Et tilbakeskritt for t-banen:

– Dårligere
tilbud enn før

– Dårligere <BR>tilbud enn før

DÅRLIGERE TILBUD: Åge Pettersen synes det er merkelig at Ruter har valgt å halvere antall avganger på det som var t-banens mest trafikkerte linje, Grorudbanens linje 5.

Etter åpningen av Lørenbanen har Åge Pettersen erfart å stå som sild i tønne på t-banen hver dag på vei til og fra jobb. I tillegg har t-banetilbudet i praksis blitt halvert.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.10.2016 kl 09:21

Løren t-banestasjon åpnet tidlig i april og gjorde det mulig for groruddøler å komme seg direkte til Sinsen, Storo, Nydalen og øvrige strøk nord for Oslo sentrum. Fram til da gikk t-banelinje 5, også kalt Grorudbanen, hvert 7,5 minutt fra Vestli mot sentrum og vice versa.

Problemet er at Lørenbanen «knabbet» halvparten av avgangene til Grorudbanen. Nå må du velge mellom linje 5 (Vestli-Ringen-Sognsvann) og linje 4 (Vestli-Ringen-Bergkrystallen) på vei mot sentrum.

– De fleste reisende på t-banen skal ikke til Storo og den veien, men til Oslo sentrum. Selv skal jeg på jobben min som ligger på Tøyen. Da er det uaktuelt for meg å sette meg på t-banens linje 4, forteller Åge Pettersen som bor på Vestli.

Økt reisetid

Han venter heller på linje 5 fremfor å hoppe på linje 4, spesielt på vei hjem fra Tøyen.

Fra sentrum går linje 4 alltid et par minutter etter linje 5. Det betyr at noen få mennesker, som ikke rekker linje 5, hopper på linje 4 i ren panikk. Men da øker reisetiden med 8 til 10 minutter gjennom Groruddalen, forklarer Pettersen.

Årsaken til dette er at linje 4 fra sentrum kjører rundt bysentrum (Ringen) før den svinger ut i retning Vestli. Man må derfor kjøre en omvei til Sinsen t-bane, gå av her og vente et par minutter før det kommer en bane som tar deg med videre i retning Vestli.

– Slik sett vil ankomst til bestemmelsesstedet i Groruddalen være tre eller fire minutter bedre enn hvis man hadde ventet på neste linje 5, forklarer Pettersen.

All kapasitet

Ruter AS sier at det i dag er begrenset hvor mange tog som kan kjøre gjennom t-banetunnelen samtidig. Det er derfor ikke mulig å sette inn flere tog på linje 5.

Ruteendringen 3. april tok sikte på å fordele kapasiteten på t-banen på best mulig måte mellom de ulike bydelene. T-banen i Oslo trenger nytt signalanlegg og ny t-banetunnel for å kunne øke kapasiteten vesentlig mer. Skulle Grorudbanen fått tre avganger i kvarteret ville det bety at en av de andre østlige linjene bare kunne fått én avgang i kvarteret, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter AS.

Hun forteller at Ruter mottok flere klager etter endringene, men at klagene avtok etter at t-banen ble mer presis.

– Det er nå gjennomført flere tiltak som har bedret punktligheten. Dermed blir det enklere å bytte, for de som reiser med linje 4 og skal til sentrum via for eksempel Jernbanetorget.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Kontraktene er signert

«Nye» Tveten gård

Kontraktene signert

  • historie

I lang tid har Tveten gård vært under oppussing i regi av Kulturetaten. Nå er nye kontrakter signert med frivilligheten og bydelen om aktivitet på gården fremover.

– Det er dette som <BR>skaper lokalsamfunn

Kronprinsparet på turné i Bjerke bydel:

– Det er dette som
skaper lokalsamfunn

  • Kronprinsparet

Kronprins Haakon og kronprinsesse Mette-Marit besøkte Bjerke bydel og fikk være med på flere av aktivitetene. Blant annet lærte kronprinsessen å sjonglere av Nysirkus på Veitvet og fikk møte over tusen aktive barn og unge på Isdammen.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

 
Er det sommer, <BR>vår eller påske?

Er det sommer,
vår eller påske?

  • Sommer

Det er ikke lenge siden det snødde, men i helgen kom sommeren så å si over natta. Turen gikk til Steinbruvann for en liten stemningsrapport.

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!