Elvestuen mener NSB må få opp dampen

Elvestuen mener NSB må få opp dampen

 

Samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) er positiv til innfartsparkeringer. Han mener likevel at NSB må forbedre tilbudet sitt betraktelig for at folk skal velge å reise kollektivt.

Skrevet av:

-  Vi må definitivt satse tungt på innfartsparkeringer, og da mener jeg primært at jernbane er et bedre alternativ en buss, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Argumentet for å bruke jernbane er at man kan frakte større menneskenemengder på en mer effektiv måte enn ved bruk av buss.

Elestuen tar til orde for å bygge innfartsparkeringer i områdene rundt flere av dagens jernbanestasjoner.

-  Det største potensialet ligger utenfor Oslos grenser. Vi må se på muligheter for å lage plasser der det går jernbane i dag.

I forrige uke tok NAF til orde for å bygge flere innfartsparkeringer umiddelbart. De ønsker å etablere innfartsparkeringer langs de store innfartsårene til Oslo. Tanken er at folk skal ta buss derfra og inn til knutepunkter i sentrum.

Må gå hyppigere

Elvestuen sier at buss kan være et supplement, men av hovedvekten av innfartsparkeringene bør konsenteres rundt jernbanestasjoner.

-  Det er viktig å understreke at vi trenger en felles satsing for å ta unna de trafikale utfordringene vi står overfor i Oslo. Da tenker jeg på intercity-tog, innfartsparkering og et bedre busstilbud enn dagens.

-  Men hvis innfartsparkering med overgang til jernbane skal ha noe for seg, er vi nødt til å ha et bedre togtilbud enn det vi har i dag, understreker Elvestuen.

Han etterlyser hyppigere avganger.

-  Tilbudet må styrkes og vi trenger en mer effektiv jernbane. Et eksempel er toget mellom Asker og Lillestrøm. Der er det to avganger i timen, og det er håpløst. Et viktig poeng er å ha hyppigere avganger.
 

En tredje T-bane

Hver dag står tusenvis av Akerhus-beboere i kø på Oslo-veier. I rushtiden er Østre Aker vei, Riksvei 4, Ring 3 og E6 er allerede en utfordring. Ifølge tall fra NAF er det ventet en dramatisk økning av antall biler på veiene fram til 2050. I Akerhus vil økningen av personbiler være på rundt 47 prosent, mens det vil øke med rundt 64 prosent i Oslo. I tillegg er tungtransporttrafikken ventet å øke med henholdsvis 84 og 89 prosent i fylkene.  

-  Nettopp derfor trenger vi en styrket jernbane. For mange Oslo-beboere, spesielt i Groruddalen, fungerer toget som en tredje T-bane.

Elvestuen sier målet må være å ha avganger hvert tiende minutt.

-  På enkelte linjer kjører T-banen åtte avganger i timen, og målet må være at toget går hvert tiende minutt, og helst litt oftere, sier samferdselsbyråden og tilføyer:

-  Det rare er at alle er enig om behovet for et utbedret togtilbud, men likevel er ambisjonsnivået for dårlig.

NSB utbedrer

Elvestuen er overbevist om at bedre togtilbud vil bety flere reisende og mindre trafikk i hovedstaden.

Kommunikasjonsdirektør i NSB, Åge-Christoffer Lundeby, ser byråends poeng.

- I NSB er vi enig med Elvestuen, og derfor har vi laget en helt ny ruteplan som iverksettes 9. desember. Det vil bidra til øke kapasiteten inn og ut av Oslo og på det sentrale Østlandet. I 2014 vil dette tilbudet bli ytterligere forbedret, sier Lundeby, og legger til:

-  Dagens tilbud er ikke godt nok.

Toget som går fra Lillestrøm til Asker, via blant annet Høybråten og Grorud, vil ha avganger fra tiende minutt fra desember.

-  Hvilke utfordringer har dere med denne økningen? 

-  Vi har ansatt 150 nye lokførere og konduktører for å betjene økningen. I tillegg har vi kjøpt inn nye og moderne tog, svarer han.

600 plasser

NSB er enig i at man må tenke helhetlig for å takle de enorme utfordringene knyttet til samferdsel.

-  Vi må tenke kloke tanker sammen for å klare å ta i mot den nye millionen mennesker som kommer i løpet av de neste årene, sier Lundeby.

I rapporten «Oftere, raskere og mer miljøvennlig», som er NSBs innspill til Nasjonal Transportplan, er innfartsparkering et viktig poeng fordi det utvider togets nedslagsfelt.

-  På et dobbeltsett har vi 600 sitteplasser og det er tillatt med fire ståplasser per kvadratmeter gulv. Det betyr at én togavgang kan frakte med seg tusen mennesker. Dessuten har toget høyere gjennomsnittfart enn for eksempel buss. Derfor mener vi at dette er den beste og mest effektive måten å frakte store menneskemengder, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

Sprengt kapasitet

 

Jernbaneverket jobber på spreng med å finne potensielle tomter som kan brukes til innfartsparkering. Problemet er at det knapt finnes ledige arealer nær jernbanestasjoner.  


-  I sentrale strøk er det press på arealene. Der vi i dag har innfartsparkering er plassen utnyttet til det fulle og mange steder er kapasiteten sprengt, sier informasjonssjef i Jernbaneverket, Trude Isaksen.

Hun forteller at det hele tiden jobbes med å se på potensielle områder tilknyttet togstasjoner. Ofte ligger hus og næringsbygg på disse tomtene.

-  Det er ofte mange begrensninger fordi områdene allerede er bebygd, men det er ingen tvil om at innfartsparkering er en mulig løsning på utfordringene, sier Isaksen.

ROM Eiendom eier de fleste stasjonene, Jernbaneverket eier sporet, mens NSB kjører togene. I de fleste tilfeller er det Jernbaneverket som har ansvaret for å drifte innfartsparkeringer. Isaksen mener, i likhet med både NSB og Elvestuen, at et samarbeid mellom flere aktører må til.

-  Jernbaneverket kan ikke løse trafikale problemer alene. Vi trenger å samarbeide med blant annet Statens Vegvesen, Ruter og kommunene. Det er viktig at vi drar i samme retning, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!