Bygger ny sykkelvei

Bygger ny sykkelvei

MER SYKLING: Byrådet, her ved Guri Melby (V) og Bård Folke Fredriksen (H), går inn for tre kilometer ny sykkelvei fra Grorud stasjon til Veitvet skole.


Byrådet går inn for å bygge en ny sykkelveivei fra Grorud stasjon til Veitvet skole. Snart kan du sykle sammenhengende fra Lørenskog togstasjon til Oslo sentrum, via Haugenstua og Høybråten.

Tekst:

Publisert:

Gallup

Hva synes du om ny sykkelvei fra Lørenskog til Oslo sentrum?

Det er kjempebra. Vi trenger det.
Det trenger vi ikke.

Vis resultat

Allerede nå jobber Statens Vegvesen med å gjøre ferdig den nye sykkelveien som går fra Lørenskog stasjon til Grorud stasjon, via Høybråten og Haugenstua. Samtdig vedtar byrådet at de vil ha tre nye kilometer sykkelvei – fra Grorud stasjon til Veitvet skole, via Østre Aker vei.

Dermed bygges det nesten syv kilometer ny sykkelvei fra Lørenskog til nye Veitvet skole. Fra Veitvet til Oslo sentrum går det allerede en sykkelvei.

Vi har gode sykkelveier langs E6 og langs Riksvei 4, og nå bygger vi en tredje sykkelvei i dalbunnen. Nye og trygge traseer gjør det enklere for folk å velge sykkelen, mener byråd for miljø- og samferdsel, Guri Melby (V).

Spesielt i Groruddalen er det viktig å få flere til å sykle. Oslo kommunes reisevaneundersøkelse viser at sykkelandelen i Bydel Alna er ett prosent, i Bydel Bjerke er den tre prosent, Bydel Stovner har fire prosent og Bydel Grorud har seks prosent.

Må sykle mer

Guri Melby tror at sammenhengende sykkelveier bidrar til at flere tråkker til jobben eller butikken.

– Det er to ting som er veldig viktig i sykkelstrategien: At det er trygge sykkelveier, og at sykkelveinettet er sammehnegende.

– Dessuten er det viktig at sykkeltraseene ligger nær boligene, sier Melby.

Økt luftforurensing og lange køer i Oslo gjør at byrådet jobber for å få flere til å reise kollektivt. Men stor befolkningsvekst presser kollektivsystemet. Derfor må flere gå eller sykle. Reisevaneundersøkelsen viser at sykkelen er fremkomstmiddelet i åtte prosent av alle reiser i byen. Imidlertid er sykkelandelen 12 prosent på jobbreiser. Byrådets mål er å øke sykkelandelen til 16 prosent.

– Noen bydeler er mye flinkere enn andre, for eksempel Grünerløkka, Nordre Aker og Vestre Aker, sier Melby.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

 
Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.