ANNONSE

Elvestuen: - Må tenke nytt på Alnabru

Elvestuen: -  Må tenke nytt på Alnabru

 

Ola Elvestuen (V) mener at Alnabruterminalen først må rustes opp, før staten begynner å planlegge alternative terminaler.

Tekst:

Publisert:

Han viser til befolkningsveksten i Oslo. Nå utbygges områder som Økern, Hasle, Løren og Vollebekk. Etter hvert vil utviklingen kommer lenger opp i Groruddalen og da er Alnabru et høyaktuelt område for boligbygging.

-  Vi må tørre å tenke nytt. Først må dagens terminal effektiviseres, og når det er gjort må vi seriøst vurdere om den skal flyttes i fremtiden. Med byutviklingen kan det bli aktuelt å bruke terminalen til noe annet, sa Elvestuen under et møte i Alna Venstre sist uke.

Han er bekymret for at godstransporten vokser, mens andelen gods på bane samtidig går nedover.

- Her spiller terminalen en nøkkelrolle. Om den ikke blir mer effektiv klarer vi heller ikke å snu trenden. Det er veldig uheldig at godset fraktes på vei med trailere, sier Elvestuen, som er leder i Stortingets energi- og miljøkomite.

 

Bør komme i gang

Leder i Alna Venstre, Kjell Veivåg, støtter Elvestuan.

-  Vi er helt nødt til å tenke nytt i jernbane-sammenheng, og en omorganisering vil være nødvendig. Det samme gjelder for logistikkfunksjonen. Terminalene i Norge ligger ofte i byområder, og man bør gå i gang med et prosjekt for å se på fremtidig terminalstruktur. Det er en langt og vanskelig prosjekt, men det bør iverksettes så snart som mulig, slår han fast.

Venstre befinner seg i en gunstig posisjon i Stortinget ettersom den blå-blå regjeringen er avhengig av deres stemme for å få gjennomslag.

-  Nå må folk kjenne til besøkelsestid. Dersom man har viktige saker på hjertet, er dette et godt tidspunkt for å ta dem opp, sier Veivåg.

 

Prioriterer toget

Lokalt ønsker Venstre å jobbe for bedre kollektivtforbindelser. Elvestuen mener at Ahus-banen haster, og at den bør bygges uavhengig av Fornebu-banen.

-  Det var helt idiotisk å bygge Ahus uten å sørge for den nødvendige infrastrukturen. Ahus-banen bør komme så fort som mulig, og jeg mener den bør forlenges til Kjeller og Lillestrøm, sier Elvestuen.

Både han og Veivåg er også opptatt av hovedbanen, som de beskriver som «den tredje t-banen» i dalen. Til vanlig går toget kun to ganger i timen.

-  Her må frekvensen opp. På t-banens linje 2 og 5 har vi to avganger i kvarteret, og det er ingenting som tilsier at man ikke skal kunne kjøre hyppigere, mener han.

Venstre ønsker også å etablere Breivoll stasjon, som ligger langs hovedbanen.

-  Det vil være en «brekkstang» for å komme i gang med utviklingen, sier Veivåg.

Siste nytt i Nyheter

- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

ANNONSE
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

 
Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

Politikerne vil ikke forplikte seg

Forslag om å sikre finansiering av Ahusbanen i Nasjonal Transportplan ble stemt ned med kun SV og MDG for på Stortinget da planen ble behandlet. Rett etterpå kom anbefaling fra Ruter om busstrasé i stedet for T-banestrekning.

 
ANNONSE