ANNONSE

Buss-etableringen gir 200 nye arbeidsplasser

Buss-etableringen gir  200 nye arbeidsplasser

 

Nobinas etablering ved Grorud stasjon skaper 200 nye arbeidsplasser, og selskapet tror ikke etableringen vil være negativt for omgivelsene - tvert i mot.

Tekst:

Publisert:

- Vi har fått leie tomta på Grorud av Rom Eiendom, forteller Hans Kristian Engum og Gunnar Aanonsen i Nobina.

I første omgang leies tomta for ti år. Selv om navnet Nobina kan virke fremmed for noen, har selskapet lange tradisjoner med å kjøre buss i Oslo - og Groruddalen - men da under navnet Ingeniør M. O. Scøyens Bilcentraler.

Om du ikke husker navnet, så husker du kanskje de gule og grønne bussene. Allerede fra 1925 kjørte selskapet buss fra Oslo via Grorud til Nittedal.

I 2004/2005 tapte de imidlertid anbudsrundene i Oslo, men nå er de altså tilbake - og fra høsten er det de som skal kjøre rutene 30, 31 og 32.

 

Mye skrot

Som Akers Avis Groruddalen omtalte i påsken er selskapet i gang med å etablere en base ved Grorud stasjon. De beroliger befolkningen, og tror ikke det vil skape negative ringvirkninger i nærmiljøet.

På tomta skal 78 leddbusser  hvor 51 har gassdrift. I tillegg kommer det et verkstedbygg - og et administrasjonsbygg. I tillegg blir det et tankanlegg for både gass og diesel.

- Dette er en tomt hvor mye har forfalt. Den ser ikke bra ut i dag. Når vi skal etablere oss blir det en enorm rydding av området. Vi tror det blir positivt for området, sier Aanonsen.

 

Bussparkeringen

Det blir imidlertid svært sjelden at alle bussene står parkert på plassen på likt, siden blant annet 31-bussen kjøres døgnet rundt.

Det har vært knyttet spørsmål til når bussene vil kjøre ut og inn. Engum forteller at 48 busser skal kjøre ut mellom klokka 6 og 8 på morgenen. Deretter vil 23 busser kjøre ut  mellom klokka 14 og 16, for å være klare til ettermiddagsrushet.

- På dagtid vil det kun stå et 20-tallsbusser på plassen.

Bussene kommer så tilbake mellom 17 og 23 - og de blir da gjort klare til neste dag.

- Men vi legger ikke opp til døgnkontinuerlig drift i verkstedhallen, forteller Aanonsen.

Sjåførene som skal jobbe på anlegget kommer også til å parkere inne på området.

 

Jobber raskt

Det er AGA som skal levere tankanlegget, men gassen som skal brukes er lettere enn luft.

- Det betyr at det ikke er en eksplosjonsfarlig gass. Blir det lekkasje, så går gassen fort opp i luften og blir borte.

Rivesøknaden er allerede sendt inn, og en byggesøknad er rett rundt hjørnet. Selskapet satser på at administrasjonsbygget  kan tas i bruk allerede 1. september.

- Vi har et godt samarbeid med plan- og bygningsmyndighetene i Oslo. Vi håper å komme i gang så raskt som mulig.

Det første vi skal gjøre er planere ut og asfaltere plassen.

- Vi tror dette blir et løft i forhold til hvordan tomta ser ut i dag, sier de to.

Bussene kommer heller ikke til å gå på tomgang.

- Vi tror naboene får en penere utsikt enn de har i dag, sier Aanonsen, som også legger til at firmaet er miljøsertifisert og legger stor vekt på å være miljøvennlige.

 

Ikke nye ruter

De to ser også på det som en fordel at bussene har kort vei til Grorud bussterminal og Tonsenhagen. Bussene som skal starte andre steder i byen kommer til å kjøre motorveien nedover, og vil derfor ikke benytte seg av villaveier.

- Disse rutene er jo heller ikke nye, men i dag står bussene parkert hos Unibuss på Alnabru og Ulven.

- I anbudsutlysningen sto det derimot at vi måtte finne et annet sted for våre busser. Det var vi og Nettbuss som konkurrerte om kontrakten, og vi så begge på denne tomta, sier de.

Nå gleder de seg til å kjøre buss i hovedstaden igjen.

- Vi tror ikke det er noen grunn til å engste seg. Vi gleder oss til å starte opp igjen med busskjøring i Oslo. Vi har også blitt fantastisk godt mottatt av tidligere bussjåfører hos oss, sier Aanonsen.  

 

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE