Elvestuen: - Må tenke nytt på Alnabru

Elvestuen: -  Må tenke nytt på Alnabru

 

Ola Elvestuen (V) mener at Alnabruterminalen først må rustes opp, før staten begynner å planlegge alternative terminaler.

Tekst:

Publisert:

Han viser til befolkningsveksten i Oslo. Nå utbygges områder som Økern, Hasle, Løren og Vollebekk. Etter hvert vil utviklingen kommer lenger opp i Groruddalen og da er Alnabru et høyaktuelt område for boligbygging.

-  Vi må tørre å tenke nytt. Først må dagens terminal effektiviseres, og når det er gjort må vi seriøst vurdere om den skal flyttes i fremtiden. Med byutviklingen kan det bli aktuelt å bruke terminalen til noe annet, sa Elvestuen under et møte i Alna Venstre sist uke.

Han er bekymret for at godstransporten vokser, mens andelen gods på bane samtidig går nedover.

- Her spiller terminalen en nøkkelrolle. Om den ikke blir mer effektiv klarer vi heller ikke å snu trenden. Det er veldig uheldig at godset fraktes på vei med trailere, sier Elvestuen, som er leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

 

Bør komme i gang

Leder i Alna Venstre, Kjell Veivåg, støtter Elvestuan.

-  Vi er helt nødt til å tenke nytt i jernbane-sammenheng, og en omorganisering vil være nødvendig. Det samme gjelder for logistikkfunksjonen. Terminalene i Norge ligger ofte i byområder, og man bør gå i gang med et prosjekt for å se på fremtidig terminalstruktur. Det er en langt og vanskelig prosjekt, men det bør iverksettes så snart som mulig, slår han fast.

Venstre befinner seg i en gunstig posisjon i Stortinget ettersom den blå-blå regjeringen er avhengig av deres stemme for å få gjennomslag.

-  Nå må folk kjenne til besøkelsestid. Dersom man har viktige saker på hjertet, er dette et godt tidspunkt for å ta dem opp, sier Veivåg.

 

Prioriterer toget

Lokalt ønsker Venstre å jobbe for bedre kollektivtforbindelser. Elvestuen mener at Ahus-banen haster, og at den bør bygges uavhengig av Fornebu-banen.

-  Det var helt idiotisk å bygge Ahus uten å sørge for den nødvendige infrastrukturen. Ahus-banen bør komme så fort som mulig, og jeg mener den bør forlenges til Kjeller og Lillestrøm, sier Elvestuen.

Både han og Veivåg er også opptatt av hovedbanen, som de beskriver som «den tredje t-banen» i dalen. Til vanlig går toget kun to ganger i timen.

-  Her må frekvensen opp. På t-banens linje 2 og 5 har vi to avganger i kvarteret, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne kjøre hyppigere, mener han.

Venstre ønsker også å etablere Breivoll stasjon, som ligger langs hovedbanen.

-  Det vil være en «brekkstang» for å komme i gang med utviklingen, sier Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

 
Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.