Buddy tar sats på nytt

Buddy tar sats på nytt

 

Buddy-gründer Petter Skram har fått med seg en gruppe som er villig til å ta opp produksjonen av el-bilen etter at de gikk konkurs tidligere i høst.

Skrevet av:

Gruppen ledes av Pure Mobility-gründer Petter Skram, som er bosatt på Refstad, og som produserer el-bilen Buddy. Nå Pure Mobility historie og Skram er tilbake med firmaet Buddy Electric AS.

-  Det er en lettelse og litt stolthet, samtidig som jeg blir litt ydmyk i forhold til historikken med el-biler i Norge. Jeg er veldig glad for å være i gang igjen, sier han.

Foreløpig ønsker han ikke å si stort om detaljene rundt gruppen som igjen tar opp produksjonen av el-bilen.

 -  Ofte blir veien til mens du går. Først denne uka overtok vi konkursboet igjen. Nå må vi sette sammen et styre og jobbe fram en strategi. Vi kommer med detaljene når tiden er inne, forsikrer Skram.  

- Føler du tillit i markedet etter konkursen?

-  Det er et vanskelig og krevende spørsmål. Man får ofte den tilliten man fortjener. Rett etter en konkurs er det ikke naturlig å ha mye tillit. Man må jobbe for sin plass i markedet. Så brutal er verden, sier gründeren.

1000 eiere 

I dag er det omkring 1000 personer som eier en Buddy. Skram mener de må bevise at det er marked for en bil som Buddy.

 -  I køer på veien sitter det som regel én til to personer i hvert kjøretøy - med el-bil kan man kjøre i kollektivfeltet. Når de kommer fram, leter de etter parkringsplass. Med en Buddy er dette enkelt fordi den er arealeffektiv og kan parkeres på tvers.  

Gründeren forteller at de fleste kjøper Buddy som en bil nummer to i husstanden.

-  Men den blir ofte til bil nummer én. De fleste bilturer er over veldig korte avstander og da er den veldig praktisk, sier Skram.

Da firmaet gikk konkurs var han svært opptatt av at Buddy-eierne var de siste som skulle lide av den grunn.

-  Andre verksteder kjøpte deler direkte fra boet og dermed kunne eierne få hjelp andre steder.

På Økern

El-bilene vil fremdeles bli produsert på Økern.

-  Økern er sentralt både i forhold til service og produksjon. Vi gjør oss ikke avhengig så store volum, og på den måten har vi en mulighet, mener Skram.

Han mener firmaet på et tidspunkt blir nødt til å tenke internasjonalt og kanskje finne en partner.

-  Da tenker jeg ikke hovedsaklig på en større bilprodusent, men en annen industriell aktør, som produserer alt fra ATW til motorsykler.

Skram understreker at det er helt uaktuelt å gå utenlands uten en pengesterk garantist i ryggen.   

-  Men først og fremst må vi skape trygghet i markedet og vise at vi finnes, sier han.

Audi-kompliment

 Da Audi-teknikere var på besøk på Buddy-fabrikken sa en av teknikerne følgende: «Vi produserer biler markedet vil ha. Dere produserer biler markedet trenger».

-  Det er musikk i mine ører og jeg har bitt meg merke i det han sa. Egentlig er det veldig lite fokus på hva markedet egentlig trenger.

Av de rundt 1000 personene som eier en Buddy, er flere av disse kjendiser. Terje Håkonsen, Thomas Myhre, Bård Tufte Johansen, Tharald Brøvig, familien Nustad, familien Selvaag og Jan Sundt er blant eierne.

-  Alle som kjører Buddy er flotte ambassadører, mener Skram.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!