- Det offentlige må gå foran i klimakampen

- Det offentlige må gå foran i klimakampen

 

Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå utslippsfrie eller på klimanøytrale drivstoff innen ti år, og at alle nye offentlige kjøretøy skal ha lav- eller nullutslippsteknologi innen 2018. Nikolai Astrup mener det offentlige må gå foran i klimakampen.

De fleste av byens busser går allerede på bioetanol, biogass og hydrogen.

- Vi har en helt bevisst strategi som går ut på å ha en miljøvennlig busspark i Oslo. Det er et viktig tiltak for å redusere de lokale utslippene, samtidig som vi bidrar til å senke utslippene av klimagasser. Vi vet at diesel-utslippene fører til store plager for folk med astma og allergi, sier stortingspolitiker Nikolai Astrup, som også er Høyres miljøpolitiske talsmann.

Men Astrup mener at de miljøvennlige bussene bare er begynnelsen. Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2022.

- Vi må sørge for at offentlig sektor går foran og bidrar til å skape et marked for miljøvennlige alternativer, sier han.

Oslo kommune har laget et produksjonsanlegg for biogass på Nes. Astrup garanterer at Høyre vil sørge for å opprettholde avgiftsfritaket på miljøvennlig drivstoff fram til 2020.

- Regjeringen klippet snora på to nye biodiesel-anlegg, før de innførte en avgift som sørget for at begge bedrifene ble stengt. Vi må for all del unngå en slik sak igjen.

 

Må ha forutsigbarhet

Foreløpig er det dyrere å produsere miljøvennlig drivstoff. Derfor mener Astrup at det er viktig å sørge for at staten legger til rette for å gjøre det lønnsomt å velge klimavennlig.

- I dag slipper alle klimanøytrale kjøretøy CO2-avgift på drivstoff, men også veibruksavgiften må fjernes helt for å holde prisnivået nede.

- Hvor lenge bør avgiftsfritakene gjelde?

- I hvert fall fram til 2020, slik at både næringen og forbrukerne får forutsigbarhet. Potensialet for biogass-produksjon er stort ettersom Norge har enorme skogressurser og en skognæring som sliter. Det vil gi flere grønne arbeidsplasser. Ved å garantere lave avgifter noen år frem i tid gir vi næringen en hjertestarter. Men det skal ikke være en pacemaker, på sikt må miljøvennlige alternativer stå på egne ben, sier Astrup, som likevel presiserer at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

 

Må lønne seg

Stortingspolitikeren, som er nevnt som en mulig miljøvernminister i en borgerlig regjering, har nettopp kjøpt seg det sprekeste som finnes på elbil-markedet, nemlig en Tesla Model S. Han mener produksjonen av klimavennlige biler nå har kommet så langt at det snart ikke er behov for kjøretøy som bare benytter fossilt brensel.

- Utfordringen er at elbiler fortsatt er dyre i produksjon, men batteriprisen og produksjonskostnadene er på vei nedover. Så lenge vi har den fantastiske ordningen med avgiftsfritak ved kjøp av elbiler legger vi til rette for at flere velger miljøvennlig, mener Astrup.

De mange fordelene med elbil, blant annet avgiftsfritakene og fri adgang i kollektivfeltene, har gjort Oslo til en av verdens fremste elbil-byer. Syv prosent av Oslos bilpark består av elbiler - nærmeste utfordrer i Europa er London med tre prosent.

 

Satser kollektivt

Men selv om Astrup ønsker at både private og offentlig kjøretøy skal være klimavennlige, er han opptatt av at det må satses tungt på kollektivtrafikk i Oslo.

- Vi garanterer for at staten skal dekke 50 prosent av alle store baneprosjekter av nasjonal betydning. Ahus-bane, Fornebu-bane og en ny t-banetunnel under Oslo sentrum vil sørge for et bedre kollektivtilbud, noe som gjør at flere kan velge å la bilen stå.

Høyre kommer også til å kreve at alle kommunale og statlige kjøretøy går på klimanøytralt drivstoff innen 2018. Astrup ønsker også å legge til rette for at alle skip i Oslo havn skal benytte landstrøm.

- Et stort skip, for eksempel Color Line, som går på tomgang i 24 timer slipper ut like mange partikler som syv millioner biler som kjører 40 kilometer. Det sier alt om hvor viktig landstrøm er, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!