ANNONSE

Det haster med tryggere skolevei

Det haster med tryggere skolevei

 

Innkjøringen til Vestli skole fylles opp med feilparkerte biler rundt snuplassen. Groruddals-satsingen skal rydde opp i området, men prosjektet lar vente på seg.

Styreleder Tommy Stürtzel i Vestlibakken boligsameie mener Vestli-torget i dag er en farlig skolevei, og at området både er forsøplet og preget av store parkeringsproblemer.

- Torget er en glemt plass som ikke er blitt prioritert. Selv om det er en snuplass hvor bilister kjører i relativt lav hastighet, er området generelt veldig uoversiktelig, og det er en utrygg skolevei for barna. Ikke minst når foreldre kommer kjørende med barna sine for å avlevere dem.

En planløsning for hele Vestli-torget er allerede gjennomført, men den er ikke ferdig behandling. Tommy Stürtzel mener det er viktig å løse problemene med ulovlig parkering umiddelbart, i tillegg til at selve forskjønnelsen av området kommer på dagsorden.

Griseparkering

Tommy Stürtzel har sett biler ta seg til rette og parkere så og si «overalt» på Vestli-torget.

- Mellom returpunkter og Vestli skole står det konstant parkert mellom tre og fem biler.

Bilene parkerer på grøntområder og utenfor oppmerket parkeringsplass. Spesielt ille er det langs gjerdet fra Vestli skole og bort til bussholdeplassen. Denne typen parkering er etter det Trafikketaten melder definert som ulovlig parkering.

- Jeg har selv vært i kontakt med dem, og de har en klar definisjon på dette området. Det er ifølge Trafikketaten et fortau, sier Tommy Stürtzel.

- Det er vanskelig for Trafikketaten å sette opp midlertidige skilt, som parkering forbudt-skilt, siden de ikke skilter på områder som allerede er definert som ulovlig parkering.

Satsingsområde

Vestli-torget er gjennom Groruddals-satsningen valgt som et av Bydel Stovners satsningsområder. Målet har hele tiden vært å ruste opp området slik at trafikkforholdene blir trygge, at det legges til rette for en tryggere skolevei, og at kvaliteten på uteområdene blir forbedret.

Sweco Norge AS har allerede gjennomført et planforslag på vegne av Groruddals-satsingen. Planen omfatter området rundt rundkjøringen, parkeringsplassen for ansatte på Vestli skole og Vesti-torget.

- Som styreleder i nabosameiet til Vestli skole fikk jeg i november måned tilsendt nabovarsel om rehabiltering av fasader på hovedbygg og gymsal, samt uteområder. Det er dessverre ikke her nevnt noe om planforslaget fra Sweco Norge AS, sier Tommy Stürtzel.

Beboerinitiativ

Akers Avis Groruddalen har fått vite at reguleringsplanen foreløpig ligger hos Bymiljøetaten og venter på behandling, men at det trolig ikke vil prioriteres penger til prosjektet.

Per Opsahl (H) leder Stovners miljø-, plan- og samferdselskomité, ser ikke noe i veien for et beboerinitiativ dersom det ikke skulle finnes penger til finansiering.

- Dersom man ønsker å få bukt med parkeringsproblemet, så kan man gå inn på reguleringskartet og se hvilke grunneiere som har nøklene til kaosområdene på Vestli-torget.

- Man kunne jo finne ut hvem som eier de punktene der bilene står, og gi dem et lite vink om å sperre av sitt område med for eksempel betongblokker, foreslår lokalpolitikeren.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE