Et tilbakeskritt for t-banen:

– Dårligere
tilbud enn før

– Dårligere <BR>tilbud enn før

DÅRLIGERE TILBUD: Åge Pettersen synes det er merkelig at Ruter har valgt å halvere antall avganger på det som var t-banens mest trafikkerte linje, Grorudbanens linje 5.

Etter åpningen av Lørenbanen har Åge Pettersen erfart å stå som sild i tønne på t-banen hver dag på vei til og fra jobb. I tillegg har t-banetilbudet i praksis blitt halvert.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.10.2016 kl 09:21

Løren t-banestasjon åpnet tidlig i april og gjorde det mulig for groruddøler å komme seg direkte til Sinsen, Storo, Nydalen og øvrige strøk nord for Oslo sentrum. Fram til da gikk t-banelinje 5, også kalt Grorudbanen, hvert 7,5 minutt fra Vestli mot sentrum og vice versa.

Problemet er at Lørenbanen «knabbet» halvparten av avgangene til Grorudbanen. Nå må du velge mellom linje 5 (Vestli-Ringen-Sognsvann) og linje 4 (Vestli-Ringen-Bergkrystallen) på vei mot sentrum.

– De fleste reisende på t-banen skal ikke til Storo og den veien, men til Oslo sentrum. Selv skal jeg på jobben min som ligger på Tøyen. Da er det uaktuelt for meg å sette meg på t-banens linje 4, forteller Åge Pettersen som bor på Vestli.

Økt reisetid

Han venter heller på linje 5 fremfor å hoppe på linje 4, spesielt på vei hjem fra Tøyen.

Fra sentrum går linje 4 alltid et par minutter etter linje 5. Det betyr at noen få mennesker, som ikke rekker linje 5, hopper på linje 4 i ren panikk. Men da øker reisetiden med 8 til 10 minutter gjennom Groruddalen, forklarer Pettersen.

Årsaken til dette er at linje 4 fra sentrum kjører rundt bysentrum (Ringen) før den svinger ut i retning Vestli. Man må derfor kjøre en omvei til Sinsen t-bane, gå av her og vente et par minutter før det kommer en bane som tar deg med videre i retning Vestli.

– Slik sett vil ankomst til bestemmelsesstedet i Groruddalen være tre eller fire minutter bedre enn hvis man hadde ventet på neste linje 5, forklarer Pettersen.

All kapasitet

Ruter AS sier at det i dag er begrenset hvor mange tog som kan kjøre gjennom t-banetunnelen samtidig. Det er derfor ikke mulig å sette inn flere tog på linje 5.

Ruteendringen 3. april tok sikte på å fordele kapasiteten på t-banen på best mulig måte mellom de ulike bydelene. T-banen i Oslo trenger nytt signalanlegg og ny t-banetunnel for å kunne øke kapasiteten vesentlig mer. Skulle Grorudbanen fått tre avganger i kvarteret ville det bety at en av de andre østlige linjene bare kunne fått én avgang i kvarteret, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter AS.

Hun forteller at Ruter mottok flere klager etter endringene, men at klagene avtok etter at t-banen ble mer presis.

– Det er nå gjennomført flere tiltak som har bedret punktligheten. Dermed blir det enklere å bytte, for de som reiser med linje 4 og skal til sentrum via for eksempel Jernbanetorget.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!