Beboere raser mot Lindeberg-planer:

– Dette er et områdeslakt

– Dette er et områdeslakt

FULL KAMP: Lindeberg-naboene Knut Hovslien, Zbyszek Solicki, Arvid Solberg og Henrik Høie er i full kamp mot planene.

Lindeberg Utvikling AS vil bygge høyt for å gi plass til over 200 nye boliger. Men Plan- og bygningsetatens (PBE) anbefalinger er stikk i strid med ønskene til beboere.

Skrevet av:

Oppdatert:
25.04.2014 kl 09:47

– Det har vært mye snakk om Områdeløft Lindeberg, men dette blir jo områdeslakt. Det er jo nesten bare å flytte om de blir gjennomført, sier en opprørt Henrik Høie.

Akers Avis Groruddalen skrev i fjor om Lindeberg Utvikling AS massive planer for Lindeberg. Flere bygg skal rives, fire til fem nye bygg skal reises og det skal etableres et nytt handelsareal. I tillegg til boliger vil bygningene bli utstyrt med et helsestudio, offentlig tjenestetilbud og egen t-baneinngang.

– Kapasiteten her er sprengt. Alt er fullt, både barnehagene, skoler, parkeringsplassene, t-banen og bussene. Dette har det ikke blitt tatt høyder for i planene. Er man virkelig villig til å ødelegge bomiljøet for 1000 mennesker for å skaffe boliger til 200?, spør Høie frustrert.

Kamp mot støy

Lindeberg har en historie med kamp mot støy der både administrative leiere og sentrale politikere i Oslo har lovet befolkningen på Lindeberg bot og betring. I flere tiår har grenseverdien på støy ligget over maksgrensen. Nå ønsker Lindeberg Utvikling AS å fjerne bommen på baksiden av Lindeberg senter, og dermed gjøre Jerikoveien til et fjerde felt på E6. Lindeberg-naboene Knut Hovslien, Arvid Solberg, Henrik Høie og Zbyszek Solicki mener dette vil forverre støynivået betydelig.

– Fjerner de bommen og åpner for gjennomkjøring fra Lindebergveien til Jerikoveien vil det bli trafikk 24-timer i døgnet. Da vil vi få enda mer støy og leve i eksos. 180 leiligheter vil bli ødelagte, sier Høie.

– Allerede nå kan vi ikke sitte ute på verandaen eller åpne vinduene våre. Hvordan skal det gå med mer støy. Det går ut over vår helse, utbryter Zbyszek Solicki.

– Åpner de bommen vil jeg få bussplass i hagen. Det frister ikke å høre på en forferdelig during fra busser som går på tomgang, påpeker Hovslien.

Idyllen trues

Men det er ikke kun kapasitet og støy som bekymrer beboerne. Ifølge beboerne var hele ideen bak Lindeberg å gå vekk fra høyblokker og lage et landsbypreget område i hovedstaden. Nå trues idyllen med høyblokker opptil 12 etasjer.

– Det er snakk om mellom seks og tolv etasjers høyblokker som vil ta sol fra beboere og barnehager. Nå har vi maks fem etasjer, fastslår Solberg.

Prosjektleder Ivar Bjørtomt fra Lindeberg Utvikling AS forsikrer beboerne om at nabolaget ikke vil skyggelegges.

– Vi har god dialog med alle etater og ledd. Deriblant barnehagen, som vi har blitt enig om å snu slik at den ikke vil ligge i skygge, sier han.

Bjørtomt opplyser at han kjenner til naboenes reaksjoner.

– Det er alltid noen som reagerer negativt på en slik utvikling. Men ut fra beboernes påstander høres det ut som om vi gjør noe ulovlig. Det gjør vi altså ikke. Det har blitt gjort en kjempejobb på analyser, samarbeid med flere etater og fulgt reguleringsprosessen slik den skal gjennomføres, opplyser Bjørtomt.

Gir sin støtte

Nawaz Khan fra Alna Venstre er selv bosatt i området og støtter sine naboer i kampen mot utbygging av Lindeberg senter.

– Jeg vil ikke ha boliger eller blokker på parkeringsplassen. Planene vil også forverre trafikksituasjonen. Lindeberg-området er nok utbygd som det er i dag, mener han.

Alnas BU-leder Knut Røli (Ap) sier at bydelen har fått utviklingsplanene på bordet én gang, men at slike planer gjerne går gjennom kverna tre ganger før man nærmer seg landing. Han ser for seg at en mer finjustert plan er i hende etter påske en gang.

– Men det jeg reagerte på, og som jeg forstår beboerne i, er at det her er snakk om litt vel mye utbygging med nokså høye blokker. Dessuten har utbygger foreslått å åpne Lindebergveien og Jerikoveien for trafikk, så jeg forstår beboerengasjementet, sier Røli.

Røli understreker at beboerne misforstår dette med befolkningsvekst og kapasitetsbehov.

– Hvis det skal bygges et visst antall boliger så er det også i Oslo et krav om at man i dag som utbygger må sørge for at det er nok barnehage- og skoleplass, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!