ANNONSE

Bymiljøetaten etablerer seg i dalen

Bymiljøetaten etablerer seg i dalen

 

Höegh Eiendom og Oslo kommune har kommet til enighet å samlokalisere Bymiljøetaten i et splitter nytt bygg på Hasle. Nå venter bare bystyrets godkjenning av planene.

Etaten ønsker å flytte inn i nye lokaler som ferdigstilles av Höegh Eiendom i 2015 som en del av HasleLinje-prosjektet - på tomta som tidligere tilhørte Arcus/Vinmonopolet.

Oslo bystyre kan skrinlegge prosjektet dersom de velger å ikke godkjenne planene til våren. Men siden hovedstadens største etat lenge har hatt et ønske om å samles sine rundt 700 ansatte, er det lite som tyder på rødt lys fra bystyret.

- Det er viktig å være samlokalisert fordi vi samarbeider tett i det daglige både om utviklingsoppgaver og driftsoppgaver. Ved å sitte sammen vil vi kunne få etablert en enda mer effektiv organisasjon der samarbeidet bli en helt naturlig del av hele vår verdikjede, sier direktør Hans Edvardsen i Bymiljøetaten

- Bymiljøetaten ønsker også å utvikle en kultur som i sterkere grad er preget av felles holdninger og verdier, fortsetter han.

Splittet

For ett år siden var Bymiljøetaten fordelt på hele fire ulike adresser. I dag er etatens fem divisjoner splittet i to ulike lokaler i Bydel Gamle Oslo.

- Det er ikke optimalt, men i en overgangsperiode fungerer det. Vi bytter på å legge ledermøter og annet på de to stedene, opplyser Hans Edvardsen.

Men fra og med 23. september 2015 er altså planen å samle hele divisjonen på Hasle. Etatbygget vil være lyst og ligge ved siden av Allerbygget med langsiden mot Økernveien. Byggingen starter i sommer, så sant Oslo bystyre godkjenner planene.

Identitet

Det nye bygget skal ifølge etatsdirektøren signalisere noen av visjonene til Bymiljøetaten - miljøvennlig, sporty, trygg og vakker. Disse skal legge føringer for hvordan bygget skal se ut, slik at Bymiljøetaten får en klar identitet, og de ansatte kan være stolt av egen arbeidsplass.

- Veggene vil bli kledd med solceller som produserer strøm til vår kjøretøypark som i 2015 utelukkende består av el-sykler og elbiler. På taket vil vi lage en grønn hage, og i kjelleren skal vi legge til rette for gode sykkelparkeringer med skifterom, sier Hans Edvardsen.

Utvikling

Höegh Eiendom AS står bak HasleLinje-prosjektet som etter planen skal bygge ut næring og bolig på et 93.000 kvadratmeter stort tomteareal. Når eiendommen er ferdig utbygd vil den romme bygg som totalt sett vil utgjøre rundt 200.000 kvadratmeter.

Selve området ligger i skjæringen mellom sentrum og Groruddalen - noe Hans Edvardsen mener kan være en fordel.

- Groruddalen er et av Oslos viktigste utviklingsområder. Infrastruktur er allerede i ferd med å komme på plass. Det at Bymiljøetaten lokaliserer seg i dette området underbygger Oslo kommunes tro på hele Groruddalen som et attraktivt sted å bo, ha næring og som rekreasjonsområde. Det er jo her mye av veksten i Oslo vil komme, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

ANNONSE
Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

 
ANNONSE