Tilsvar:

E6 og Manglerud-
prosjektet

E6 og Manglerud-<br>prosjektet

TILSVAR: Prosjektleder Ingun Risnes i Statens vegvesen står bak dette leserinnlegget.

I «Akers Avis Groruddalen» 30. oktober og i «Avisa Østbyen» 5. november fremkommer det en rekke uttalelser om Manglerudprosjektet som jeg – prosjektleder – må kommentere.

Skrevet av:

Oppdatert:
11.11.2015 kl 12:40

Statens vegvesen har som intensjon å bedre bomiljøet langs Ring 3 mellom Ryen og Teisen – ikke å rasere boligområder. Det er derfor nødvendig for prosjektet å avklare misforståelser som kan skape usikkerhet for hva som vil skje med boligområdene langs vegen, spesielt på Teisen og Fjellhus.

Våren 2016 setter Vegvesenet i gang arbeid med skisser og forprosjekter for å finne fram til en egnet trasé for Manglerudtunnelen mellom Abildsø og Ulven. Tunnelen skal gjøre det mulig å lede tungtrafikk og annen gjennomgangstrafikk utenom de boligområdene som ligger langs dagens E6. Dette gjør det mulig å legge om og bygge om store deler av riksveganleggene i dette området fra motorveger til hovedsamleveger for den lokale Oslo-trafikken. Redusert trafikk, spesielt tungtrafikk, og redusert hastighet vil gi redusert støy, og redusert lokal luftforurensning langs Ring 3.

I avisens ingress står det at: «Statens vegvesen vurderer å erstatte Teisenkrysset med et veikryss på størrelse med Sinsenkrysset». Videre står det at: «I fjerde og siste etappe foreslås det å koble Bryn, Teisen og Ulven sammen ved å bygge om Teisenkrysset, med en mulig nedbygging av Ulvensplitten. Men for å bygge et fullverdig kryss på Teisen, hvor E6 og Ring 3 i dag møtes, må eksisterende boliger rives for å gi mer plass».

Det foreligger ingen planer om å rive store deler av dagens boliger i området, og det er ikke aktuelt å erstatte dagens Teisenkryss med et stort motorvegkryss. E6 i Groruddalen går i dag via Ulvensplitten til Ring 3 – ikke via Teisenkrysset. Via Ring 3 ledes E6-trafikken sørover til Ryen, og derfra videre mot Klemetsrud. Denne trafikken skal i det nye konseptet ledes via ny tunneltrasé fra Ulven til Abildsø. Når E6-trafikken mellom Ulvensplitten og Ryen blir borte, kan Ring 3 bygges om fra motorveg til hovedsamleveg for lokal Oslotrafikk, med maks hastighet 60 km/t og mer bymessig utforming. Det betyr at det nye Teisenkrysset kan dimensjoneres for redusert trafikk og redusert hastighet. Dette vil påvirke både størrelsen og utformingen av Teisenkrysset, og gjør at det vil bli mindre arealkrevende enn et tradisjonelt motorvegkryss. Men akkurat hvordan krysset vil se ut, har vi ikke utredet ennå. I løpet av våren 2016 vil vi konkretisere planene for dette krysset, og vi vil ta direkte kontakt med de beboere som eventuelt kan bli berørt av disse planene.

I artikkelen står det også at: «Vegvesenet vil legge dagens europavei mellom Klemetsrud og Ulven i tunnel.» Det har aldri vært aktuelt med tunnel på E6 på hele strekningen mellom Klemetsrud og Ulven. I alle tidligere utredninger er det tunnel mellom Abildsø og Bryn/Ulven, eller kortere tunneler mellom Ryen og Bryn som har vært vurdert.

På slutten av artikkelen står det at: «Statens vegvesen har valgt en løsning som kun tar hensyn til de som skal gjennom Oslo. Beboerne vil på ingen måte få det bedre». Dette er ikke riktig. Målet med Manglerudprosjektet er å bedre bomiljøet langs en av de mest trafikkbelastede strekningene på riksvegnettet i Oslo, der flere tusen beboere i dag er plaget av høyt støynivå og forurenset luft fra vegtrafikken på E6 mellom Ryen og Ulvensplitten (Ring 3). Derfor er dette ett av de prosjektene Vegvesenet prioriterer høyest i Oslo de første årene framover.

Skal vi få ned miljøbelastningen, må gjennomgangstrafikken og godstrafikken bort fra Ring 3. Alternativet er å la E6-trafikken bli liggende på Ring 3. Det ville være en dårlig løsning for lokalmiljøet og de berørte beboerne.

Planene for Manglerudprosjektet er på langt nær ferdig. Jeg har forståelse for at nye vegplaner skaper usikkerhet for beboerne i nærområdene, og vil legge vekt på å informere og involvere de berørte i prosessen videre framover. Våren 2016 setter vi i gang arbeidet med å skissere konkrete løsninger blant annet for Teisenkrysset, og da vil vi ta direkte kontakt med de som måtte bli berørt av disse planene.

Ingun Risnes
Prosjektleder
Statens Vegvesen


LES OGSÅ:
Boliger må vike for veikryss
Statens vegvesen: – Nødvendig med et kryss

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!