ANNONSE

– Det må være lov å bygge høyere

– Det må være lov å bygge høyere

VIL VERNE MARKA: Miljøpartiet De Grønne vil heller bygge høyt og tett fremfor på byens grønne perler. Vern av Ravnkollen er en viktig miljøsak for partiet. Her ved MDGs førstekandidat til Stovner bydelsutvalg, Finn Dyrkorn, og partiets førstekandidat til Oslo bystyre, Lan Marie Nguyen Berg.

Miljøpartiet De Grønne vil heller bygge høyt og tett enn å pirke borti Ravnkollen og andre deler av bymarka. Partiet vil ha restriktive tiltak på banen for å kunne redusere den enorme trafikkveksten fra Akershus – som Groruddalen i dag lider av.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
21.08.2015 kl 13:24

De Grønnes kandidater

Miljøpartiet De Grønnes 10 forhåndskummulerte toppkandidater: Lista består totalt av 65 navn, men kun de ti forhåndskummulerte har en reell sjanse til å komme inn i bystyret.

1. Lan Marie Nguyen Berg (Gamle Oslo)

2. Harald A. Nissen (Gamle Oslo)

3. Beate Folkestad Habhab (St. Hanshaugen)

4. Mohammad Shoaib Sultan (Søndre Nordstrand)

5. Marion Godager (Østensjø)

6. Pål Thygesen (St. Hanshaugen)

7. Marie Loe Halvorsen (Gamle Oslo)

8. Jon Julius Sandal (Grorud)

9. Hanna E. Marcussen (Gamle Oslo)

10. Eivind Trædal (Grünerløkka)

  • Slår ring om grønne lunger
  • Setter sykkelen foran bilen
  • Vil kutte bygjeld med eiendomsskatt

Høyre og Arbeiderpartiet åpner for boligutbygging på Ravnkollen. Kompensasjonen er å gi tilbake en grønnflekk på Bånkall.

– Ravnkollen er et viktig område for de som bor på Romsås. Dessuten ønsker vi ikke å åpne for aktiviteter eller boligbygging i marka, sier MDGs førstekandidat til Oslo bystyre, Lan Marie Nguyen Berg.

– Frykter dere presedens?

– Ja, vi ser at mange ønsker å gjøre ulike ting overalt i marka. Åpner man først for noe, mister vi store deler av byens grøntarealer, svarer førstekandidaten.

De Grønne mener dessuten at Bånkall-tomta vil være et dårlig makeskifte.

– Noen veldig spreke folk jogger der i det som er et særdeles kupert terreng. Jeg kan telle dem på få hender, og de er ikke på langt nær like mange som benytter seg av eventyrskogen man har her på Ravnkollen, mener førstekandidat til Stovner MDG, Finn Dyrkorn.

– Det er rett og slett nok asfalt i Groruddalen fra før av, supplerer Berg.

Vil bygge i høyden

– Oslo vokser raskest i Europa. Hvordan bygge nok boliger til å ta imot veksten?

Vi må bygge høyt og tett rundt kollektivknutepunktene, og så må vi bygge uten å ta de grønne lungene. Sammenlikner man Oslo med de andre europeiske storbyene, er det faktisk her man har det høyeste biologiske mangfoldet. Da har vi også et ansvar for å ta vare på det, mener Berg.

– Noen er engstelige for å miste kveldssola med for mange høye bygg?

– Jeg er ikke så redd for det. Majorstuen er det området i Oslo som er tettest bebygd, og folk trives der, det ser man jo på boligprisene. Groruddalen er et eksempel på hvordan man kan bygge høydeblokker nært knutepunkt. Jeg synes ikke de som bor i Ammerudblokkene bor for tett. Det er store grøntarealer rundt, og det er nettopp fordi blokkene er bygd såpass høyt, mener Dyrkorn.

– Ved å fortette kan vi øke tilbud lokalt. Kanskje vi til og med kan få en kino i Groruddalen?

