ANNONSE

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

- En klar marsjordre

ÅPNER LOMMEBOKA FOR MANGLERUD: Staten bevilger nå 1,1 milliard i NTP til Manglerudprosjektets oppstartsfase. Den borgerlige siden tok turen til Manglerud, tross dårlig vær, for å levere nyheten. Her er Lars Petter Solås (Frp, t.v), Oddbjørg Minos (KrF), Eirik Lae Solberg (H), Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H) og Guri Melby (V).

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

MÅ FINNE LØSNINGER: Manglerudprosjektet skal avlaste Ring 3 mellom Ryen og Teisen. Nå blir det opp til de involverte å finne gode løsninger for veistystemer som ikke skaper mer trafikkbelastning i området, spesielt i Groruddalen.

I revidert Oslopakke 3 ble det satt av rundt én milliard til Manglerudprosjektet. Nå kommer regjeringa på banen og legger inn ytterligere 1,1 milliard. Prosjektet skal finansieres av staten og bompenger.

- Det betyr at det settes av totalt to milliarder til oppstart av prosjektet så det kan realiseres i tråd med avtalen gjort i Oslopakke 3, forteller stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H).

- Dette er en klar marsjordre om at prosjektet skal gjennomføres og fullføres i planperioden.

Avisen har skrevet om Manglerudprosjektet flere ganger. Den seneste saken fokuserer på Statens vegvesens alternativ om å bygge ut en åtte-felts motorvei og tunnel i Smalvollveien for å avlaste trafikken på E6.

Les også: – Vi kan ikke gjøre alle fornøyde

Skal ikke forverre

Gruppeleder i Oslo Venstre, Guri Melby, og gruppeleder for Oslo Høyre, Eirik Lae Solberg, er tydelige; de ønsker ikke å bygge ned et område for å gagne et annet.

- Jeg tror ikke politikere i Oslo vil akseptere en løsning som gir dårligere boforhold et sted i byen for å oppnå noe et annet sted i byen. Det er derfor fint at vegvesenet ikke skal bestemme dette selv, det er staten og Oslopakke 3 som står for finansieringen, sier Melby.

Den borgerlige siden peker på at dersom midlene til oppstart av Manglerudprosjektet ikke hadde kommet fra statlig hold, hadde prosjektet dødd ut.

- Mange detaljer er ikke ferdig planlagt, men poenget er at midlene nå er avsatt og planleggingen kan gå som den skal, sier Melby.

Inn med nye øyne

- Dere sier Groruddalen ikke må få mer belastning, allikevel foreslås det blant annet motorvei i Smalvollveien. Er det forsvarlig?

Dette er en del av prosjektet som Statens vegvesen blir nødt til å se på med nye øyne. Vi kan ikke investere så mye i et prosjekt og ende opp med at noen får en tydeligere økt trafikkbelastning, mener Lae Solberg.

- Men på E6 passerer det hundre tusen biler hver dag. Et sted må disse gå. Vil det ikke bare være å flytte problemet fra E6?

- En stor del av prosjektet handler om tilrettelegging av sykler og kollektivtrafikk, mener Astrup.

Gir bedre kollektivløsning

- Forstår du at folk er skeptiske til forslag om ny motorvei fordi Groruddalen allerede har tre trafikkårer, og at staten nettopp har godkjent plan om lov til å bygge i røde støysoner?

- Absolutt. Derfor er det viktig å si at vi må planlegge videre for å se om vi kan finne løsninger som gir minst mulig belastning for lokalbefolkningen, minst mulig støy, støv og forurensing. Samtidig utløser Manglerudprosjektet det som er viktig for byen; bedre kollektiv- og sykkelløsning, samt trafikkavløsning, mener Astrup.

Ola Elvestuen (V) mener det hele henger sammen med utvikling av InterCity-tog og hele den nasjonale transportplanen (NTP).

- Breivollbyen må inn som en av de store og nye byutviklingsområde. Om man bygger Smalvollveien som ny E6 og ikke legger den i tunnel vil dette ødelegge for Breivoll.

Les hele saken med blant annet uttalelser om rød støysone i vår eAvis og papirutgave.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

På valgkampturné i Groruddalen

Jonas Gahr Støre (Ap) og nyvalgt LO-leder Hans Christian Gabrielsen møtte ansatte i hjemmetjenesten i Grorud bydel for en valgkampturné. Nå er opptrappingen til stortingsvalget 11. september for fullt i gang.

ANNONSE
– Flerbrukshus for alle

Ventetiden er nesten over! Nå er man bare ett lite bystyrevedtak unna finansiering og midler til Grorud flerbrukshus. Med trykk på «flerbruk».

 
Ellingsrudhjemmet <BR>først ut i Oslo

Sykehjemmet på Ellingsrud er nå digitalisert. Alle avdelingene har fått nettbrett slik at personalet har bedre tilgang til informasjon via elektronisk journalsystem og kan være mer tilgjengelige i beboermiljøet.

– Bygg heller i umoderne industriområder

Pia Farstad von Hall (H) reagerer på at det kun har vært en økning på fem prosent i antall nye boliger i Groruddalen fra 2000. Hun mener industriområdene som trenger moderne utvikling ligger brakk, og slår ring om småhusene i Groruddalen.

Trygg sykkelparkering på Grorud

For en stund siden utlyste FutureBuilt, Oslo og Bærum kommuner en konkurranse om nye sykkelhotell i Oslo - et av dem skal ligge på Grorud T-banestasjon. Nå er vinneren trukket ut.

 
ANNONSE