Buddy-produksjon tilbake på Refstad

Buddy-produksjon tilbake på Refstad

 

Etter konkursen høsten 2011 er elbilen Buddy tilbake i produksjon i Spireaveien på Refstad. Gründer Petter Skram tror stadig flere får øynene opp for morgendagens fremkomstmiddel.

Skrevet av:

-   Det er både tilfredsstillende og utfordrende å være tilbake. Jeg har drevet med Buddy i 19 år, og det er alltid vanskelig å gi slipp på noe som gir mening å holde på med, sier Skram når Akers Avis Groruddalen besøker fabrikken. 

1. januar i år startet Skram, som selv er bosatt på Refstad, opp igjen med bilproduksjon. 

 - Vi har kapasitet til å lage cirka 500 biler i året, men vi tar sikte på å ha en ordrebasert produksjon som er tilpasset virkeligheten.

Åtte stykker jobber på fabrikken i dag, men Skram utelukker ikke at flere vil bli ansatt i tiden som kommer. 

I overkant av 1100 personer eier en Buddy i Norge.

-   Det var ikke noe hyggelig da vi måtte avvikle før jul. Nå kan Buddy-eiere komme hit og få service, kjøpe brukte eller bestille nye biler. 

-  Har dere tapt tillit som følge av konkursen?

- Det sender ikke ut veldig gode signaler når et selskap må ta en time out. Det skaper usikkerhet, men så langt har tilbakdemeldingene vært positive; folk er glade for at vi er tilbake, sier Skram. 

 

Bil nummer to

Gründeren forteller at Buddyen som oftest blir kjøpt som en bil nummer to. De fleste familier har en stasjonsvogn, syvseter eller suv som brukes på turer over lange avstander. 

- Men ofte blir Buddy bil nummer én og dermed den som brukes oftest.   80 prosent av alle bilturer er kortere enn 20 kilometer,   og ser man inn i en bilkø er det ofte bare en til to personer som skal befraktes. Buddy er konstruert for ta seg fram så enkelt, energi- og arealeffektivt som mulig, forklarer Skram. 

En Buddy har plass til tre personer og har en toppfart på cirka 80 kilometer i timen. Når batteriet er fulladet vil den klare å kjøre distanser fra  60 til 120 km. 

-  Der vanlige biler er laget for å kjøre fort og langt på motorveier, er vår bil konstruert for å være effektiv i byen: Den er enkel å parkere og enkel å ta seg fram med. Det handler om å urban mobilitet på en fremtidsrettet måte.  

Mange fordeler

Fordelene ved å kjøre en elbil er mange, svært mange. Gratis parkering, gratis bompassering, fri adgang i kollektivfeltet, billigere årsavgift, fritak fra moms når man kjøper bilen, gratis på riksferger og strømkostnaden per kilometer er mellom 15 og 20 øre, for å nevne noe.

-  Hovedårsaken til at folk kjøper elbil er alle godene. Det er viktig at myndighetene fortsetter å legge til rette for dette. 

-  Elbiler har også mange ulemper slik at det er viktig å opprettholde godene for at marked og teknologi skal kunne utvikle seg, sier Skram. 

- Hvorfor kjøper folk en Buddy fremfor en elbil fra andre store bilmerker?

-  Buddyen ser ut som en elbil - det er det ingen tvil om. Folk som skaffer seg en Buddy viser også at de har tatt et standpunkt i klimadebatten. 

Kan bli solgt

Det er ingen hemmelighet at bilbransjen er i ferd med å få øynene opp for elbiler. Per dags dato har ikke Skram og co muligheten til å masseprodusere biler i et stort volum på Økern. Det kan med andre være sannsynlig at produksjonen flyttes ut av Norge, 

- Vi har snakket med aktører i flere land, blant annet Spania, Tyskland og Kina, og med tiden kan det bli aktuelt å inngå en avtale for  konseptet skal kunne utvikle seg videre, sier Skram, som innrømmer at det vil gjøre litt vondt om hjertebarnet hans blir solgt. 

-  Det er litt som når ungen din flytter ut hjemmefra: Det er til alles beste, men det stikker litt likevel. Om Buddy blir solgt, kommer vi uansett til å sikre oss en rolle som importør eller lignende. Vi lar ikke dette seile, forsikrer Skram. 

Buddy blir i lokalene på Refstad fram til det skal bygges boliger der om tre år - hva som skjer da, er uvisst. 

 

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!