- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

 

Venstre frykter utbyggings- planene for Alnabru- terminalen. De etterlyser både en overordnet struktur for terminalområdet, men også en god løsning for Alnaelva.

Skrevet av:

- Vi kan enten protestere eller prøve å få gjort noe, sier leder av bystyrets byutviklingskomité Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V).

De velger det siste.

Sakens kjerne er NRF-tomta. Plan- og bygningsetaten (PBE) har laget et forslag for tomta, hvor Alnaelva får grønne omgivelser, mens Statsbygg har laget et annet forslag som legger opp til både utbygging og å få Alnaelva opp i lyset.

Både Elvestuen og Veivåg innser at mye tyder på at det er et politisk flertall for å bygge ut tomta. Dette underbygges også av uttalelser som tidligere er gitt i denne avisen.

Blant annet har byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) tidligere uttalt at hun ønsker både en utbygging av terminalen og en åpning av Alnaelva på NRF-tomta, mens Arbeiderpartiets bystyremedlem, Rina Mariann Hansen, har antydet at Nyland Syd-avgjørelsen også markerer hva resultatet blir i denne saken.

I Nyland Syd-saken stemte som kjent Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, KrF og Rødt (den gang RV) for å bygge ut.

Dialog med utbyggerne

Nå ønsker Venstre å gå i dialog med utbyggerne for å få til en bedre løsning og samtidig sikre en viss kvalitet på bebyggelsen.

- Det er helt naturlig at utbyggerne tar ansvaret for å føre fram Alnaelva, å bygge turveier og sikre et grøntdrag. Vi kan ikke godta Statsbyggs planer slik de ser ut i dag, sier Elvestuen.

Det viktigste mener de er at Alnaelva ikke får en minimumsløsning.

- Alnaelva må få en kvalitet. Den skal være et grøntdrag og må ha en god løsning.

I Statsbyggs planer ligger Alnaelva i bunnen av en slukt. En slik løsning mener de ikke vil gi Alnaelva den verdigheten, som den fortjener.

- Det må ha en verdi å gå langs Alnaelva. Men dette krever politisk initiativ. Dette har foreløpig verken byrådspartiene i Oslo eller regjeringspartiene vist, sier de.

Veivåg trekker dessuten fram at Alfaset gravlund grenser til terminalområdet.

- Det handler om anstendighet i forhold til den også. En gravlund bør ha ordentlige omgivelser.

Minner om havna

De to synes utviklingen på Alnabruterminalen minner mye om hvordan situasjonen var i havna på 90-tallet, da den var preget av lite arealeffektivisering.

- I havneområdet ser vi i dag en enorm arealeffektivisering.

Her på Alnabruterminalen er det motsatt. Pr. i dag er det ikke noen overordnet struktur og utbyggingene ses ikke i sammenheng, sier Elvestuen.

- Det må vi få kontroll på. De ulike firmaene på Alnabru bør samordne sin aktivitet, mener Veivåg.

I tillegg til de store terminalbyggene som allerede er der og planene for utbygging på NRF-tomta, trekker Venstre fram at Schenker også skal bygge nytt, mens Tollpost Globe allerede har et eget bygg.

- I tillegg kommer Bama som bygger på Nyland Syd. Her må vi også vente at det kommer mange flere utbyggere i årene som kommer. Dette burde vært effektivisert mye, mye mer, sier Veivåg.

- Det store bildet er ikke forandret, selv om vi har Groruddals-satsingen, legger Elvestuen til.

Deles i to

De to mest alvorlige konsekvensene når det gjelder forslagene som foreligger for utbygging på Alnabru, mener Venstre er: 1) at dette blir landets største omlastingsplass for gods - noe som vil føre til stor trafikk av trailere og 2) at det for alltid settes en bom for variert bebyggelse i dalbunnen.

- Slik det legges opp nå vil dalbunnen i Groruddalen bli et voldsomt og sammenhengende terminalområde. Dette vil dele dalen i to og påføre befolkningen en trailertrafikk som blir enorm, sier Veivåg.

Dette begrunnes blant annet med at jernbanesystemet, slik det fremstår i dag, ikke er lagt godt nok til rette for godstransport.

- Derfor er det nødvendig med biltransport for å få varene fram til mottaker, sier Veivåg.

Dette er saken

o Plan- og bygningsetaten jobber med en reguleringsplan for åpning av Alnaelva, mens Statsbygg lager en reguleringsplan for utvidelse av Alnabruterminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Etter planen skal begge reguleringsplanene ut på høring i første halvdel av 2009.

 

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!