- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

 

Venstre frykter utbyggings- planene for Alnabru- terminalen. De etterlyser både en overordnet struktur for terminalområdet, men også en god løsning for Alnaelva.

Tekst:

Publisert:

- Vi kan enten protestere eller prøve å få gjort noe, sier leder av bystyrets byutviklingskomité Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V).

De velger det siste.

Sakens kjerne er NRF-tomta. Plan- og bygningsetaten (PBE) har laget et forslag for tomta, hvor Alnaelva får grønne omgivelser, mens Statsbygg har laget et annet forslag som legger opp til både utbygging og å få Alnaelva opp i lyset.

Både Elvestuen og Veivåg innser at mye tyder på at det er et politisk flertall for å bygge ut tomta. Dette underbygges også av uttalelser som tidligere er gitt i denne avisen.

Blant annet har byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) tidligere uttalt at hun ønsker både en utbygging av terminalen og en åpning av Alnaelva på NRF-tomta, mens Arbeiderpartiets bystyremedlem, Rina Mariann Hansen, har antydet at Nyland Syd-avgjørelsen også markerer hva resultatet blir i denne saken.

I Nyland Syd-saken stemte som kjent Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, KrF og Rødt (den gang RV) for å bygge ut.

Dialog med utbyggerne

Nå ønsker Venstre å gå i dialog med utbyggerne for å få til en bedre løsning og samtidig sikre en viss kvalitet på bebyggelsen.

- Det er helt naturlig at utbyggerne tar ansvaret for å føre fram Alnaelva, å bygge turveier og sikre et grøntdrag. Vi kan ikke godta Statsbyggs planer slik de ser ut i dag, sier Elvestuen.

Det viktigste mener de er at Alnaelva ikke får en minimumsløsning.

- Alnaelva må få en kvalitet. Den skal være et grøntdrag og må ha en god løsning.

I Statsbyggs planer ligger Alnaelva i bunnen av en slukt. En slik løsning mener de ikke vil gi Alnaelva den verdigheten, som den fortjener.

- Det må ha en verdi å gå langs Alnaelva. Men dette krever politisk initiativ. Dette har foreløpig verken byrådspartiene i Oslo eller regjeringspartiene vist, sier de.

Veivåg trekker dessuten fram at Alfaset gravlund grenser til terminalområdet.

- Det handler om anstendighet i forhold til den også. En gravlund bør ha ordentlige omgivelser.

Minner om havna

De to synes utviklingen på Alnabruterminalen minner mye om hvordan situasjonen var i havna på 90-tallet, da den var preget av lite arealeffektivisering.

- I havneområdet ser vi i dag en enorm arealeffektivisering.

Her på Alnabruterminalen er det motsatt. Pr. i dag er det ikke noen overordnet struktur og utbyggingene ses ikke i sammenheng, sier Elvestuen.

- Det må vi få kontroll på. De ulike firmaene på Alnabru bør samordne sin aktivitet, mener Veivåg.

I tillegg til de store terminalbyggene som allerede er der og planene for utbygging på NRF-tomta, trekker Venstre fram at Schenker også skal bygge nytt, mens Tollpost Globe allerede har et eget bygg.

- I tillegg kommer Bama som bygger på Nyland Syd. Her må vi også vente at det kommer mange flere utbyggere i årene som kommer. Dette burde vært effektivisert mye, mye mer, sier Veivåg.

- Det store bildet er ikke forandret, selv om vi har Groruddals-satsingen, legger Elvestuen til.

Deles i to

De to mest alvorlige konsekvensene når det gjelder forslagene som foreligger for utbygging på Alnabru, mener Venstre er: 1) at dette blir landets største omlastingsplass for gods - noe som vil føre til stor trafikk av trailere og 2) at det for alltid settes en bom for variert bebyggelse i dalbunnen.

- Slik det legges opp nå vil dalbunnen i Groruddalen bli et voldsomt og sammenhengende terminalområde. Dette vil dele dalen i to og påføre befolkningen en trailertrafikk som blir enorm, sier Veivåg.

Dette begrunnes blant annet med at jernbanesystemet, slik det fremstår i dag, ikke er lagt godt nok til rette for godstransport.

- Derfor er det nødvendig med biltransport for å få varene fram til mottaker, sier Veivåg.

Dette er saken

o Plan- og bygningsetaten jobber med en reguleringsplan for åpning av Alnaelva, mens Statsbygg lager en reguleringsplan for utvidelse av Alnabruterminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Etter planen skal begge reguleringsplanene ut på høring i første halvdel av 2009.

 

Siste nytt i Nyheter

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.

Kan smelle når som helst

I mars ble en person som løp over Tvetenveien ved busstoppet på Haugerud påkjørt. Yassine Arakia (H) er redd for hva som vil skje dersom trafikksituasjonen ikke blir tatt på alvor.

 
Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.