- Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

-  Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

 

Posten er i gang med å bygge Norges største godsterminal på Alnabru. De mener at det vil føre til mindre Co2-utslipp i Oslo og færre trailere på lokalveiene i Groruddalen.

Skrevet av:

Bring Cargo på Karihaugen og kjøleterminalen på Skårer blir begge flyttet til det nye logistikksentret på Alnabruterminalen. Brevsentret på Lørenskog blir værende der det er i dag.

-  Dette blir Norges største logistikksenter, og for Posten blir dette selve tyngdepunktet i godstransporten, sa konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, under en pressekonferanse på mandag.

Fra før holder Postens godssenter til på terminalen. Nå skal altså områdene rundt dagens tomt bygges ut. Totalt vil 1100 mennesker ha sin arbeidsplass på den nye kjempe-terminalen.

- Vi investerer 1,5 milliarder i prosjektet og har stor tro på at dette er et riktig steg for oss. Utviklingen tilsier at det blir mer logistikk og mindre post-virksomhet i fremtiden, forteller konsernsjefen.

De siste årene har postvirksomheten i Norge falt med mellom seks og syv prosent i året. Logistikk og godstransport står i dag for 59 prosent av driften til Posten.

 

- Mer miljøvennlig

Mejdell forteller at det er mange fordeler med å samlokalisere de tre terminalene.

-  Nå kjører vi omlag 10.000 kilometer mellom terminalene i året. Det går på bekostning av lokalveiene og miljøet. Når terminalen står ferdig, vil vi spare oss for all mellomkjøringen og det gir en stor miljøgenvinst, sier han.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp vil reduseres med mellom ett og to prosent i året.

-  Det vil i tillegg bety at bilene som kjører gods herfra vil være fullere. I løpet av et helt driftsår vil det utgjøre en stor forskjell for oss, sier konsernsjefen til Akers Avis Groruddalen.

Han presiserer at det vil være noe kjøring mellom brevsentret og Alnabruterminalen, men at gevinsten likevel er stor.

 

Mer gods på bane

For selv om Posten gjerne skulle ønsket det, så er det ikke mulig å legge alle virksomhetene sine vegg i vegg.

-  Det er verken areal eller økonomi til å klare det, sier Mejdell.

I dag er Posten den logistikkbedriften som frakter mest gods på bane. Ved å flytte store deler av virksomheten sin til Alnabruterminalen, har de ambisjoner om å øke andelen.

- De andre transportørene på terminalen klager over at den tekniske standarden er svært lav, noe som går utover stabiliteten på jernbanen. Hvordan skal dere frakte mer gods med tog?

- Det avhenger av hvilke grep myndighetene gjør på jernbanen. I Nasjonal Transportplan ligger det inne penger til å utbedre terminalen. Vi trenger nye krysningsspor, i tillegg til å realisere flere prosjekter som moderniserer terminalen, mener Mejdell.

 

Må ha stabilitet

-  Hvilke ønsker har du for Alnabruterminalen?

-  At de planlagte tiltakene gjennomføres. Det handler om tiltak som gir større drifsstabilitet, noe som er et problem i dag. Et annet viktig element blir å få bygget en egen påkjøringsrampe til E6, som går direkte fra terminalen. På den måten vil man i større grad skjerme nærmiljøet for tungtrafikk, selv om målet er å frakte mest mulig gods med tog, sier Mejdell.

Han innser imidlertid at oppgraderingene ikke vil komme over natten.

-  Vi er umtålmodig når det gjelder terminalprosjektene fordi vi er avhengig av punktlighet på jernbanen. Jeg opplever at den politiske viljen er der, men vi venter fortsatt på gjennomføring, sier konsernsjefen.

 

Ferdig i 2017

Planen til Posten er å være ferdig med utbyggingen innen 2017, men de tar høyde for at noen virksomheter kan flytte til Alnabru allerede i 2016.

Den nye terminalen vil strekke seg fra Nedre Kalbakkvei og helt ned til dagens godssenter - parallelt med kirkegården. Terminalområdet vil være på utrolige 114.000 kvadratmeter. Nå eier Posten hele tomta fullt ut - etter at de blant annet kjøpte ut Rom Eiendom.

-  Dette begynte vi å jobbe med for fem år siden, og det har tatt lang tid. Derfor er det utrolig godt å kunne stå her i dag og presentere planene våre, sier Mejdell. 

Posten laget i 2010 verdens mest moderne postterminal på Lørenskog.

-  Nå satser vi på samme måte innenfor logistikkområdet for å være konkurransedyktig også i fremtiden, sier Mejdell.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!