ANNONSE

Buddy-produsent er begjært konkurs

Buddy-produsent er begjært konkurs

 

Selskapet som produserer den elektriske bilen Buddy ble begjært konkurs på fredag. Dermed er det slutt for elbilproduksjonen på Økern - og i Norge.

Tekst:

Publisert:

Selskapet Pure Mobility, som produserer elbilen Buddy, gikk til skifterettet med 70 millioner kroner i gjeld. Styret begjærte fredag selskapet for konkurs.

- Styret har besluttet å begjære selskapet konkurs. Skifteretten har akseptert begjæringen. Det er synd, fordi vi har et meget godt produkt, sier styreleder Erik Engebretsen i Pure Mobility til E24.

Til E24 opplyser han at selskapet har 70 millioner kroner i gjeld. 56 millioner av disse er til aksjonærer.

Selskapet har redusert antall ansatte hittil i 2011. Da selskapet ble slått konkurs hadde de 33 ansatte, men ti av disse var allerede permitert.

- Vi har i lengre tid forsøkt å få en industriell partner som kunne hjulpet oss til å få økt produksjonsvolum og distribusjon. Selv om vi har pågående prosesser om dette, måtte vi likevel gjøre dette, sier forklarer Engebretsen.

 

300 i fjor

Det norske elbilselskapet har eksistert i knappe 20 år, men overtok Buddy-konseptet fra det danske firmaet Kew Industries i 1999. Tidligere het selskapet Elbil Norge, og det var i 2005 at de flyttet til Buddy-fabrikken på Økern.

Buddy-fabrikken har frem til nå levert kjøretøy til hele landet, men ambisjonene har vært å levere også til Skandinavia og Europa.

Etter å ha lansert en ny modell i 2010, satte selskapet ny salgsrekord med 300 solgte biler. Dette var likevel lavere enn forventet.  Det meldes imidlertid at det skal være interesse blant både nasjonale og internasjonale aktører, for å overta virksomheten som industrielle eiere.

 

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE