– Det er sprøtt og desperat

– Det er sprøtt og desperat

SINT: Jan Bøhler (Ap) kaller samferdselsministeren desperat når han forsøker å sette Åsland stasjon opp mot Ahusbanen.


Jan Bøhler (Ap) kaller samferdelsministeren for desperat når han setter Åsland stasjon og Ahusbanen opp mot hverandre. Han får støtte av partisekretær og byrådslederkandidat Raymond Johansen.

Se bildet større

UNØDVENDIG: Partisekretær Raymond Johansen (Ap) mener Ketil Solvik Olsen (Frp) er på bærtur når han setter Åsland stasjon og Ahusbanen opp mot hverandre. Han mener staten må være med på en gigantfinansiering av kollektivprosjekter i Oslo, ikke kritisere.


– Det er helt sprøtt og desperat når samferdselsministeren, som ikke har finansiering av Ahusbanen inne i regjeringens handlingsplan for kollektivtransport fram til 2023, nå prøver å sette disse tingene opp mot hverandre. Debatten om Åsland stasjon angår hvor mye biler og forurensing vi skal få inn i byen, også til Groruddalen via E6. Her må vi stå sammen i hele byen, understreker Bøhler.

Man bør ikke godta hans skremsel om 8 milliarder kroner når et meget stort og seriøst konsulentselskap nylig har levert en utredning som sier at det vil koste 1,4 milliarder kroner og at det kan gjøres fra 2018. Uten at Follobanen blir forsinket.

Det er Norconsult som har levert tallene. Bøhler har lenge vært pådriver for Åsland stasjon.

Unødvendig sammenligning

Partisekretær Raymond Johansen i Ap er klar i sin tale.

– Jeg synes det er unødvendig av statsråden å sette to forskjellige områder opp mot hverandre. Det er ingen grunn til at utvikling av Oslo sør og Nedre Romerike og Lørenskog skal settes opp mot hverandre. Skal vi gjøre en historisk feil i styret av byutviklingen av Oslo? Jeg vil ikke være med på de premissene, tordner Johansen.

Han peker på Norconsults vurdering.

– Når et seriøst og solid konsulentfirma kommer fram til en slik løsning, er det et avgjørende og viktig tiltak for å fange opp den veksten Oslo har fremover.

Se også: – Ahusbanen får nok en utfordrer

Forstår ikke argumentene

Johansen mener byrådet i Oslo ikke har god nok gjennomføringskraft for utviklingen av byen i takt med befolkningsveksten.

– Det bygges 20.000 for få boliger i Oslo. Det går alt for tregt, sier han.

Han forstår ikke Ketil Solvik Olsens argument om at midler til Åsland stasjon vil sette Ahusbanen i fare.

Ahusbanen er viktig for samme formål. Lufta blir renere og det blir lettere å bygge boliger. Av alle prosjekter i hele Norge og i Oslo, så er det Ahusbanen det skal gå utover? Hvorfor skal man sette to trafikkintensive områder i landet opp mot hverandre, som begge trenger nye løsninger?

– Jeg er veldig for Ahusbanen og Fornebubanen. Vi står overfor en gigantisk kollektivsatsing i Oslo for å nå veksten. Jeg håper Solvik Olsen spiller på lag med Oslo her og krever en gigantinvestering. Det trenger vi staten til, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om Ahusbanen? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over. Beboere og ansatte er på plass i Ellingsrudhjemmet - som etter flere år og kamper har blitt et heldigitalt sykehjem med store rom for beboerne.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.