- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

 

Venstre frykter utbyggings- planene for Alnabru- terminalen. De etterlyser både en overordnet struktur for terminalområdet, men også en god løsning for Alnaelva.

Skrevet av:

- Vi kan enten protestere eller prøve å få gjort noe, sier leder av bystyrets byutviklingskomité Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V).

De velger det siste.

Sakens kjerne er NRF-tomta. Plan- og bygningsetaten (PBE) har laget et forslag for tomta, hvor Alnaelva får grønne omgivelser, mens Statsbygg har laget et annet forslag som legger opp til både utbygging og å få Alnaelva opp i lyset.

Både Elvestuen og Veivåg innser at mye tyder på at det er et politisk flertall for å bygge ut tomta. Dette underbygges også av uttalelser som tidligere er gitt i denne avisen.

Blant annet har byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) tidligere uttalt at hun ønsker både en utbygging av terminalen og en åpning av Alnaelva på NRF-tomta, mens Arbeiderpartiets bystyremedlem, Rina Mariann Hansen, har antydet at Nyland Syd-avgjørelsen også markerer hva resultatet blir i denne saken.

I Nyland Syd-saken stemte som kjent Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, KrF og Rødt (den gang RV) for å bygge ut.

Dialog med utbyggerne

Nå ønsker Venstre å gå i dialog med utbyggerne for å få til en bedre løsning og samtidig sikre en viss kvalitet på bebyggelsen.

- Det er helt naturlig at utbyggerne tar ansvaret for å føre fram Alnaelva, å bygge turveier og sikre et grøntdrag. Vi kan ikke godta Statsbyggs planer slik de ser ut i dag, sier Elvestuen.

Det viktigste mener de er at Alnaelva ikke får en minimumsløsning.

- Alnaelva må få en kvalitet. Den skal være et grøntdrag og må ha en god løsning.

I Statsbyggs planer ligger Alnaelva i bunnen av en slukt. En slik løsning mener de ikke vil gi Alnaelva den verdigheten, som den fortjener.

- Det må ha en verdi å gå langs Alnaelva. Men dette krever politisk initiativ. Dette har foreløpig verken byrådspartiene i Oslo eller regjeringspartiene vist, sier de.

Veivåg trekker dessuten fram at Alfaset gravlund grenser til terminalområdet.

- Det handler om anstendighet i forhold til den også. En gravlund bør ha ordentlige omgivelser.

Minner om havna

De to synes utviklingen på Alnabruterminalen minner mye om hvordan situasjonen var i havna på 90-tallet, da den var preget av lite arealeffektivisering.

- I havneområdet ser vi i dag en enorm arealeffektivisering.

Her på Alnabruterminalen er det motsatt. Pr. i dag er det ikke noen overordnet struktur og utbyggingene ses ikke i sammenheng, sier Elvestuen.

- Det må vi få kontroll på. De ulike firmaene på Alnabru bør samordne sin aktivitet, mener Veivåg.

I tillegg til de store terminalbyggene som allerede er der og planene for utbygging på NRF-tomta, trekker Venstre fram at Schenker også skal bygge nytt, mens Tollpost Globe allerede har et eget bygg.

- I tillegg kommer Bama som bygger på Nyland Syd. Her må vi også vente at det kommer mange flere utbyggere i årene som kommer. Dette burde vært effektivisert mye, mye mer, sier Veivåg.

- Det store bildet er ikke forandret, selv om vi har Groruddals-satsingen, legger Elvestuen til.

Deles i to

De to mest alvorlige konsekvensene når det gjelder forslagene som foreligger for utbygging på Alnabru, mener Venstre er: 1) at dette blir landets største omlastingsplass for gods - noe som vil føre til stor trafikk av trailere og 2) at det for alltid settes en bom for variert bebyggelse i dalbunnen.

- Slik det legges opp nå vil dalbunnen i Groruddalen bli et voldsomt og sammenhengende terminalområde. Dette vil dele dalen i to og påføre befolkningen en trailertrafikk som blir enorm, sier Veivåg.

Dette begrunnes blant annet med at jernbanesystemet, slik det fremstår i dag, ikke er lagt godt nok til rette for godstransport.

- Derfor er det nødvendig med biltransport for å få varene fram til mottaker, sier Veivåg.

Dette er saken

o Plan- og bygningsetaten jobber med en reguleringsplan for åpning av Alnaelva, mens Statsbygg lager en reguleringsplan for utvidelse av Alnabruterminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Etter planen skal begge reguleringsplanene ut på høring i første halvdel av 2009.

 

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!