- Det offentlige må gå foran i klimakampen

- Det offentlige må gå foran i klimakampen

 

Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå utslippsfrie eller på klimanøytrale drivstoff innen ti år, og at alle nye offentlige kjøretøy skal ha lav- eller nullutslippsteknologi innen 2018. Nikolai Astrup mener det offentlige må gå foran i klimakampen.

Skrevet av:

De fleste av byens busser går allerede på bioetanol, biogass og hydrogen.

- Vi har en helt bevisst strategi som går ut på å ha en miljøvennlig busspark i Oslo. Det er et viktig tiltak for å redusere de lokale utslippene, samtidig som vi bidrar til å senke utslippene av klimagasser. Vi vet at diesel-utslippene fører til store plager for folk med astma og allergi, sier stortingspolitiker Nikolai Astrup, som også er Høyres miljøpolitiske talsmann.

Men Astrup mener at de miljøvennlige bussene bare er begynnelsen. Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2022.

- Vi må sørge for at offentlig sektor går foran og bidrar til å skape et marked for miljøvennlige alternativer, sier han.

Oslo kommune har laget et produksjonsanlegg for biogass på Nes. Astrup garanterer at Høyre vil sørge for å opprettholde avgiftsfritaket på miljøvennlig drivstoff fram til 2020.

- Regjeringen klippet snora på to nye biodiesel-anlegg, før de innførte en avgift som sørget for at begge bedrifene ble stengt. Vi må for all del unngå en slik sak igjen.

 

Må ha forutsigbarhet

Foreløpig er det dyrere å produsere miljøvennlig drivstoff. Derfor mener Astrup at det er viktig å sørge for at staten legger til rette for å gjøre det lønnsomt å velge klimavennlig.

- I dag slipper alle klimanøytrale kjøretøy CO2-avgift på drivstoff, men også veibruksavgiften må fjernes helt for å holde prisnivået nede.

- Hvor lenge bør avgiftsfritakene gjelde?

- I hvert fall fram til 2020, slik at både næringen og forbrukerne får forutsigbarhet. Potensialet for biogass-produksjon er stort ettersom Norge har enorme skogressurser og en skognæring som sliter. Det vil gi flere grønne arbeidsplasser. Ved å garantere lave avgifter noen år frem i tid gir vi næringen en hjertestarter. Men det skal ikke være en pacemaker, på sikt må miljøvennlige alternativer stå på egne ben, sier Astrup, som likevel presiserer at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

 

Må lønne seg

Stortingspolitikeren, som er nevnt som en mulig miljøvernminister i en borgerlig regjering, har nettopp kjøpt seg det sprekeste som finnes på elbil-markedet, nemlig en Tesla Model S. Han mener produksjonen av klimavennlige biler nå har kommet så langt at det snart ikke er behov for kjøretøy som bare benytter fossilt brensel.

- Utfordringen er at elbiler fortsatt er dyre i produksjon, men batteriprisen og produksjonskostnadene er på vei nedover. Så lenge vi har den fantastiske ordningen med avgiftsfritak ved kjøp av elbiler legger vi til rette for at flere velger miljøvennlig, mener Astrup.

De mange fordelene med elbil, blant annet avgiftsfritakene og fri adgang i kollektivfeltene, har gjort Oslo til en av verdens fremste elbil-byer. Syv prosent av Oslos bilpark består av elbiler - nærmeste utfordrer i Europa er London med tre prosent.

 

Satser kollektivt

Men selv om Astrup ønsker at både private og offentlig kjøretøy skal være klimavennlige, er han opptatt av at det må satses tungt på kollektivtrafikk i Oslo.

- Vi garanterer for at staten skal dekke 50 prosent av alle store baneprosjekter av nasjonal betydning. Ahus-bane, Fornebu-bane og en ny t-banetunnel under Oslo sentrum vil sørge for et bedre kollektivtilbud, noe som gjør at flere kan velge å la bilen stå.

Høyre kommer også til å kreve at alle kommunale og statlige kjøretøy går på klimanøytralt drivstoff innen 2018. Astrup ønsker også å legge til rette for at alle skip i Oslo havn skal benytte landstrøm.

- Et stort skip, for eksempel Color Line, som går på tomgang i 24 timer slipper ut like mange partikler som syv millioner biler som kjører 40 kilometer. Det sier alt om hvor viktig landstrøm er, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

 
Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!