Buddy-produksjon tilbake på Refstad

Buddy-produksjon tilbake på Refstad

 

Etter konkursen høsten 2011 er elbilen Buddy tilbake i produksjon i Spireaveien på Refstad. Gründer Petter Skram tror stadig flere får øynene opp for morgendagens fremkomstmiddel.

Skrevet av:

-   Det er både tilfredsstillende og utfordrende å være tilbake. Jeg har drevet med Buddy i 19 år, og det er alltid vanskelig å gi slipp på noe som gir mening å holde på med, sier Skram når Akers Avis Groruddalen besøker fabrikken. 

1. januar i år startet Skram, som selv er bosatt på Refstad, opp igjen med bilproduksjon. 

 - Vi har kapasitet til å lage cirka 500 biler i året, men vi tar sikte på å ha en ordrebasert produksjon som er tilpasset virkeligheten.

Åtte stykker jobber på fabrikken i dag, men Skram utelukker ikke at flere vil bli ansatt i tiden som kommer. 

I overkant av 1100 personer eier en Buddy i Norge.

-   Det var ikke noe hyggelig da vi måtte avvikle før jul. Nå kan Buddy-eiere komme hit og få service, kjøpe brukte eller bestille nye biler. 

-  Har dere tapt tillit som følge av konkursen?

- Det sender ikke ut veldig gode signaler når et selskap må ta en time out. Det skaper usikkerhet, men så langt har tilbakdemeldingene vært positive; folk er glade for at vi er tilbake, sier Skram. 
 

Bil nummer to

Gründeren forteller at Buddyen som oftest blir kjøpt som en bil nummer to. De fleste familier har en stasjonsvogn, syvseter eller suv som brukes på turer over lange avstander. 

- Men ofte blir Buddy bil nummer én og dermed den som brukes oftest.   80 prosent av alle bilturer er kortere enn 20 kilometer,   og ser man inn i en bilkø er det ofte bare en til to personer som skal befraktes. Buddy er konstruert for ta seg fram så enkelt, energi- og arealeffektivt som mulig, forklarer Skram. 

En Buddy har plass til tre personer og har en toppfart på cirka 80 kilometer i timen. Når batteriet er fulladet vil den klare å kjøre distanser fra  60 til 120 km. 

-  Der vanlige biler er laget for å kjøre fort og langt på motorveier, er vår bil konstruert for å være effektiv i byen: Den er enkel å parkere og enkel å ta seg fram med. Det handler om å urban mobilitet på en fremtidsrettet måte.  

Mange fordeler

Fordelene ved å kjøre en elbil er mange, svært mange. Gratis parkering, gratis bompassering, fri adgang i kollektivfeltet, billigere årsavgift, fritak fra moms når man kjøper bilen, gratis på riksferger og strømkostnaden per kilometer er mellom 15 og 20 øre, for å nevne noe.

-  Hovedårsaken til at folk kjøper elbil er alle godene. Det er viktig at myndighetene fortsetter å legge til rette for dette. 

-  Elbiler har også mange ulemper slik at det er viktig å opprettholde godene for at marked og teknologi skal kunne utvikle seg, sier Skram. 

- Hvorfor kjøper folk en Buddy fremfor en elbil fra andre store bilmerker?

-  Buddyen ser ut som en elbil - det er det ingen tvil om. Folk som skaffer seg en Buddy viser også at de har tatt et standpunkt i klimadebatten. 

Kan bli solgt

Det er ingen hemmelighet at bilbransjen er i ferd med å få øynene opp for elbiler. Per dags dato har ikke Skram og co muligheten til å masseprodusere biler i et stort volum på Økern. Det kan med andre være sannsynlig at produksjonen flyttes ut av Norge, 

- Vi har snakket med aktører i flere land, blant annet Spania, Tyskland og Kina, og med tiden kan det bli aktuelt å inngå en avtale for  konseptet skal kunne utvikle seg videre, sier Skram, som innrømmer at det vil gjøre litt vondt om hjertebarnet hans blir solgt. 

-  Det er litt som når ungen din flytter ut hjemmefra: Det er til alles beste, men det stikker litt likevel. Om Buddy blir solgt, kommer vi uansett til å sikre oss en rolle som importør eller lignende. Vi lar ikke dette seile, forsikrer Skram. 

Buddy blir i lokalene på Refstad fram til det skal bygges boliger der om tre år - hva som skjer da, er uvisst. 

 

Siste nytt i Nyheter

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

 
Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!