– Det er sprøtt og desperat

– Det er sprøtt og desperat

SINT: Jan Bøhler (Ap) kaller samferdselsministeren desperat når han forsøker å sette Åsland stasjon opp mot Ahusbanen.


Jan Bøhler (Ap) kaller samferdelsministeren for desperat når han setter Åsland stasjon og Ahusbanen opp mot hverandre. Han får støtte av partisekretær og byrådslederkandidat Raymond Johansen.

Skrevet av:

– Det er helt sprøtt og desperat når samferdselsministeren, som ikke har finansiering av Ahusbanen inne i regjeringens handlingsplan for kollektivtransport fram til 2023, nå prøver å sette disse tingene opp mot hverandre. Debatten om Åsland stasjon angår hvor mye biler og forurensing vi skal få inn i byen, også til Groruddalen via E6. Her må vi stå sammen i hele byen, understreker Bøhler.

Man bør ikke godta hans skremsel om 8 milliarder kroner når et meget stort og seriøst konsulentselskap nylig har levert en utredning som sier at det vil koste 1,4 milliarder kroner og at det kan gjøres fra 2018. Uten at Follobanen blir forsinket.

Det er Norconsult som har levert tallene. Bøhler har lenge vært pådriver for Åsland stasjon.

Unødvendig sammenligning

Partisekretær Raymond Johansen i Ap er klar i sin tale.

– Jeg synes det er unødvendig av statsråden å sette to forskjellige områder opp mot hverandre. Det er ingen grunn til at utvikling av Oslo sør og Nedre Romerike og Lørenskog skal settes opp mot hverandre. Skal vi gjøre en historisk feil i styret av byutviklingen av Oslo? Jeg vil ikke være med på de premissene, tordner Johansen.

Han peker på Norconsults vurdering.

– Når et seriøst og solid konsulentfirma kommer fram til en slik løsning, er det et avgjørende og viktig tiltak for å fange opp den veksten Oslo har fremover.

Se også: – Ahusbanen får nok en utfordrer

Forstår ikke argumentene

Johansen mener byrådet i Oslo ikke har god nok gjennomføringskraft for utviklingen av byen i takt med befolkningsveksten.

– Det bygges 20.000 for få boliger i Oslo. Det går alt for tregt, sier han.

Han forstår ikke Ketil Solvik Olsens argument om at midler til Åsland stasjon vil sette Ahusbanen i fare.

Ahusbanen er viktig for samme formål. Lufta blir renere og det blir lettere å bygge boliger. Av alle prosjekter i hele Norge og i Oslo, så er det Ahusbanen det skal gå utover? Hvorfor skal man sette to trafikkintensive områder i landet opp mot hverandre, som begge trenger nye løsninger?

– Jeg er veldig for Ahusbanen og Fornebubanen. Vi står overfor en gigantisk kollektivsatsing i Oslo for å nå veksten. Jeg håper Solvik Olsen spiller på lag med Oslo her og krever en gigantinvestering. Det trenger vi staten til, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om Ahusbanen? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!