Et tilbakeskritt for t-banen:

– Dårligere
tilbud enn før

– Dårligere <BR>tilbud enn før

DÅRLIGERE TILBUD: Åge Pettersen synes det er merkelig at Ruter har valgt å halvere antall avganger på det som var t-banens mest trafikkerte linje, Grorudbanens linje 5.

Etter åpningen av Lørenbanen har Åge Pettersen erfart å stå som sild i tønne på t-banen hver dag på vei til og fra jobb. I tillegg har t-banetilbudet i praksis blitt halvert.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.10.2016 kl 09:21

Løren t-banestasjon åpnet tidlig i april og gjorde det mulig for groruddøler å komme seg direkte til Sinsen, Storo, Nydalen og øvrige strøk nord for Oslo sentrum. Fram til da gikk t-banelinje 5, også kalt Grorudbanen, hvert 7,5 minutt fra Vestli mot sentrum og vice versa.

Problemet er at Lørenbanen «knabbet» halvparten av avgangene til Grorudbanen. Nå må du velge mellom linje 5 (Vestli-Ringen-Sognsvann) og linje 4 (Vestli-Ringen-Bergkrystallen) på vei mot sentrum.

– De fleste reisende på t-banen skal ikke til Storo og den veien, men til Oslo sentrum. Selv skal jeg på jobben min som ligger på Tøyen. Da er det uaktuelt for meg å sette meg på t-banens linje 4, forteller Åge Pettersen som bor på Vestli.

Økt reisetid

Han venter heller på linje 5 fremfor å hoppe på linje 4, spesielt på vei hjem fra Tøyen.

Fra sentrum går linje 4 alltid et par minutter etter linje 5. Det betyr at noen få mennesker, som ikke rekker linje 5, hopper på linje 4 i ren panikk. Men da øker reisetiden med 8 til 10 minutter gjennom Groruddalen, forklarer Pettersen.

Årsaken til dette er at linje 4 fra sentrum kjører rundt bysentrum (Ringen) før den svinger ut i retning Vestli. Man må derfor kjøre en omvei til Sinsen t-bane, gå av her og vente et par minutter før det kommer en bane som tar deg med videre i retning Vestli.

– Slik sett vil ankomst til bestemmelsesstedet i Groruddalen være tre eller fire minutter bedre enn hvis man hadde ventet på neste linje 5, forklarer Pettersen.

All kapasitet

Ruter AS sier at det i dag er begrenset hvor mange tog som kan kjøre gjennom t-banetunnelen samtidig. Det er derfor ikke mulig å sette inn flere tog på linje 5.

Ruteendringen 3. april tok sikte på å fordele kapasiteten på t-banen på best mulig måte mellom de ulike bydelene. T-banen i Oslo trenger nytt signalanlegg og ny t-banetunnel for å kunne øke kapasiteten vesentlig mer. Skulle Grorudbanen fått tre avganger i kvarteret ville det bety at en av de andre østlige linjene bare kunne fått én avgang i kvarteret, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter AS.

Hun forteller at Ruter mottok flere klager etter endringene, men at klagene avtok etter at t-banen ble mer presis.

– Det er nå gjennomført flere tiltak som har bedret punktligheten. Dermed blir det enklere å bytte, for de som reiser med linje 4 og skal til sentrum via for eksempel Jernbanetorget.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!