veier, og tre helikopter i lufta for å dokumentere køene, forteller hun.

Men hun understreker at tirsdagens trafikkbilde kan forvandles om kort tid, advarer kommunikasjonsrådgiveren.

– Dette vil ikke vedvare og da blir det straks verre. Jeg tror at bilistene vil være tilbake på veiene igjen snart og først da vil vi se konsekvensene, spår Brouer-Wangen.

Omfattende arbeid

Tunnelrehabiliteringen er en konsekvens av nye krav fra EU, i overkant av 200 tuneller over hele Oslo vil gjennomgå en oppgradering. Første spadetak i Smedstadtunnelen er allerede et faktum og i tur og orden vil Granfosstunellen, Brynstunnelen, Vålerengtunnelsen, Vaterlandtunnelen, Tåsentunnelen, Svartdaltunnelen, Hammersborgtunnelen, Ekebergtunnelen og Festningstunnelen gjennomgå en omfattende ansiktsløftning.

– Vi har aldri opplevd en tilsvarende oppgradering av tunnelene i Norge og Oslo. Det vil naturligvis få store konsekvenser for bilistene, men vi har ikke noe valg.

– Samtidig er det viktig å understreke at resultatet av dette blir bedre og tryggere tunneler, og det blir veldig lenge til neste gang, påpeker Brouer-Wangen.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!