ANNONSE

Bygger ny sykkelvei

Bygger ny sykkelvei

MER SYKLING: Byrådet, her ved Guri Melby (V) og Bård Folke Fredriksen (H), går inn for tre kilometer ny sykkelvei fra Grorud stasjon til Veitvet skole.


Byrådet går inn for å bygge en ny sykkelveivei fra Grorud stasjon til Veitvet skole. Snart kan du sykle sammenhengende fra Lørenskog togstasjon til Oslo sentrum, via Haugenstua og Høybråten.

Tekst:

Publisert:

Gallup

Hva synes du om ny sykkelvei fra Lørenskog til Oslo sentrum?

Det er kjempebra. Vi trenger det.
Det trenger vi ikke.

Vis resultat

Allerede nå jobber Statens Vegvesen med å gjøre ferdig den nye sykkelveien som går fra Lørenskog stasjon til Grorud stasjon, via Høybråten og Haugenstua. Samtdig vedtar byrådet at de vil ha tre nye kilometer sykkelvei – fra Grorud stasjon til Veitvet skole, via Østre Aker vei.

Dermed bygges det nesten syv kilometer ny sykkelvei fra Lørenskog til nye Veitvet skole. Fra Veitvet til Oslo sentrum går det allerede en sykkelvei.

Vi har gode sykkelveier langs E6 og langs Riksvei 4, og nå bygger vi en tredje sykkelvei i dalbunnen. Nye og trygge traseer gjør det enklere for folk å velge sykkelen, mener byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Spesielt i Groruddalen er det viktig å få flere til å sykle. Oslo kommunes reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er ett prosent, i Bydel Bjerke er den tre prosent, Bydel Stovner har fire prosent og Bydel Grorud har seks prosent.

Må sykle mer

Guri Melby tror at sammenhengende sykkelveier bidrar til at flere tråkker til jobben eller butikken.

– Det er to ting som er veldig viktig i sykkelstrategien: At det er trygge sykkelveier, og at sykkelveinettet er sammehnegende.

– Dessuten er det viktig at sykkeltraseene ligger nær boligene, sier Melby.

Økt luftforurensing og lange køer i Oslo gjør at byrådet jobber for å få flere til å reise kollektivt. Men stor befolkningsvekst presser kollektivsystemet. Derfor må flere gå eller sykle. Reisevaneundersøkelsen viser at sykkelen er fremkomstmiddelet i åtte prosent av alle reiser i byen. Imidlertid er sykkelandelen 12 prosent på jobbreiser. Byrådets mål er å øke sykkelandelen til 16 prosent.

– Noen bydeler er mye flinkere enn andre, for eksempel Grünerløkka, Nordre Aker og Vestre Aker, sier Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 

Mathias Meyer fikk prisen for Årets brobygger og Karen Bruun Rønholdt fikk prisen for Årets rakett av Kuben yrkesarena og videregående skole. Dette har de jobbet hardt for.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

 
ANNONSE