Bussene kan bli parkert på kirkegården

Bussene kan bli parkert på kirkegården

 

Ruter ønsker å etablere et bussdepot 50 meter fra Østre Aker kirkegård. Det får presten, naboer og velforeninger til å reagere kraftig. –  Det handler om kirkens verdighet, mener de.

Tekst:

Publisert:

- Når vi følger en kiste til grava har vi ofte problemer med å kommunisere på grunn av all støyen. Dersom vi får et bussdepot som nærmeste nabo, blir problemet enda verre. Det handler om kirkens verdighet, sier sokneprest i Østre Aker kirke, Heinke Foertsch.

Ruter har et ønske om å bygge et bussdepot på 12 mål. Her skal de også ha plass til et verksted.

-  Vi ønsker ikke mer trafikk og forurensing. Dette området er allerede veldig utsatt og det blir feil å plassere flere uønskede virksomheter her. På tomta kan man beplante og gjøre det hyggelig, sier Foertsch, som også forteller at den grønne flekken er et mye brukt turområde blant beboerne på Ulven.

Det er Kirkelig Fellesråd i Oslo som eier store deler tomta, som er regulert til gravplass. Oslo kommune eier kun en litel del av eiendommen.

Kirkelig Fellesråd har stilt seg bak forslaget om å etablere bussdepot på eiendommen. I et brev til Østre Aker og Haugerud sokn begrunner de dette med at området er sentralt, at det ligger brakk og det har begrenset verdi som grøntområde.

Ønsker 40 år

Irene Lindstrøm i Fjellhus Hageby vel synes det er svært defensivt å ødelegge området ytterligere.

-  Ved å snu saken på hodet kunne vi heller utviklet området. Det er tross alt 12 mål stort, påpeker hun.

Ruter ønsker å bruke Persveien 25 som bussdepot i 30 år med opsjon på ytterligere 10. For dette vil Kirkelig Fellesråd motta 350.000 i årlige leieinntekter, mens de får 50.000 kroner i året mens depotet bygges.

Pilegrimsleden til Nidaros går tvers gjennom eiendommen. Sokneprest Foertsch har jobbet med å utvikle Katedralparken på utsiden av Østre Aker kirke. Kirken er blant de eneste i Oslo med en skikkelig park rundt.

-  Mange som kommer hit blir overrasket når de ser at vi har en grønn oase. Midt mellom alle motorveien trenger vi litt luft. Selv om Ruter sier de skal la pilegrimsleden gå sin gang gjennom bussdepoet, er jeg skeptisk, sier hun.

 

Trenger gravplasser

Kort tid før selskapet Oslo Vei AS gikk konkurs forsøkte de å etablere en bussparkeringsplass i Persveien 25. Byrådet ga dem grønt lys til å fortsette med saken, mens Plan- og bygningsetaten sa tydelig nei fordi de ønslet å bevare grøntområdet. Kort tid senere gikk selskapet konkurs. Så langt har ikke Plan- og bygningsetaten uttalt seg på nytt. Nå kommer saken trolig opp i Oslo bystyre.

-  Det vil være håpløst å fjerne et grøntområde. Det går an å være mer kreativ enn å etablere et bussdepot. Kommuneplanen sier klart og tydelig at grønne lunger skal bevares, og jeg renger med at politikerne husker på det, sier Ragnar Torgersen i Groruddalen Miljøforum (GM).

Heinke Foertsch poengterer at kirken på sikt vil kunne trenge tomta som kirkegård.

-  Det finnes knapt gravplasser i Oslo, og byen er i stor vekst. Vi trenger de områdene vi har tilgang på, poengterer hun.

 

Hvorfor oss?

De reagerer kraftig på hvorfor Groruddalen skal få enda et bussdepot. Fra før finnes det to ved Grorud jernbanestasjon, samt et i Strømsveien ved E6. I tillegg har Norgesbuss planer om å etablere et depot på trommeltomta ved innfallsporten til Mariholtet på Ellingsrud.

-  Hvorfor skal all uønsket virksomhet ligge her? Det begriper jeg ikke. Hvorfor kan vi ikke heller plassere bussdepotene på vestkanten? Forurensingskart viser at Ulven er svært forurenset, og vi trenger ikke mer nå, sier Irene Lindstrøm.

I kommuneplanen er det lagt opp til å utvikle Ulven til et attraktivt boområde. Det innebærer blant annet å flytte mange plasskrevende bedrifter, noe som også vil redusere trafikkmengden.

-  Men å starte et kommuneplan-arbeid ved å love bort Persveien 25 de neste 40 årene er ingen god start. Da vil trafikkaoset bare vedvare, sier Ragnar Torgersen.

 

Stiller seg bak

Kirkeverge Robert Wright forteller at Kirkelig Fellesråd ikke kommer til å motarbeide Ruter og Oslo kommune dersom de mener at Persveien 25 er en hensiktsmessig bussparkeringsplass.

- Vi er åpen for at plassen brukes til allmennyttige forhold. Det er kun snakk om et begrenset tidsperspektiv og en viktig forutsetning er at området tilbakestilles og brukes som gravlund når avtaleperioden utløper.

- Det er jo snakk om 40 år?

-  Ja, og det har vi gjort en vurdering på. Pengene vi får inn fra leieavtalen skal blant annet brukes til å rehabilitere og bygge opp Østre Aker kirke og områdene rundt, sier Wright.

-  Hva sier du til dem som mener at kirkens verdighet ødelegges om man skal parkere busser på gravlunden?

-  Det er helt feil fremstilling. Bussparkeringen legger ikke beslag på dagens gravlund. Min far er selv gravlagt her, men det forringer ikke min opplevelse av det å gå på kirkegården, avslutter han.

  • Ruter har akkurat fått høringsuttalelser fra mange berørte parter. Disse skal behandles før saken tas videre.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.