ANNONSE

Sommerferie for linje 5:

Buss for bane i to uker

Buss for bane i to uker

VARSLER ENDRINGER: Det blir endringer på t-banen i sommer. På deler av linje 5 blir det buss i to uker, mens hele t-banreringen stenges i ni måneder fra og med neste mandag. – Det må bli verre før det blir bedre, sier Sofie Bruun i Ruter og Cato Asperud i Sporveien.

T-baneringen stenges i ni måneder fra 23. juni til 22. mars 2015 fordi Lørenbanen skal kobles på t-banenettet. Det får også konsekvenser for reisende på linje 5, Grorudbanen. I to uker i juli blir det buss for bane.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

ÅRSAKEN: Byggingen av Lørenbanen er årsaken til endringene i sommer. Banestrekningen på 1600 meter kobler Grorudbanen sammen med t-baneringen mellom Sinsen og Økern.

– Endringene kommer til å merkes, og det må bli litt verre før det blir bedre, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.

Mandag 23. juni settes t-baneringen ut av spill i ni måneder fordi strekningen Carl Berners plass-Sinsen stenges. Det skjer i forbindelse med at Lørenbanen, som er under bygging, skal kobles på det ordninære t-banenettet i Oslo.

Det vil også får konsekvenser for reisende med linje 5. I perioden 12. - 27. juli er strekningen mellom Vollebekk og Tøyen stengt. Det blir satt opp buss for bane.

–  Vi baserer oss på å følge t-banens tider, men busser må kjøre i trafikken og det kan bety forsinkelser. Derfor oppfordrer vi folk til å beregne god tid, sier Sofie Bruun, pressekontakt i Ruter.

Ringen rammes

For de som skal reise med t-baneringen er det verre. Ringen stopper blant annet på stasjonene Storo, Nydalen, Ullevaal og Sinsen.  Fra 23. juni til 22. mars vil Ringen være stengt mellom Sinsen og Tøyen.

–  Skal du reise denne strekningen må du benytte trikk 17 eller buss 31. Igjen anbefaler vi å beregne noe lenger reisetid, sier Bruun.

Prosjektet Lørenbanen er en ny banestrekning på 1600 meter mellom Økern og Sinsen. Hensikten er at Grorud-banen skal kobles rett inn på t-baneringen, noe som vil gi en kapasitetsøkning på omlag 15 prosent på det totale t-banenettet.

Har ikke noe valg

Den økte kapasiteten medfører blant annet at Østensjø-banen kan doble antallet avganger fra fire til åtte i timen. Hele prosjektet koster 1,5 milliarder og det skal være ferdig i løpet av 2016.

Det er ett år siden Lørenbane-utbyggingen tiltok og fram til i dag har anleggsarbeiderne laget en kulvert to meter unna trafikkerte skinner. Nå får de ikke gjort mer uten å stenge banestrekningen mellom Vollebekk til Tøyen. Det ville ikke være trafikk i verken øst- eller vestgående retning.

– Det er ikke fysisk mulig å koble Lørenbanen på dagens Grorud-bane uten å stenge banestrekningen for trafikk, sier Asperud.

Frykter ikke flukt

Cato Asperud synes det er bra at hele arbeidet gjøres i én sjau i stedet for å dele det opp i mindre bolker.

– Lørenbanen vil gi et kjempeløft for alle som bruker t-banen i Oslo. Vi håper at de reisende er tålmodige og finner seg i at det blir noen midlertidige endringer. Ved å ha én lang stenge-periode får vi gjort veldig mye, sier han.

–  Dere er ikke redd for at flere skal bruke bilen når det blir vanskeligere å reise kollektivt?

–  I fjor sommer hadde vi også en periode der linje 5 var stengt. Vi skal sørge for at de alternative reisemåtene er gode. Langs Trondheimsveien er det mange avganger med buss 31, og forhåpentligvis blir bilen stående hjemme, sier Bruun.

Hun lover å gi god informasjon underveis.

– Ringen-stengingen varer i ni måneder og da får kundene forutsigbarhet. Vi skal gjøre dem godt kjent med hvilke alternativer de har, sier haun.

Verdt å vite

– Hva kan de reisende glede seg til når Lørenbanen er ferdig?

– Det blir en skikkelig feiring etter en lang periode med omfattende arbeid. Vi får et mer fleksibelt tT-banenett med bedre kapasitet gjennom sentrum, sier Asperud.

Allerede til helgen er det planlagt å gjøre arbeid på strekningen mellom Stortinget og Majorstua. Det betyr at passasjerene må finne alternative reisemåter mellom disse stasjonene. Her skal blant annet strømforsyningen, strømskinnen og skinnegangen oppgraderes. Fra lørdag morgen til mandag morgen blir strekningen stengt og publikum på Norwegian Wood-festivalen i Frognerbadet må enten ta tT-baneringen, trikk eller gå. Forøvrig er Mosseveien stengt mellom 27.- 30. juni, noe som betyr omkjøring for bussene og trafikkork i Bjørvika.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE