Tilsvar:

E6 og Manglerud-
prosjektet

E6 og Manglerud-<br>prosjektet

TILSVAR: Prosjektleder Ingun Risnes i Statens vegvesen står bak dette leserinnlegget.

I «Akers Avis Groruddalen» 30. oktober og i «Avisa Østbyen» 5. november fremkommer det en rekke uttalelser om Manglerudprosjektet som jeg – prosjektleder – må kommentere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
11.11.2015 kl 12:40

Statens vegvesen har som intensjon å bedre bomiljøet langs Ring 3 mellom Ryen og Teisen – ikke å rasere boligområder. Det er derfor nødvendig for prosjektet å avklare misforståelser som kan skape usikkerhet for hva som vil skje med boligområdene langs vegen, spesielt på Teisen og Fjellhus.

Våren 2016 setter Vegvesenet i gang arbeid med skisser og forprosjekter for å finne fram til en egnet trasé for Manglerudtunnelen mellom Abildsø og Ulven. Tunnelen skal gjøre det mulig å lede tungtrafikk og annen gjennomgangstrafikk utenom de boligområdene som ligger langs dagens E6. Dette gjør det mulig å legge om og bygge om store deler av riksveganleggene i dette området fra motorveger til hovedsamleveger for den lokale Oslo-trafikken. Redusert trafikk, spesielt tungtrafikk, og redusert hastighet vil gi redusert støy, og redusert lokal luftforurensning langs Ring 3.

I avisens ingress står det at: «Statens vegvesen vurderer å erstatte Teisenkrysset med et veikryss på størrelse med Sinsenkrysset». Videre står det at: «I fjerde og siste etappe foreslås det å koble Bryn, Teisen og Ulven sammen ved å bygge om Teisenkrysset, med en mulig nedbygging av Ulvensplitten. Men for å bygge et fullverdig kryss på Teisen, hvor E6 og Ring 3 i dag møtes, må eksisterende boliger rives for å gi mer plass».

Det foreligger ingen planer om å rive store deler av dagens boliger i området, og det er ikke aktuelt å erstatte dagens Teisenkryss med et stort motorvegkryss. E6 i Groruddalen går i dag via Ulvensplitten til Ring 3 – ikke via Teisenkrysset. Via Ring 3 ledes E6-trafikken sørover til Ryen, og derfra videre mot Klemetsrud. Denne trafikken skal i det nye konseptet ledes via ny tunneltrasé fra Ulven til Abildsø. Når E6-trafikken mellom Ulvensplitten og Ryen blir borte, kan Ring 3 bygges om fra motorveg til hovedsamleveg for lokal Oslotrafikk, med maks hastighet 60 km/t og mer bymessig utforming. Det betyr at det nye Teisenkrysset kan dimensjoneres for redusert trafikk og redusert hastighet. Dette vil påvirke både størrelsen og utformingen av Teisenkrysset, og gjør at det vil bli mindre arealkrevende enn et tradisjonelt motorvegkryss. Men akkurat hvordan krysset vil se ut, har vi ikke utredet ennå. I løpet av våren 2016 vil vi konkretisere planene for dette krysset, og vi vil ta direkte kontakt med de beboere som eventuelt kan bli berørt av disse planene.

I artikkelen står det også at: «Vegvesenet vil legge dagens europavei mellom Klemetsrud og Ulven i tunnel.» Det har aldri vært aktuelt med tunnel på E6 på hele strekningen mellom Klemetsrud og Ulven. I alle tidligere utredninger er det tunnel mellom Abildsø og Bryn/Ulven, eller kortere tunneler mellom Ryen og Bryn som har vært vurdert.

På slutten av artikkelen står det at: «Statens vegvesen har valgt en løsning som kun tar hensyn til de som skal gjennom Oslo. Beboerne vil på ingen måte få det bedre». Dette er ikke riktig. Målet med Manglerudprosjektet er å bedre bomiljøet langs en av de mest trafikkbelastede strekningene på riksvegnettet i Oslo, der flere tusen beboere i dag er plaget av høyt støynivå og forurenset luft fra vegtrafikken på E6 mellom Ryen og Ulvensplitten (Ring 3). Derfor er dette ett av de prosjektene Vegvesenet prioriterer høyest i Oslo de første årene framover.

Skal vi få ned miljøbelastningen, må gjennomgangstrafikken og godstrafikken bort fra Ring 3. Alternativet er å la E6-trafikken bli liggende på Ring 3. Det ville være en dårlig løsning for lokalmiljøet og de berørte beboerne.

Planene for Manglerudprosjektet er på langt nær ferdig. Jeg har forståelse for at nye vegplaner skaper usikkerhet for beboerne i nærområdene, og vil legge vekt på å informere og involvere de berørte i prosessen videre framover. Våren 2016 setter vi i gang arbeidet med å skissere konkrete løsninger blant annet for Teisenkrysset, og da vil vi ta direkte kontakt med de som måtte bli berørt av disse planene.

Ingun Risnes
Prosjektleder
Statens Vegvesen

LES OGSÅ:
Boliger må vike for veikryss
Statens vegvesen: – Nødvendig med et kryss

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april. Konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj forteller om et boligområde i utvikling.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017.

 
Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.

Tar opp kampen <BR>mot «skremselskapital»

Jan Bøhler (Ap) foreslår at politiet kan iverksette oppholdsforbud for enkelte personer som er ute etter å bygge seg opp et voldsrykte for å virke farligere i et ungdomsmiljø. Nå skal justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) gå videre med saken.