Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

Bussdepot til 70 mill. blir stående tomt

 

Unibuss brukte 70 millioner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien, men så tapte de anbudet om å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Nå blir bussdepotet stående tomt, mens anbudsvinneren bygger et nytt anlegg på Ellingsrud fordi de ikke har råd til å bruke depotet på Nedre Grorud.

Skrevet av:

Før jul vant selskapet Norgesbuss Ruters anbudsrunde om retten til å få kjøre bussrutene i Groruddalen. Unibuss leverte også et anbud, men de tapte. Unibuss har imidlertid brukt omlag 70 milloner kroner på å bygge et bussdepot i Brubakkveien 16 ved Grorud jernbanestasjon.

Norgesbuss, som vant anbudet og skal kjøre rutene i dalen, har imidlertid ikke råd til å leie Brubakkveien som parkeringsplass for sine busser. I stedet jobber de nå med å etablere et bussdepot i Gamleveien 1, kun et steinkast fra innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Søkanden om bruksendring går ut denne uka. Grunnet alle reaksjonene fra naboer, har vi utarbeidet en rapport om støy og trafikale forhold, sier Thor-Øyvind Froberg, økonomidirektør i Norgesbuss.

 

Refser Ruter

Dermed blir det nybygde bussdepoet i Brubakkveien stående tomt fra oktober i år. Omtrent samtidig skal Norgesbuss ferdigstille depotet i Gamleveien 1 - også kjent som Trommeltomta.

Det skjer til glede for naboene på nedre Grorud og til sorg for nærmiljøet på Ellingsrud og Munkebekken.

-  Jeg er helt forskrekket over at Ruter ikke har hatt det som en forutsetning at anbudsvinneren må bruke depotet i Bubakkveien. Det er også merkverdig at Lørenskog kommune ikke har gitt Norgesbuss grønt lys til å bygge depot i Gamleveien 1, mens Ruter har tildelt dem seieren i anbudsrunden, påpeker Bente Dørum ved Ellingsrud ridesenter, som er en sterk motstander av bussplanene.

Steinar Olsen, tillitsvalgt i Yrkestrafikkforbundet i Unibuss, reagerer også på at Ruter ikke forutsatte at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Det er veldig forunderlig. Alle forventet at Ruter skulle kreve at Brubakkveien ble benyttet i dette anbudet Jeg ser ikke vitsen med å etablere enda et depot når det allerede finnes et her, sier han.

 

Står tomt

Administrerende direktør i Unibuss, Øystein Svendsen, sier de bygde depotet i Brubakkveien 16 med tanke på Groruddals-anbudet til Ruter. Han ønsker ikke å kommentere saken utover at «vi tar Ruters forutsetninger i anbudet til etterretning».

Men for Norgesbuss er det for dyrt å leie Brubakkveien 16, blant annet fordi depotet er en del større enn hva de har behov for.

Nå har Bussanlegg AS, som eies av Sporveien som igjen eies av Oslo kommune, tatt over kontrakten til Unibuss i Brubakkveien. Unibuss, som eies av Sporveien, må betale omlag fire millioner i årlig leie for å bruke Brubakkveien 16 selv om de ikke har noen busser å parkere her.

Tomta er regulert til bussformål de neste 30 åra.

-  Nå er det uvisst hvor lenge depotet blir stående tomt. I 2016-2017 startes Østensjø-anbudet opp, og da kan Brubakkveien i så fall være en aktuell plassering, mener Olsen.

Akers Avis Groruddalen vet at ledelsen i Unibuss leter med lys og lykt etter hva Brubakkveien 16 kan brukes til i årene som kommer.

 

Tar ikke selvkritikk

Ruter mener det er riktig at anbudsvinneren selv finner et egnet bussdepot. De avviser at det er mulig å tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien.

Ruter har verken ansvar for bussene eller hvor de parkeres om nettene. De bestemmer kun hvor, når og til hvilke tider kollektivtransporten skal kjøre i hovedstaden.

Pressekontakt i Ruter, Sofie Bruun, forklarer hvorfor de ikke krevde at anbudsvinneren måtte bruke Brubakkveien 16.

-  Vi gjorde en vurdering, og depotet i Brubakkveien 16 er med sine over 100 plasser for stort ettersom anbudet gjaldt omlag 50 busser, noe som også påvirket leieprisen. Depotet var heller ikke helt ferdigstilt, noe som førte til usikkerhet. Alle disse forholdene gjorde at tilbyderne selv skulle ta ansvar for å skaffe anlegg, sier Bruun, som sier det ikke er uvanlig i anbudsrunder.

- Kan dere tvinge Norgesbuss til å bruke anlegget i Brubakkveien?

-  I vår kontrakt heter det at Norgesbuss skal bruke anlegget i Gamleveien 1. Vi kan ikke tvinge Norgesbuss til å bruke et annet anlegg - det vil være avtalebrudd og direkte ulovlig, svarer hun.

Bruun fremholder busselskapet selv må ta ansvaret dersom Lørenskog kommune ikke gir dem grønt lys til å bygge et bussanlegg ved Østmarka på Ellingsrud.

- Dersom det ikke skulle la seg gjøre å bygge et anlegg i Gamleveien, må Norgesbuss selv skaffe et alternativt depot, sier pressekontakten.

-  Hva synes du om måten denne saken er blitt håndtert på?

-  Anbudet for Oslo nord-øst ble gjennomført uten formelle klager eller protester fra tilbydere eller andre. Den situasjon som nå er oppstått må håndteres av Norgesbuss som ansvarlig leietager, avslutter Bruun.

Siste nytt i Nyheter

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

 
Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!