- Dette vil forsøple Kalbakken

-  Dette vil forsøple Kalbakken

 

Bydelen, Plan- og bygningsetaten, lokalpolitikere og borettslagene sier tydelig nei. Likevel har politikerne i rådhuset gitt Mehargruppen klarsignal til å rive nærbutikken på Kalbakken og bygge en ny blokk. Årsaken er at de vil ha flere boliger i Oslo.

I dag står nærbutikken Økonomimat i krysset mellom Kalbakkstubben og Christoffer Hellums vei. Den eies av Mehargruppen som i fem år har ønsket å rive lokalene og bygge en ny blokk med butikk i første etasje. Til tross for massiv motstand fra lokalpolitikere, borettslagene og Bydel Grorud har byrådspartiene gitt grønt lys til byggeprosjektet.

-  Dette vil forsøple hele Kalbakken, sier daglig leder i Akerli borettslag, Per Østmark til Akers Avis Groruddalen.

Sammen med styreleder i Engsletta borettslag, Laila Lysakermoen, har de engasjert seg sterkt mot utbyggingen.

-  Bygningen vil fylle hele hjørnet i Kalbakkstubben og påvirke lysforholdene. De trafikale forholdene på Kalbakken gjør at vi ikke ønsker flere boliger - i tillegg har ikke eiendommen egne uteområder, noe som vil belaste våre lekeplasser og friområder, agumenterer Østmark.

Fikk avslag 

Mehargruppen skal bygge en fireetasjers blokk med 12 leiligheter i størrelsen 40 til 80 kvadratmeter. Planen er å ha garasje i kjelleren, heis og takterasse, men leilighetene vil ikke ha egne uteområder.  

Da utbyggeren først søkte om å rive dagens butikk for å bygge en ny blokk sa Plan- og bygningsetaten klart og tydelig nei. Saken ble anket til byrådet som var positive til utbygging.

I bystyret var det kun Arbeiderpartiet som gikk i mot forslaget. Grorud Arbeiderparti har også gjentatte ganger uttalt seg svært negativt til en utbygging på Kalbakken.

Årsaken er at de mener det blokkene har for dårlige uteområder, i tillegg er de svært skeptiske til den anstrengte trafikksituasjonen som er på Kalbakken i dag.

Bryr seg ikke 

 

 

 

Et trafikkproblem 

Allerede i dag er trafikksituasjonen på Kalbakken meget anstrengt. Det er trangt og for få parkeringsplasser. Selv om det nye prosjektet vil inneholde 11 garasjeplasser, mener Østmark og Lysakermoen at dette ikke vil være nok.  

-  De har færre plasser enn antall leiligheter og vi vet at de fleste husstander i dag disponerer mer enn en bil. Forretningen vil i tillegg beslaglegge noe av parkeringskapasiteten.  

Leder av byutviklingskomiteen, Øystein Sjøtveit (Frp), er sterkt for en utbygging.  

-  Denne byen trenger boliger og dette er et lite prosjekt som passer godt på Kalbakken. Jeg tror det blir en forskjønnelse i forhold til butikken som ligger der i dag.  

-  Hva med trafikkproblemene? 

-  Jeg er klar over at dette ikke har vært konfliktfritt, men nabointeresser kan ikke alltid vinne fram - da kommer vi ingen vei. Jeg skulle gjerne sett at vi hadde flere parkeringsplasser, sier Sjøtveit.

 

Skylder på vekst 

Byråd for byutvikling, Bård Folke Fredriksen (H), mener utbyggingen på Kalbakken er bra for området. Han påpeker at Oslo er i vekst.  

-  Da forslaget først kom så vi at vareleveringen til butikken skulle skje over et fortau og at det  var en dårlig idé. Det fikk vi gjort om på og nå blir gangstien trygg for de som bor der. Jeg tror Kalbakken trenger en annen type boliger og en kvalitet med disse er at de har heis.  

-  Men dere har jo åpenbart ikke hørt på Plan- og bygningsetaten, som er deres egen fagetat? 

-  Vi lytter til etaten, og spesielt i forhold til dette med gangsti og varelevering. Vårt er ønske er å finne gode løsninger sammen.  

Miljøbyråd Ola Elvestuen (V) skylder også på at Oslo trenger boliger.  

-  Dette er kun snakk om en mindre fortetting og med kun 12 leiligheter ser jeg ikke på dette som en avgjørende forverring av dagen trafikksituasjon. Dette må alle kunne håndtere, sier han.

Siste nytt i Nyheter

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

 
Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Lekkasjen på Grorud

Lekkasjen på Grorud

  • trafikk

Torsdag ettermiddag kræsjet en kranbil inni broa over Østre Aker vei ved Jernkroken. Det kuttet varmtvannet til nærmeste bygg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!