Bymiljøetaten etablerer seg i dalen

Bymiljøetaten etablerer seg i dalen

 

Höegh Eiendom og Oslo kommune har kommet til enighet å samlokalisere Bymiljøetaten i et splitter nytt bygg på Hasle. Nå venter bare bystyrets godkjenning av planene.

Etaten ønsker å flytte inn i nye lokaler som ferdigstilles av Höegh Eiendom i 2015 som en del av HasleLinje-prosjektet - på tomta som tidligere tilhørte Arcus/Vinmonopolet.

Oslo bystyre kan skrinlegge prosjektet dersom de velger å ikke godkjenne planene til våren. Men siden hovedstadens største etat lenge har hatt et ønske om å samles sine rundt 700 ansatte, er det lite som tyder på rødt lys fra bystyret.

- Det er viktig å være samlokalisert fordi vi samarbeider tett i det daglige både om utviklingsoppgaver og driftsoppgaver. Ved å sitte sammen vil vi kunne få etablert en enda mer effektiv organisasjon der samarbeidet bli en helt naturlig del av hele vår verdikjede, sier direktør Hans Edvardsen i Bymiljøetaten

- Bymiljøetaten ønsker også å utvikle en kultur som i sterkere grad er preget av felles holdninger og verdier, fortsetter han.

Splittet

For ett år siden var Bymiljøetaten fordelt på hele fire ulike adresser. I dag er etatens fem divisjoner splittet i to ulike lokaler i Bydel Gamle Oslo.

- Det er ikke optimalt, men i en overgangsperiode fungerer det. Vi bytter på å legge ledermøter og annet på de to stedene, opplyser Hans Edvardsen.

Men fra og med 23. september 2015 er altså planen å samle hele divisjonen på Hasle. Etatbygget vil være lyst og ligge ved siden av Allerbygget med langsiden mot Økernveien. Byggingen starter i sommer, så sant Oslo bystyre godkjenner planene.

Identitet

Det nye bygget skal ifølge etatsdirektøren signalisere noen av visjonene til Bymiljøetaten - miljøvennlig, sporty, trygg og vakker. Disse skal legge føringer for hvordan bygget skal se ut, slik at Bymiljøetaten får en klar identitet, og de ansatte kan være stolt av egen arbeidsplass.

- Veggene vil bli kledd med solceller som produserer strøm til vår kjøretøypark som i 2015 utelukkende består av el-sykler og elbiler. På taket vil vi lage en grønn hage, og i kjelleren skal vi legge til rette for gode sykkelparkeringer med skifterom, sier Hans Edvardsen.

Utvikling

Höegh Eiendom AS står bak HasleLinje-prosjektet som etter planen skal bygge ut næring og bolig på et 93.000 kvadratmeter stort tomteareal. Når eiendommen er ferdig utbygd vil den romme bygg som totalt sett vil utgjøre rundt 200.000 kvadratmeter.

Selve området ligger i skjæringen mellom sentrum og Groruddalen - noe Hans Edvardsen mener kan være en fordel.

- Groruddalen er et av Oslos viktigste utviklingsområder. Infrastruktur er allerede i ferd med å komme på plass. Det at Bymiljøetaten lokaliserer seg i dette området underbygger Oslo kommunes tro på hele Groruddalen som et attraktivt sted å bo, ha næring og som rekreasjonsområde. Det er jo her mye av veksten i Oslo vil komme, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!