Elvestuen: - Må tenke nytt på Alnabru

Elvestuen: -  Må tenke nytt på Alnabru

 

Ola Elvestuen (V) mener at Alnabruterminalen først må rustes opp, før staten begynner å planlegge alternative terminaler.

Skrevet av:

Han viser til befolkningsveksten i Oslo. Nå utbygges områder som Økern, Hasle, Løren og Vollebekk. Etter hvert vil utviklingen kommer lenger opp i Groruddalen og da er Alnabru et høyaktuelt område for boligbygging.

-  Vi må tørre å tenke nytt. Først må dagens terminal effektiviseres, og når det er gjort må vi seriøst vurdere om den skal flyttes i fremtiden. Med byutviklingen kan det bli aktuelt å bruke terminalen til noe annet, sa Elvestuen under et møte i Alna Venstre sist uke.

Han er bekymret for at godstransporten vokser, mens andelen gods på bane samtidig går nedover.

- Her spiller terminalen en nøkkelrolle. Om den ikke blir mer effektiv klarer vi heller ikke å snu trenden. Det er veldig uheldig at godset fraktes på vei med trailere, sier Elvestuen, som er leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

 

Bør komme i gang

Leder i Alna Venstre, Kjell Veivåg, støtter Elvestuan.

-  Vi er helt nødt til å tenke nytt i jernbane-sammenheng, og en omorganisering vil være nødvendig. Det samme gjelder for logistikkfunksjonen. Terminalene i Norge ligger ofte i byområder, og man bør gå i gang med et prosjekt for å se på fremtidig terminalstruktur. Det er en langt og vanskelig prosjekt, men det bør iverksettes så snart som mulig, slår han fast.

Venstre befinner seg i en gunstig posisjon i Stortinget ettersom den blå-blå regjeringen er avhengig av deres stemme for å få gjennomslag.

-  Nå må folk kjenne til besøkelsestid. Dersom man har viktige saker på hjertet, er dette et godt tidspunkt for å ta dem opp, sier Veivåg.

 

Prioriterer toget

Lokalt ønsker Venstre å jobbe for bedre kollektivtforbindelser. Elvestuen mener at Ahus-banen haster, og at den bør bygges uavhengig av Fornebu-banen.

-  Det var helt idiotisk å bygge Ahus uten å sørge for den nødvendige infrastrukturen. Ahus-banen bør komme så fort som mulig, og jeg mener den bør forlenges til Kjeller og Lillestrøm, sier Elvestuen.

Både han og Veivåg er også opptatt av hovedbanen, som de beskriver som «den tredje t-banen» i dalen. Til vanlig går toget kun to ganger i timen.

-  Her må frekvensen opp. På t-banens linje 2 og 5 har vi to avganger i kvarteret, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne kjøre hyppigere, mener han.

Venstre ønsker også å etablere Breivoll stasjon, som ligger langs hovedbanen.

-  Det vil være en «brekkstang» for å komme i gang med utviklingen, sier Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

 
SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

 
Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

 
Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!