- Det offentlige må gå foran i klimakampen

- Det offentlige må gå foran i klimakampen

 

Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå utslippsfrie eller på klimanøytrale drivstoff innen ti år, og at alle nye offentlige kjøretøy skal ha lav- eller nullutslippsteknologi innen 2018. Nikolai Astrup mener det offentlige må gå foran i klimakampen.

Tekst:

Publisert:

De fleste av byens busser går allerede på bioetanol, biogass og hydrogen.

- Vi har en helt bevisst strategi som går ut på å ha en miljøvennlig busspark i Oslo. Det er et viktig tiltak for å redusere de lokale utslippene, samtidig som vi bidrar til å senke utslippene av klimagasser. Vi vet at diesel-utslippene fører til store plager for folk med astma og allergi, sier stortingspolitiker Nikolai Astrup, som også er Høyres miljøpolitiske talsmann.

Men Astrup mener at de miljøvennlige bussene bare er begynnelsen. Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2022.

- Vi må sørge for at offentlig sektor går foran og bidrar til å skape et marked for miljøvennlige alternativer, sier han.

Oslo kommune har laget et produksjonsanlegg for biogass på Nes. Astrup garanterer at Høyre vil sørge for å opprettholde avgiftsfritaket på miljøvennlig drivstoff fram til 2020.

- Regjeringen klippet snora på to nye biodiesel-anlegg, før de innførte en avgift som sørget for at begge bedrifene ble stengt. Vi må for all del unngå en slik sak igjen.

 

Må ha forutsigbarhet

Foreløpig er det dyrere å produsere miljøvennlig drivstoff. Derfor mener Astrup at det er viktig å sørge for at staten legger til rette for å gjøre det lønnsomt å velge klimavennlig.

- I dag slipper alle klimanøytrale kjøretøy CO2-avgift på drivstoff, men også veibruksavgiften må fjernes helt for å holde prisnivået nede.

- Hvor lenge bør avgiftsfritakene gjelde?

- I hvert fall fram til 2020, slik at både næringen og forbrukerne får forutsigbarhet. Potensialet for biogass-produksjon er stort ettersom Norge har enorme skogressurser og en skognæring som sliter. Det vil gi flere grønne arbeidsplasser. Ved å garantere lave avgifter noen år frem i tid gir vi næringen en hjertestarter. Men det skal ikke være en pacemaker, på sikt må miljøvennlige alternativer stå på egne ben, sier Astrup, som likevel presiserer at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

 

Må lønne seg

Stortingspolitikeren, som er nevnt som en mulig miljøvernminister i en borgerlig regjering, har nettopp kjøpt seg det sprekeste som finnes på elbil-markedet, nemlig en Tesla Model S. Han mener produksjonen av klimavennlige biler nå har kommet så langt at det snart ikke er behov for kjøretøy som bare benytter fossilt brensel.

- Utfordringen er at elbiler fortsatt er dyre i produksjon, men batteriprisen og produksjonskostnadene er på vei nedover. Så lenge vi har den fantastiske ordningen med avgiftsfritak ved kjøp av elbiler legger vi til rette for at flere velger miljøvennlig, mener Astrup.

De mange fordelene med elbil, blant annet avgiftsfritakene og fri adgang i kollektivfeltene, har gjort Oslo til en av verdens fremste elbil-byer. Syv prosent av Oslos bilpark består av elbiler - nærmeste utfordrer i Europa er London med tre prosent.

 

Satser kollektivt

Men selv om Astrup ønsker at både private og offentlig kjøretøy skal være klimavennlige, er han opptatt av at det må satses tungt på kollektivtrafikk i Oslo.

- Vi garanterer for at staten skal dekke 50 prosent av alle store baneprosjekter av nasjonal betydning. Ahus-bane, Fornebu-bane og en ny t-banetunnel under Oslo sentrum vil sørge for et bedre kollektivtilbud, noe som gjør at flere kan velge å la bilen stå.

Høyre kommer også til å kreve at alle kommunale og statlige kjøretøy går på klimanøytralt drivstoff innen 2018. Astrup ønsker også å legge til rette for at alle skip i Oslo havn skal benytte landstrøm.

- Et stort skip, for eksempel Color Line, som går på tomgang i 24 timer slipper ut like mange partikler som syv millioner biler som kjører 40 kilometer. Det sier alt om hvor viktig landstrøm er, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april. Konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj forteller om et boligområde i utvikling.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.