E6-rampe lagt i skuffen

E6-rampe lagt i skuffen

 

Statens Vegvesen har skrinlagt planene om å lage en påkjøringsrampe fra Alnabruterminalen til E6. Årsak: Det var for farlig å realisere den.

Skrevet av:

Siden 70-tallet har Statens Vegvesen skissert muligheten for å lage denne forbindelsen, som gjør at trafikken fra terminalen kan dirigeres rett ut på motorveien. På den måten ville man spart Nedre Kalbakkvei for mye av trafikken.

Tanken har vært å kjøre på en rampe fra terminalen, under E6 til gamle SmartClub og derfra entret E6 via en ny påkjøring

- Faktum er at den saken står helt stille. Vår avdeling for trafikksikkerhet finner det ikke forsvarlig å bygge et nytt kryss der - en av årsakene er at det er svært kort avstand til Ulvensplitten, sier Erik Anders Aurbakken, prosjektkoordinator i Statens Vegvesen.

Dersom en slik rampe hadde blitt realisert, ville trailerne i verste fall vært nødt til å skifte felt tre ganger. Det er dette planleggerne ikke finner forsvarlig. Aurbakken forteller at de kommer til å se på andre muligheter for en slik rampe. 

 

Ser på tiltak

Prosjektkoordinatoren sier også at de er klar over veksten som kommer på Nedre Kalbakkvei.

-  Mye av trafikken vil gå på riksveiene Østre Aker vei og E6, som er adskilt av Nedre Kalbakkvei. Køen vil i så fall forplante seg videre på riksveiene. Når det er sagt, tror jeg ikke den blir så merkbar fordi trafikktallet allerede er så høyt på disse veiene, sier Aurbakken.

Han sier at vegvesenet tar høyde for at godstrafikken tar seg opp igjen.

- Men samtidig ser vi på hvilke tiltak som kan gjøres mellom Østre Aker vei og E6. Noen steder er det fire felt, mens andre steder er det bare to. Her må vi vurdere tiltak hele veien, og vi har konsulenter på saken, sier han.

 

Overbelastet

- Er vi avhengig av en opptur i godstransporten for å overleve trafikkveksten i dalbunnen?

- Deler av vegnettet i Oslo er allerede overbelastet, men vi vet at næringstransporten fordeler seg jevnt utover dagen. Resten av oss reiser stort sett om morgenen eller ettermiddagen. Det betyr i praksis at vi får en lenger rushtidsperiode, for transportørene ønsker å komme seg unna køen. Den er både dyr og tungvin, sier Aurbakken.

Siste nytt i Nyheter

Beundrer utålmodigheten

Byrådslederen lånte ut stolen til Maiuran (19) for en dag:

Beundrer utålmodigheten

  • politikk

Maiuran (19) fikk sitte i stolen til Raymond Johansen (Ap) og være byrådsleder for en dag. Johansen er mektig imponert over Linderud-gutten som står bak en plattform for unge entreprenører som praktisk talt vil redde verden – nå.

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

 
Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

 
– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!