Opposisjonen om støyen:

–  Elendig planlegging

–  Elendig planlegging

KAN FÅ STØY-PLAGER: Nye Veitvet skole risikerer å havne midt i landingstraseen for politiets helikoptre.

SV og Rødt er lite imponert over byrådets planlegging nå som det viser seg at nye Veitvet skole kan havne 400 meter unna politiets planlagte beredskapsbase.

Skrevet av:

–  Selv om vi i Rødt er grunnleggende i mot beredskapsbase på Alnabru, viser dette nok en gang at byrådet er elendig når det gjelder planlegging. Dersom politiet får OK, vil dette ramme hundrevis av elever på Veitvet i overskuelig fremtid, sier Rødt-leder og bystyrerepresentant, Bjørnar Moxnes.

Fredag omtalte Akers Avis Groruddalen nye Veitvet skole, som får Østre Aker vei og Alnabruterminalen som nærmeste naboer. Foreldre på Veitvet river seg allerede i håret over at Veitvetveien brukes som en snikevei blant tungbil-sjåfører som ønsker å spare tid på vei til terminalen i dalbunnen.

I tillegg er det mye som tyder på at politiets nye beredskapsbase havner på Alnabru - 400 meter fra skolen. Støyekspert og lege Ørn Terje Foss uttalte at det vil være svært kritisk for læringsmiljøet på skolen.

Dårlig kommunikasjon

SVs gruppeleder i bystyret, Marianne Borgen, mener at staten representert ved Justisdepartementet og kommunen ved Utdanningsetaten burde snakket bedre sammen.

–  Det undrer meg at kommunen ikke har avklart disse tingene. Selv om politiets base ennå ikke er utredet, så er dette elementer man burde tenkt gjennom før byggingen tiltok, sier hun.

Utdanningsetaten uttalte at de har godt grep for å skjerme skolen fra Alnabruterminalen og Østre Aker vei, men de har ingen plan for å forhindre støy fra politiets helikopter.

–  Dersom det stemmer at Politihøgskolen ikke kunne ligge i nærheten av beredskapssentret på grunn av støy, så er det alarmerende. Hvis ikke voksne studenter kan undervises her, er det enda verre for små barn, sier Borgen.

Trøbbel på Alnabru

Det var Arbeiderpartiet som hadde Justisdepartementet da det ble besluttet å bygge beredskapssenter på Alnabru. Det skjedde i kjølvannet av tragedien 22. juli da politiets beredskap ble slaktet av Gjørv-kommisjonen. Siden har det vist seg at grunnforholdene på Alnabru er dårlige, noe som vil fordyre byggeprosessen. I tillegg kan det vise seg at arealene er for små. Den nedlagte militærbasen på Lahaugmoen har seilt opp som et alternativ til Alnabru, men Oslo politidistrikt vil ikke dette. Justisdepartementet har også fremholdt at dalbunnen er førsteprioritet, men at de utreder alternativer.

Varaordfører Libe Rieber-Mohn (Ap) krever at de berørte etatene setter seg ned ved bordet.

–  Jeg er opptatt av at man finner ut omfanget av dette og utreder konsekvensene. Dette må gjøres på tvers av kommunale og statlige instanser. Man er nødt for å komme opp med gode løsninger, sier hun.

Vet for lite

Frps Carl I. Hagen krever å få mer informasjon på bordet før han og partiet tar stilling i saken.

–  Basen er ikke prosjektert, og da vet vi svært lite om hvor stor aktiviteten blir, men det er jo ikke sånn at et politihelikopter skal sirkle over Veitvet dagen lang, sier han.

Hagen poengterer at støyen neppe blir regelmessig.

–  Vi må skille mellom hvilken støy som er akseptabel og hvilken støy vi ikke kan leve med. Det vet vi for lite om pr. dags dato, sier han.

Frp-nestoren ønsker ikke å kaste seg inn i debatten om hvor basen til slutt bør plasseres.

–  Her må det ligge politifaglige vurderinger til grunn. Politiet har langt bedre forutsetninger til å mene noe om det, sier han.

– Bruk Lahaugmoen

Bjørnar Moxnes er derimot krystallklar.

–  Fra dag én har vi tatt til orde for at beredskapsbasen bør ligge på Lahaugmoen - noen kilometer fra Oslos kommunegrense. Der har du et ferdig regulert område som ligger skjermet fra bebyggelse. I tillegg til støyproblemene som vil forårsakes på Alnabru, er det viktig å sikre gode arealer til terminalen. Det er tross alt Norges godsnav, sier Rødt-lederen.

Marianne Borgen er også svært kritisk til heilkopterbase i dalbunnen. Hun mener det var Arbeiderpartiet som trumfet gjennom saken på vegne av den rødgrønne regjeringen.

–  Jeg tenker på barnas beste og da kan ikke en barneskole ligge i landingstraseen til politiet. Justisdepartementet må tenke annerledes. Jeg vet ikke om Lahaugmoen er det beste alternativet, men Veitvet skole har mer enn nok med Østre Aker vei som nabo, sier Borgen.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!