- En lidelse å ta bussen

- En lidelse å ta bussen

 

Rigmor Hovde er frustrert over det dårlige kollektivtilbudet Ruter har å tilby groruddølene i sommerperioden. Ikke bare går bussene sjeldnere, men de er også ofte stappfulle og forsinket.

- Det er en lidelse å ta buss om dagen. De er smekkfulle på ettermiddagen og det er store forsinkelser, forteller en oppgitt Rigmor Hovde.

Senest i går var hun på vei til sønnen sin. Bussen hun tok var fylt til randen av passasjerer, og hun valgte til slutt å gå av.

- Det var så fullt på bussen at nye passasjerer etter hvert ikke fikk komme ombord. Det var ikke plass til dem. Jeg gikk selv av et par stopp tidligere enn jeg egentlig skulle fordi det var alt for trangt. Jeg rakk å gå to kvartaler før bussen kom seg videre, for det var altså så fullt ombord at den ikke klarte å lukke dørene, påpeker Hovde.

Trakter til buss

I sommer er t-banelinje 5 fra Tøyen til Vestli strengt grunnet ombygging av flere stasjoner langs Grorudbanen. Det er satt opp overgangsbuss fra Tøyen, som går fire ganger i timen.

Siden disse bussene blir stappfulle tror Rigmor Hovde at folk heller trekker til 31-bussen og de andre bussene som går langs Trondheimsveien.

- Men det er ikke nok kapasitet på bussene, så det er uansett stappfullt.

Hun mener det hele blir en ond sirkel fordi forsinkelsene fører til at passasjerer må vente og antallet passasjerer øker under denne tiden. Bussene blir derfor fylt opp og ytterligere forsinket. I tillegg til dette kjører Ruter sjeldnere i fellesferien.

- Oslo kommune ønsker å satse kollektivt, men det kollektivtilbudet vi har nå i denne perioden holder jo ikke mål, sier Rigmor Hovde.

- Kanskje Ruter burde innføre trafikktelling på bussene. Hvis målet er å få flere til å kjøre kollektivt, så ser jeg ikke hvorfor de ikke skulle klare å få til dette. De har jo uansett runder med billettkontroll, sier Hovde.

På grunn av ferieavvikling i Ruter, fikk ikke Akers Avis Groruddalen kontakt med noen som kunne svare på spørsmål knyttet til de ordinære bussrutene og rutinene. Men viseadministrende direktør i Oslo t-banedrift, Helge Holtebekk, beklager dersom passasjerer må vente ekstra i sommer på busser som erstatter t-banen.

- Dette er noe vi jobber med hele tiden. Vi prøver å justere det slik at det er kapasitet nok på bussene. Men det er klart at om sommeren varierer behovet litt, og da blir det en utfordring for oss å finne ut hva som er tilstrekkelig.

Mindre behov

Helge Holtebekk sier at Oslo

t-banedrift i hvertfall setter opp færre avganger i sommerperioder enn hva de gjør i vinterperiodene.

- Om vinteren går banen åtte ganger i timen, men sommerrutene er lagt opp til fire ganger i timen. Man merker et større behov på vinteren. Når det gjelder buss som erstatter banen går disse også hver kvarter, akkurat som t-banen, informerer han.

Siste nytt i Nyheter

Kjemper for å dele bil på Rødtvet

Bell Batta Torheim i Grorud MDG ønsker at det kommer bildelingsplass på Rødtvet. Både hun og sjef for Bilkollektivet, Arne Lindelien, ønsker å utfordre byrådet i saken.

– Forandrer ikke på <BR>noe som fungerer

I januar i år fikk Radisson-hotellet på Alna ny direktør. For Lars Kristian Amundsen er planen å fortsette det gode arbeidet som har blitt gjort før han.

 
Google Maps

Beboerne i Smalvollskogen borettslag ser flere ulemper ved boligprosjektet i Lavrans vei 1B. De har servert utbygger Cura Eiendom en god dose med motargumenter.

- Går fra ord til handling

Siden 2014 har flerbrukshallen på Tokerud vært godkjent av bystyret, men det har ikke ligget penger på bordet. I revidert budsjett gir byrådet 5,6 millioner til et forprosjekt som skal forme fremtidens hall.

Alle leietakere må ut

Avisen har skrevet om Kristen Leth (89) som risikerer å kastes ut av leiligheten sin på Grorud. Saken har skapt stort engasjement, og nå svarer eiendomsselskapet på hvorfor de har sendt ut brev om oppsigelse av leieforholdet.