Sommerferie for linje 5:

Buss for bane i to uker

Buss for bane i to uker

VARSLER ENDRINGER: Det blir endringer på t-banen i sommer. På deler av linje 5 blir det buss i to uker, mens hele t-banreringen stenges i ni måneder fra og med neste mandag. – Det må bli verre før det blir bedre, sier Sofie Bruun i Ruter og Cato Asperud i Sporveien.

T-baneringen stenges i ni måneder fra 23. juni til 22. mars 2015 fordi Lørenbanen skal kobles på t-banenettet. Det får også konsekvenser for reisende på linje 5, Grorudbanen. I to uker i juli blir det buss for bane.

Skrevet av:

– Endringene kommer til å merkes, og det må bli litt verre før det blir bedre, sier Cato Asperud, kommunikasjonssjef i Sporveien.

Mandag 23. juni settes t-baneringen ut av spill i ni måneder fordi strekningen Carl Berners plass-Sinsen stenges. Det skjer i forbindelse med at Lørenbanen, som er under bygging, skal kobles på det ordninære t-banenettet i Oslo.

Det vil også får konsekvenser for reisende med linje 5. I perioden 12. - 27. juli er strekningen mellom Vollebekk og Tøyen stengt. Det blir satt opp buss for bane.

–  Vi baserer oss på å følge t-banens tider, men busser må kjøre i trafikken og det kan bety forsinkelser. Derfor oppfordrer vi folk til å beregne god tid, sier Sofie Bruun, pressekontakt i Ruter.

Ringen rammes

For de som skal reise med t-baneringen er det verre. Ringen stopper blant annet på stasjonene Storo, Nydalen, Ullevaal og Sinsen.  Fra 23. juni til 22. mars vil Ringen være stengt mellom Sinsen og Tøyen.

–  Skal du reise denne strekningen må du benytte trikk 17 eller buss 31. Igjen anbefaler vi å beregne noe lenger reisetid, sier Bruun.

Prosjektet Lørenbanen er en ny banestrekning på 1600 meter mellom Økern og Sinsen. Hensikten er at Grorud-banen skal kobles rett inn på t-baneringen, noe som vil gi en kapasitetsøkning på omlag 15 prosent på det totale t-banenettet.

Har ikke noe valg

Den økte kapasiteten medfører blant annet at Østensjø-banen kan doble antallet avganger fra fire til åtte i timen. Hele prosjektet koster 1,5 milliarder og det skal være ferdig i løpet av 2016.

Det er ett år siden Lørenbane-utbyggingen tiltok og fram til i dag har anleggsarbeiderne laget en kulvert to meter unna trafikkerte skinner. Nå får de ikke gjort mer uten å stenge banestrekningen mellom Vollebekk til Tøyen. Det ville ikke være trafikk i verken øst- eller vestgående retning.

– Det er ikke fysisk mulig å koble Lørenbanen på dagens Grorud-bane uten å stenge banestrekningen for trafikk, sier Asperud.

Frykter ikke flukt

Cato Asperud synes det er bra at hele arbeidet gjøres i én sjau i stedet for å dele det opp i mindre bolker.

– Lørenbanen vil gi et kjempeløft for alle som bruker t-banen i Oslo. Vi håper at de reisende er tålmodige og finner seg i at det blir noen midlertidige endringer. Ved å ha én lang stenge-periode får vi gjort veldig mye, sier han.

–  Dere er ikke redd for at flere skal bruke bilen når det blir vanskeligere å reise kollektivt?

–  I fjor sommer hadde vi også en periode der linje 5 var stengt. Vi skal sørge for at de alternative reisemåtene er gode. Langs Trondheimsveien er det mange avganger med buss 31, og forhåpentligvis blir bilen stående hjemme, sier Bruun.

Hun lover å gi god informasjon underveis.

– Ringen-stengingen varer i ni måneder og da får kundene forutsigbarhet. Vi skal gjøre dem godt kjent med hvilke alternativer de har, sier haun.

Verdt å vite

– Hva kan de reisende glede seg til når Lørenbanen er ferdig?

– Det blir en skikkelig feiring etter en lang periode med omfattende arbeid. Vi får et mer fleksibelt tT-banenett med bedre kapasitet gjennom sentrum, sier Asperud.

Allerede til helgen er det planlagt å gjøre arbeid på strekningen mellom Stortinget og Majorstua. Det betyr at passasjerene må finne alternative reisemåter mellom disse stasjonene. Her skal blant annet strømforsyningen, strømskinnen og skinnegangen oppgraderes. Fra lørdag morgen til mandag morgen blir strekningen stengt og publikum på Norwegian Wood-festivalen i Frognerbadet må enten ta tT-baneringen, trikk eller gå. Forøvrig er Mosseveien stengt mellom 27.- 30. juni, noe som betyr omkjøring for bussene og trafikkork i Bjørvika.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!