ANNONSE

E6-rampe lagt i skuffen

E6-rampe lagt i skuffen

 

Statens Vegvesen har skrinlagt planene om å lage en påkjøringsrampe fra Alnabruterminalen til E6. Årsak: Det var for farlig å realisere den.

Tekst:

Publisert:

Siden 70-tallet har Statens Vegvesen skissert muligheten for å lage denne forbindelsen, som gjør at trafikken fra terminalen kan dirigeres rett ut på motorveien. På den måten ville man spart Nedre Kalbakkvei for mye av trafikken.

Tanken har vært å kjøre på en rampe fra terminalen, under E6 til gamle SmartClub og derfra entret E6 via en ny påkjøring

- Faktum er at den saken står helt stille. Vår avdeling for trafikksikkerhet finner det ikke forsvarlig å bygge et nytt kryss der - en av årsakene er at det er svært kort avstand til Ulvensplitten, sier Erik Anders Aurbakken, prosjektkoordinator i Statens Vegvesen.

Dersom en slik rampe hadde blitt realisert, ville trailerne i verste fall vært nødt til å skifte felt tre ganger. Det er dette planleggerne ikke finner forsvarlig. Aurbakken forteller at de kommer til å se på andre muligheter for en slik rampe. 

 

Ser på tiltak

Prosjektkoordinatoren sier også at de er klar over veksten som kommer på Nedre Kalbakkvei.

-  Mye av trafikken vil gå på riksveiene Østre Aker vei og E6, som er adskilt av Nedre Kalbakkvei. Køen vil i så fall forplante seg videre på riksveiene. Når det er sagt, tror jeg ikke den blir så merkbar fordi trafikktallet allerede er så høyt på disse veiene, sier Aurbakken.

Han sier at vegvesenet tar høyde for at godstrafikken tar seg opp igjen.

- Men samtidig ser vi på hvilke tiltak som kan gjøres mellom Østre Aker vei og E6. Noen steder er det fire felt, mens andre steder er det bare to. Her må vi vurdere tiltak hele veien, og vi har konsulenter på saken, sier han.

 

Overbelastet

- Er vi avhengig av en opptur i godstransporten for å overleve trafikkveksten i dalbunnen?

- Deler av vegnettet i Oslo er allerede overbelastet, men vi vet at næringstransporten fordeler seg jevnt utover dagen. Resten av oss reiser stort sett om morgenen eller ettermiddagen. Det betyr i praksis at vi får en lenger rushtidsperiode, for transportørene ønsker å komme seg unna køen. Den er både dyr og tungvin, sier Aurbakken.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE