- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

 

Venstre frykter utbyggings- planene for Alnabru- terminalen. De etterlyser både en overordnet struktur for terminalområdet, men også en god løsning for Alnaelva.

Skrevet av:

- Vi kan enten protestere eller prøve å få gjort noe, sier leder av bystyrets byutviklingskomité Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V).

De velger det siste.

Sakens kjerne er NRF-tomta. Plan- og bygningsetaten (PBE) har laget et forslag for tomta, hvor Alnaelva får grønne omgivelser, mens Statsbygg har laget et annet forslag som legger opp til både utbygging og å få Alnaelva opp i lyset.

Både Elvestuen og Veivåg innser at mye tyder på at det er et politisk flertall for å bygge ut tomta. Dette underbygges også av uttalelser som tidligere er gitt i denne avisen.

Blant annet har byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) tidligere uttalt at hun ønsker både en utbygging av terminalen og en åpning av Alnaelva på NRF-tomta, mens Arbeiderpartiets bystyremedlem, Rina Mariann Hansen, har antydet at Nyland Syd-avgjørelsen også markerer hva resultatet blir i denne saken.

I Nyland Syd-saken stemte som kjent Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, KrF og Rødt (den gang RV) for å bygge ut.

Dialog med utbyggerne

Nå ønsker Venstre å gå i dialog med utbyggerne for å få til en bedre løsning og samtidig sikre en viss kvalitet på bebyggelsen.

- Det er helt naturlig at utbyggerne tar ansvaret for å føre fram Alnaelva, å bygge turveier og sikre et grøntdrag. Vi kan ikke godta Statsbyggs planer slik de ser ut i dag, sier Elvestuen.

Det viktigste mener de er at Alnaelva ikke får en minimumsløsning.

- Alnaelva må få en kvalitet. Den skal være et grøntdrag og må ha en god løsning.

I Statsbyggs planer ligger Alnaelva i bunnen av en slukt. En slik løsning mener de ikke vil gi Alnaelva den verdigheten, som den fortjener.

- Det må ha en verdi å gå langs Alnaelva. Men dette krever politisk initiativ. Dette har foreløpig verken byrådspartiene i Oslo eller regjeringspartiene vist, sier de.

Veivåg trekker dessuten fram at Alfaset gravlund grenser til terminalområdet.

- Det handler om anstendighet i forhold til den også. En gravlund bør ha ordentlige omgivelser.

Minner om havna

De to synes utviklingen på Alnabruterminalen minner mye om hvordan situasjonen var i havna på 90-tallet, da den var preget av lite arealeffektivisering.

- I havneområdet ser vi i dag en enorm arealeffektivisering.

Her på Alnabruterminalen er det motsatt. Pr. i dag er det ikke noen overordnet struktur og utbyggingene ses ikke i sammenheng, sier Elvestuen.

- Det må vi få kontroll på. De ulike firmaene på Alnabru bør samordne sin aktivitet, mener Veivåg.

I tillegg til de store terminalbyggene som allerede er der og planene for utbygging på NRF-tomta, trekker Venstre fram at Schenker også skal bygge nytt, mens Tollpost Globe allerede har et eget bygg.

- I tillegg kommer Bama som bygger på Nyland Syd. Her må vi også vente at det kommer mange flere utbyggere i årene som kommer. Dette burde vært effektivisert mye, mye mer, sier Veivåg.

- Det store bildet er ikke forandret, selv om vi har Groruddals-satsingen, legger Elvestuen til.

Deles i to

De to mest alvorlige konsekvensene når det gjelder forslagene som foreligger for utbygging på Alnabru, mener Venstre er: 1) at dette blir landets største omlastingsplass for gods - noe som vil føre til stor trafikk av trailere og 2) at det for alltid settes en bom for variert bebyggelse i dalbunnen.

- Slik det legges opp nå vil dalbunnen i Groruddalen bli et voldsomt og sammenhengende terminalområde. Dette vil dele dalen i to og påføre befolkningen en trailertrafikk som blir enorm, sier Veivåg.

Dette begrunnes blant annet med at jernbanesystemet, slik det fremstår i dag, ikke er lagt godt nok til rette for godstransport.

- Derfor er det nødvendig med biltransport for å få varene fram til mottaker, sier Veivåg.

Dette er saken

o Plan- og bygningsetaten jobber med en reguleringsplan for åpning av Alnaelva, mens Statsbygg lager en reguleringsplan for utvidelse av Alnabruterminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Etter planen skal begge reguleringsplanene ut på høring i første halvdel av 2009.

 

Siste nytt i Nyheter

Byutviklings-status i Groruddalen

Årsmøte Groruddalen Miljøforum

Byutviklings-status
i Groruddalen

  • miljø

Tirsdag 28. mars skal Groruddalen Miljøforum ha sitt årsmøte. Det blir utdeling av hederspris, samt et blikk på byutviklingen i Groruddalen fremover.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

 
Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

 
– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!