Er det 60 eller 80 km/t?

Er det 60 eller 80 km/t?

 

Uklarheter om hvorvidt det er lov til å bøtelegge noen som følge av brudd på miljøfartsgrenser, gjør at Oslo politidistrikt foreløpig ikke skriver bøter på fartsovertredelser i miljøsonene.

Tekst:

Publisert:

@font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

- Uklarheter i forhold til lovligheten av å bøtelegge på grunn av miljøfartsgrense gjør at vi ikke ene og alene bøtelegger dersom miljøfartsgrensa brytes, sier Sissel Hammer, som er politiinspektør og seksjonssjef for trafikk og sjø­tjenesten i Oslo politidistrikt.

I praksis betyr det at politiet i Oslo ikke gir deg bot dersom du kjører i 80 km/t på Trondheimsveien eller Ring 3.

- Det pågår en utredning, og så lenge det er uavklart hvorvidt det er lov å kjøre fortere enn 60 km/t eller ikke i miljøsoner, så kommer ikke vi til å bøtelegge noen, sier Hammer.

Foreløpig slår politiet kun ned på uaktsom kjøring, men det gjelder på alle slags veier.

- Hvis du har for høy hastighet i forhold til vær- og veiforhold, eller om man ligger for nær forankjørende så slår vi ned på det.

- For å slippe å måtte rydde opp i noe senere, avventer vi bruken av sanksjoner for fartsovertredelser der det er miljøfartsgrense, sier Hammer. 

Miljøfartsgrensene finner du på flere av Oslo største veier, som for eksempel Trondheimsveien og Ring 3. Politiet har tidligere gått ut i mediene og sagt at de ikke har mulighet til å følge opp alle som kjører fortere enn 60 km/t i miljøsonene.

Vag regel 

Sissel Hammer håper at folk automatisk senker farten fordi de selv ser miljøproblematikken.

- Folk bør ta til fornuften for å spare miljøet. Argumentene for miljøfartsgrenser er tross alt velbegrunnet, mener hun.

Politiinspektør i Politidirekto­ratet Jan Guttormsen sier at hvert enkelt politidistrikt må ta stilling til hvordan de behandler miljøovertredelser.

- Hvis du mister førerretten må du ha gjort noe som går ut over trafikksikkerheten. Med bakgrunn i de strenge bøtesatsene, spør vi oss om det er riktig å bøtelegge på samme nivå når det gjelder miljøforseelser. 

- Vi mener at miljøfartsgrensa er veldig vag. Noen dager er det mer støv og da bør det være miljøfartsgrense, mens andre dager kan det være lite støv, som tilsier at man kan kjøre i 80 km/t. Slik regelen er i dag, så er den ikke tydelig nok, mener politiinspektøren.

Han viser til et eksempel fra Tysk­land der Guttormsen mener de jobber på riktig måte.

- De skilter om fartsreduksjon på strekninger der det er mye forurensing og på enkelte veinett er det kun noen typer kjøretøy som får kjøre. På den måten er regelen mye enklere å håndtere i forhold til lovverk og enklere å håndheve for politiet, mener Guttormsen.

Positive tall

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, er fornøyd med tallene så langt.

- Selv om vi senker fartsgrensen med 20 km/t kan vi ikke forvente at gjennomsnittsfarten går ned tilsvarende, mener hun, som likevel kan vise til positiv nedgang i hastigheten.

Riksvei 4 har de mest positive tallene. Gjennomsnittshastigheten har gått ned med om lag 10 kilometer i timen, ifølge statistikk fra Statens vegvesen.

- Mens Ring 3 har en nedgang på mellom fem og sju kilometer i timen, forteller Larsen.

 Hun sier at hensikten med miljøfartsgrense er todelt.

- Det ene er at det med lavere hastighet vil bli mindre støv på tørre veier. Det andre er mindre asfalt vil bli slitt av og revet opp  hvis man kjører saktere med piggdekk, forklarer hun. 

Larsen påpeker at det er Vegdirektoratet som har bestemt at det skal være miljøfartsgrenser, men at det er politiet som må håndheve reglene.

- Vårt fokus er på å endre folks holdninger til miljøet. Det er viktig at de forstår hvorfor vi vil at de skal kjøre i 60 kilometer i timen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Pengene renner inn i Årvolldammen

I revidert budsjett kommer byrådet med en gladnyhet til Bydel Bjerke: Det blir vann i Årvolldammen i år også - med en prislapp på 750.000 kroner. Dammen vil være klar til bruk i slutten av neste uke. Men fremtiden er fremdeles usikker.

Vil slette gjelda til Alna ridesenter

– Høyre går inn for å slette hele gjelda til Alna ridesenter og gi en kompensasjon for eiendomsskatten, dersom byrådet ikke tar til fornuft og endrer beskrivelsen fra parkeringsanlegg til idrettsanlegg.

 
Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.