Buddy-produksjon tilbake på Refstad

Buddy-produksjon tilbake på Refstad

 

Etter konkursen høsten 2011 er elbilen Buddy tilbake i produksjon i Spireaveien på Refstad. Gründer Petter Skram tror stadig flere får øynene opp for morgendagens fremkomstmiddel.

Skrevet av:

-   Det er både tilfredsstillende og utfordrende å være tilbake. Jeg har drevet med Buddy i 19 år, og det er alltid vanskelig å gi slipp på noe som gir mening å holde på med, sier Skram når Akers Avis Groruddalen besøker fabrikken. 

1. januar i år startet Skram, som selv er bosatt på Refstad, opp igjen med bilproduksjon. 

 - Vi har kapasitet til å lage cirka 500 biler i året, men vi tar sikte på å ha en ordrebasert produksjon som er tilpasset virkeligheten.

Åtte stykker jobber på fabrikken i dag, men Skram utelukker ikke at flere vil bli ansatt i tiden som kommer. 

I overkant av 1100 personer eier en Buddy i Norge.

-   Det var ikke noe hyggelig da vi måtte avvikle før jul. Nå kan Buddy-eiere komme hit og få service, kjøpe brukte eller bestille nye biler. 

-  Har dere tapt tillit som følge av konkursen?

- Det sender ikke ut veldig gode signaler når et selskap må ta en time out. Det skaper usikkerhet, men så langt har tilbakdemeldingene vært positive; folk er glade for at vi er tilbake, sier Skram. 
 

Bil nummer to

Gründeren forteller at Buddyen som oftest blir kjøpt som en bil nummer to. De fleste familier har en stasjonsvogn, syvseter eller suv som brukes på turer over lange avstander. 

- Men ofte blir Buddy bil nummer én og dermed den som brukes oftest.   80 prosent av alle bilturer er kortere enn 20 kilometer,   og ser man inn i en bilkø er det ofte bare en til to personer som skal befraktes. Buddy er konstruert for ta seg fram så enkelt, energi- og arealeffektivt som mulig, forklarer Skram. 

En Buddy har plass til tre personer og har en toppfart på cirka 80 kilometer i timen. Når batteriet er fulladet vil den klare å kjøre distanser fra  60 til 120 km. 

-  Der vanlige biler er laget for å kjøre fort og langt på motorveier, er vår bil konstruert for å være effektiv i byen: Den er enkel å parkere og enkel å ta seg fram med. Det handler om å urban mobilitet på en fremtidsrettet måte.  

Mange fordeler

Fordelene ved å kjøre en elbil er mange, svært mange. Gratis parkering, gratis bompassering, fri adgang i kollektivfeltet, billigere årsavgift, fritak fra moms når man kjøper bilen, gratis på riksferger og strømkostnaden per kilometer er mellom 15 og 20 øre, for å nevne noe.

-  Hovedårsaken til at folk kjøper elbil er alle godene. Det er viktig at myndighetene fortsetter å legge til rette for dette. 

-  Elbiler har også mange ulemper slik at det er viktig å opprettholde godene for at marked og teknologi skal kunne utvikle seg, sier Skram. 

- Hvorfor kjøper folk en Buddy fremfor en elbil fra andre store bilmerker?

-  Buddyen ser ut som en elbil - det er det ingen tvil om. Folk som skaffer seg en Buddy viser også at de har tatt et standpunkt i klimadebatten. 

Kan bli solgt

Det er ingen hemmelighet at bilbransjen er i ferd med å få øynene opp for elbiler. Per dags dato har ikke Skram og co muligheten til å masseprodusere biler i et stort volum på Økern. Det kan med andre være sannsynlig at produksjonen flyttes ut av Norge, 

- Vi har snakket med aktører i flere land, blant annet Spania, Tyskland og Kina, og med tiden kan det bli aktuelt å inngå en avtale for  konseptet skal kunne utvikle seg videre, sier Skram, som innrømmer at det vil gjøre litt vondt om hjertebarnet hans blir solgt. 

-  Det er litt som når ungen din flytter ut hjemmefra: Det er til alles beste, men det stikker litt likevel. Om Buddy blir solgt, kommer vi uansett til å sikre oss en rolle som importør eller lignende. Vi lar ikke dette seile, forsikrer Skram. 

Buddy blir i lokalene på Refstad fram til det skal bygges boliger der om tre år - hva som skjer da, er uvisst. 

 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!