Budsjettkamerater i bikkjeslagsmål

Budsjettkamerater i bikkjeslagsmål

 

Ola Elvestuen (V) og Bård Folke Fredriksen (H) er helt uenige om hvordan Alnaelva skal åpnes gjennom Alnabruterminalen. Elvestuen ønsker en naturlig elv, mens Fredriksen bortprioriterer elva. Begge trenger Arbeiderpartiets stemmer - og de går til Høyre.

Skrevet av:

- Dette er en av hovedsakene i dalen. Byrådets forslag finnes ikke troverdig, sier Ola Elvestuen (V), leder i bystyrets byutviklingskomité.

- Forslaget gir en sammen-hengende turvei, repliserer byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H).

- Med forslaget deres forblir Alnaelva nedgravd, sier Elvestuen.

- Det får vi se på, svarer Fredriksen.

- Er det ofte en utbygger får starte å bygge uten krav?

- Ofte er det mange krav, men det må være realistiske krav. I denne saken ønsker vi derfor å invitere staten til spleiselag. Groruddalen er tjent med at terminalen blir best mulig, svarer Fredriksen.

Elva i sentrum

Under møtet i byutviklingskomiteen kom det klart fram at de største partiene, altså Ap, H og Frp, ønsker å gi utbygger frie tøyler på NRF-tomta og at Alna skal pumpes (alternativ 1C). Representantene fra SV og V er derimot helt uenig - og veldig klare på at de ønsker et løsning uten pumping (alternativ 3B). Den ekstra kostnaden dette medfører mener de kommunen og utbygger må ta.

 

- Likestiller du de to forslagene er det enkelt å se at 3B er det beste for Groruddalen, sier Elvestuen.

Som han gjorde i Akers Avis Groruddalen på onsdag, trekker han fram at forskjellen i kostnad mellom de to alternativene ikke er stor.

- Ved at elva får renne fritt, får utbygger en ekstrakostnad på 110 millioner kroner. Deler kommunen og utbygger denne kostnaden er vi nede i en ekstrakostnad på 50 til 60 millioner kroner for kommunen. Er det denne kostnaden Ap, Høyre og Frp er helt urealistisk, spør Elvestuen.

Bra for dalen?

Byråd Fredriksen svarer med å spørre om det er riktig at kommunen skal dekke denne kostnaden. Han argumenterte også med at han mener byrådets forslag er det realistiske - og får støtte av Peter N. Myhre (Frp).

- Vi har tatt vårt standpunkt, siden vi mener forslag 1C er gjennomførbart. I byrådets forslag står det at Alna skal gjenåpnes. Vi har også en rødgrønn regjering som er opptatt av Groruddalen, og da får vi til dette, mener Myhre.

Heidi Rømming (SV) er ikke enig med byrådet i hvordan de definerer gjenåpningen av Alna.

- Pumpeløsning er alt annet enn en gjenåpning av en elv, sier hun.

Ap er derimot enig med byrådet - og på slutten av møtet synes de det hadde vært litt vel mye snakk om elva.

- Her kan man å inntrykk av at det er en diskusjon om vannet renner nedover eller ikke. Her legger vi faktisk til rettefor at Groruddalen fremdeles skal være et logistikk knutepunkt, mener Håkon Haugli (Ap).

Elvestuen mener Arbeiderpartiet er feige når de spiller på lag med byrådspartiene.

- Støtter de oss, har vi til og med sagt at vi tar budsjettansvaret. Jeg skjønner ikke problemet. Det forundrer meg at noen mener forslag 1C er et bedre forslag enn 3B, sier han.

Elvevenner

Både elvevenner, transportører og fagforeninger overvar møtet fra tilskuerbenken. Det var elvevennene som måtte gå lutrygget hjem etter at Ap, H og Frp, som forventet, stemte for alternativ 1C og pumping av elva.

Karsten Sølve Nilsen fra Alnaelvas Venner og Oslo Elveforum synes det er komisk at partiene argumenterer med at de stemmer for en elveåpning.

- Pumping av elva er ikke en åpning. Vi ser faktisk heller at den ligger i rør enn at den pumpes, sier han.

- Nå får vi håpe de største part-iene tar til fornuft. Vi synes de som er for pumping har dårlige ar-gumenter, sier Vidar Berget, leder i Alnaelvas Venner.

Fagforeninga

Roy Pedersen, leder i LO Oslo, var også tilstede på møtet, og han håper på flertallet for alternativ 1C holder seg til bystyrets møte på onsdag.

- Dette er viktig for å bevare arbeidsplasser på Alnabru. Det sikrer de som er der nå, og det skaper nye. For det andre er det viktig for miljøet og få mer gods over på bane. I den forbindelse er det viktig at terminalene er plassert i nærheten av jernbanen.

- Hvorfor støtter ikke dere alternativ 3B?

- Vi tror at utbyggingsprosjektet vil ramle med dette alternativet, og at Posten i stedet finner en annen tomt til terminalen sin, sier Pedersen.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!