ANNONSE

Bydelens utfordringer skal ses i sammenheng

Bydelens utfordringer skal ses i sammenheng

 

Grorud-politikerne skal se dagens og fremtidens utfordringer i sammenheng. Derfor har de laget en handlingsplan over hvilke utfordringer bydelen har, og hvordan det skal jobbes videre med disse.

Tekst:

Publisert:

- Denne planen sier noe om hvordan vi kan få sakene som opptar oss på agendaen, sier Jack Grimsrud (Ap), som er leder i bydelens byutviklings-, samferdsels- og miljøkomité.

 

Byutviklings-, samferdsels- og miljøplanen skal danne grunnlag for en forståelse for bydelens hovedutfordringer. Den skal brukes aktivt når det arbeides med avgjørelser og uttalelser som skal gis i enkeltsaker. På denne måten skal bydelen skape en kontinuitet i uttalelsene de sender til rådhuset.

 

Tre prosjekter

I handlingsplanen er det plukket ut tre konkrete prosjekter som rangeres med høyest prioritet: Trondheimsveien/Fossumdiagonalen, Grorud sentrum og Lillomarka Arena.

 

- Vi fant ut at vi måtte fokusere på et par punkter, sier Grimsrud.

 

Dette er imidlertid ikke nye planer for bydelen.

 

- I stedet for å fokusere på enkeltplaner, ser vi nå på de store grepene, sier Grimsrud.

 

Trenger penger

Hele bydelsutvalget støtter handlingsplanen, som sto på agendaen på deres forrige møte.

 

- Det er gledelig at det er tverrpolitisk enigheten om hvilke prosjekter som er viktige for bydelen. Spesielt gledelig er det at vi klarer å samle oss rundt Trondheimsveien som miljøgate, sier han.

 

Likevel er det skjær i sjøen. Da arbeidet med Bydel Groruds plan var i sluttfasen la styringsgruppa i Oslopakke 3 fram et forslag om å fremskynde arbeidet med E18 på vestsiden av byen.

 

- Det er trist å registrere at pengene fortsetter å gå vestover. I stedet for å satse på Trondheimsveien som miljøgate ønsker man å bruke penger på vestkorridoren. Det viser at miljøtiltak fortsatt bare er tallnoter, mener Grimsrud.

 

Ikke vilje

Grimsrud mener bydelen vil bli et bedre sted å bo dersom man får til en nedgradering av Trondheimsveien og en sentrumsutvikling på Grorud.

 

Blant annet ønsker bydelen trafikken bort fra Bergensveien, slik at man får et sammenhengende område fra skolen, idrettsanlegget og nærsentret.

 

- Da vil Bergensveien bli en trygg vei for ungene å ferdes, sier han.

 

Grimsrud mener arbeidene kunne startet nå - dersom det hadde vært vilje til det.

 

- Planene ligger der, men de er ikke viktige nok for sentrale veimyndigheter. Vi kunne fått veiløsningene nå, men da måtte man også satt i gang en nedgradering av Trondheimsveien, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE