ANNONSE

BYM: – Et kjent problem

BYM: – Et kjent problem

MILJØMÅL: Oslo kommune vil redusere dagens klimautslipp med 50 prosent innen 2030. Da er flere bytter fra vanlig bil til el- eller hybridbil nødvendig. Likevel har elbil-veksten ført til at man må krige om ladestasjonene.

Bymiljøetaten jobber for at det offentlige støtteapparatet skal bli bedre. Likevel er de avhengig av at sameier og borettslag er «med på laget».

– Skal vi nå Oslos ambisiøse klimamål innen 2030 er vi avhengig av at enda flere kjøper elbil eller ladbare hybrider. Da må infrastrukturen oppgraderes. For det første må man kunne lade hjemme, mener elbilansvarlig i Bymiljøetaten, Sture Portvik.

Han er klar over at mange sameier og borettslag i dag ikke vil etablere ladestasjoner i garasjene. De frykter den elektriske kapasiteten ikke er god nok.

– Noen ganger er det et reelt problem, men i halvparten av tilfellene ser vi at det er ubegrunnet redsel. Derfor har vi bedt Hafslund Nett, som eier strømnettet i Oslo, om å gi sin ekspertise.

– Likevel er det ikke til å stikke under stol at nettet har visse begrensninger i enkelte områder, og da er det gjerne byggeår som er bestemmende og ikke den geografiske plasseringen, fortsetter Portvik.

Jobber for bedre ordning

En stor utfordring i dag er manglende tilskuddsordninger til sameier som ønsker å utbedre eget felles nett. Bymiljøetaten skal derfor, sammen med Norsk Elbilforening og ZERO, ta initiativ til en dialog med både Hafslund og staten.

Portvik vil likevel knekke noen myter slik at flere borettslag tenker på miljøet.

En beboer i et sameie trenger ikke spørre om lov til å pusse opp kjøkkenet. Likevel vet vi at alle som bytter kjøkken i dag kjøper induksjon. En induksjonstopp krever en egen kurs på rundt 25 ampére. Det trekker mye strøm. Vesentlig mer enn et ladepunkt i en garasje.

I snitt koster det 15.000 kroner å sette opp en ny ladestasjon i et garasjeanlegg.

– Det gis fortsatt 50 prosent støtte i kostnader til borettslag, sameier og bedrifter. Det betyr at det koster 7500 kroner for forbrukerne selv, forutsatt at det er strøm i bygget.

400 nye ladepunkt i 2015

Portvik mener samfunnet ville vært tjent med at man utvikler smarte nett. Etaten håper det offentlige støtteapparatet blir bedre enn det er i dag. Likevel skal Bymiljøetaten sette ut 400 nye offentlige ladestasjoner dette året.

Les mer om Bymiljøetatens planer for tilrettelegging av ladeplasser i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE