- Det offentlige må gå foran i klimakampen

- Det offentlige må gå foran i klimakampen

 

Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå utslippsfrie eller på klimanøytrale drivstoff innen ti år, og at alle nye offentlige kjøretøy skal ha lav- eller nullutslippsteknologi innen 2018. Nikolai Astrup mener det offentlige må gå foran i klimakampen.

Skrevet av:

De fleste av byens busser går allerede på bioetanol, biogass og hydrogen.

- Vi har en helt bevisst strategi som går ut på å ha en miljøvennlig busspark i Oslo. Det er et viktig tiltak for å redusere de lokale utslippene, samtidig som vi bidrar til å senke utslippene av klimagasser. Vi vet at diesel-utslippene fører til store plager for folk med astma og allergi, sier stortingspolitiker Nikolai Astrup, som også er Høyres miljøpolitiske talsmann.

Men Astrup mener at de miljøvennlige bussene bare er begynnelsen. Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2022.

- Vi må sørge for at offentlig sektor går foran og bidrar til å skape et marked for miljøvennlige alternativer, sier han.

Oslo kommune har laget et produksjonsanlegg for biogass på Nes. Astrup garanterer at Høyre vil sørge for å opprettholde avgiftsfritaket på miljøvennlig drivstoff fram til 2020.

- Regjeringen klippet snora på to nye biodiesel-anlegg, før de innførte en avgift som sørget for at begge bedrifene ble stengt. Vi må for all del unngå en slik sak igjen.

 

Må ha forutsigbarhet

Foreløpig er det dyrere å produsere miljøvennlig drivstoff. Derfor mener Astrup at det er viktig å sørge for at staten legger til rette for å gjøre det lønnsomt å velge klimavennlig.

- I dag slipper alle klimanøytrale kjøretøy CO2-avgift på drivstoff, men også veibruksavgiften må fjernes helt for å holde prisnivået nede.

- Hvor lenge bør avgiftsfritakene gjelde?

- I hvert fall fram til 2020, slik at både næringen og forbrukerne får forutsigbarhet. Potensialet for biogass-produksjon er stort ettersom Norge har enorme skogressurser og en skognæring som sliter. Det vil gi flere grønne arbeidsplasser. Ved å garantere lave avgifter noen år frem i tid gir vi næringen en hjertestarter. Men det skal ikke være en pacemaker, på sikt må miljøvennlige alternativer stå på egne ben, sier Astrup, som likevel presiserer at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

 

Må lønne seg

Stortingspolitikeren, som er nevnt som en mulig miljøvernminister i en borgerlig regjering, har nettopp kjøpt seg det sprekeste som finnes på elbil-markedet, nemlig en Tesla Model S. Han mener produksjonen av klimavennlige biler nå har kommet så langt at det snart ikke er behov for kjøretøy som bare benytter fossilt brensel.

- Utfordringen er at elbiler fortsatt er dyre i produksjon, men batteriprisen og produksjonskostnadene er på vei nedover. Så lenge vi har den fantastiske ordningen med avgiftsfritak ved kjøp av elbiler legger vi til rette for at flere velger miljøvennlig, mener Astrup.

De mange fordelene med elbil, blant annet avgiftsfritakene og fri adgang i kollektivfeltene, har gjort Oslo til en av verdens fremste elbil-byer. Syv prosent av Oslos bilpark består av elbiler - nærmeste utfordrer i Europa er London med tre prosent.

 

Satser kollektivt

Men selv om Astrup ønsker at både private og offentlig kjøretøy skal være klimavennlige, er han opptatt av at det må satses tungt på kollektivtrafikk i Oslo.

- Vi garanterer for at staten skal dekke 50 prosent av alle store baneprosjekter av nasjonal betydning. Ahus-bane, Fornebu-bane og en ny t-banetunnel under Oslo sentrum vil sørge for et bedre kollektivtilbud, noe som gjør at flere kan velge å la bilen stå.

Høyre kommer også til å kreve at alle kommunale og statlige kjøretøy går på klimanøytralt drivstoff innen 2018. Astrup ønsker også å legge til rette for at alle skip i Oslo havn skal benytte landstrøm.

- Et stort skip, for eksempel Color Line, som går på tomgang i 24 timer slipper ut like mange partikler som syv millioner biler som kjører 40 kilometer. Det sier alt om hvor viktig landstrøm er, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

 
Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

 
Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!