Elvestuen mener NSB må få opp dampen

Elvestuen mener NSB må få opp dampen

 

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er positiv til innfartsparkeringer. Han mener likevel at NSB må forbedre tilbudet sitt betraktelig for at folk skal velge å reise kollektivt.

Tekst:

Publisert:

-  Vi må definitivt satse tungt på innfartsparkeringer, og da mener jeg primært at jernbane er et bedre alternativ en buss, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Argumentet for å bruke jernbane er at man kan frakte større menneskenemengder på en mer effektiv måte enn ved bruk av buss.

Elestuen tar til orde for å bygge innfartsparkeringer i områdene rundt flere av dagens jernbanestasjoner.

-  Det største potensialet ligger utenfor Oslos grenser. Vi må se på muligheter for å lage plasser der det går jernbane i dag.

I forrige uke tok NAF til orde for å bygge flere innfartsparkeringer umiddelbart. De ønsker å etablere innfartsparkeringer langs de store innfartsårene til Oslo. Tanken er at folk skal ta buss derfra og inn til knutepunkter i sentrum.

Må gå hyppigere

Elvestuen sier at buss kan være et supplement, men av hovedvekten av innfartsparkeringene bør konsenteres rundt jernbanestasjoner.

-  Det er viktig å understreke at vi trenger en felles satsing for å ta unna de trafikale utfordringene vi står overfor i Oslo. Da tenker jeg på intercity-tog, innfartsparkering og et bedre busstilbud enn dagens.

-  Men hvis innfartsparkering med overgang til jernbane skal ha noe for seg, er vi nødt til å ha et bedre togtilbud enn det vi har i dag, understreker Elvestuen.

Han etterlyser hyppigere avganger.

-  Tilbudet må styrkes og vi trenger en mer effektiv jernbane. Et eksempel er toget mellom Asker og Lillestrøm. Der er det to avganger i timen, og det er håpløst. Et viktig poeng er å ha hyppigere avganger.

 

En tredje T-bane

Hver dag står tusenvis av Akerhus-beboere i kø på Oslo-veier. I rushtiden er Østre Aker vei, Riksvei 4, Ring 3 og E6 er allerede en utfordring. Ifølge tall fra NAF er det ventet en dramatisk økning av antall biler på veiene fram til 2050. I Akerhus vil økningen av personbiler være på rundt 47 prosent, mens det vil øke med rundt 64 prosent i Oslo. I tillegg er tungtransporttrafikken ventet å øke med henholdsvis 84 og 89 prosent i fylkene.  

-  Nettopp derfor trenger vi en styrket jernbane. For mange Oslo-beboere, spesielt i Groruddalen, fungerer toget som en tredje T-bane.

Elvestuen sier målet må være å ha avganger hvert tiende minutt.

-  På enkelte linjer kjører T-banen åtte avganger i timen, og målet må være at toget går hvert tiende minutt, og helst litt oftere, sier samferdselsbyråden og tilføyer:

-  Det rare er at alle er enig om behovet for et utbedret togtilbud, men likevel er ambisjonsnivået for dårlig.

NSB utbedrer

Elvestuen er overbevist om at bedre togtilbud vil bety flere reisende og mindre trafikk i hovedstaden.

Kommunikasjonsdirektør i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, ser byråends poeng.

- I NSB er vi enig med Elvestuen, og derfor har vi laget en helt ny ruteplan som iverksettes 9. desember. Det vil bidra til øke kapasiteten inn og ut av Oslo og på det sentrale Østlandet. I 2014 vil dette tilbudet bli ytterligere forbedret, sier Lundeby, og legger til:

-  Dagens tilbud er ikke godt nok.

Toget som går fra Lillestrøm til Asker, via blant annet Høybråten og Grorud, vil ha avganger fra tiende minutt fra desember.

-  Hvilke utfordringer har dere med denne økningen? 

-  Vi har ansatt 150 nye lokførere og konduktører for å betjene økningen. I tillegg har vi kjøpt inn nye og moderne tog, svarer han.

600 plasser

NSB er enig i at man må tenke helhetlig for å takle de enorme utfordringene knyttet til samferdsel.

-  Vi må tenke kloke tanker sammen for å klare å ta i mot den nye millionen mennesker som kommer i løpet av de neste årene, sier Lundeby.

I rapporten «Oftere, raskere og mer miljøvennlig», som er NSBs innspill til Nasjonal Transportplan, er innfartsparkering et viktig poeng fordi det utvider togets nedslagsfelt.

-  På et dobbeltsett har vi 600 sitteplasser og det er tillatt med fire ståplasser per kvadratmeter gulv. Det betyr at én togavgang kan frakte med seg tusen mennesker. Dessuten har toget høyere gjennomsnittfart enn for eksempel buss. Derfor mener vi at dette er den beste og mest effektive måten å frakte store menneskemengder, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

Sprengt kapasitet

 

Jernbaneverket jobber på spreng med å finne potensielle tomter som kan brukes til innfartsparkering. Problemet er at det knapt finnes ledige arealer nær jernbanestasjoner.  

-  I sentrale strøk er det press på arealene. Der vi i dag har innfartsparkering er plassen utnyttet til det fulle og mange steder er kapasiteten sprengt, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Trude Isaksen.

Hun forteller at det hele tiden jobbes med å se på potensielle områder tilknyttet togstasjoner. Ofte ligger hus og næringsbygg på disse tomtene.

-  Det er ofte mange begrensninger fordi områdene allerede er bebygd, men det er ingen tvil om at innfartsparkering er en mulig løsning på utfordringene, sier Isaksen.

ROM Eiendom eier de fleste stasjonene, Jernbaneverket eier sporet, mens NSB kjører togene. I de fleste tilfeller er det Jernbaneverket som har ansvaret for å drifte innfartsparkeringer. Isaksen mener, i likhet med både NSB og Elvestuen, at et samarbeid mellom flere aktører må til.

-  Jernbaneverket kan ikke løse trafikale problemer alene. Vi trenger å samarbeide med blant annet Statens Vegvesen, Ruter og kommunene. Det er viktig at vi drar i samme retning, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.