- Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

-  Det blir mindre kjøring på lokalveiene, sier Posten

 

Posten er i gang med å bygge Norges største godsterminal på Alnabru. De mener at det vil føre til mindre Co2-utslipp i Oslo og færre trailere på lokalveiene i Groruddalen.

Skrevet av:

Bring Cargo på Karihaugen og kjøleterminalen på Skårer blir begge flyttet til det nye logistikksentret på Alnabruterminalen. Brevsentret på Lørenskog blir værende der det er i dag.

-  Dette blir Norges største logistikksenter, og for Posten blir dette selve tyngdepunktet i godstransporten, sa konsernsjef i Posten Norge, Dag Mejdell, under en pressekonferanse på mandag.

Fra før holder Postens godssenter til på terminalen. Nå skal altså områdene rundt dagens tomt bygges ut. Totalt vil 1100 mennesker ha sin arbeidsplass på den nye kjempe-terminalen.

- Vi investerer 1,5 milliarder i prosjektet og har stor tro på at dette er et riktig steg for oss. Utviklingen tilsier at det blir mer logistikk og mindre post-virksomhet i fremtiden, forteller konsernsjefen.

De siste årene har postvirksomheten i Norge falt med mellom seks og syv prosent i året. Logistikk og godstransport står i dag for 59 prosent av driften til Posten.

 

- Mer miljøvennlig

Mejdell forteller at det er mange fordeler med å samlokalisere de tre terminalene.

-  Nå kjører vi omlag 10.000 kilometer mellom terminalene i året. Det går på bekostning av lokalveiene og miljøet. Når terminalen står ferdig, vil vi spare oss for all mellomkjøringen og det gir en stor miljøgenvinst, sier han.

Econ har regnet seg fram til at samlokaliseringen vil føre til at Oslos totale Co2-utslipp vil reduseres med mellom ett og to prosent i året.

-  Det vil i tillegg bety at bilene som kjører gods herfra vil være fullere. I løpet av et helt driftsår vil det utgjøre en stor forskjell for oss, sier konsernsjefen til Akers Avis Groruddalen.

Han presiserer at det vil være noe kjøring mellom brevsentret og Alnabruterminalen, men at gevinsten likevel er stor.

 

Mer gods på bane

For selv om Posten gjerne skulle ønsket det, så er det ikke mulig å legge alle virksomhetene sine vegg i vegg.

-  Det er verken areal eller økonomi til å klare det, sier Mejdell.

I dag er Posten den logistikkbedriften som frakter mest gods på bane. Ved å flytte store deler av virksomheten sin til Alnabruterminalen, har de ambisjoner om å øke andelen.

- De andre transportørene på terminalen klager over at den tekniske standarden er svært lav, noe som går utover stabiliteten på jernbanen. Hvordan skal dere frakte mer gods med tog?

- Det avhenger av hvilke grep myndighetene gjør på jernbanen. I Nasjonal Transportplan ligger det inne penger til å utbedre terminalen. Vi trenger nye krysningsspor, i tillegg til å realisere flere prosjekter som moderniserer terminalen, mener Mejdell.

 

Må ha stabilitet

-  Hvilke ønsker har du for Alnabruterminalen?

-  At de planlagte tiltakene gjennomføres. Det handler om tiltak som gir større drifsstabilitet, noe som er et problem i dag. Et annet viktig element blir å få bygget en egen påkjøringsrampe til E6, som går direkte fra terminalen. På den måten vil man i større grad skjerme nærmiljøet for tungtrafikk, selv om målet er å frakte mest mulig gods med tog, sier Mejdell.

Han innser imidlertid at oppgraderingene ikke vil komme over natten.

-  Vi er umtålmodig når det gjelder terminalprosjektene fordi vi er avhengig av punktlighet på jernbanen. Jeg opplever at den politiske viljen er der, men vi venter fortsatt på gjennomføring, sier konsernsjefen.

 

Ferdig i 2017

Planen til Posten er å være ferdig med utbyggingen innen 2017, men de tar høyde for at noen virksomheter kan flytte til Alnabru allerede i 2016.

Den nye terminalen vil strekke seg fra Nedre Kalbakkvei og helt ned til dagens godssenter - parallelt med kirkegården. Terminalområdet vil være på utrolige 114.000 kvadratmeter. Nå eier Posten hele tomta fullt ut - etter at de blant annet kjøpte ut Rom Eiendom.

-  Dette begynte vi å jobbe med for fem år siden, og det har tatt lang tid. Derfor er det utrolig godt å kunne stå her i dag og presentere planene våre, sier Mejdell. 

Posten laget i 2010 verdens mest moderne postterminal på Lørenskog.

-  Nå satser vi på samme måte innenfor logistikkområdet for å være konkurransedyktig også i fremtiden, sier Mejdell.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!