Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

- En klar marsjordre

ÅPNER LOMMEBOKA FOR MANGLERUD: Staten bevilger nå 1,1 milliard i NTP til Manglerudprosjektets oppstartsfase. Den borgerlige siden tok turen til Manglerud, tross dårlig vær, for å levere nyheten. Her er Lars Petter Solås (Frp, t.v), Oddbjørg Minos (KrF), Eirik Lae Solberg (H), Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H) og Guri Melby (V).

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

MÅ FINNE LØSNINGER: Manglerudprosjektet skal avlaste Ring 3 mellom Ryen og Teisen. Nå blir det opp til de involverte å finne gode løsninger for veistystemer som ikke skaper mer trafikkbelastning i området, spesielt i Groruddalen.

I revidert Oslopakke 3 ble det satt av rundt én milliard til Manglerudprosjektet. Nå kommer regjeringa på banen og legger inn ytterligere 1,1 milliard. Prosjektet skal finansieres av staten og bompenger.

- Det betyr at det settes av totalt to milliarder til oppstart av prosjektet så det kan realiseres i tråd med avtalen gjort i Oslopakke 3, forteller stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H).

- Dette er en klar marsjordre om at prosjektet skal gjennomføres og fullføres i planperioden.

Avisen har skrevet om Manglerudprosjektet flere ganger. Den seneste saken fokuserer på Statens vegvesens alternativ om å bygge ut en åtte-felts motorvei og tunnel i Smalvollveien for å avlaste trafikken på E6.

Les også: – Vi kan ikke gjøre alle fornøyde

Skal ikke forverre

Gruppeleder i Oslo Venstre, Guri Melby, og gruppeleder for Oslo Høyre, Eirik Lae Solberg, er tydelige; de ønsker ikke å bygge ned et område for å gagne et annet.

- Jeg tror ikke politikere i Oslo vil akseptere en løsning som gir dårligere boforhold et sted i byen for å oppnå noe et annet sted i byen. Det er derfor fint at vegvesenet ikke skal bestemme dette selv, det er staten og Oslopakke 3 som står for finansieringen, sier Melby.

Den borgerlige siden peker på at dersom midlene til oppstart av Manglerudprosjektet ikke hadde kommet fra statlig hold, hadde prosjektet dødd ut.

- Mange detaljer er ikke ferdig planlagt, men poenget er at midlene nå er avsatt og planleggingen kan gå som den skal, sier Melby.

Inn med nye øyne

- Dere sier Groruddalen ikke må få mer belastning, allikevel foreslås det blant annet motorvei i Smalvollveien. Er det forsvarlig?

Dette er en del av prosjektet som Statens vegvesen blir nødt til å se på med nye øyne. Vi kan ikke investere så mye i et prosjekt og ende opp med at noen får en tydeligere økt trafikkbelastning, mener Lae Solberg.

- Men på E6 passerer det hundre tusen biler hver dag. Et sted må disse gå. Vil det ikke bare være å flytte problemet fra E6?

- En stor del av prosjektet handler om tilrettelegging av sykler og kollektivtrafikk, mener Astrup.

Gir bedre kollektivløsning

- Forstår du at folk er skeptiske til forslag om ny motorvei fordi Groruddalen allerede har tre trafikkårer, og at staten nettopp har godkjent plan om lov til å bygge i røde støysoner?

- Absolutt. Derfor er det viktig å si at vi må planlegge videre for å se om vi kan finne løsninger som gir minst mulig belastning for lokalbefolkningen, minst mulig støy, støv og forurensing. Samtidig utløser Manglerudprosjektet det som er viktig for byen; bedre kollektiv- og sykkelløsning, samt trafikkavløsning, mener Astrup.

Ola Elvestuen (V) mener det hele henger sammen med utvikling av InterCity-tog og hele den nasjonale transportplanen (NTP).

- Breivollbyen må inn som en av de store og nye byutviklingsområde. Om man bygger Smalvollveien som ny E6 og ikke legger den i tunnel vil dette ødelegge for Breivoll.

Les hele saken med blant annet uttalelser om rød støysone i vår eAvis og papirutgave.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

36 nye leiligheter <BR>der det før var butikk

Planene for Lavrans vei 1B er å rive bygget til den tidligere nærbutikken i Smalvollskogens borettslag og erstatte den med en boligblokk.

Vurderer beboerparkering i Bjerke bydel

Bydel Bjerke har tatt opp beboerparkering som et aktuelt tiltak mot villparkering.

 
– Kommer ikke til <BR>huset på prærien

De første 56 boligene av totalt 800 OBOS-leiligheter på Vollebekk hadde salgsstart tirsdag 25. april.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.

Pusser opp kjøkkenet

Nestemann ut som får tildelt IKEA nabofond er Furuset Fotball IF og deres møteplass på Furuset stadion. I ni år har de søkt om midler til oppussing av oppholdsrommet sitt. Nå skal drømmen gå i oppfyllelse.