Vil ikke ha asfaltørken:

– En grønn kortslutning

– En grønn kortslutning

NEI TIL BUSSDEPOT: Prest Heinke Foertch (f.v.), styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel, leder Jon Julius Sandal i Grorud MDG, Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum, Harald Nissen (MDG) i Oslo bystyre, leder Kristoffer Robin Haug i Bjerke MDG og leder Fredrik Arentz i Stovner MDG (Foto: Finn Dyrkorn).

Miljøpartiet De Grønne er ikke begeistret for planene om bussdepot i Persveien 25. Bystyrerepresentant Harald Nissen mener det ikke henger på greip med byutviklingen.

I slutten av januar skrev Akers Avis Groruddalen om planene hvor kirkevergen i Oslo ønsker å leie ut kirketomta i nærmere 50 år til bruk som bussdepot. De Grønne var i forrige uke på befaring for å ta en nærmere titt på tomta.

Det må være en grønn kortslutning et sted når Oslo kommune på den ene siden lanserer sine fremtidsplaner rundt Hovinbyen og samtidig har satt i gang en omregulering av grøntdraget i Persveien 25 til asfaltørken, mener bystyrepolitiker Harald Nissen (MDG).

– Jeg trodde det var politisk enighet om at de grøntdragene som eksisterer burde sikres og utvides. Som bystyrerepresentant vil jeg jobbe aktivt for å sikre Ulven byskog for groruddølene og samtidig være med på å finne en mer egnet plassering for den påtenkte bussoppstillingsplassen, lover han.

Et rikt dyreliv

Nissen var på befaring sammen med Groruddalens MDG-ledere, prest Heinke Foertsch i Østre Aker og Haugerud menighet, styreleder Roger Pihl i Groruddalsporten Storvel og Bjørn Winter fra Naturhistorisk Museum. Sistnevnte opplyser at det biologiske mangfoldet i området ikke er kartlagt, men har funnet spor etter flere dyrearter som har tilhold på tomta.

– Her finnes det både rev med hi og unger, grevling og trekkfugler. Det er også observert hare og hønsehauk i den lille byskogen, sier han.

– Å asfaltere et slikt område, med de ødeleggelser det vil medføre for det biologiske mangfoldet, er ikke til å begripe. Det siste vi trenger i Groruddalen er mer asfalt. Det kan ikke være slik at det skal være kirkevergen som driver byutvikling i Oslo, mener leder Jon Julius Sandal i MDG Grorud.

Grønn utvidelse

En del planforslag er lansert for hvordan en fremtidig Hovinby skal se ut. Flere av disse foreslår en utvidelse av kirketomta som et grøntdrag. Leder i Bjerke MDG, Kristoffer Robin Haug, understreker også at Bjerke er den bydelen i Oslo med minst grøntarealer.

– Jeg er glad for at både Bjerke og Alna bydel har gått imot forslaget om å bygge bussdepot for busser her. Ikke bare er dette et område med rikt dyreliv som står i fare ved utbygging, det er også én av få grønne lunger i et ellers veldig utsatt område, sier han.

Kirkeverge Robert Wright har tidligere påvist at tomta ikke kan brukes som gravlund slik den er i dag, grunnet massen, og at utleieinntekter vil gi midler til å ruste opp. Videre sier han at depotet ikke vil generere trafikk grunnet direkte påkjøring til store hovedveier. Wright avviser at pilegrimsleden, som går gjennom området, vil bli berørt av et bussdepot.

Tar stilling senere

Byutviklingsbyråd Bård Folke Fredriksen (H) ønsker ikke å uttale seg konkret om bussdepotet ettersom planen fortsatt er ute på høring.

Det er viktig at alle berørte parter får kommet med sine innspill og at saken er godt opplyst før byrådet fatter sin beslutning, svarer han til Akers Avis Groruddalen.

– Harald Nissen sier han trodde det var en politisk enighet om grøntdragene som eksisterer i dag burde sikres og utvides, hvordan stiller du deg til det?

