E6-rampe lagt i skuffen

E6-rampe lagt i skuffen

 

Statens Vegvesen har skrinlagt planene om å lage en påkjøringsrampe fra Alnabruterminalen til E6. Årsak: Det var for farlig å realisere den.

Skrevet av:

Siden 70-tallet har Statens Vegvesen skissert muligheten for å lage denne forbindelsen, som gjør at trafikken fra terminalen kan dirigeres rett ut på motorveien. På den måten ville man spart Nedre Kalbakkvei for mye av trafikken.

Tanken har vært å kjøre på en rampe fra terminalen, under E6 til gamle SmartClub og derfra entret E6 via en ny påkjøring

- Faktum er at den saken står helt stille. Vår avdeling for trafikksikkerhet finner det ikke forsvarlig å bygge et nytt kryss der - en av årsakene er at det er svært kort avstand til Ulvensplitten, sier Erik Anders Aurbakken, prosjektkoordinator i Statens Vegvesen.

Dersom en slik rampe hadde blitt realisert, ville trailerne i verste fall vært nødt til å skifte felt tre ganger. Det er dette planleggerne ikke finner forsvarlig. Aurbakken forteller at de kommer til å se på andre muligheter for en slik rampe. 

 

Ser på tiltak

Prosjektkoordinatoren sier også at de er klar over veksten som kommer på Nedre Kalbakkvei.

-  Mye av trafikken vil gå på riksveiene Østre Aker vei og E6, som er adskilt av Nedre Kalbakkvei. Køen vil i så fall forplante seg videre på riksveiene. Når det er sagt, tror jeg ikke den blir så merkbar fordi trafikktallet allerede er så høyt på disse veiene, sier Aurbakken.

Han sier at vegvesenet tar høyde for at godstrafikken tar seg opp igjen.

- Men samtidig ser vi på hvilke tiltak som kan gjøres mellom Østre Aker vei og E6. Noen steder er det fire felt, mens andre steder er det bare to. Her må vi vurdere tiltak hele veien, og vi har konsulenter på saken, sier han.

 

Overbelastet

- Er vi avhengig av en opptur i godstransporten for å overleve trafikkveksten i dalbunnen?

- Deler av vegnettet i Oslo er allerede overbelastet, men vi vet at næringstransporten fordeler seg jevnt utover dagen. Resten av oss reiser stort sett om morgenen eller ettermiddagen. Det betyr i praksis at vi får en lenger rushtidsperiode, for transportørene ønsker å komme seg unna køen. Den er både dyr og tungvin, sier Aurbakken.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalens rolle<BR> i byutviklingen

Stor konferanse om Groruddals-satsing og boligbygging:

Groruddalens rolle
i byutviklingen

  • Boligbygging

På torsdag og fredag samles politikere og fagfolk til to konferanser om utviklingen i Groruddalen med vekt på Groruddals-satsingen og boligbygging. Målet er å markere dalens innflytelse fra 2007 og inn i fremtiden.

Glemmer ikke <BR>Alna ridesenter

Budsjettforhandling 2017:

Glemmer ikke
Alna ridesenter

  • Alna ridesenter

Frp velger å sette av én million kroner i sitt alternative budsjett til å nedbetale deler av Alna ridesenters lån og håper på bred politisk støtte. Budsjettet skal vedtas i dag.

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

 
Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

 
- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

 
Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!