Bygger ny sykkelvei

Bygger ny sykkelvei

MER SYKLING: Byrådet, her ved Guri Melby (V) og Bård Folke Fredriksen (H), går inn for tre kilometer ny sykkelvei fra Grorud stasjon til Veitvet skole.


Byrådet går inn for å bygge en ny sykkelveivei fra Grorud stasjon til Veitvet skole. Snart kan du sykle sammenhengende fra Lørenskog togstasjon til Oslo sentrum, via Haugenstua og Høybråten.

Tekst:

Publisert:

Gallup

Hva synes du om ny sykkelvei fra Lørenskog til Oslo sentrum?

Det er kjempebra. Vi trenger det.
Det trenger vi ikke.

Vis resultat

Allerede nå jobber Statens Vegvesen med å gjøre ferdig den nye sykkelveien som går fra Lørenskog stasjon til Grorud stasjon, via Høybråten og Haugenstua. Samtdig vedtar byrådet at de vil ha tre nye kilometer sykkelvei – fra Grorud stasjon til Veitvet skole, via Østre Aker vei.

Dermed bygges det nesten syv kilometer ny sykkelvei fra Lørenskog til nye Veitvet skole. Fra Veitvet til Oslo sentrum går det allerede en sykkelvei.

Vi har gode sykkelveier langs E6 og langs Riksvei 4, og nå bygger vi en tredje sykkelvei i dalbunnen. Nye og trygge traseer gjør det enklere for folk å velge sykkelen, mener byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Spesielt i Groruddalen er det viktig å få flere til å sykle. Oslo kommunes reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er ett prosent, i Bydel Bjerke er den tre prosent, Bydel Stovner har fire prosent og Bydel Grorud har seks prosent.

Må sykle mer

Guri Melby tror at sammenhengende sykkelveier bidrar til at flere tråkker til jobben eller butikken.

– Det er to ting som er veldig viktig i sykkelstrategien: At det er trygge sykkelveier, og at sykkelveinettet er sammehnegende.

– Dessuten er det viktig at sykkeltraseene ligger nær boligene, sier Melby.

Økt luftforurensing og lange køer i Oslo gjør at byrådet jobber for å få flere til å reise kollektivt. Men stor befolkningsvekst presser kollektivsystemet. Derfor må flere gå eller sykle. Reisevaneundersøkelsen viser at sykkelen er fremkomstmiddelet i åtte prosent av alle reiser i byen. Imidlertid er sykkelandelen 12 prosent på jobbreiser. Byrådets mål er å øke sykkelandelen til 16 prosent.

– Noen bydeler er mye flinkere enn andre, for eksempel Grünerløkka, Nordre Aker og Vestre Aker, sier Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.