Er det 60 eller 80 km/t?

Er det 60 eller 80 km/t?

 

Uklarheter om hvorvidt det er lov til å bøtelegge noen som følge av brudd på miljøfartsgrenser, gjør at Oslo politidistrikt foreløpig ikke skriver bøter på fartsovertredelser i miljøsonene.

Skrevet av:

@font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

- Uklarheter i forhold til lovligheten av å bøtelegge på grunn av miljøfartsgrense gjør at vi ikke ene og alene bøtelegger dersom miljøfartsgrensa brytes, sier Sissel Hammer, som er politiinspektør og seksjonssjef for trafikk og sjø­tjenesten i Oslo politidistrikt.

I praksis betyr det at politiet i Oslo ikke gir deg bot dersom du kjører i 80 km/t på Trondheimsveien eller Ring 3.

- Det pågår en utredning, og så lenge det er uavklart hvorvidt det er lov å kjøre fortere enn 60 km/t eller ikke i miljøsoner, så kommer ikke vi til å bøtelegge noen, sier Hammer.

Foreløpig slår politiet kun ned på uaktsom kjøring, men det gjelder på alle slags veier.

- Hvis du har for høy hastighet i forhold til vær- og veiforhold, eller om man ligger for nær forankjørende så slår vi ned på det.

- For å slippe å måtte rydde opp i noe senere, avventer vi bruken av sanksjoner for fartsovertredelser der det er miljøfartsgrense, sier Hammer. 

Miljøfartsgrensene finner du på flere av Oslo største veier, som for eksempel Trondheimsveien og Ring 3. Politiet har tidligere gått ut i mediene og sagt at de ikke har mulighet til å følge opp alle som kjører fortere enn 60 km/t i miljøsonene.

Vag regel 

Sissel Hammer håper at folk automatisk senker farten fordi de selv ser miljøproblematikken.

- Folk bør ta til fornuften for å spare miljøet. Argumentene for miljøfartsgrenser er tross alt velbegrunnet, mener hun.

Politiinspektør i Politidirekto­ratet Jan Guttormsen sier at hvert enkelt politidistrikt må ta stilling til hvordan de behandler miljøovertredelser.

- Hvis du mister førerretten må du ha gjort noe som går ut over trafikksikkerheten. Med bakgrunn i de strenge bøtesatsene, spør vi oss om det er riktig å bøtelegge på samme nivå når det gjelder miljøforseelser. 

- Vi mener at miljøfartsgrensa er veldig vag. Noen dager er det mer støv og da bør det være miljøfartsgrense, mens andre dager kan det være lite støv, som tilsier at man kan kjøre i 80 km/t. Slik regelen er i dag, så er den ikke tydelig nok, mener politiinspektøren.

Han viser til et eksempel fra Tysk­land der Guttormsen mener de jobber på riktig måte.

- De skilter om fartsreduksjon på strekninger der det er mye forurensing og på enkelte veinett er det kun noen typer kjøretøy som får kjøre. På den måten er regelen mye enklere å håndtere i forhold til lovverk og enklere å håndheve for politiet, mener Guttormsen.

Positive tall

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, er fornøyd med tallene så langt.

- Selv om vi senker fartsgrensen med 20 km/t kan vi ikke forvente at gjennomsnittsfarten går ned tilsvarende, mener hun, som likevel kan vise til positiv nedgang i hastigheten.

Riksvei 4 har de mest positive tallene. Gjennomsnittshastigheten har gått ned med om lag 10 kilometer i timen, ifølge statistikk fra Statens vegvesen.

- Mens Ring 3 har en nedgang på mellom fem og sju kilometer i timen, forteller Larsen.

 Hun sier at hensikten med miljøfartsgrense er todelt.

- Det ene er at det med lavere hastighet vil bli mindre støv på tørre veier. Det andre er mindre asfalt vil bli slitt av og revet opp  hvis man kjører saktere med piggdekk, forklarer hun. 

Larsen påpeker at det er Vegdirektoratet som har bestemt at det skal være miljøfartsgrenser, men at det er politiet som må håndheve reglene.

- Vårt fokus er på å endre folks holdninger til miljøet. Det er viktig at de forstår hvorfor vi vil at de skal kjøre i 60 kilometer i timen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Folkehelsebydelen

Folkehelsebydelen

  • politikk

Ved månedsskiftet la bydelsdirektør Øystein Eriksen Søreide frem budsjettforslaget for Bydel Grorud i 2017. Solid økonomisk styring de siste årene medfører ingen store overraskelser i budsjettet, der videreføring av satsingen på folkehelse er den store fellesnevneren.

Trenger din stemme

Skal sette ut ti benker:

Trenger din stemme

  • områdeløft

Programleder Ingvild Risnes for områdeløft Trosterud-Haugerud vil ha forslag til hvor ti benker i området kan plasseres. Områdeløftet har fått 400.000 kroner til strakstiltak.

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

 
Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens fredssenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

 
- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

 
Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!