ANNONSE

Køkaos fram til 2020:

Bruk kollektiv transport

Bruk kollektiv transport

FORBEREDT PÅ KAOS: Strekningen mellom Smedstad og Sinsen kan ta inntil fire timer som følge av tunnelarbeid.

Tunnelkaoset som herjer i hovedstaden ser ikke ut til å skape store problemer i Groruddalen. Men de som planlegger en tur mot sentrum eller til Oslo vest, bør følge Statens vegvesens oppfordring.

Tekst:

Publisert:

– Vi i Statens vegvesen har vært veldig tydelige på at oppgraderingene av tunnelene vil få konsekvenser for trafikken. Det er ingen tvil om at vi har nådd ut med vårt budskap og denne dagen har vært en unntakstilstand, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens vegvesen, Rikke Brouer-Wangen.

Det var ventet at trafikken ville stå i stampe mandag, men det som skulle bli flere timer med kø, ble en ensom biltur langs Ring 3. Det betyr imidlertid ikke at kaostilstandene som ble varslet er avblåst. Ett løp er allerede stengt i Smestadtunnelen og arbeidet er ikke ferdig før 1. halvår i 2016. Det blir starten på tidens oppgradering av tunnelnettverket i Oslo.

Uvisse konsekvenser

Riksmediene har advart mot køer inntil fire timer mellom strekningen Sinsen og Smestad. Dermed var veiene nærmest tømt for biler mandag morgen, slik vil det ikke bli i fortsettelsen, advarer Brouer-Wangen.

– Statens vegvesen har oppfordret bilistene til å velge kollektivt. Mediene har også kastet seg på og konsekvensene av det var tomme veier, og tre helikopter i lufta for å dokumentere køene, forteller hun.

Men hun understreker at tirsdagens trafikkbilde kan forvandles om kort tid, advarer kommunikasjonsrådgiveren.

– Dette vil ikke vedvare og da blir det straks verre. Jeg tror at bilistene vil være tilbake på veiene igjen snart og først da vil vi se konsekvensene, spår Brouer-Wangen.

Omfattende arbeid

Tunnelrehabiliteringen er en konsekvens av nye krav fra EU, i overkant av 200 tuneller over hele Oslo vil gjennomgå en oppgradering. Første spadetak i Smedstadtunnelen er allerede et faktum og i tur og orden vil Granfosstunellen, Brynstunnelen, Vålerengtunnelsen, Vaterlandtunnelen, Tåsentunnelen, Svartdaltunnelen, Hammersborgtunnelen, Ekebergtunnelen og Festningstunnelen gjennomgå en omfattende ansiktsløftning.

– Vi har aldri opplevd en tilsvarende oppgradering av tunnelene i Norge og Oslo. Det vil naturligvis få store konsekvenser for bilistene, men vi har ikke noe valg.

– Samtidig er det viktig å understreke at resultatet av dette blir bedre og tryggere tunneler, og det blir veldig lenge til neste gang, påpeker Brouer-Wangen.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE