Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

 

Unibuss brukte 70 millioner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien, men så tapte de anbudet om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Nå blir bussdepotet stående tomt, mens anbudsvinneren bygger et nytt anlegg på Ellingsrud fordi de ikke har råd til å bruke depotet på Nedre Grorud.

Før jul vant selskapet Norgesbuss Ruters anbudsrunde om retten til å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Unibuss leverte også et anbud, men de tapte. Unibuss har imidlertid brukt omlag 70 milloner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien 16 ved Grorud jernbanestasjon.

Norgesbuss, som vant anbudet og skal kjøre rutene i dalen, har imidlertid ikke råd til å leie Brubakkveien som parkeringsplass for sine busser. I stedet jobber de nå med å etablere et bussdepot i Gamleveien 1, kun et steinkast fra innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Søkanden om bruksendring går ut denne uka. Grunnet alle reaksjonene fra naboer, har vi utarbeidet en rapport om støy og trafikale forhold, sier Thor-Øyvind Froberg, økonomidirektør i Norgesbuss.

 

Refser Ruter

Dermed blir det nybygde bussdepoet i Brubakkveien stående tomt fra oktober i år. Omtrent samtidig skal Norgesbuss ferdigstille depotet i Gamleveien 1 - også kjent som Trommeltomta.

Det skjer til glede for naboene på nedre Grorud og til sorg for nærmiljøet på Ellingsrud og Munkebekken.

-  Jeg er helt forskrekket over at Ruter ikke har hatt det som en forutsetning at anbudsvinneren må bruke depotet i Bubakkveien. Det er også merkverdig at Lørenskog kommune ikke har gitt Norgesbuss grønt lys til å bygge depot i Gamleveien 1, mens Ruter har tildelt dem seieren i anbudsrunden, påpeker Bente Dørum ved Ellingsrud ridesenter, som er en sterk motstander av bussplanene.

Steinar Olsen, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Unibuss, reagerer også på at Ruter ikke forutsatte at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Det er veldig forunderlig. Alle forventet at Ruter skulle kreve at Brubakkveien ble benyttet i dette anbudet Jeg ser ikke vitsen med å etablere enda et depot når det allerede finnes et her, sier han.

 

Står tomt

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, sier de bygde depotet i Brubakkveien 16 med tanke på Groruddals-anbudet til Ruter. Han ønsker ikke å kommentere saken utover at «vi tar Ruters forutsetninger i anbudet til etterretning».

Men for Norgesbuss er det for dyrt å leie Brubakkveien 16, blant annet fordi depotet er en del større enn hva de har behov for.

Nå har Bussanlegg AS, som eies av Sporveien som igjen eies av Oslo kommune, tatt over kontrakten til Unibuss i Brubakkveien. Unibuss, som eies av Sporveien, må betale omlag fire millioner i årlig leie for å bruke Brubakkveien 16 selv om de ikke har noen busser å parkere her.

Tomta er regulert til bussformål de neste 30 åra.

-  Nå er det uvisst hvor lenge depotet blir stående tomt. I 2016-2017 startes Østensjø-anbudet opp, og da kan Brubakkveien i så fall være en aktuell plassering, mener Olsen.

Akers Avis Groruddalen vet at ledelsen i Unibuss leter med lys og lykt etter hva Brubakkveien 16 kan brukes til i årene som kommer.

 

Tar ikke selvkritikk

Ruter mener det er riktig at anbudsvinneren selv finner et egnet bussdepot. De avviser at det er mulig å tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien.

Ruter har verken ansvar for bussene eller hvor de parkeres om nettene. De bestemmer kun hvor, når og til hvilke tider kollektivtransporten skal kjøre i hovedstaden.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, forklarer hvorfor de ikke krevde at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Vi gjorde en vurdering, og depotet i Brubakkveien 16 er med sine over 100 plasser for stort ettersom anbudet gjaldt omlag 50 busser, noe som også påvirket leieprisen. Depotet var heller ikke helt ferdigstilt, noe som førte til usikkerhet. Alle disse forholdene gjorde at tilbyderne selv skulle ta ansvar for å skaffe anlegg, sier Bruun, som sier det ikke er uvanlig i anbudsrunder.

- Kan dere tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien?

-  I vår kontrakt heter det at Norgesbuss skal bruke anlegget i Gamleveien 1. Vi kan ikke tvinge Norgesbuss til å bruke et annet anlegg - det vil være avtalebrudd og direkte ulovlig, svarer hun.

Bruun fremholder busselskapet selv må ta ansvaret dersom Lørenskog kommune ikke gir dem grønt lys til å bygge et bussanlegg ved Østmarka på Ellingsrud.

- Dersom det ikke skulle la seg gjøre å bygge et anlegg i Gamleveien, må Norgesbuss selv skaffe et alternativt depot, sier pressekontakten.

-  Hva synes du om måten denne saken er blitt håndtert på?

-  Anbudet for Oslo nord-øst ble gjennomført uten formelle klager eller protester fra tilbydere eller andre. Den situasjon som nå er oppstått må håndteres av Norgesbuss som ansvarlig leietager, avslutter Bruun.

Siste nytt i Nyheter

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

 
Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

 
Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

 
Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!