Tilsvar:

E6 og Manglerud-
prosjektet

E6 og Manglerud-<br>prosjektet

TILSVAR: Prosjektleder Ingun Risnes i Statens vegvesen står bak dette leserinnlegget.

I «Akers Avis Groruddalen» 30. oktober og i «Avisa Østbyen» 5. november fremkommer det en rekke uttalelser om Manglerudprosjektet som jeg – prosjektleder – må kommentere.

Skrevet av:

Oppdatert:
11.11.2015 kl 12:40

Statens vegvesen har som intensjon å bedre bomiljøet langs Ring 3 mellom Ryen og Teisen – ikke å rasere boligområder. Det er derfor nødvendig for prosjektet å avklare misforståelser som kan skape usikkerhet for hva som vil skje med boligområdene langs vegen, spesielt på Teisen og Fjellhus.

Våren 2016 setter Vegvesenet i gang arbeid med skisser og forprosjekter for å finne fram til en egnet trasé for Manglerudtunnelen mellom Abildsø og Ulven. Tunnelen skal gjøre det mulig å lede tungtrafikk og annen gjennomgangstrafikk utenom de boligområdene som ligger langs dagens E6. Dette gjør det mulig å legge om og bygge om store deler av riksveganleggene i dette området fra motorveger til hovedsamleveger for den lokale Oslo-trafikken. Redusert trafikk, spesielt tungtrafikk, og redusert hastighet vil gi redusert støy, og redusert lokal luftforurensning langs Ring 3.

I avisens ingress står det at: «Statens vegvesen vurderer å erstatte Teisenkrysset med et veikryss på størrelse med Sinsenkrysset». Videre står det at: «I fjerde og siste etappe foreslås det å koble Bryn, Teisen og Ulven sammen ved å bygge om Teisenkrysset, med en mulig nedbygging av Ulvensplitten. Men for å bygge et fullverdig kryss på Teisen, hvor E6 og Ring 3 i dag møtes, må eksisterende boliger rives for å gi mer plass».

Det foreligger ingen planer om å rive store deler av dagens boliger i området, og det er ikke aktuelt å erstatte dagens Teisenkryss med et stort motorvegkryss. E6 i Groruddalen går i dag via Ulvensplitten til Ring 3 – ikke via Teisenkrysset. Via Ring 3 ledes E6-trafikken sørover til Ryen, og derfra videre mot Klemetsrud. Denne trafikken skal i det nye konseptet ledes via ny tunneltrasé fra Ulven til Abildsø. Når E6-trafikken mellom Ulvensplitten og Ryen blir borte, kan Ring 3 bygges om fra motorveg til hovedsamleveg for lokal Oslotrafikk, med maks hastighet 60 km/t og mer bymessig utforming. Det betyr at det nye Teisenkrysset kan dimensjoneres for redusert trafikk og redusert hastighet. Dette vil påvirke både størrelsen og utformingen av Teisenkrysset, og gjør at det vil bli mindre arealkrevende enn et tradisjonelt motorvegkryss. Men akkurat hvordan krysset vil se ut, har vi ikke utredet ennå. I løpet av våren 2016 vil vi konkretisere planene for dette krysset, og vi vil ta direkte kontakt med de beboere som eventuelt kan bli berørt av disse planene.

I artikkelen står det også at: «Vegvesenet vil legge dagens europavei mellom Klemetsrud og Ulven i tunnel.» Det har aldri vært aktuelt med tunnel på E6 på hele strekningen mellom Klemetsrud og Ulven. I alle tidligere utredninger er det tunnel mellom Abildsø og Bryn/Ulven, eller kortere tunneler mellom Ryen og Bryn som har vært vurdert.

På slutten av artikkelen står det at: «Statens vegvesen har valgt en løsning som kun tar hensyn til de som skal gjennom Oslo. Beboerne vil på ingen måte få det bedre». Dette er ikke riktig. Målet med Manglerudprosjektet er å bedre bomiljøet langs en av de mest trafikkbelastede strekningene på riksvegnettet i Oslo, der flere tusen beboere i dag er plaget av høyt støynivå og forurenset luft fra vegtrafikken på E6 mellom Ryen og Ulvensplitten (Ring 3). Derfor er dette ett av de prosjektene Vegvesenet prioriterer høyest i Oslo de første årene framover.

Skal vi få ned miljøbelastningen, må gjennomgangstrafikken og godstrafikken bort fra Ring 3. Alternativet er å la E6-trafikken bli liggende på Ring 3. Det ville være en dårlig løsning for lokalmiljøet og de berørte beboerne.

Planene for Manglerudprosjektet er på langt nær ferdig. Jeg har forståelse for at nye vegplaner skaper usikkerhet for beboerne i nærområdene, og vil legge vekt på å informere og involvere de berørte i prosessen videre framover. Våren 2016 setter vi i gang arbeidet med å skissere konkrete løsninger blant annet for Teisenkrysset, og da vil vi ta direkte kontakt med de som måtte bli berørt av disse planene.

Ingun Risnes
Prosjektleder
Statens Vegvesen

LES OGSÅ:
Boliger må vike for veikryss
Statens vegvesen: – Nødvendig med et kryss

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!