– Det er sprøtt og desperat

– Det er sprøtt og desperat

SINT: Jan Bøhler (Ap) kaller samferdselsministeren desperat når han forsøker å sette Åsland stasjon opp mot Ahusbanen.


Jan Bøhler (Ap) kaller samferdelsministeren for desperat når han setter Åsland stasjon og Ahusbanen opp mot hverandre. Han får støtte av partisekretær og byrådslederkandidat Raymond Johansen.

Skrevet av:

– Det er helt sprøtt og desperat når samferdselsministeren, som ikke har finansiering av Ahusbanen inne i regjeringens handlingsplan for kollektivtransport fram til 2023, nå prøver å sette disse tingene opp mot hverandre. Debatten om Åsland stasjon angår hvor mye biler og forurensing vi skal få inn i byen, også til Groruddalen via E6. Her må vi stå sammen i hele byen, understreker Bøhler.

Man bør ikke godta hans skremsel om 8 milliarder kroner når et meget stort og seriøst konsulentselskap nylig har levert en utredning som sier at det vil koste 1,4 milliarder kroner og at det kan gjøres fra 2018. Uten at Follobanen blir forsinket.

Det er Norconsult som har levert tallene. Bøhler har lenge vært pådriver for Åsland stasjon.

Unødvendig sammenligning

Partisekretær Raymond Johansen i Ap er klar i sin tale.

– Jeg synes det er unødvendig av statsråden å sette to forskjellige områder opp mot hverandre. Det er ingen grunn til at utvikling av Oslo sør og Nedre Romerike og Lørenskog skal settes opp mot hverandre. Skal vi gjøre en historisk feil i styret av byutviklingen av Oslo? Jeg vil ikke være med på de premissene, tordner Johansen.

Han peker på Norconsults vurdering.

– Når et seriøst og solid konsulentfirma kommer fram til en slik løsning, er det et avgjørende og viktig tiltak for å fange opp den veksten Oslo har fremover.

Se også: – Ahusbanen får nok en utfordrer

Forstår ikke argumentene

Johansen mener byrådet i Oslo ikke har god nok gjennomføringskraft for utviklingen av byen i takt med befolkningsveksten.

– Det bygges 20.000 for få boliger i Oslo. Det går alt for tregt, sier han.

Han forstår ikke Ketil Solvik Olsens argument om at midler til Åsland stasjon vil sette Ahusbanen i fare.

Ahusbanen er viktig for samme formål. Lufta blir renere og det blir lettere å bygge boliger. Av alle prosjekter i hele Norge og i Oslo, så er det Ahusbanen det skal gå utover? Hvorfor skal man sette to trafikkintensive områder i landet opp mot hverandre, som begge trenger nye løsninger?

– Jeg er veldig for Ahusbanen og Fornebubanen. Vi står overfor en gigantisk kollektivsatsing i Oslo for å nå veksten. Jeg håper Solvik Olsen spiller på lag med Oslo her og krever en gigantinvestering. Det trenger vi staten til, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om Ahusbanen? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!