ANNONSE

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

 

Unibuss brukte 70 millioner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien, men så tapte de anbudet om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Nå blir bussdepotet stående tomt, mens anbudsvinneren bygger et nytt anlegg på Ellingsrud fordi de ikke har råd til å bruke depotet på Nedre Grorud.

Tekst:

Publisert:

Før jul vant selskapet Norgesbuss Ruters anbudsrunde om retten til å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Unibuss leverte også et anbud, men de tapte. Unibuss har imidlertid brukt omlag 70 milloner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien 16 ved Grorud jernbanestasjon.

Norgesbuss, som vant anbudet og skal kjøre rutene i dalen, har imidlertid ikke råd til å leie Brubakkveien som parkeringsplass for sine busser. I stedet jobber de nå med å etablere et bussdepot i Gamleveien 1, kun et steinkast fra innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Søkanden om bruksendring går ut denne uka. Grunnet alle reaksjonene fra naboer, har vi utarbeidet en rapport om støy og trafikale forhold, sier Thor-Øyvind Froberg, økonomidirektør i Norgesbuss.

 

Refser Ruter

Dermed blir det nybygde bussdepoet i Brubakkveien stående tomt fra oktober i år. Omtrent samtidig skal Norgesbuss ferdigstille depotet i Gamleveien 1 - også kjent som Trommeltomta.

Det skjer til glede for naboene på nedre Grorud og til sorg for nærmiljøet på Ellingsrud og Munkebekken.

-  Jeg er helt forskrekket over at Ruter ikke har hatt det som en forutsetning at anbudsvinneren må bruke depotet i Bubakkveien. Det er også merkverdig at Lørenskog kommune ikke har gitt Norgesbuss grønt lys til å bygge depot i Gamleveien 1, mens Ruter har tildelt dem seieren i anbudsrunden, påpeker Bente Dørum ved Ellingsrud ridesenter, som er en sterk motstander av bussplanene.

Steinar Olsen, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Unibuss, reagerer også på at Ruter ikke forutsatte at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Det er veldig forunderlig. Alle forventet at Ruter skulle kreve at Brubakkveien ble benyttet i dette anbudet Jeg ser ikke vitsen med å etablere enda et depot når det allerede finnes et her, sier han.

 

Står tomt

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, sier de bygde depotet i Brubakkveien 16 med tanke på Groruddals-anbudet til Ruter. Han ønsker ikke å kommentere saken utover at «vi tar Ruters forutsetninger i anbudet til etterretning».

Men for Norgesbuss er det for dyrt å leie Brubakkveien 16, blant annet fordi depotet er en del større enn hva de har behov for.

Nå har Bussanlegg AS, som eies av Sporveien som igjen eies av Oslo kommune, tatt over kontrakten til Unibuss i Brubakkveien. Unibuss, som eies av Sporveien, må betale omlag fire millioner i årlig leie for å bruke Brubakkveien 16 selv om de ikke har noen busser å parkere her.

Tomta er regulert til bussformål de neste 30 åra.

-  Nå er det uvisst hvor lenge depotet blir stående tomt. I 2016-2017 startes Østensjø-anbudet opp, og da kan Brubakkveien i så fall være en aktuell plassering, mener Olsen.

Akers Avis Groruddalen vet at ledelsen i Unibuss leter med lys og lykt etter hva Brubakkveien 16 kan brukes til i årene som kommer.

 

Tar ikke selvkritikk

Ruter mener det er riktig at anbudsvinneren selv finner et egnet bussdepot. De avviser at det er mulig å tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien.

Ruter har verken ansvar for bussene eller hvor de parkeres om nettene. De bestemmer kun hvor, når og til hvilke tider kollektivtransporten skal kjøre i hovedstaden.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, forklarer hvorfor de ikke krevde at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Vi gjorde en vurdering, og depotet i Brubakkveien 16 er med sine over 100 plasser for stort ettersom anbudet gjaldt omlag 50 busser, noe som også påvirket leieprisen. Depotet var heller ikke helt ferdigstilt, noe som førte til usikkerhet. Alle disse forholdene gjorde at tilbyderne selv skulle ta ansvar for å skaffe anlegg, sier Bruun, som sier det ikke er uvanlig i anbudsrunder.

- Kan dere tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien?

-  I vår kontrakt heter det at Norgesbuss skal bruke anlegget i Gamleveien 1. Vi kan ikke tvinge Norgesbuss til å bruke et annet anlegg - det vil være avtalebrudd og direkte ulovlig, svarer hun.

Bruun fremholder busselskapet selv må ta ansvaret dersom Lørenskog kommune ikke gir dem grønt lys til å bygge et bussanlegg ved Østmarka på Ellingsrud.

- Dersom det ikke skulle la seg gjøre å bygge et anlegg i Gamleveien, må Norgesbuss selv skaffe et alternativt depot, sier pressekontakten.

-  Hva synes du om måten denne saken er blitt håndtert på?

-  Anbudet for Oslo nord-øst ble gjennomført uten formelle klager eller protester fra tilbydere eller andre. Den situasjon som nå er oppstått må håndteres av Norgesbuss som ansvarlig leietager, avslutter Bruun.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE