Er det 60 eller 80 km/t?

Er det 60 eller 80 km/t?

 

Uklarheter om hvorvidt det er lov til å bøtelegge noen som følge av brudd på miljøfartsgrenser, gjør at Oslo politidistrikt foreløpig ikke skriver bøter på fartsovertredelser i miljøsonene.

Skrevet av:

@font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

- Uklarheter i forhold til lovligheten av å bøtelegge på grunn av miljøfartsgrense gjør at vi ikke ene og alene bøtelegger dersom miljøfartsgrensa brytes, sier Sissel Hammer, som er politiinspektør og seksjonssjef for trafikk og sjø­tjenesten i Oslo politidistrikt.

I praksis betyr det at politiet i Oslo ikke gir deg bot dersom du kjører i 80 km/t på Trondheimsveien eller Ring 3.

- Det pågår en utredning, og så lenge det er uavklart hvorvidt det er lov å kjøre fortere enn 60 km/t eller ikke i miljøsoner, så kommer ikke vi til å bøtelegge noen, sier Hammer.

Foreløpig slår politiet kun ned på uaktsom kjøring, men det gjelder på alle slags veier.

- Hvis du har for høy hastighet i forhold til vær- og veiforhold, eller om man ligger for nær forankjørende så slår vi ned på det.

- For å slippe å måtte rydde opp i noe senere, avventer vi bruken av sanksjoner for fartsovertredelser der det er miljøfartsgrense, sier Hammer. 

Miljøfartsgrensene finner du på flere av Oslo største veier, som for eksempel Trondheimsveien og Ring 3. Politiet har tidligere gått ut i mediene og sagt at de ikke har mulighet til å følge opp alle som kjører fortere enn 60 km/t i miljøsonene.

Vag regel 

Sissel Hammer håper at folk automatisk senker farten fordi de selv ser miljøproblematikken.

- Folk bør ta til fornuften for å spare miljøet. Argumentene for miljøfartsgrenser er tross alt velbegrunnet, mener hun.

Politiinspektør i Politidirekto­ratet Jan Guttormsen sier at hvert enkelt politidistrikt må ta stilling til hvordan de behandler miljøovertredelser.

- Hvis du mister førerretten må du ha gjort noe som går ut over trafikksikkerheten. Med bakgrunn i de strenge bøtesatsene, spør vi oss om det er riktig å bøtelegge på samme nivå når det gjelder miljøforseelser. 

- Vi mener at miljøfartsgrensa er veldig vag. Noen dager er det mer støv og da bør det være miljøfartsgrense, mens andre dager kan det være lite støv, som tilsier at man kan kjøre i 80 km/t. Slik regelen er i dag, så er den ikke tydelig nok, mener politiinspektøren.

Han viser til et eksempel fra Tysk­land der Guttormsen mener de jobber på riktig måte.

- De skilter om fartsreduksjon på strekninger der det er mye forurensing og på enkelte veinett er det kun noen typer kjøretøy som får kjøre. På den måten er regelen mye enklere å håndtere i forhold til lovverk og enklere å håndheve for politiet, mener Guttormsen.

Positive tall

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, er fornøyd med tallene så langt.

- Selv om vi senker fartsgrensen med 20 km/t kan vi ikke forvente at gjennomsnittsfarten går ned tilsvarende, mener hun, som likevel kan vise til positiv nedgang i hastigheten.

Riksvei 4 har de mest positive tallene. Gjennomsnittshastigheten har gått ned med om lag 10 kilometer i timen, ifølge statistikk fra Statens vegvesen.

- Mens Ring 3 har en nedgang på mellom fem og sju kilometer i timen, forteller Larsen.

 Hun sier at hensikten med miljøfartsgrense er todelt.

- Det ene er at det med lavere hastighet vil bli mindre støv på tørre veier. Det andre er mindre asfalt vil bli slitt av og revet opp  hvis man kjører saktere med piggdekk, forklarer hun. 

Larsen påpeker at det er Vegdirektoratet som har bestemt at det skal være miljøfartsgrenser, men at det er politiet som må håndheve reglene.

