– Det er sprøtt og desperat

– Det er sprøtt og desperat

SINT: Jan Bøhler (Ap) kaller samferdselsministeren desperat når han forsøker å sette Åsland stasjon opp mot Ahusbanen.


Jan Bøhler (Ap) kaller samferdelsministeren for desperat når han setter Åsland stasjon og Ahusbanen opp mot hverandre. Han får støtte av partisekretær og byrådslederkandidat Raymond Johansen.

– Det er helt sprøtt og desperat når samferdselsministeren, som ikke har finansiering av Ahusbanen inne i regjeringens handlingsplan for kollektivtransport fram til 2023, nå prøver å sette disse tingene opp mot hverandre. Debatten om Åsland stasjon angår hvor mye biler og forurensing vi skal få inn i byen, også til Groruddalen via E6. Her må vi stå sammen i hele byen, understreker Bøhler.

Man bør ikke godta hans skremsel om 8 milliarder kroner når et meget stort og seriøst konsulentselskap nylig har levert en utredning som sier at det vil koste 1,4 milliarder kroner og at det kan gjøres fra 2018. Uten at Follobanen blir forsinket.

Det er Norconsult som har levert tallene. Bøhler har lenge vært pådriver for Åsland stasjon.

Unødvendig sammenligning

Partisekretær Raymond Johansen i Ap er klar i sin tale.

– Jeg synes det er unødvendig av statsråden å sette to forskjellige områder opp mot hverandre. Det er ingen grunn til at utvikling av Oslo sør og Nedre Romerike og Lørenskog skal settes opp mot hverandre. Skal vi gjøre en historisk feil i styret av byutviklingen av Oslo? Jeg vil ikke være med på de premissene, tordner Johansen.

Han peker på Norconsults vurdering.

– Når et seriøst og solid konsulentfirma kommer fram til en slik løsning, er det et avgjørende og viktig tiltak for å fange opp den veksten Oslo har fremover.

Se også: – Ahusbanen får nok en utfordrer

Forstår ikke argumentene

Johansen mener byrådet i Oslo ikke har god nok gjennomføringskraft for utviklingen av byen i takt med befolkningsveksten.

– Det bygges 20.000 for få boliger i Oslo. Det går alt for tregt, sier han.

Han forstår ikke Ketil Solvik Olsens argument om at midler til Åsland stasjon vil sette Ahusbanen i fare.

Ahusbanen er viktig for samme formål. Lufta blir renere og det blir lettere å bygge boliger. Av alle prosjekter i hele Norge og i Oslo, så er det Ahusbanen det skal gå utover? Hvorfor skal man sette to trafikkintensive områder i landet opp mot hverandre, som begge trenger nye løsninger?

– Jeg er veldig for Ahusbanen og Fornebubanen. Vi står overfor en gigantisk kollektivsatsing i Oslo for å nå veksten. Jeg håper Solvik Olsen spiller på lag med Oslo her og krever en gigantinvestering. Det trenger vi staten til, sier han.

Les mer i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Hva mener du om Ahusbanen? Legg gjerne igjen en kommentar i kommentarfeltet under.

Siste nytt i Nyheter

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!