ANNONSE

- Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

-  Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

 

Posten er i gang med å bygge Norges største godsterminal på Alnabru. De mener at det vil føre til mindre Co2-utslipp i Oslo og færre trailere på lokalveiene i Groruddalen.

Tekst:

Publisert:

Bring Cargo på Karihaugen og kjøleterminalen på Skårer blir begge flyttet til det nye logistikksentret på Alnabruterminalen. Brevsentret på Lørenskog blir værende der det er i dag.

-  Dette blir Norges største logistikksenter, og for Posten blir dette selve tyngdepunktet i godstransporten, sa konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, under en pressekonferanse på mandag.

Fra før holder Postens godssenter til på terminalen. Nå skal altså områdene rundt dagens tomt bygges ut. Totalt vil 1100 mennesker ha sin arbeidsplass på den nye kjempe-terminalen.

- Vi investerer 1,5 milliarder i prosjektet og har stor tro på at dette er et riktig steg for oss. Utviklingen tilsier at det blir mer logistikk og mindre post-virksomhet i fremtiden, forteller konsernsjefen.

De siste årene har postvirksomheten i Norge falt med mellom seks og syv prosent i året. Logistikk og godstransport står i dag for 59 prosent av driften til Posten.

 

- Mer miljøvennlig

Mejdell forteller at det er mange fordeler med å samlokalisere de tre terminalene.

-  Nå kjører vi omlag 10.000 kilometer mellom terminalene i året. Det går på bekostning av lokalveiene og miljøet. Når terminalen står ferdig, vil vi spare oss for all mellomkjøringen og det gir en stor miljøgenvinst, sier han.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp vil reduseres med mellom ett og to prosent i året.

-  Det vil i tillegg bety at bilene som kjører gods herfra vil være fullere. I løpet av et helt driftsår vil det utgjøre en stor forskjell for oss, sier konsernsjefen til Akers Avis Groruddalen.

Han presiserer at det vil være noe kjøring mellom brevsentret og Alnabruterminalen, men at gevinsten likevel er stor.

 

Mer gods på bane

For selv om Posten gjerne skulle ønsket det, så er det ikke mulig å legge alle virksomhetene sine vegg i vegg.

-  Det er verken areal eller økonomi til å klare det, sier Mejdell.

I dag er Posten den logistikkbedriften som frakter mest gods på bane. Ved å flytte store deler av virksomheten sin til Alnabruterminalen, har de ambisjoner om å øke andelen.

- De andre transportørene på terminalen klager over at den tekniske standarden er svært lav, noe som går utover stabiliteten på jernbanen. Hvordan skal dere frakte mer gods med tog?

- Det avhenger av hvilke grep myndighetene gjør på jernbanen. I Nasjonal Transportplan ligger det inne penger til å utbedre terminalen. Vi trenger nye krysningsspor, i tillegg til å realisere flere prosjekter som moderniserer terminalen, mener Mejdell.

 

Må ha stabilitet

-  Hvilke ønsker har du for Alnabruterminalen?

-  At de planlagte tiltakene gjennomføres. Det handler om tiltak som gir større drifsstabilitet, noe som er et problem i dag. Et annet viktig element blir å få bygget en egen påkjøringsrampe til E6, som går direkte fra terminalen. På den måten vil man i større grad skjerme nærmiljøet for tungtrafikk, selv om målet er å frakte mest mulig gods med tog, sier Mejdell.

Han innser imidlertid at oppgraderingene ikke vil komme over natten.

-  Vi er umtålmodig når det gjelder terminalprosjektene fordi vi er avhengig av punktlighet på jernbanen. Jeg opplever at den politiske viljen er der, men vi venter fortsatt på gjennomføring, sier konsernsjefen.

 

Ferdig i 2017

Planen til Posten er å være ferdig med utbyggingen innen 2017, men de tar høyde for at noen virksomheter kan flytte til Alnabru allerede i 2016.

Den nye terminalen vil strekke seg fra Nedre Kalbakkvei og helt ned til dagens godssenter - parallelt med kirkegården. Terminalområdet vil være på utrolige 114.000 kvadratmeter. Nå eier Posten hele tomta fullt ut - etter at de blant annet kjøpte ut Rom Eiendom.

-  Dette begynte vi å jobbe med for fem år siden, og det har tatt lang tid. Derfor er det utrolig godt å kunne stå her i dag og presentere planene våre, sier Mejdell. 

Posten laget i 2010 verdens mest moderne postterminal på Lørenskog.

-  Nå satser vi på samme måte innenfor logistikkområdet for å være konkurransedyktig også i fremtiden, sier Mejdell.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE