Et tilbakeskritt for t-banen:

– Dårligere
tilbud enn før

– Dårligere <BR>tilbud enn før

DÅRLIGERE TILBUD: Åge Pettersen synes det er merkelig at Ruter har valgt å halvere antall avganger på det som var t-banens mest trafikkerte linje, Grorudbanens linje 5.

Etter åpningen av Lørenbanen har Åge Pettersen erfart å stå som sild i tønne på t-banen hver dag på vei til og fra jobb. I tillegg har t-banetilbudet i praksis blitt halvert.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.10.2016 kl 09:21

Løren t-banestasjon åpnet tidlig i april og gjorde det mulig for groruddøler å komme seg direkte til Sinsen, Storo, Nydalen og øvrige strøk nord for Oslo sentrum. Fram til da gikk t-banelinje 5, også kalt Grorudbanen, hvert 7,5 minutt fra Vestli mot sentrum og vice versa.

Problemet er at Lørenbanen «knabbet» halvparten av avgangene til Grorudbanen. Nå må du velge mellom linje 5 (Vestli-Ringen-Sognsvann) og linje 4 (Vestli-Ringen-Bergkrystallen) på vei mot sentrum.

– De fleste reisende på t-banen skal ikke til Storo og den veien, men til Oslo sentrum. Selv skal jeg på jobben min som ligger på Tøyen. Da er det uaktuelt for meg å sette meg på t-banens linje 4, forteller Åge Pettersen som bor på Vestli.

Økt reisetid

Han venter heller på linje 5 fremfor å hoppe på linje 4, spesielt på vei hjem fra Tøyen.

Fra sentrum går linje 4 alltid et par minutter etter linje 5. Det betyr at noen få mennesker, som ikke rekker linje 5, hopper på linje 4 i ren panikk. Men da øker reisetiden med 8 til 10 minutter gjennom Groruddalen, forklarer Pettersen.

Årsaken til dette er at linje 4 fra sentrum kjører rundt bysentrum (Ringen) før den svinger ut i retning Vestli. Man må derfor kjøre en omvei til Sinsen t-bane, gå av her og vente et par minutter før det kommer en bane som tar deg med videre i retning Vestli.

– Slik sett vil ankomst til bestemmelsesstedet i Groruddalen være tre eller fire minutter bedre enn hvis man hadde ventet på neste linje 5, forklarer Pettersen.

All kapasitet

Ruter AS sier at det i dag er begrenset hvor mange tog som kan kjøre gjennom t-banetunnelen samtidig. Det er derfor ikke mulig å sette inn flere tog på linje 5.

Ruteendringen 3. april tok sikte på å fordele kapasiteten på t-banen på best mulig måte mellom de ulike bydelene. T-banen i Oslo trenger nytt signalanlegg og ny t-banetunnel for å kunne øke kapasiteten vesentlig mer. Skulle Grorudbanen fått tre avganger i kvarteret ville det bety at en av de andre østlige linjene bare kunne fått én avgang i kvarteret, forklarer kommunikasjonssjef Sofie Bruun i Ruter AS.

Hun forteller at Ruter mottok flere klager etter endringene, men at klagene avtok etter at t-banen ble mer presis.

– Det er nå gjennomført flere tiltak som har bedret punktligheten. Dermed blir det enklere å bytte, for de som reiser med linje 4 og skal til sentrum via for eksempel Jernbanetorget.

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!