ANNONSE

Byrådet vil avlaste Alnabruterminalen...

... men usikkert om nedleggelse

Byrådet vil avlaste Alnabruterminalen...

HER: Alnabruterminalen

Areal- og transportstrategien for Osloregionen skal ferdigstilles i 2016. I den står det at nye godsknutepunkter bør opprettes for å avlaste Alnabruterminalen, men byrådet kan ikke si noe om det på sikt betyr nedlegging.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.01.2016 kl 16:45

Se bildet større

AVLASTE: Lan Marie Nguyen Berg forteller at de ser på måter de kan avlaste Alnabruterminalen på, blant annet med nye satelittstasjoner i Oslo. Foto: CF-Wesenberg@kolonihaven.no


Dette er saken:

  • Strategi om et sentralt innsatsområde for samarbeidsalliansen Osloregionen
  • Osloregionen er et samarbeid mellom 78 kommuner og fire fylkeskommuner i hovedstadsområdet: Oslo kommune, Akershus, Buskerud, Hedmark og Østfold fylkeskommuner, samtlige kommuner i Akershus og Østfold, samt 13 kommuner i Buskerud, 8 i Vestfold, 3 i Telemark, 3 i Oppland og 10 i Hedmark
  • Målet er å styrke Osloregionen som en konkurransedyktig og bærekraftig region i Europa
  • Sluttbehandling og ferdigstillelse skal skje i 2016
  • Fra 2004 til 2013 har Osloregionen vokst med 15 prosent
  • Dokumenter har ikke den samme formelle statusen i plansystemet som den nylig vedtatte Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus har

Det er kommunene som styrer areal- og transportutvikling gjennom planer og vedtak. Revidert strategi skal være et innspill til Nasjonal transportplan (NTP) og skal være en veileder inn mot kursendring som må til for å nå klimamål både på nasjonalt og regionalt plan. Flere av stikkordene i strategien er å bygge ut transportnettet med jernbanen som ryggrad, utvikle lokale transportsystemer som fremmer byutvikling og mating mot jernbanen i de regionale knutepunktene, og utvikle en nav- og satelittstruktur, som betyr andre godsknutepunkter, for håndtering av gods i Oslofjordområdet med nye knutepunkter som kan avlaste Alnabruterminalen. Byrådet avga sin høringsuttalelse til strategien før jul.

– Det vi vet er at Groruddalen har et problem med mye tungtransport og høy luftforurensing til tider. Derfor er det er viktig å se på hvordan vi kan avlaste terminalen. Det er intensjonen med ny satelittstruktur, sier byråd for miljø- og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

For tidlig å si

Under valgkampen i fjor høst uttalte Venstre og MDG at de vil fjerne Alnabruterminalen fordi de mener den ikke hører hjemme i en storby – og fordi den forpester luftkvaliteten i Groruddalen. Harald Nissen (MDG) sa til Akers Avis Groruddalen under folkemøte til Groruddalen Miljøforum i Furusetheimen at «– Vi må tørre å si ting rett ut, hvis ikke kommer prosessen aldri i gang. Alnabruterminalen må flyttes». Nguyen Berg er enig i at det må en forandring til, men vil ikke si noe om det betyr en nedleggelse.

– Det er for tidlig å si om dette er et steg mot nedleggelse av Alnabruterminalen. Vi vet at den er viktig for varelevering og for gods på skinner utover hele landet. Det er også viktig å transportere gods på skinner i et klimaperspektiv. Hvordan det vil se ut i fremtiden, vet man ikke ennå, men vi vet at vi må finne måter å avlaste terminalen på. På den måten kan man begrense tungtransport i Groruddalen og forbedre luften, sier byråden.

– Å forbedre lufta i hele byen er et viktig område for byrådet. I Groruddalen er det store utfordringer med dette.

Mange om beinet

Det er Ap, SV og MDG som sitter i byrådet, med støtte fra Rødt. Ap uttalte gjennom valgkampen at de ønsker en byutvikling i dalbunnen med boliger og arbeidsplasser, og at en slik utvikling forutsetter store miljøtiltak som lokk over E6. De har derimot ikke konkretisert at terminalen bør fjernes. I september i fjor uttalte Nina Solli i NHO og Roy Pedersen i LO til Akers Avis Groruddalen at de advarer det nye byrådet mot å true næringslivet og arbeidsplassene på godsterminalen.

– Håndtering av tungtransport generelt og knyttet til Alnabruterminalen er ikke en enkel sak. Det er et viktig mål å få mer gods over på bane, forteller miljøbyråden.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

ANNONSE
På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

 
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

Punger ut med 6 millioner

Oslo bystyre foreslår å slette gjelda til Alna ridesenter med 6 millioner kroner. Det betyr at daglig leder Lene Kragh endelig kan puste ut og fokusere på å faktisk drive et ridesenter.

Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

 
ANNONSE