Vil ikke ha asfaltørken:

– En grønn kortslutning

– En grønn kortslutning

NEI TIL BUSSDEPOT: Prest Heinke Foertch (f.v.), styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel, leder Jon Julius Sandal i Grorud MDG, Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum, Harald Nissen (MDG) i Oslo bystyre, leder Kristoffer Robin Haug i Bjerke MDG og leder Fredrik Arentz i Stovner MDG (Foto: Finn Dyrkorn).

Miljøpartiet De Grønne er ikke begeistret for planene om bussdepot i Persveien 25. Bystyrerepresentant Harald Nissen mener det ikke henger på greip med byutviklingen.

Se bildet større

VENTER: Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker ikke å gå konkret inn på bussdepotet før saken har vært på høring.

I slutten av januar skrev Akers Avis Groruddalen om planene hvor kirkevergen i Oslo ønsker å leie ut kirketomta i nærmere 50 år til bruk som bussdepot. De Grønne var i forrige uke på befaring for å ta en nærmere titt på tomta.

Det må være en grønn kortslutning et sted når Oslo kommune på den ene siden lanserer sine fremtidsplaner rundt Hovinbyen og samtidig har satt i gang en omregulering av grøntdraget i Persveien 25 til asfaltørken, mener bystyrepolitiker Harald Nissen (MDG).

– Jeg trodde det var politisk enighet om at de grøntdragene som eksisterer burde sikres og utvides. Som bystyrerepresentant vil jeg jobbe aktivt for å sikre Ulven byskog for groruddølene og samtidig være med på å finne en mer egnet plassering for den påtenkte bussoppstillingsplassen, lover han.

Et rikt dyreliv

Nissen var på befaring sammen med Groruddalens MDG-ledere, prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet, styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel og Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum. Sistnevnte opplyser at det biologiske mangfoldet i området ikke er kartlagt, men har funnet spor etter flere dyrearter som har tilhold på tomta.

– Her finnes det både rev med hi og unger, grevling og trekkfugler. Det er også observert hare og hønsehauk i den lille byskogen, sier han.

– Å asfaltere et slikt område, med de ødeleggelser det vil medføre for det biologiske mangfoldet, er ikke til å begripe. Det siste vi trenger i Groruddalen er mer asfalt. Det kan ikke være slik at det skal være kirkevergen som driver byutvikling i Oslo, mener leder Jon Julius Sandal i MDG Grorud.

Grønn utvidelse

En del planforslag er lansert for hvordan en fremtidig Hovinby skal se ut. Flere av disse foreslår en utvidelse av kirketomta som et grøntdrag. Leder i Bjerke MDG, Kristoffer Robin Haug, understreker også at Bjerke er den bydelen i Oslo med minst grøntarealer.

– Jeg er glad for at både Bjerke og Alna bydel har gått imot forslaget om å bygge bussdepot for busser her. Ikke bare er dette et område med rikt dyreliv som står i fare ved utbygging, det er også én av få grønne lunger i et ellers veldig utsatt område, sier han.

Kirkeverge Robert Wright har tidligere påvist at tomta ikke kan brukes som gravlund slik den er i dag, grunnet massen, og at utleieinntekter vil gi midler til å ruste opp. Videre sier han at depotet ikke vil generere trafikk grunnet direkte påkjøring til store hovedveier. Wright avviser at pilegrimsleden, som går gjennom området, vil bli berørt av et bussdepot.

Tar stilling senere

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker ikke å uttale seg konkret om bussdepotet ettersom planen fortsatt er ute på høring.

Det er viktig at alle berørte parter får kommet med sine innspill og at saken er godt opplyst før byrådet fatter sin beslutning, svarer han til Akers Avis Groruddalen.

– Harald Nissen sier han trodde det var en politisk enighet om grøntdragene som eksisterer i dag burde sikres og utvides, hvordan stiller du deg til det?

– Oslo kommune har ambisiøse planer for Hovinbyen og for kollektivtransporten i Oslo. Satsningen vi legger opp til innebærer at vi også må tilrettelegge for bussoppstillingsplasser. Hvordan ulike hensyn kan ivaretas og hvordan dette kan løses på best mulig måte må vi komme tilbake til når høringsrunden er avsluttet, avslutter byråden.

Siste nytt i Nyheter

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering. Stovner og Alna har allerede vedtatt det. I tillegg mangler bydelen nesten hundre barnehageplasser.

– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

 
Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.

- Oslos fineste NAV-lokaler

Bydel Bjerke har flyttet inn i nye lokaler «rett over veien» fra Økern senter. NAV har fått publikumsmottak i 1. etasje - og kan ikke få rost den nye utformingen nok.