Adressen din avgjør hvor lang tid ambulansen bruker:

Dødelig dårlig responstid

Dødelig dårlig responstid

KOMMER FOR SENT: Ambulansetjenesten er langt unna å møte kravet til responstid i bydelene Alna, Stovner og Grorud.


Minuttene teller når pasienter får hjertestans, men i Groruddalen kommer ambulansen som oftest for sent til de oppdragene som haster mest. Hovedtillitsvalgt Shaukat Hafiz mener pasientsikkerheten er truet.

Skrevet av:

Oppdatert:
03.10.2015 kl 18:53

Amublansetjenesten egne tall for Oslo viser at bydelene Grorud, Stovner, Alna, Østensjø og Søndre Nordstrand har dårligere responstid enn resten av byen.

Ved Kode 1-meldinger, som blant annet omfatter hjertestans, slag og trafikkulykker, har myndighetene satt et krav om at ambulansen skal være fremme innen 12 minutter.

I Stovner bydel møtes kravet til responstid ved bare fire av ti utrykninger, i Grorud bydel møtes kravet i 46 prosent av tilfellene og i Alna er tallet 51 prosent. Bjerke bydel har langt bedre oppnåelse da ambulansen er på plass innen 12 minutter i tre av fire utrykninger. I bydelene Østensjø og Søndre Nordstrand oppfylles responstidkravet i henholdsvis 38 og 46 prosent av tilfellene. I sentrumsbydelen er tallet oppe i 92 prosent.

Tallene taler for seg selv. Pasientsikkerheten er dårligere enkelte steder i byen. Årsaken til problemet i Groruddalen er at ambulansestasjonen på Brobekk har for få biler tilgjengelig, mener Shaukat Hafiz, hovedtillitsvalgt ved Akuttklinikken på Oslo Universitetssykehus (OUS).

Trenger biler

Stasjonen på Brobekk har to biler som kjører døgnet rundt, i tillegg har de to biler som er bemannet fra morgen til kveld.

– Problemet er at det nesten alltid er tomt for biler på huset. Det betyr at de er opptatt med oppdrag hele tiden. To til fire biler er for lite til å dekke hele Groruddalen, mener han.

Når Brobekk-ambulansene er på andre oppdrag, er pasienter i dalen avhengig av biler som kommer fra Romerike eller Oslo sentrum. Lengre avstander øker responstiden.

– En annen faktor er at stasjonen på Brobekk ligger for langt unna områder som Grorud, Vestli og Stovner. Det er der vi har flest oppdrag.

– Hvorfor er det flest oppdrag der?

– Det skyldes noen ganger kommunikasjonsproblemer fordi innringer ikke klarer å bringe budskapet korrekt til AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral, jour.), og derfor velger operatøren i noen tilfeller å sende en ambulanse for å være på den sikre siden. Men også fordi det er mange som har dårlig helse på østsiden av byen. Det virker å være flere opprag på østkanten enn på vestkanten, sier Hafiz.

Bedre før

For ti år siden var beredskapen i nordøst bedre. Årsaken var at det ble plassert en ambulanse i beredskap på Grorud brannstasjon på døgnbasis.

– Jeg er veldig positiv til å gjøre det igjen. Vi må ha mange nok ambulanser og de må være der oppdragene er, sier han.

Problemene med kapasiteten på Ahus og nedleggelsen av Aker sykehus fører også til at ambulanse-hjelpen kommer for sent.

Mange pasienter fra Groruddalen kjøres til Diakonhjemmet for innleggelse.

– Fra Stovner til Diakonhjemmet bruker vi gjerne en halvtime, så skal bilen klargjøres og så skal man kjøre tilbake til stasjonen. Avstanden gjør at vi kan bruke opptil to timer på et oppdrag, og det går utover akuttberedskapen, forteller Hafiz.

– Hvordan er det for ambulansepersonellet å komme for sent til hasteoppdrag?

– De får all kjeften og det blir ofte amper stemning på stedet. Det synes jeg er dypt urettferdig, for de kommer så fort de får tildelt oppdraget fra AMK. Samtidig står de ansatte på AMK overfor tøffe dilemmaer hver dag, og de må prioritere oppdragene, sier han.

* Akers Avis Groruddalen følger opp saken.

Les hele artikkelen i Akers Avis Groruddalen og i vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!