Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

 

Unibuss brukte 70 millioner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien, men så tapte de anbudet om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Nå blir bussdepotet stående tomt, mens anbudsvinneren bygger et nytt anlegg på Ellingsrud fordi de ikke har råd til å bruke depotet på Nedre Grorud.

Skrevet av:

Før jul vant selskapet Norgesbuss Ruters anbudsrunde om retten til å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Unibuss leverte også et anbud, men de tapte. Unibuss har imidlertid brukt omlag 70 milloner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien 16 ved Grorud jernbanestasjon.

Norgesbuss, som vant anbudet og skal kjøre rutene i dalen, har imidlertid ikke råd til å leie Brubakkveien som parkeringsplass for sine busser. I stedet jobber de nå med å etablere et bussdepot i Gamleveien 1, kun et steinkast fra innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Søkanden om bruksendring går ut denne uka. Grunnet alle reaksjonene fra naboer, har vi utarbeidet en rapport om støy og trafikale forhold, sier Thor-Øyvind Froberg, økonomidirektør i Norgesbuss.

 

Refser Ruter

Dermed blir det nybygde bussdepoet i Brubakkveien stående tomt fra oktober i år. Omtrent samtidig skal Norgesbuss ferdigstille depotet i Gamleveien 1 - også kjent som Trommeltomta.

Det skjer til glede for naboene på nedre Grorud og til sorg for nærmiljøet på Ellingsrud og Munkebekken.

-  Jeg er helt forskrekket over at Ruter ikke har hatt det som en forutsetning at anbudsvinneren må bruke depotet i Bubakkveien. Det er også merkverdig at Lørenskog kommune ikke har gitt Norgesbuss grønt lys til å bygge depot i Gamleveien 1, mens Ruter har tildelt dem seieren i anbudsrunden, påpeker Bente Dørum ved Ellingsrud ridesenter, som er en sterk motstander av bussplanene.

Steinar Olsen, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Unibuss, reagerer også på at Ruter ikke forutsatte at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Det er veldig forunderlig. Alle forventet at Ruter skulle kreve at Brubakkveien ble benyttet i dette anbudet Jeg ser ikke vitsen med å etablere enda et depot når det allerede finnes et her, sier han.

 

Står tomt

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, sier de bygde depotet i Brubakkveien 16 med tanke på Groruddals-anbudet til Ruter. Han ønsker ikke å kommentere saken utover at «vi tar Ruters forutsetninger i anbudet til etterretning».

Men for Norgesbuss er det for dyrt å leie Brubakkveien 16, blant annet fordi depotet er en del større enn hva de har behov for.

Nå har Bussanlegg AS, som eies av Sporveien som igjen eies av Oslo kommune, tatt over kontrakten til Unibuss i Brubakkveien. Unibuss, som eies av Sporveien, må betale omlag fire millioner i årlig leie for å bruke Brubakkveien 16 selv om de ikke har noen busser å parkere her.

Tomta er regulert til bussformål de neste 30 åra.

-  Nå er det uvisst hvor lenge depotet blir stående tomt. I 2016-2017 startes Østensjø-anbudet opp, og da kan Brubakkveien i så fall være en aktuell plassering, mener Olsen.

Akers Avis Groruddalen vet at ledelsen i Unibuss leter med lys og lykt etter hva Brubakkveien 16 kan brukes til i årene som kommer.

 

Tar ikke selvkritikk

Ruter mener det er riktig at anbudsvinneren selv finner et egnet bussdepot. De avviser at det er mulig å tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien.

Ruter har verken ansvar for bussene eller hvor de parkeres om nettene. De bestemmer kun hvor, når og til hvilke tider kollektivtransporten skal kjøre i hovedstaden.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, forklarer hvorfor de ikke krevde at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Vi gjorde en vurdering, og depotet i Brubakkveien 16 er med sine over 100 plasser for stort ettersom anbudet gjaldt omlag 50 busser, noe som også påvirket leieprisen. Depotet var heller ikke helt ferdigstilt, noe som førte til usikkerhet. Alle disse forholdene gjorde at tilbyderne selv skulle ta ansvar for å skaffe anlegg, sier Bruun, som sier det ikke er uvanlig i anbudsrunder.

- Kan dere tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien?

-  I vår kontrakt heter det at Norgesbuss skal bruke anlegget i Gamleveien 1. Vi kan ikke tvinge Norgesbuss til å bruke et annet anlegg - det vil være avtalebrudd og direkte ulovlig, svarer hun.

Bruun fremholder busselskapet selv må ta ansvaret dersom Lørenskog kommune ikke gir dem grønt lys til å bygge et bussanlegg ved Østmarka på Ellingsrud.

- Dersom det ikke skulle la seg gjøre å bygge et anlegg i Gamleveien, må Norgesbuss selv skaffe et alternativt depot, sier pressekontakten.

-  Hva synes du om måten denne saken er blitt håndtert på?

-  Anbudet for Oslo nord-øst ble gjennomført uten formelle klager eller protester fra tilbydere eller andre. Den situasjon som nå er oppstått må håndteres av Norgesbuss som ansvarlig leietager, avslutter Bruun.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!