Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

- En klar marsjordre

ÅPNER LOMMEBOKA FOR MANGLERUD: Staten bevilger nå 1,1 milliard i NTP til Manglerudprosjektets oppstartsfase. Den borgerlige siden tok turen til Manglerud, tross dårlig vær, for å levere nyheten. Her er Lars Petter Solås (Frp, t.v), Oddbjørg Minos (KrF), Eirik Lae Solberg (H), Ola Elvestuen (V), Nikolai Astrup (H) og Guri Melby (V).

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

Tekst:

Publisert:

Se bildet større

MÅ FINNE LØSNINGER: Manglerudprosjektet skal avlaste Ring 3 mellom Ryen og Teisen. Nå blir det opp til de involverte å finne gode løsninger for veistystemer som ikke skaper mer trafikkbelastning i området, spesielt i Groruddalen.

I revidert Oslopakke 3 ble det satt av rundt én milliard til Manglerudprosjektet. Nå kommer regjeringa på banen og legger inn ytterligere 1,1 milliard. Prosjektet skal finansieres av staten og bompenger.

- Det betyr at det settes av totalt to milliarder til oppstart av prosjektet så det kan realiseres i tråd med avtalen gjort i Oslopakke 3, forteller stortingsrepresentant Nikolai Astrup (H).

- Dette er en klar marsjordre om at prosjektet skal gjennomføres og fullføres i planperioden.

Avisen har skrevet om Manglerudprosjektet flere ganger. Den seneste saken fokuserer på Statens vegvesens alternativ om å bygge ut en åtte-felts motorvei og tunnel i Smalvollveien for å avlaste trafikken på E6.

Les også: – Vi kan ikke gjøre alle fornøyde

Skal ikke forverre

Gruppeleder i Oslo Venstre, Guri Melby, og gruppeleder for Oslo Høyre, Eirik Lae Solberg, er tydelige; de ønsker ikke å bygge ned et område for å gagne et annet.

- Jeg tror ikke politikere i Oslo vil akseptere en løsning som gir dårligere boforhold et sted i byen for å oppnå noe et annet sted i byen. Det er derfor fint at vegvesenet ikke skal bestemme dette selv, det er staten og Oslopakke 3 som står for finansieringen, sier Melby.

Den borgerlige siden peker på at dersom midlene til oppstart av Manglerudprosjektet ikke hadde kommet fra statlig hold, hadde prosjektet dødd ut.

- Mange detaljer er ikke ferdig planlagt, men poenget er at midlene nå er avsatt og planleggingen kan gå som den skal, sier Melby.

Inn med nye øyne

- Dere sier Groruddalen ikke må få mer belastning, allikevel foreslås det blant annet motorvei i Smalvollveien. Er det forsvarlig?

Dette er en del av prosjektet som Statens vegvesen blir nødt til å se på med nye øyne. Vi kan ikke investere så mye i et prosjekt og ende opp med at noen får en tydeligere økt trafikkbelastning, mener Lae Solberg.

- Men på E6 passerer det hundre tusen biler hver dag. Et sted må disse gå. Vil det ikke bare være å flytte problemet fra E6?

- En stor del av prosjektet handler om tilrettelegging av sykler og kollektivtrafikk, mener Astrup.

Gir bedre kollektivløsning

- Forstår du at folk er skeptiske til forslag om ny motorvei fordi Groruddalen allerede har tre trafikkårer, og at staten nettopp har godkjent plan om lov til å bygge i røde støysoner?

- Absolutt. Derfor er det viktig å si at vi må planlegge videre for å se om vi kan finne løsninger som gir minst mulig belastning for lokalbefolkningen, minst mulig støy, støv og forurensing. Samtidig utløser Manglerudprosjektet det som er viktig for byen; bedre kollektiv- og sykkelløsning, samt trafikkavløsning, mener Astrup.

Ola Elvestuen (V) mener det hele henger sammen med utvikling av InterCity-tog og hele den nasjonale transportplanen (NTP).

- Breivollbyen må inn som en av de store og nye byutviklingsområde. Om man bygger Smalvollveien som ny E6 og ikke legger den i tunnel vil dette ødelegge for Breivoll.

Les hele saken med blant annet uttalelser om rød støysone i vår eAvis og papirutgave.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.