E6-rampe lagt i skuffen

E6-rampe lagt i skuffen

 

Statens Vegvesen har skrinlagt planene om å lage en påkjøringsrampe fra Alnabruterminalen til E6. Årsak: Det var for farlig å realisere den.

Siden 70-tallet har Statens Vegvesen skissert muligheten for å lage denne forbindelsen, som gjør at trafikken fra terminalen kan dirigeres rett ut på motorveien. På den måten ville man spart Nedre Kalbakkvei for mye av trafikken.

Tanken har vært å kjøre på en rampe fra terminalen, under E6 til gamle SmartClub og derfra entret E6 via en ny påkjøring

- Faktum er at den saken står helt stille. Vår avdeling for trafikksikkerhet finner det ikke forsvarlig å bygge et nytt kryss der - en av årsakene er at det er svært kort avstand til Ulvensplitten, sier Erik Anders Aurbakken, prosjektkoordinator i Statens Vegvesen.

Dersom en slik rampe hadde blitt realisert, ville trailerne i verste fall vært nødt til å skifte felt tre ganger. Det er dette planleggerne ikke finner forsvarlig. Aurbakken forteller at de kommer til å se på andre muligheter for en slik rampe. 

 

Ser på tiltak

Prosjektkoordinatoren sier også at de er klar over veksten som kommer på Nedre Kalbakkvei.

-  Mye av trafikken vil gå på riksveiene Østre Aker vei og E6, som er adskilt av Nedre Kalbakkvei. Køen vil i så fall forplante seg videre på riksveiene. Når det er sagt, tror jeg ikke den blir så merkbar fordi trafikktallet allerede er så høyt på disse veiene, sier Aurbakken.

Han sier at vegvesenet tar høyde for at godstrafikken tar seg opp igjen.

- Men samtidig ser vi på hvilke tiltak som kan gjøres mellom Østre Aker vei og E6. Noen steder er det fire felt, mens andre steder er det bare to. Her må vi vurdere tiltak hele veien, og vi har konsulenter på saken, sier han.

 

Overbelastet

- Er vi avhengig av en opptur i godstransporten for å overleve trafikkveksten i dalbunnen?

- Deler av vegnettet i Oslo er allerede overbelastet, men vi vet at næringstransporten fordeler seg jevnt utover dagen. Resten av oss reiser stort sett om morgenen eller ettermiddagen. Det betyr i praksis at vi får en lenger rushtidsperiode, for transportørene ønsker å komme seg unna køen. Den er både dyr og tungvin, sier Aurbakken.

Siste nytt i Nyheter

Én million til bydelsmødrene

Byrådets budsjettforslag 2017:

Én million til bydelsmødrene

  • byrådet

Byrådet vil gi én million kroner til tiltaket med bydelsmødre i Bydel Alna. Planen er å utvide satsingen til å gjelde hele byen.

Større pott til<BR> Groruddals-satsingen

Byrådets budsjettforslag 2017:

Større pott til
Groruddals-satsingen

...men mindre enn Raymond lovet

  • byrådet

I valgkampen lovet Raymond Johansen (Ap) 75 millioner kroner til den nye 10-årssatsingen. Men Groruddalen må nøye seg med mye mindre enn det.

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

 
Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

 
Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

 
Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!