Elvestuen mener NSB må få opp dampen

Elvestuen mener NSB må få opp dampen

 

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er positiv til innfartsparkeringer. Han mener likevel at NSB må forbedre tilbudet sitt betraktelig for at folk skal velge å reise kollektivt.

Skrevet av:

-  Vi må definitivt satse tungt på innfartsparkeringer, og da mener jeg primært at jernbane er et bedre alternativ en buss, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Argumentet for å bruke jernbane er at man kan frakte større menneskenemengder på en mer effektiv måte enn ved bruk av buss.

Elestuen tar til orde for å bygge innfartsparkeringer i områdene rundt flere av dagens jernbanestasjoner.

-  Det største potensialet ligger utenfor Oslos grenser. Vi må se på muligheter for å lage plasser der det går jernbane i dag.

I forrige uke tok NAF til orde for å bygge flere innfartsparkeringer umiddelbart. De ønsker å etablere innfartsparkeringer langs de store innfartsårene til Oslo. Tanken er at folk skal ta buss derfra og inn til knutepunkter i sentrum.

Må gå hyppigere

Elvestuen sier at buss kan være et supplement, men av hovedvekten av innfartsparkeringene bør konsenteres rundt jernbanestasjoner.

-  Det er viktig å understreke at vi trenger en felles satsing for å ta unna de trafikale utfordringene vi står overfor i Oslo. Da tenker jeg på intercity-tog, innfartsparkering og et bedre busstilbud enn dagens.

-  Men hvis innfartsparkering med overgang til jernbane skal ha noe for seg, er vi nødt til å ha et bedre togtilbud enn det vi har i dag, understreker Elvestuen.

Han etterlyser hyppigere avganger.

-  Tilbudet må styrkes og vi trenger en mer effektiv jernbane. Et eksempel er toget mellom Asker og Lillestrøm. Der er det to avganger i timen, og det er håpløst. Et viktig poeng er å ha hyppigere avganger.
 

En tredje T-bane

Hver dag står tusenvis av Akerhus-beboere i kø på Oslo-veier. I rushtiden er Østre Aker vei, Riksvei 4, Ring 3 og E6 er allerede en utfordring. Ifølge tall fra NAF er det ventet en dramatisk økning av antall biler på veiene fram til 2050. I Akerhus vil økningen av personbiler være på rundt 47 prosent, mens det vil øke med rundt 64 prosent i Oslo. I tillegg er tungtransporttrafikken ventet å øke med henholdsvis 84 og 89 prosent i fylkene.  

-  Nettopp derfor trenger vi en styrket jernbane. For mange Oslo-beboere, spesielt i Groruddalen, fungerer toget som en tredje T-bane.

Elvestuen sier målet må være å ha avganger hvert tiende minutt.

-  På enkelte linjer kjører T-banen åtte avganger i timen, og målet må være at toget går hvert tiende minutt, og helst litt oftere, sier samferdselsbyråden og tilføyer:

-  Det rare er at alle er enig om behovet for et utbedret togtilbud, men likevel er ambisjonsnivået for dårlig.

NSB utbedrer

Elvestuen er overbevist om at bedre togtilbud vil bety flere reisende og mindre trafikk i hovedstaden.

Kommunikasjonsdirektør i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, ser byråends poeng.

- I NSB er vi enig med Elvestuen, og derfor har vi laget en helt ny ruteplan som iverksettes 9. desember. Det vil bidra til øke kapasiteten inn og ut av Oslo og på det sentrale Østlandet. I 2014 vil dette tilbudet bli ytterligere forbedret, sier Lundeby, og legger til:

-  Dagens tilbud er ikke godt nok.

Toget som går fra Lillestrøm til Asker, via blant annet Høybråten og Grorud, vil ha avganger fra tiende minutt fra desember.

-  Hvilke utfordringer har dere med denne økningen? 

-  Vi har ansatt 150 nye lokførere og konduktører for å betjene økningen. I tillegg har vi kjøpt inn nye og moderne tog, svarer han.

600 plasser

NSB er enig i at man må tenke helhetlig for å takle de enorme utfordringene knyttet til samferdsel.

-  Vi må tenke kloke tanker sammen for å klare å ta i mot den nye millionen mennesker som kommer i løpet av de neste årene, sier Lundeby.

I rapporten «Oftere, raskere og mer miljøvennlig», som er NSBs innspill til Nasjonal Transportplan, er innfartsparkering et viktig poeng fordi det utvider togets nedslagsfelt.

-  På et dobbeltsett har vi 600 sitteplasser og det er tillatt med fire ståplasser per kvadratmeter gulv. Det betyr at én togavgang kan frakte med seg tusen mennesker. Dessuten har toget høyere gjennomsnittfart enn for eksempel buss. Derfor mener vi at dette er den beste og mest effektive måten å frakte store menneskemengder, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

Sprengt kapasitet

 

Jernbaneverket jobber på spreng med å finne potensielle tomter som kan brukes til innfartsparkering. Problemet er at det knapt finnes ledige arealer nær jernbanestasjoner.  


-  I sentrale strøk er det press på arealene. Der vi i dag har innfartsparkering er plassen utnyttet til det fulle og mange steder er kapasiteten sprengt, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Trude Isaksen.

Hun forteller at det hele tiden jobbes med å se på potensielle områder tilknyttet togstasjoner. Ofte ligger hus og næringsbygg på disse tomtene.

-  Det er ofte mange begrensninger fordi områdene allerede er bebygd, men det er ingen tvil om at innfartsparkering er en mulig løsning på utfordringene, sier Isaksen.

ROM Eiendom eier de fleste stasjonene, Jernbaneverket eier sporet, mens NSB kjører togene. I de fleste tilfeller er det Jernbaneverket som har ansvaret for å drifte innfartsparkeringer. Isaksen mener, i likhet med både NSB og Elvestuen, at et samarbeid mellom flere aktører må til.

-  Jernbaneverket kan ikke løse trafikale problemer alene. Vi trenger å samarbeide med blant annet Statens Vegvesen, Ruter og kommunene. Det er viktig at vi drar i samme retning, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!