- Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

-  Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

 

Posten er i gang med å bygge Norges største godsterminal på Alnabru. De mener at det vil føre til mindre Co2-utslipp i Oslo og færre trailere på lokalveiene i Groruddalen.

Skrevet av:

Bring Cargo på Karihaugen og kjøleterminalen på Skårer blir begge flyttet til det nye logistikksentret på Alnabruterminalen. Brevsentret på Lørenskog blir værende der det er i dag.

-  Dette blir Norges største logistikksenter, og for Posten blir dette selve tyngdepunktet i godstransporten, sa konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, under en pressekonferanse på mandag.

Fra før holder Postens godssenter til på terminalen. Nå skal altså områdene rundt dagens tomt bygges ut. Totalt vil 1100 mennesker ha sin arbeidsplass på den nye kjempe-terminalen.

- Vi investerer 1,5 milliarder i prosjektet og har stor tro på at dette er et riktig steg for oss. Utviklingen tilsier at det blir mer logistikk og mindre post-virksomhet i fremtiden, forteller konsernsjefen.

De siste årene har postvirksomheten i Norge falt med mellom seks og syv prosent i året. Logistikk og godstransport står i dag for 59 prosent av driften til Posten.

 

- Mer miljøvennlig

Mejdell forteller at det er mange fordeler med å samlokalisere de tre terminalene.

-  Nå kjører vi omlag 10.000 kilometer mellom terminalene i året. Det går på bekostning av lokalveiene og miljøet. Når terminalen står ferdig, vil vi spare oss for all mellomkjøringen og det gir en stor miljøgenvinst, sier han.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp vil reduseres med mellom ett og to prosent i året.

-  Det vil i tillegg bety at bilene som kjører gods herfra vil være fullere. I løpet av et helt driftsår vil det utgjøre en stor forskjell for oss, sier konsernsjefen til Akers Avis Groruddalen.

Han presiserer at det vil være noe kjøring mellom brevsentret og Alnabruterminalen, men at gevinsten likevel er stor.

 

Mer gods på bane

For selv om Posten gjerne skulle ønsket det, så er det ikke mulig å legge alle virksomhetene sine vegg i vegg.

-  Det er verken areal eller økonomi til å klare det, sier Mejdell.

I dag er Posten den logistikkbedriften som frakter mest gods på bane. Ved å flytte store deler av virksomheten sin til Alnabruterminalen, har de ambisjoner om å øke andelen.

- De andre transportørene på terminalen klager over at den tekniske standarden er svært lav, noe som går utover stabiliteten på jernbanen. Hvordan skal dere frakte mer gods med tog?

- Det avhenger av hvilke grep myndighetene gjør på jernbanen. I Nasjonal Transportplan ligger det inne penger til å utbedre terminalen. Vi trenger nye krysningsspor, i tillegg til å realisere flere prosjekter som moderniserer terminalen, mener Mejdell.

 

Må ha stabilitet

-  Hvilke ønsker har du for Alnabruterminalen?

-  At de planlagte tiltakene gjennomføres. Det handler om tiltak som gir større drifsstabilitet, noe som er et problem i dag. Et annet viktig element blir å få bygget en egen påkjøringsrampe til E6, som går direkte fra terminalen. På den måten vil man i større grad skjerme nærmiljøet for tungtrafikk, selv om målet er å frakte mest mulig gods med tog, sier Mejdell.

Han innser imidlertid at oppgraderingene ikke vil komme over natten.

-  Vi er umtålmodig når det gjelder terminalprosjektene fordi vi er avhengig av punktlighet på jernbanen. Jeg opplever at den politiske viljen er der, men vi venter fortsatt på gjennomføring, sier konsernsjefen.

 

Ferdig i 2017

Planen til Posten er å være ferdig med utbyggingen innen 2017, men de tar høyde for at noen virksomheter kan flytte til Alnabru allerede i 2016.

Den nye terminalen vil strekke seg fra Nedre Kalbakkvei og helt ned til dagens godssenter - parallelt med kirkegården. Terminalområdet vil være på utrolige 114.000 kvadratmeter. Nå eier Posten hele tomta fullt ut - etter at de blant annet kjøpte ut Rom Eiendom.

-  Dette begynte vi å jobbe med for fem år siden, og det har tatt lang tid. Derfor er det utrolig godt å kunne stå her i dag og presentere planene våre, sier Mejdell. 

Posten laget i 2010 verdens mest moderne postterminal på Lørenskog.

-  Nå satser vi på samme måte innenfor logistikkområdet for å være konkurransedyktig også i fremtiden, sier Mejdell.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!