Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

 

Unibuss brukte 70 millioner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien, men så tapte de anbudet om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Nå blir bussdepotet stående tomt, mens anbudsvinneren bygger et nytt anlegg på Ellingsrud fordi de ikke har råd til å bruke depotet på Nedre Grorud.

Skrevet av:

Før jul vant selskapet Norgesbuss Ruters anbudsrunde om retten til å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Unibuss leverte også et anbud, men de tapte. Unibuss har imidlertid brukt omlag 70 milloner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien 16 ved Grorud jernbanestasjon.

Norgesbuss, som vant anbudet og skal kjøre rutene i dalen, har imidlertid ikke råd til å leie Brubakkveien som parkeringsplass for sine busser. I stedet jobber de nå med å etablere et bussdepot i Gamleveien 1, kun et steinkast fra innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Søkanden om bruksendring går ut denne uka. Grunnet alle reaksjonene fra naboer, har vi utarbeidet en rapport om støy og trafikale forhold, sier Thor-Øyvind Froberg, økonomidirektør i Norgesbuss.
 

Refser Ruter

Dermed blir det nybygde bussdepoet i Brubakkveien stående tomt fra oktober i år. Omtrent samtidig skal Norgesbuss ferdigstille depotet i Gamleveien 1 - også kjent som Trommeltomta.

Det skjer til glede for naboene på nedre Grorud og til sorg for nærmiljøet på Ellingsrud og Munkebekken.

-  Jeg er helt forskrekket over at Ruter ikke har hatt det som en forutsetning at anbudsvinneren må bruke depotet i Bubakkveien. Det er også merkverdig at Lørenskog kommune ikke har gitt Norgesbuss grønt lys til å bygge depot i Gamleveien 1, mens Ruter har tildelt dem seieren i anbudsrunden, påpeker Bente Dørum ved Ellingsrud ridesenter, som er en sterk motstander av bussplanene.

Steinar Olsen, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Unibuss, reagerer også på at Ruter ikke forutsatte at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Det er veldig forunderlig. Alle forventet at Ruter skulle kreve at Brubakkveien ble benyttet i dette anbudet Jeg ser ikke vitsen med å etablere enda et depot når det allerede finnes et her, sier han.
 

Står tomt

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, sier de bygde depotet i Brubakkveien 16 med tanke på Groruddals-anbudet til Ruter. Han ønsker ikke å kommentere saken utover at «vi tar Ruters forutsetninger i anbudet til etterretning».

Men for Norgesbuss er det for dyrt å leie Brubakkveien 16, blant annet fordi depotet er en del større enn hva de har behov for.

Nå har Bussanlegg AS, som eies av Sporveien som igjen eies av Oslo kommune, tatt over kontrakten til Unibuss i Brubakkveien. Unibuss, som eies av Sporveien, må betale omlag fire millioner i årlig leie for å bruke Brubakkveien 16 selv om de ikke har noen busser å parkere her.

Tomta er regulert til bussformål de neste 30 åra.

-  Nå er det uvisst hvor lenge depotet blir stående tomt. I 2016-2017 startes Østensjø-anbudet opp, og da kan Brubakkveien i så fall være en aktuell plassering, mener Olsen.

Akers Avis Groruddalen vet at ledelsen i Unibuss leter med lys og lykt etter hva Brubakkveien 16 kan brukes til i årene som kommer.
 

Tar ikke selvkritikk

Ruter mener det er riktig at anbudsvinneren selv finner et egnet bussdepot. De avviser at det er mulig å tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien.

Ruter har verken ansvar for bussene eller hvor de parkeres om nettene. De bestemmer kun hvor, når og til hvilke tider kollektivtransporten skal kjøre i hovedstaden.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, forklarer hvorfor de ikke krevde at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Vi gjorde en vurdering, og depotet i Brubakkveien 16 er med sine over 100 plasser for stort ettersom anbudet gjaldt omlag 50 busser, noe som også påvirket leieprisen. Depotet var heller ikke helt ferdigstilt, noe som førte til usikkerhet. Alle disse forholdene gjorde at tilbyderne selv skulle ta ansvar for å skaffe anlegg, sier Bruun, som sier det ikke er uvanlig i anbudsrunder.

- Kan dere tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien?

-  I vår kontrakt heter det at Norgesbuss skal bruke anlegget i Gamleveien 1. Vi kan ikke tvinge Norgesbuss til å bruke et annet anlegg - det vil være avtalebrudd og direkte ulovlig, svarer hun.

Bruun fremholder busselskapet selv må ta ansvaret dersom Lørenskog kommune ikke gir dem grønt lys til å bygge et bussanlegg ved Østmarka på Ellingsrud.

- Dersom det ikke skulle la seg gjøre å bygge et anlegg i Gamleveien, må Norgesbuss selv skaffe et alternativt depot, sier pressekontakten.

-  Hva synes du om måten denne saken er blitt håndtert på?

-  Anbudet for Oslo nord-øst ble gjennomført uten formelle klager eller protester fra tilbydere eller andre. Den situasjon som nå er oppstått må håndteres av Norgesbuss som ansvarlig leietager, avslutter Bruun.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!