- En lidelse å ta bussen

- En lidelse å ta bussen

 

Rigmor Hovde er frustrert over det dårlige kollektivtilbudet Ruter har å tilby groruddølene i sommerperioden. Ikke bare går bussene sjeldnere, men de er også ofte stappfulle og forsinket.

Skrevet av:

- Det er en lidelse å ta buss om dagen. De er smekkfulle på ettermiddagen og det er store forsinkelser, forteller en oppgitt Rigmor Hovde.

Senest i går var hun på vei til sønnen sin. Bussen hun tok var fylt til randen av passasjerer, og hun valgte til slutt å gå av.

- Det var så fullt på bussen at nye passasjerer etter hvert ikke fikk komme ombord. Det var ikke plass til dem. Jeg gikk selv av et par stopp tidligere enn jeg egentlig skulle fordi det var alt for trangt. Jeg rakk å gå to kvartaler før bussen kom seg videre, for det var altså så fullt ombord at den ikke klarte å lukke dørene, påpeker Hovde.

Trakter til buss

I sommer er t-banelinje 5 fra Tøyen til Vestli strengt grunnet ombygging av flere stasjoner langs Grorudbanen. Det er satt opp overgangsbuss fra Tøyen, som går fire ganger i timen.

Siden disse bussene blir stappfulle tror Rigmor Hovde at folk heller trekker til 31-bussen og de andre bussene som går langs Trondheimsveien.

- Men det er ikke nok kapasitet på bussene, så det er uansett stappfullt.

Hun mener det hele blir en ond sirkel fordi forsinkelsene fører til at passasjerer må vente og antallet passasjerer øker under denne tiden. Bussene blir derfor fylt opp og ytterligere forsinket. I tillegg til dette kjører Ruter sjeldnere i fellesferien.

- Oslo kommune ønsker å satse kollektivt, men det kollektivtilbudet vi har nå i denne perioden holder jo ikke mål, sier Rigmor Hovde.

- Kanskje Ruter burde innføre trafikktelling på bussene. Hvis målet er å få flere til å kjøre kollektivt, så ser jeg ikke hvorfor de ikke skulle klare å få til dette. De har jo uansett runder med billettkontroll, sier Hovde.

På grunn av ferieavvikling i Ruter, fikk ikke Akers Avis Groruddalen kontakt med noen som kunne svare på spørsmål knyttet til de ordinære bussrutene og rutinene. Men viseadministrende direktør i Oslo t-banedrift, Helge Holtebekk, beklager dersom passasjerer må vente ekstra i sommer på busser som erstatter t-banen.

- Dette er noe vi jobber med hele tiden. Vi prøver å justere det slik at det er kapasitet nok på bussene. Men det er klart at om sommeren varierer behovet litt, og da blir det en utfordring for oss å finne ut hva som er tilstrekkelig.

Mindre behov

Helge Holtebekk sier at Oslo

t-banedrift i hvertfall setter opp færre avganger i sommerperioder enn hva de gjør i vinterperiodene.

- Om vinteren går banen åtte ganger i timen, men sommerrutene er lagt opp til fire ganger i timen. Man merker et større behov på vinteren. Når det gjelder buss som erstatter banen går disse også hver kvarter, akkurat som t-banen, informerer han.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!