– Oslo kommune har ambisiøse planer for Hovinbyen og for kollektivtransporten i Oslo. Satsningen vi legger opp til innebærer at vi også må tilrettelegge for bussoppstillingsplasser. Hvordan ulike hensyn kan ivaretas og hvordan dette kan løses på best mulig måte må vi komme tilbake til når høringsrunden er avsluttet, avslutter byråden.

Siste nytt i Nyheter

Groruddalen i ekstase

Byrådets budsjettforslag 2017:

Groruddalen i ekstase

  • Oslo-budsjettet

Groruddøler har god grunn til å heise flagget. Til neste år står Lillomarka Arena ferdig, året etter kan flerbrukshuset på Grorud tas i bruk og om to år bygges Stovner bad.

Redd for ufullstendig oppussing

Bydel Bjerke med bekymringsmelding om Veitvet t-bane:

Redd for ufullstendig oppussing

  • Veitvet t-bane

For tiden er Veitvet t-banestasjon under oppussing. Bydelen er bekymret for at Sporveien bare vil gjøre jobben «halvveis», og glemme brua over Veitvetveien.

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

Åpnet «nyoppusset» fotballbane

  • byrådet

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) var tilbake på gamle trakter da han åpnet en rehabilitert fotballbane på Tveita. Han mener det er viktig å ta vare på fasilitetene man allerede har.

 
Bønda inntar Stovner

Bønda inntar Stovner

  • Hus og hjem

I dag gjør Felleskjøpet sitt inntog på Stovner senter. Det blir spesielt kjærkomment for de som har kjæledyr.

Ny kunstgressbane<BR> for Årvoll IL

Budsjettlekkasje fra byrådet:

Ny kunstgressbane
for Årvoll IL

  • Oslobudsjettet

Årvoll IL har i lang tid kjempet for midler til ny kunstgressbane bak Tonsenhagen senter, der det i dag er grusbane. I dag setter Rina Mariann Hansen (Ap) av cirka 10 millioner til dette i budsjettet.

Dette forventer <BR>Groruddalen i dag

Byrådets Oslobudsjett:

Dette forventer
Groruddalen i dag

  • Oslobudsjett

Det har omtrent gått ett år siden byrådet med Ap, SV, MDG og Rødt tok over Oslo-skuta. I dag legges deres første budsjettet fram. Groruddalen Miljøforum forventer mye.

 
Nå sikres man ikke<BR>lenger mot bot

Nå sikres man ikke
lenger mot bot

Statens vegvesen har tidligere snakket til de som ikke bruker belte om bord i buss. Den tid er forbi. Nå får du en saftig bot hvis beltebruken uteblir.

Bruker Haugenstua<BR> som «mellomstasjon»

Bruker Haugenstua
som «mellomstasjon»

  • Bydel Stovner

Eiendomsmegler Daniel Berggren i Eie Stovner forteller at mange unge kjøper ettroms på Haugenstua, pusser opp og selger igjen for å skaffe seg egenkapital. Nylig gikk en leilighet for 2,4 mill.

Jobber med fortgang

Jobber med fortgang

  • Trikk

Samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) forteller at byrådet prioriterer trikken høyt. Men arbeidet har stoppet opp på grunn av innsigelser fra Statens vegvesen.

 
Vil ha trikken<BR> på skinner

Vil ha trikken
på skinner

  • Tonsenhagen

Bjerke SVs Bjarne Kristoffersen forteller at de tar opp kampen for å få på plass Tonsenhagentrikken. Han er lei av stappfulle busser opp Trondheimsveien.

Ny næring på Hasle

Ny næring på Hasle

  • Næring

Hovedkontoret til COWI flytter fra Helsfyr til HasleLinje Næring som eies av Höegh Eiendom og AF Gruppen. Bygget er kjent for sin grønne drakt.

Salgsboom av boliger

Salgsboom av boliger

  • Boligbygging

Vi må tilbake til 80-tallet for å finne en tid som slår dagens høye salgsnivå. I takt med dette vokser boliggjelden. Derfor vil Finanstilsynet gjøre det vanskeligere å skaffe seg boliglån.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!