Et tilbakeskritt for t-banen:

– Dårligere
tilbud enn før

– Dårligere <BR>tilbud enn før

DÅRLIGERE TILBUD: Åge Pettersen synes det er merkelig at Ruter har valgt å halvere antall avganger på det som var t-banens mest trafikkerte linje, Grorudbanens linje 5.

Etter åpningen av Lørenbanen har Åge Pettersen erfart å stå som sild i tønne på t-banen hver dag på vei til og fra jobb. I tillegg har t-banetilbudet i praksis blitt halvert.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.10.2016 kl 09:21

Løren t-banestasjon åpnet tidlig i april og gjorde det mulig for groruddøler å komme seg direkte til Sinsen, Storo, Nydalen og øvrige strøk nord for Oslo sentrum. Fram til da gikk t-banelinje 5, også kalt Grorudbanen, hvert 7,5 minutt fra Vestli mot sentrum og vice versa.

Problemet er at Lørenbanen «knabbet» halvparten av avgangene til Grorudbanen. Nå må du velge mellom linje 5 (Vestli-Ringen-Sognsvann) og linje 4 (Vestli-Ringen-Bergkrystallen) på vei mot sentrum.

– De fleste reisende på t-banen skal ikke til Storo og den veien, men til Oslo sentrum. Selv skal jeg på jobben min som ligger på Tøyen. Da er det uaktuelt for meg å sette meg på t-banens linje 4, forteller Åge Pettersen som bor på Vestli.

Økt reisetid

Han venter heller på linje 5 fremfor å hoppe på linje 4, spesielt på vei hjem fra Tøyen.

Fra sentrum går linje 4 alltid et par minutter etter linje 5. Det betyr at noen få mennesker, som ikke rekker linje 5, hopper på linje 4 i ren panikk. Men da øker reisetiden med 8 til 10 minutter gjennom Groruddalen, forklarer Pettersen.

Årsaken til dette er at linje 4 fra sentrum kjører rundt bysentrum (Ringen) før den svinger ut i retning Vestli. Man må derfor kjøre en omvei til Sinsen t-bane, gå av her og vente et par minutter før det kommer en bane som tar deg med videre i retning Vestli.

– Slik sett vil ankomst til bestemmelsesstedet i Groruddalen være tre eller fire minutter bedre enn hvis man hadde ventet på neste linje 5, forklarer Pettersen.

All kapasitet

Ruter AS sier at det i dag er begrenset hvor mange tog som kan kjøre gjennom t-banetunnelen samtidig. Det er derfor ikke mulig å sette inn flere tog på linje 5.

Ruteendringen 3. april tok sikte på å fordele kapasiteten på t-banen på best mulig måte mellom de ulike bydelene. T-banen i Oslo trenger nytt signalanlegg og ny t-banetunnel for å kunne øke kapasiteten vesentlig mer. Skulle Grorudbanen fått tre avganger i kvarteret ville det bety at en av de andre østlige linjene bare kunne fått én avgang i kvarteret, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter AS.

Hun forteller at Ruter mottok flere klager etter endringene, men at klagene avtok etter at t-banen ble mer presis.

– Det er nå gjennomført flere tiltak som har bedret punktligheten. Dermed blir det enklere å bytte, for de som reiser med linje 4 og skal til sentrum via for eksempel Jernbanetorget.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

 
- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.