ANNONSE

Edel årgang

Edel årgang

 

Parade gjennom byen og intern sylinderstøtkonkurranse hører med til dagsorden når medlemmene i Tigerstaden Tempoklubb møtes i sommer.

Etter å ha kjørt fra Alna og ned til Aker brygge, kjørte de moped- og motorsykkelglade karene opp til Maridalen for så å sette kursen til Alna senter. Der ble de møtt av senterdirektør Hans Georg Helberg som spanderte hamburgere med godt tilbehør på McDonald's.

- Tigerstaden Tempoklubb Oslo og Omegn holder til rett nede i veien her. Da synes jeg det er naturlig at de tar en stopp på Alna senter og får litt føde slik at de klarer å ta seg fram de siste metrene ned til klubbhuset, humrer Helberg.

Hamburgere i blikket

Thor Syrdal, leder for sommertreffet, syntes det var generøst av senter-direktøren som tok på seg spander-buksene og fôret de over 30 modne menn som hadde lagt ut på turen.

- Vi er over 80 medlemmer. Helberg er nok glad for at vi ikke alle møtte opp i dag, smiler Syrdal, før han tar med seg sin glade gjeng med hamburgere i blikket inn på McDonald's.

Tigerstaden Tempoklubb er et av rundt 20 lokallag av Norsk Tempoklubb som til sammen har rundt 4200 medlemmer. De møtes jevnlig i HV-huset i Smalvollveien for å dele sin interesse for Tempo. En gang i året arrangeres sommertreff hvor de legger ut på en parade gjennom byen før de møtes til ferdighetskjøring på tid og temposylinderstøtkonkurranse på sitt tilholdssted i Smalvollveien.

- Det er ikke alle som vil delta i sylinderstøtkonkurransen. Vi kaster/støter en 125 Villie sylinder. Noen bruker den på sine sykler og nekter plent å kaste i vei en for dem helligdom, smiler leder i Tigerstaden Tempoklubb, Geir Andreassen.

Totakt

De som imidlertid stilte til start i denne noe sære idrettsgren hadde det svært så moro da Akers Avis Groruddalen overvar andre omgang av konkurransen.

- Men alle stilte i ferdighetskjøring tidligere på dagen, dog med livet som innsats. Husk at vi er modne menn med nedsatt koordinasjon, spøker Andreassen.

Medlemmene ligger stort sett i aldersgruppa pluss/minus 60.

På 50- og 60-tallet regjerte Tempoen på norske veier. Jonas Øglænds mopeder og motorsykler satte bokstavelig talt Norge på hjul igjen etter krigen. Med restriksjoner på import av biler ble motorsykkelen og mopeden et viktig fremkomstmiddel både i bygd og by. Norsk Tempoklubb er en landsomfattende veteranklubb, hvis formål er å skape et aktivt miljø omkring bevaring og bruk av norskproduserte totakts mopeder og motorsykler. Hovedfokus skal være på Jonas Øglænds produkter.

- Vi tar gjerne imot nye medlem-mer. Det er garantert mange som hadde en Tempo da de var yngre, eller noen som har en far eller bestefar som kjørte Tempo og som har blitt fortalt hvor stas det var å kjøre på den. Kanskje noen sitter på en gammel modell de har arvet uten å vite hva de skal gjøre med den? Da er det bare å ta kontakt. Vi møtes hver tredje onsdag i måneden her i Smalvollveien 8, sier Andreassen.

 

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE