ANNONSE

Buss-initiativ ble nedstemt

Buss-initiativ ble nedstemt

 

Arbeiderpartiet ved Abdullah Alsabeehg og SV ved Marianne Borgen håpet å redde 59-bussen på onsdagens bystyremøte. Men forslaget ble nedstemt av de blå partiene.

Bussruta sto ikke til å redde etter at bystyrepolitikerne Abdullah Alsabeehg (Ap) og Marianne Borgen (SV) la fram forslaget. Støtten kom fra Arbeiderpariet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, men bare med 27 stemmer.

- Vi har tidligere gjennom revidert budsjett fremmet et konkret forslag om penger til 59-bussen. Forslaget ble da nedstemt. Nå ble et innbyggerinitiativ stemt ned av de tre byrådspartiene og Fremskrittspartiet. Det er uheldig, mener Abdullah Alsabeehg.

- 59-bussen er en viktig bussforbindelse fordi det er den eneste som binder Groruddalen sammen, fortsetter han.

Mer bilkjøring?

Abdullah Alsabeehg tror én konsekvens for den tapte bussruta kan være at flere velger å ta bilen. Dette strider også mot Oslo kommunes profil som grønn by.

- Det er gode forbindelser fra Groruddalen og inn til sentrum, men det er mange som ønsker å komme seg på tvers av dalen. Når det blir vanskeligere for folk å flytte seg mellom punkter som egentlig ligger nært hverandre, tror jeg noen kan velge å heller sette seg i bilen, sier bystyrepolitikeren.

- Bussforbindelsene i Groruddalen må forbedres generelt. 58-bussen er ikke helt lagt ned, og derfor valgte vi å komme med et konkret forslag om å gjenopprette 59-bussen.

Uten innhold

Bystyrets endelige vedtak ble: «Byrådet bes løpende vurdere behovet for tverrgående ruter i Groruddalen, og behov i forbindelse med ny byutvikling». Til tross for dette er det en realitet at 59-bussen nå forblir historie - i alle fall foreløpig.

- Dette vedtaket har egentlig ikke noe innhold, mener Alsabeehg.

Den politiske behandlingen i bystyret er en forlengelse av et innbyggerinitiativ der 1295 personer har skrevet under på at de ikke ønsker kutt på 58- og 59-bussen. Underskriftene ble overlevert til byråd Ola Elvestuen i mars. Akers Avis Groruddalen var til stede under overleveringen av underskriftene, men byråden turte ikke da å love noe.

Skuffende

Sveinung Groven har vært aksjonsleder for underskriftskampanjen. Han forteller til avisen at både han og andre som har kjempet for bussrutene, nå er svært skuffet.

- Vi har kjempet denne saken i lang tid. Vi hadde forventet at Ruter etter hvert tok kontakt med oss slik at vi kunne komme i dialog om alternative ruter, men vi har verken hørt noe fra dem eller Ola Elvestuen, sier Groven.

Abdullah Alsabeehg er imponert av underskriftskampanjen.

- Kravet om antall underskrifter fra innbyggere for å lage en sak ut av det ligger på rundt 350, men her var det altså snakk om over 1000 underskrifter. Jeg ønsker å takke alle de som har vært med og kjempe denne kampen, sier han.

Gir seg ikke

Bystyrevedtaket viser til at man må se på tverrgående kollektivforbindelser i Groruddalen i sammenheng med den nye byutviklingen. Sveinung Groven føler derfor at det fortsatt finnes håp.

- Selv om dette hjelper veldig lite sånn kortsiktig sett, så håper jeg denne kampen kan bære frukter for fremtiden. Når man skal satse på god kollektivtrafikk i Oslo, så skal ikke det bare være for dem som skal innover til sentrum. Alle ruter kan ikke være like lønnsomme. Det handler om at folk skal komme seg fram dit de skal, sier han.

- Det er også helt utrolig at Ruter velger å kutte to ruter i det samme området. Da fratas beboerne i området alle muligheter til komme seg rundt i Groruddalen.

Siste nytt i Nyheter

Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

ANNONSE
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

 
Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
ANNONSE