Elvestuen: - Må tenke nytt på Alnabru

Elvestuen: -  Må tenke nytt på Alnabru

 

Ola Elvestuen (V) mener at Alnabruterminalen først må rustes opp, før staten begynner å planlegge alternative terminaler.

Tekst:

Publisert:

Han viser til befolkningsveksten i Oslo. Nå utbygges områder som Økern, Hasle, Løren og Vollebekk. Etter hvert vil utviklingen kommer lenger opp i Groruddalen og da er Alnabru et høyaktuelt område for boligbygging.

-  Vi må tørre å tenke nytt. Først må dagens terminal effektiviseres, og når det er gjort må vi seriøst vurdere om den skal flyttes i fremtiden. Med byutviklingen kan det bli aktuelt å bruke terminalen til noe annet, sa Elvestuen under et møte i Alna Venstre sist uke.

Han er bekymret for at godstransporten vokser, mens andelen gods på bane samtidig går nedover.

- Her spiller terminalen en nøkkelrolle. Om den ikke blir mer effektiv klarer vi heller ikke å snu trenden. Det er veldig uheldig at godset fraktes på vei med trailere, sier Elvestuen, som er leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

 

Bør komme i gang

Leder i Alna Venstre, Kjell Veivåg, støtter Elvestuan.

-  Vi er helt nødt til å tenke nytt i jernbane-sammenheng, og en omorganisering vil være nødvendig. Det samme gjelder for logistikkfunksjonen. Terminalene i Norge ligger ofte i byområder, og man bør gå i gang med et prosjekt for å se på fremtidig terminalstruktur. Det er en langt og vanskelig prosjekt, men det bør iverksettes så snart som mulig, slår han fast.

Venstre befinner seg i en gunstig posisjon i Stortinget ettersom den blå-blå regjeringen er avhengig av deres stemme for å få gjennomslag.

-  Nå må folk kjenne til besøkelsestid. Dersom man har viktige saker på hjertet, er dette et godt tidspunkt for å ta dem opp, sier Veivåg.

 

Prioriterer toget

Lokalt ønsker Venstre å jobbe for bedre kollektivtforbindelser. Elvestuen mener at Ahus-banen haster, og at den bør bygges uavhengig av Fornebu-banen.

-  Det var helt idiotisk å bygge Ahus uten å sørge for den nødvendige infrastrukturen. Ahus-banen bør komme så fort som mulig, og jeg mener den bør forlenges til Kjeller og Lillestrøm, sier Elvestuen.

Både han og Veivåg er også opptatt av hovedbanen, som de beskriver som «den tredje t-banen» i dalen. Til vanlig går toget kun to ganger i timen.

-  Her må frekvensen opp. På t-banens linje 2 og 5 har vi to avganger i kvarteret, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne kjøre hyppigere, mener han.

Venstre ønsker også å etablere Breivoll stasjon, som ligger langs hovedbanen.

-  Det vil være en «brekkstang» for å komme i gang med utviklingen, sier Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering. Stovner og Alna har allerede vedtatt det. I tillegg mangler bydelen nesten hundre barnehageplasser.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

 
Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.