- Vårt fokus er på å endre folks holdninger til miljøet. Det er viktig at de forstår hvorfor vi vil at de skal kjøre i 60 kilometer i timen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

...vent med applausen

Ja til storbylegevakta på Aker

...vent med applausen

  • Aker sykehus

Styret i Oslo Universitetssykehus er helt enige med Oslo kommune; storbylegevakta skal etableres på Aker sykehus. Det skal oppføres som et nytt bygg innen 2021. Men skepsisen om prislapp og tidsaspekt har ennå ikke lagt seg.

– Det dummeste jeg har hørt

– Det dummeste jeg har hørt

  • politihøgskolen

Raymond Johansen (Ap) er mildt sagt opprørt etter Venstre-toppens argumenter om politihøgskolen. Han holder Venstre og Elvestuen som ansvarlig dersom skolen flyttes ut av Oslo.

Tar igjen opp kampen for politihøgskolen til Groruddalen

Kampen om politihøgskolen

  • politihøgskolen

Regjeringen skapte debatt da det kom fram at de ønsker å flytte statlige arbeidsplasser ut av Oslo og politihøgskolen står høyt på lista. Ola Elvestuen (V) gjentar likevel ordene han selv brukte i valgkampen i 2011; få politihøgskolen til Groruddalen. Selv om utflyttings-lista er et kompromiss mello...

 
Raser mot uforutsigbar eiendomsskatt

– Useriøst!

  • Eiendomsskatt

Næringen selv er ikke videre fornøyd med byrådets planer om eiendomsskatt på næringsbygg, verk og bruk. Nina Solli i NHO Oslo og Akershus kaller prosessen for å finne eiendomsverdien for useriøs.

Nå skal også næringen punge ut

Eiendomsskatten øker mest på østkanten i 2017

Nå skal også næringen punge ut

  • Eiendomsskatt

Oslo kommune vil få inn tre ganger så mye eiendomsskatt i 2017 enn budsjettert. Grunnen er at næringseiendommer i år skal beskattes. Finansbyråd Robert Steen (Ap) tror ikke det vil ha en effekt for utbygging i Groruddalen fremover.

Kommunen tar over Oslo-søppelet

Kommunen tar over Oslo-søppelet

  • Oslo kommune

Etter månedsvis med manglende søppelhenting og anmeldte brudd på arbeidsmiljøloven var endelig begeret fullt for byrådet. Nå tar Oslo kommune over avfallsinnhentingen fra Veireno med umiddelbar virkning.

 
Groruddalen på «tinget»

Høring om endring av eierseksjonsloven:

Groruddalen på «tinget»

  • Eierseksjonsloven

For å vise politikerne at endringer i eierseksjonsloven er en viktig sak for sameier og enkeltbeboere i Groruddalen møtte mange representanter opp til høringen på Stortinget sist tirsdag.

– Kontantstøtte hindrer integrering

– Kontantstøtte hindrer integrering

Bydelsutvalgsleder Rashid Nawaz (Ap) på Stovner langer ut mot kontantstøtten som han mener hindrer integrering, spesielt i hans bydel. Stovner har nest størst andel av beboere som mottar kontantstøtte i Oslo.

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

Bekymret for kutt i ungdomstiltak

  • Bydel Grorud

I Grorud bydel har de i lang tid jobbet systematisk med ungdommer som dropper ut av skolen. Jan Bøhler (Ap) tok med partikollega Jonas Gahr Støre for å møte folkene bak tiltakene – og høre deres bønn om hjelp.

 
Stovner kan få <BR>varmtvannsbasseng

Stovner kan få
varmtvannsbasseng

  • Stovner bad

Det nye badet i Fossumdumpa på Stovner kan bli et varmtvannsbasseng med vannsklie. Spaden skal i jorda i 2019 – om ikke prosessen blir ferdig før.

Utbygging av ny E6 på Smalvollen

Debatt

Ny E6 på Smalvollen

  • debatt

I Alnaelvas Venner er vi svært overrasket over at Statens vegvesen nå foreslår å legge E6 i dagen langs Smalvollveien.

Legg dritten til Groruddalen!

Legg dritten til Groruddalen!

  • Innlegg

Jeg har hatt gleden av å skrive biografien til et par profilerte politikere og i den forbindelse har jeg også intervjuet andre politikere. Rikspolitikere med stortingsplass. Bystyrepolitikere. Ordførere i Norge. Noen av dem spurte jeg: «Hva kommer det av at all dritten blir lagt til Groruddalen?» Je...

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!