- Drømmejobben

- Drømmejobben

 

Mens andre journalister og radioreportere sitter innestengt på små kontorer har André Tollefsen sikret seg drømmejobben. Han flyr 1500 fot over Oslo for å rapportere trafikken i P4s radiohelikopter.

Skrevet av:

- Jeg får betalt for å prate, og jeg har desidert Oslos beste utsikt fra kontoret. Det kan i grunnen ikke bli bedre, smiler André Bye Tollefsen fra Stovner.

Han tok med seg Akers Avis Groruddalen på flytur over hovedstaden. Snart tar helikopteret fra HelikopterDrift på Kjeller av med Tollefsen og journalisten, og pilot Kristian Backer sørger for at alt går riktig for seg.

Strålende utsikt

Helikoptertur i skinnende sol er både fristende og spennende, særlig om man aldri har vært ombord i et tidligere. Idet motoren begynner å buldre, og propellen går fortere og fortere rundt, rister det i det lille helikopteret. Så tar vi av, rett opp i lufta, og setter kursen mot Oslo.

Snart åpenbarer Groruddalen seg under oss. Stovner, Grorud og Alnabruterminalen, Bjerkebanen og Romsåstårnet, Ammerudblokkene, Tveita og Bryn. Alle gigantveier, store terminaler og høye blokker er forandret til en bitteliten verden. Alt ser lite ut oppe fra himmelen.

- Det er litt som Legoland. Eller Lilleputt-Oslo, sier André gjennom headsetet. Han rapporterer etter hvert live på radio mens vi suser fra Kjeller til Sandvika på under et kvarter, og mens vi følger Mosseveien til Tusenfryd og E6 tilbake.

Rask reisemåte

Stovner-gutten har blitt godt vant med helikopterlivet, etter halvannet år som flyvende reporter.

- Jeg har fått mye lavere toleranse for kø. Det er helt forferdlig å sitte i bilkø når jeg vet hvor fort det kan gå, sier han.

Når man svever høyt der oppe er det enkelt å komme seg fra sted til sted. P4s helikopter var blant annet tidlig ute under skipshavariet som førte til oljelekkasje i Langesund.

- Vi følger med på hvor redningshelikoptrene skal, og får tips om ting som har skjedd fra sentralen på Lillehammer. Men rushtrafikken har ikke kommet helt i gang ennå.

Uka før skolestart er det kun ett trafikkuhell på vestkanten, som løser seg raskt. Ellers er det enkelte køer, men stort sett forløper trafikken greit. Dermed blir det noen ekstra turer over Groruddalen, der selv snødeponier og Nyland Syd ser lite ut.

Hoppet av skolen

André er fjerde generasjons groruddøl. Moren er fra Grorud og faren fra Stovner.

- Min bestefar bygde hus på Stovner i 1950 på min oldefars tomt. Jeg har gått på Stovner og Haugenstua skoler, og vært veldig mye i området. Men vi fra gamle Stovner hang aldri på Stovner senter, minnes han.

Hvis du tror lang utdannelse og mange timer på skolebenken må til for å havne i et helikopter over Oslo, tar du feil. André Tollefsen hoppet av skolen som 16-åring og fikk jobb i Radio 1.

- Jeg gikk tre uker på elektrolinje, og fant ut at det ikke var noe for meg. Så skulle jeg egentlig ta et friår, men det er jo en stund siden nå.

Ettersom han allerede hadde jobbet i Radio 1 under Operasjon Dagsverk gikk det greit å sikre jobben som redaksjonsassistent.

- Da gjorde jeg alt fra å plukke plater til å koke kaffe og rapportere trafikken. Etter det jobba jeg i Radio Classic, men de gikk konkurs, forteller han.

Nettfirma

Så ble det seks års opphold fra radiolivet, der Tollefsen blant annet jobbet med et nettfirma som ga trafikkmeldinger på nett.

- Men det var litt forut for sin tid, ingen var interessert, og det gikk konkurs det også. Da fant jeg ut at det var greit å ta siviltjenesten min, som jeg hadde klart å utsette en stund.

Siviltjenesten valgte han å ta på Riverside, et ungdomstilbud som blant annet hjelper ungdom med tips til hvordan de kan fylle ut jobbsøknader og annen viktig informasjon.

- Etter det fikk jeg jobb som trafikkreporter i NRK, og etter to måneders prøvetid ble det fast jobb i fire år.

Han ble headhuntet til jobben som radiokanalen P4s trafikkmann.

-  Og når man får tilbud om å gjøre akkurat den samme jobben, men fra et helikopter, da må man bare si ja, gliser han.

Digger jobben

André mener bestemt at han har fått drømmejobben.

- Det er noe helt annet enn å fly med fly. Man flyr rett opp, og man kan henge stille i lufta. Hvis det skjer noe spesielt kan vi også gå ned for å se. Dessuten er vi aldri mer enn ti minutter fra det som skjer, og vi er alltid i lufta når det skjer noe viktig.

- Vi er ute og flyr tre ganger i uka, og ellers sitter jeg på Vegtrafikksentralen og rapporter fra det jeg skjer på skjermen. Den hadde forresten vært en drømmeskjerm for Playstation. Den er like stor som en hybel; 41 kvadratmeter, forteller han.

At André trives i 1500 fots høyde er det i alle fall ingen tvil om. Her kan han skue ned på gigantomårder som Ullevål Stadion og Tusenfryd, eller speide utover fjorden.

- Det er definitivt den beste jobben jeg har hatt, smiler han.

 

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!