- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

- Det må tenkes langsiktig i dalbunnen

 

Venstre frykter utbyggings- planene for Alnabru- terminalen. De etterlyser både en overordnet struktur for terminalområdet, men også en god løsning for Alnaelva.

Skrevet av:

- Vi kan enten protestere eller prøve å få gjort noe, sier leder av bystyrets byutviklingskomité Ola Elvestuen (V) og bystyrerepresentant Kjell Veivåg (V).

De velger det siste.

Sakens kjerne er NRF-tomta. Plan- og bygningsetaten (PBE) har laget et forslag for tomta, hvor Alnaelva får grønne omgivelser, mens Statsbygg har laget et annet forslag som legger opp til både utbygging og å få Alnaelva opp i lyset.

Både Elvestuen og Veivåg innser at mye tyder på at det er et politisk flertall for å bygge ut tomta. Dette underbygges også av uttalelser som tidligere er gitt i denne avisen.

Blant annet har byutviklingsbyråd Merete Agerbak-Jensen (H) tidligere uttalt at hun ønsker både en utbygging av terminalen og en åpning av Alnaelva på NRF-tomta, mens Arbeiderpartiets bystyremedlem, Rina Mariann Hansen, har antydet at Nyland Syd-avgjørelsen også markerer hva resultatet blir i denne saken.

I Nyland Syd-saken stemte som kjent Høyre, Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet, KrF og Rødt (den gang RV) for å bygge ut.

Dialog med utbyggerne

Nå ønsker Venstre å gå i dialog med utbyggerne for å få til en bedre løsning og samtidig sikre en viss kvalitet på bebyggelsen.

- Det er helt naturlig at utbyggerne tar ansvaret for å føre fram Alnaelva, å bygge turveier og sikre et grøntdrag. Vi kan ikke godta Statsbyggs planer slik de ser ut i dag, sier Elvestuen.

Det viktigste mener de er at Alnaelva ikke får en minimumsløsning.

- Alnaelva må få en kvalitet. Den skal være et grøntdrag og må ha en god løsning.

I Statsbyggs planer ligger Alnaelva i bunnen av en slukt. En slik løsning mener de ikke vil gi Alnaelva den verdigheten, som den fortjener.

- Det må ha en verdi å gå langs Alnaelva. Men dette krever politisk initiativ. Dette har foreløpig verken byrådspartiene i Oslo eller regjeringspartiene vist, sier de.

Veivåg trekker dessuten fram at Alfaset gravlund grenser til terminalområdet.

- Det handler om anstendighet i forhold til den også. En gravlund bør ha ordentlige omgivelser.

Minner om havna

De to synes utviklingen på Alnabruterminalen minner mye om hvordan situasjonen var i havna på 90-tallet, da den var preget av lite arealeffektivisering.

- I havneområdet ser vi i dag en enorm arealeffektivisering.

Her på Alnabruterminalen er det motsatt. Pr. i dag er det ikke noen overordnet struktur og utbyggingene ses ikke i sammenheng, sier Elvestuen.

- Det må vi få kontroll på. De ulike firmaene på Alnabru bør samordne sin aktivitet, mener Veivåg.

I tillegg til de store terminalbyggene som allerede er der og planene for utbygging på NRF-tomta, trekker Venstre fram at Schenker også skal bygge nytt, mens Tollpost Globe allerede har et eget bygg.

- I tillegg kommer Bama som bygger på Nyland Syd. Her må vi også vente at det kommer mange flere utbyggere i årene som kommer. Dette burde vært effektivisert mye, mye mer, sier Veivåg.

- Det store bildet er ikke forandret, selv om vi har Groruddals-satsingen, legger Elvestuen til.

Deles i to

De to mest alvorlige konsekvensene når det gjelder forslagene som foreligger for utbygging på Alnabru, mener Venstre er: 1) at dette blir landets største omlastingsplass for gods - noe som vil føre til stor trafikk av trailere og 2) at det for alltid settes en bom for variert bebyggelse i dalbunnen.

- Slik det legges opp nå vil dalbunnen i Groruddalen bli et voldsomt og sammenhengende terminalområde. Dette vil dele dalen i to og påføre befolkningen en trailertrafikk som blir enorm, sier Veivåg.

Dette begrunnes blant annet med at jernbanesystemet, slik det fremstår i dag, ikke er lagt godt nok til rette for godstransport.

- Derfor er det nødvendig med biltransport for å få varene fram til mottaker, sier Veivåg.

Dette er saken

o Plan- og bygningsetaten jobber med en reguleringsplan for åpning av Alnaelva, mens Statsbygg lager en reguleringsplan for utvidelse av Alnabruterminalen. Begge trenger å ta i bruk NRF-tomta.

o NRF-tomta eies av Posten Norge og ligger mellom godsterminalen på Alnabru og Alfaset gravlund. Navnet NRF kommer av at Norsk Rutebileierforbund holdt til her tidligere.

o Posten Norge eier blant annet Nor-Cargo, som trenger en ny tungtransport-terminal. Posten ønsker å legge denne til NRF-tomta.

o Etter planen skal begge reguleringsplanene ut på høring i første halvdel av 2009.

 

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!