ANNONSE

Vil ikke ha asfaltørken:

– En grønn kortslutning

– En grønn kortslutning

NEI TIL BUSSDEPOT: Prest Heinke Foertch (f.v.), styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel, leder Jon Julius Sandal i Grorud MDG, Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum, Harald Nissen (MDG) i Oslo bystyre, leder Kristoffer Robin Haug i Bjerke MDG og leder Fredrik Arentz i Stovner MDG (Foto: Finn Dyrkorn).

Miljøpartiet De Grønne er ikke begeistret for planene om bussdepot i Persveien 25. Bystyrerepresentant Harald Nissen mener det ikke henger på greip med byutviklingen.

Se bildet større

VENTER: Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker ikke å gå konkret inn på bussdepotet før saken har vært på høring.

I slutten av januar skrev Akers Avis Groruddalen om planene hvor kirkevergen i Oslo ønsker å leie ut kirketomta i nærmere 50 år til bruk som bussdepot. De Grønne var i forrige uke på befaring for å ta en nærmere titt på tomta.

Det må være en grønn kortslutning et sted når Oslo kommune på den ene siden lanserer sine fremtidsplaner rundt Hovinbyen og samtidig har satt i gang en omregulering av grøntdraget i Persveien 25 til asfaltørken, mener bystyrepolitiker Harald Nissen (MDG).

– Jeg trodde det var politisk enighet om at de grøntdragene som eksisterer burde sikres og utvides. Som bystyrerepresentant vil jeg jobbe aktivt for å sikre Ulven byskog for groruddølene og samtidig være med på å finne en mer egnet plassering for den påtenkte bussoppstillingsplassen, lover han.

Et rikt dyreliv

Nissen var på befaring sammen med Groruddalens MDG-ledere, prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet, styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel og Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum. Sistnevnte opplyser at det biologiske mangfoldet i området ikke er kartlagt, men har funnet spor etter flere dyrearter som har tilhold på tomta.

– Her finnes det både rev med hi og unger, grevling og trekkfugler. Det er også observert hare og hønsehauk i den lille byskogen, sier han.

– Å asfaltere et slikt område, med de ødeleggelser det vil medføre for det biologiske mangfoldet, er ikke til å begripe. Det siste vi trenger i Groruddalen er mer asfalt. Det kan ikke være slik at det skal være kirkevergen som driver byutvikling i Oslo, mener leder Jon Julius Sandal i MDG Grorud.

Grønn utvidelse

En del planforslag er lansert for hvordan en fremtidig Hovinby skal se ut. Flere av disse foreslår en utvidelse av kirketomta som et grøntdrag. Leder i Bjerke MDG, Kristoffer Robin Haug, understreker også at Bjerke er den bydelen i Oslo med minst grøntarealer.

– Jeg er glad for at både Bjerke og Alna bydel har gått imot forslaget om å bygge bussdepot for busser her. Ikke bare er dette et område med rikt dyreliv som står i fare ved utbygging, det er også én av få grønne lunger i et ellers veldig utsatt område, sier han.

Kirkeverge Robert Wright har tidligere påvist at tomta ikke kan brukes som gravlund slik den er i dag, grunnet massen, og at utleieinntekter vil gi midler til å ruste opp. Videre sier han at depotet ikke vil generere trafikk grunnet direkte påkjøring til store hovedveier. Wright avviser at pilegrimsleden, som går gjennom området, vil bli berørt av et bussdepot.

Tar stilling senere

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker ikke å uttale seg konkret om bussdepotet ettersom planen fortsatt er ute på høring.

Det er viktig at alle berørte parter får kommet med sine innspill og at saken er godt opplyst før byrådet fatter sin beslutning, svarer han til Akers Avis Groruddalen.

– Harald Nissen sier han trodde det var en politisk enighet om grøntdragene som eksisterer i dag burde sikres og utvides, hvordan stiller du deg til det?

– Oslo kommune har ambisiøse planer for Hovinbyen og for kollektivtransporten i Oslo. Satsningen vi legger opp til innebærer at vi også må tilrettelegge for bussoppstillingsplasser. Hvordan ulike hensyn kan ivaretas og hvordan dette kan løses på best mulig måte må vi komme tilbake til når høringsrunden er avsluttet, avslutter byråden.

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE