En ny vår langs Grorudbanen

En ny vår langs Grorudbanen

 

Nye lehus, søppelplasser og belysning er bare noen av forbedringene som er gjort på alle utendørsstasjonene langs Grorud­banen. I løpet av sommeren ferdigstilles stasjonene fullstendig.

Skrevet av:

 Prosjektleder Alf Eirik Mortensen i Kollektivtransportproduksjon AS (KTP) smiler og ser seg fornøyd rundt. Han står på Grorud t-banestasjon - én av stasjonene som har fått seg en overhaling i løpet av det siste året.

Fremdeles gjenstår noe arbeid. Veggene på lehuset er fremdeles ikke satt opp, og det skal også komme opp gjerde langs muren.

- Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra publikum, sier Mortensen.

Opprustingen av stasjonene langs Grorudbanen startet med Risløkka og Linderud allerede for halvannet år siden. Deretter begynte arbeidet med Rødtvet.

 

Etterlengtet

I fjor sommer startet opprustingen av resten av utendørsstasjonene på Grorudbanen. T-banetrafikken skulle likevel innstilles på grunn av byggearbeider på Økern, derfor syntes Oslo T-banedrift og Kollektivtransportproduksjon at det var greit å slå to fluer i en smekk.

- Vi gjorde nok en feil da vi ga inntrykk av at stasjonene skulle være ferdige da t-banen begynte å gå igjen. Da var de kun ferdige slik at folk kunne bruke stasjonene igjen, sier Mortensen, og fortsetter:

- Men det gjensto fremdeles en del arbeider.

 

Mye penger

Totalt er det brukt 95 millioner kroner til å oppgradere stasjonene langs linje 5 gjennom Groruddalen, og det er første gang stasjonene har fått seg en ansiktsløftning siden de sto klare til bruk på 60-tallet.

Etter at stasjonene gjenåpnet på sensommeren i fjor høst har det kommet mange spørsmål fra passasjerene.

- Hvorfor er det åpning både på toppen og bunnen av søppelkassa, og hvorfor ligger det lyktestolper å slenger...? Det er noen av spørsmålene vi har fått, sier Mortensen.

- Når lyktestolpene ligger på bakken er det fordi de skal monteres, svarer Mortensen  på det siste spørsmålet.

 

Søppelkassene

En forklaring på søppelkassene tar noe lenger tid. Søppelkassene som plasseres inne i lehusene er såkalte selvtømmende søppelkasser. Mortensen forklarer:

- Når du har lest avisen legger du den i det øverste rommet på søppelkassa. Det gjør at neste person som kommer kan ta med seg avisen, lese den på t-banen og legge den i rommet på toppen når han eller hun har gått av t-banen på en annen stasjon. Nederst skal det ligge tomflasker. Da slipper folk å lete etter dette i selve søpla.

Mortensen synes det er dumt prosessen med å oppgradere

t-banestasjonene langs linje 5 til Vestli har tatt så lang tid - spesielt med tanke på at folk etter hvert glemmer hvordan stasjonene så ut tidligere. For å friske opp hukommelsen, nevner vi de blå leskurene med grønne benker.

 

Lehusene

De nye lehusene er større - men er ikke helt ferdige ennå. På enkelte av stasjonene er bare taket og stolpene på plass, mens de andre steder har fått både bakvegger og sidevegger. Passasjerene skal få stå i le for snøføyka neste vinter.

- Alle delene til lehusene er bestilt, så det er det nesten bare å sette opp nå.

Stasjonene på Kolsåsbanen får nå samme møblement som stasjonene på Grorudbanen. I sommer skal også stasjoner langs Linje 4 mot Bergkrystallen få samme standard.

- Stasjonene vil altså se tilnærmet like ut, sier Mortensen.

 

Fremover

Mortensen tror at de i stor grad vil være ferdig med arbeidet 16. juni.

- Men gangrampene vil frem­deles ikke være på plass på alle stasjonene. 30. august skal de derimot være helt ferdig.

Han forklarer at noe av grunnen til at det har gått tregere enn planlagt - blant annet med gangrampene - er treg saksbehandlingstid i kommunen.

Neste stopp for oppgraderingen på Grorudbanen er forøvrig Romsås stasjon. Dette arbeidet skal etter planen starte i juni. Da skal blant annet gangbroa tas.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!