Garanterer miljøvedtak

De Grønne går til valg som garantister for miljøsaker. Ett av målene er å redusere biltrafikken med 30 prosent innen 2030. I Groruddalen er det Trondheimsveien, Østre Aker vei og E6 som på ekstra kalde vinterdager gjør lufta livsfarlig.

– Luftkvaliteten er så dårlig at vi ble stevnet for EFTA-domstolen i vinter. Vi er nødt til å ha gode strakstiltak for å redusere forurensningen, mener Berg.

– Hvordan få en bilglad sjåfør til å parkere bilen?

God kollektivtrafikk og sykkelveier må legges til rette, samtidig er vi nødt til å sette inn restriktive tiltak. Oslo må innen 2016 ha et forbud mot fossilbiler på dager med høy luftforurensing, og vi vil at byen skal være helt fossilfri innen 2022, svarer Berg.

– Det er interessant å se hvem som skaper all denne trafikken, for det er ikke innbyggerne i Groruddalen. Det finnes ingen andre T-banelinjer med det samme belegget som 5 mot Vestli. Trafikken kommer fra nabofylket. Derfor er det ikke Groruddalens innbyggere som vil tape på at veiene blir strupet, de vil bare tjene på det, forteller Dyrkorn.

Verken rød eller blå

Partiet har for øvrig programfestet en bane til Ahus med utvidelse til Lillestrøm på sikt – et tiltak for å få flere i nabokommunen til å hoppe over til kollektivtransport.

– I Oslo har halvparten av befolkningen tilgang til bil. Likevel øker veikapasiteten. Oslo-borgere lider fordi Akershus ikke vil samarbeide om å bygge tett på kollektivknutepunkter eller tilrettelegge for kollektiv transport, mener Berg.

– MDG kan ende på bystyre-vippen. Hvilken politisk korridor lener dere mot?

– Etter valget vil vi se hvor mye makt vi får i form av stemmer. Viser det seg at vi er på vippen, kommer vi til å snakke med alle partier og se hvem som vil gi oss mest igjen for våre saker, slik som Ravnkollen, sier Berg.

– Burde ikke velgerne deres vite hvilke partier dere vil samarbeide med?

– Skillelinjene i norsk politikk burde gå på hvem som er mest grønn og mest grå. Vi setter klima- og miljøsaker øverst, det tror jeg våre velgere er inneforstått med.

– Hvordan har dere de siste årene klart å skape en grønn tsunami?

– Flere er blitt mer miljøbevisste. Samtidig har andre partier har miljøsaker på programmet tidligere, men det er blitt stuslet vekk. For øyeblikket er vi det eneste partiet som er garantister for grønn politikk, mener Dyrkorn.

Nedbetaling av gjeld

Eiendomsskatt er et hett tema denne valgkampen. De Grønne vil innføre ordningen, i likhet med Arbeiderpartiet, Rødt og SV. Sistnevnte parti og De Grønne foreslår et bunnfradrag på 3 millioner kroner, noe som er to millioner kroner lavere enn forslaget fra Ap og Rødt.

– Vi synes det er rettferdig at de som har eiendom skal betale litt mer. Har du en bolig på fem millioner kroner, vil det være snakk om 2000 kroner i året. Det er ikke de største summene, men for byens økonomi og bydelsøkonomi vil det samlet sett ha stor verdi, mener Berg.

– Eiendomsskatt vil også hjelpe til å kunne nedbetale gjeld, fremfor å hele tiden forsette å øke byens gjeldsgrad.

De Grønne mener imidlertid at verneverdige bygg skal slippe unna eiendomsskatt.

– Vestkanten kryr av bygg på gul liste. Hvorfor skal de rike slippe billigere unna?

– Det er snakk om ganske mange bygg i Groruddalen også, som står på gul liste. Bananblokka og atriumhusene er bare to som vi kan se her fra Ravnkollen, svarer Dyrkorn.

Vi har stilt De Grønne noen spørsmål om deres standpunkt i viktige saker i Groruddalen. Hensikten er at du som velger enklere kan orientere deg om hvilket parti som vil mest i sin hjertesak. Les mer i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE