- Det offentlige må gå foran i klimakampen

- Det offentlige må gå foran i klimakampen

 

Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå utslippsfrie eller på klimanøytrale drivstoff innen ti år, og at alle nye offentlige kjøretøy skal ha lav- eller nullutslippsteknologi innen 2018. Nikolai Astrup mener det offentlige må gå foran i klimakampen.

Skrevet av:

De fleste av byens busser går allerede på bioetanol, biogass og hydrogen.

- Vi har en helt bevisst strategi som går ut på å ha en miljøvennlig busspark i Oslo. Det er et viktig tiltak for å redusere de lokale utslippene, samtidig som vi bidrar til å senke utslippene av klimagasser. Vi vet at diesel-utslippene fører til store plager for folk med astma og allergi, sier stortingspolitiker Nikolai Astrup, som også er Høyres miljøpolitiske talsmann.

Men Astrup mener at de miljøvennlige bussene bare er begynnelsen. Høyre vil innføre krav om at alle nye drosjer, ferger, rutebåter og dieseltog skal gå på utslippsfrie eller klimanøytrale drivstoff innen utgangen av 2022.

- Vi må sørge for at offentlig sektor går foran og bidrar til å skape et marked for miljøvennlige alternativer, sier han.

Oslo kommune har laget et produksjonsanlegg for biogass på Nes. Astrup garanterer at Høyre vil sørge for å opprettholde avgiftsfritaket på miljøvennlig drivstoff fram til 2020.

- Regjeringen klippet snora på to nye biodiesel-anlegg, før de innførte en avgift som sørget for at begge bedrifene ble stengt. Vi må for all del unngå en slik sak igjen.

 

Må ha forutsigbarhet

Foreløpig er det dyrere å produsere miljøvennlig drivstoff. Derfor mener Astrup at det er viktig å sørge for at staten legger til rette for å gjøre det lønnsomt å velge klimavennlig.

- I dag slipper alle klimanøytrale kjøretøy CO2-avgift på drivstoff, men også veibruksavgiften må fjernes helt for å holde prisnivået nede.

- Hvor lenge bør avgiftsfritakene gjelde?

- I hvert fall fram til 2020, slik at både næringen og forbrukerne får forutsigbarhet. Potensialet for biogass-produksjon er stort ettersom Norge har enorme skogressurser og en skognæring som sliter. Det vil gi flere grønne arbeidsplasser. Ved å garantere lave avgifter noen år frem i tid gir vi næringen en hjertestarter. Men det skal ikke være en pacemaker, på sikt må miljøvennlige alternativer stå på egne ben, sier Astrup, som likevel presiserer at det alltid skal lønne seg å velge miljøvennlig.

 

Må lønne seg

Stortingspolitikeren, som er nevnt som en mulig miljøvernminister i en borgerlig regjering, har nettopp kjøpt seg det sprekeste som finnes på elbil-markedet, nemlig en Tesla Model S. Han mener produksjonen av klimavennlige biler nå har kommet så langt at det snart ikke er behov for kjøretøy som bare benytter fossilt brensel.

- Utfordringen er at elbiler fortsatt er dyre i produksjon, men batteriprisen og produksjonskostnadene er på vei nedover. Så lenge vi har den fantastiske ordningen med avgiftsfritak ved kjøp av elbiler legger vi til rette for at flere velger miljøvennlig, mener Astrup.

De mange fordelene med elbil, blant annet avgiftsfritakene og fri adgang i kollektivfeltene, har gjort Oslo til en av verdens fremste elbil-byer. Syv prosent av Oslos bilpark består av elbiler - nærmeste utfordrer i Europa er London med tre prosent.

 

Satser kollektivt

Men selv om Astrup ønsker at både private og offentlig kjøretøy skal være klimavennlige, er han opptatt av at det må satses tungt på kollektivtrafikk i Oslo.

- Vi garanterer for at staten skal dekke 50 prosent av alle store baneprosjekter av nasjonal betydning. Ahus-bane, Fornebu-bane og en ny t-banetunnel under Oslo sentrum vil sørge for et bedre kollektivtilbud, noe som gjør at flere kan velge å la bilen stå.

Høyre kommer også til å kreve at alle kommunale og statlige kjøretøy går på klimanøytralt drivstoff innen 2018. Astrup ønsker også å legge til rette for at alle skip i Oslo havn skal benytte landstrøm.

- Et stort skip, for eksempel Color Line, som går på tomgang i 24 timer slipper ut like mange partikler som syv millioner biler som kjører 40 kilometer. Det sier alt om hvor viktig landstrøm er, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!