Er det 60 eller 80 km/t?

Er det 60 eller 80 km/t?

 

Uklarheter om hvorvidt det er lov til å bøtelegge noen som følge av brudd på miljøfartsgrenser, gjør at Oslo politidistrikt foreløpig ikke skriver bøter på fartsovertredelser i miljøsonene.

Skrevet av:

@font-face {

font-family: "Times New Roman";

}@font-face {

font-family: "Cambria";

}p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal { margin: 0cm 0cm 0.0001pt; font-size: 12pt; font-family: Cambria; }table.MsoNormalTable { font-size: 10pt; font-family: "Times New Roman"; }div.Section1 { page: Section1; }

- Uklarheter i forhold til lovligheten av å bøtelegge på grunn av miljøfartsgrense gjør at vi ikke ene og alene bøtelegger dersom miljøfartsgrensa brytes, sier Sissel Hammer, som er politiinspektør og seksjonssjef for trafikk og sjø­tjenesten i Oslo politidistrikt.

I praksis betyr det at politiet i Oslo ikke gir deg bot dersom du kjører i 80 km/t på Trondheimsveien eller Ring 3.

- Det pågår en utredning, og så lenge det er uavklart hvorvidt det er lov å kjøre fortere enn 60 km/t eller ikke i miljøsoner, så kommer ikke vi til å bøtelegge noen, sier Hammer.

Foreløpig slår politiet kun ned på uaktsom kjøring, men det gjelder på alle slags veier.

- Hvis du har for høy hastighet i forhold til vær- og veiforhold, eller om man ligger for nær forankjørende så slår vi ned på det.

- For å slippe å måtte rydde opp i noe senere, avventer vi bruken av sanksjoner for fartsovertredelser der det er miljøfartsgrense, sier Hammer. 

Miljøfartsgrensene finner du på flere av Oslo største veier, som for eksempel Trondheimsveien og Ring 3. Politiet har tidligere gått ut i mediene og sagt at de ikke har mulighet til å følge opp alle som kjører fortere enn 60 km/t i miljøsonene.

Vag regel 

Sissel Hammer håper at folk automatisk senker farten fordi de selv ser miljøproblematikken.

- Folk bør ta til fornuften for å spare miljøet. Argumentene for miljøfartsgrenser er tross alt velbegrunnet, mener hun.

Politiinspektør i Politidirekto­ratet Jan Guttormsen sier at hvert enkelt politidistrikt må ta stilling til hvordan de behandler miljøovertredelser.

- Hvis du mister førerretten må du ha gjort noe som går ut over trafikksikkerheten. Med bakgrunn i de strenge bøtesatsene, spør vi oss om det er riktig å bøtelegge på samme nivå når det gjelder miljøforseelser. 

- Vi mener at miljøfartsgrensa er veldig vag. Noen dager er det mer støv og da bør det være miljøfartsgrense, mens andre dager kan det være lite støv, som tilsier at man kan kjøre i 80 km/t. Slik regelen er i dag, så er den ikke tydelig nok, mener politiinspektøren.

Han viser til et eksempel fra Tysk­land der Guttormsen mener de jobber på riktig måte.

- De skilter om fartsreduksjon på strekninger der det er mye forurensing og på enkelte veinett er det kun noen typer kjøretøy som får kjøre. På den måten er regelen mye enklere å håndtere i forhold til lovverk og enklere å håndheve for politiet, mener Guttormsen.

Positive tall

Overingeniør i Statens Vegvesen, Gry Larsen, er fornøyd med tallene så langt.

- Selv om vi senker fartsgrensen med 20 km/t kan vi ikke forvente at gjennomsnittsfarten går ned tilsvarende, mener hun, som likevel kan vise til positiv nedgang i hastigheten.

Riksvei 4 har de mest positive tallene. Gjennomsnittshastigheten har gått ned med om lag 10 kilometer i timen, ifølge statistikk fra Statens vegvesen.

- Mens Ring 3 har en nedgang på mellom fem og sju kilometer i timen, forteller Larsen.

 Hun sier at hensikten med miljøfartsgrense er todelt.

- Det ene er at det med lavere hastighet vil bli mindre støv på tørre veier. Det andre er mindre asfalt vil bli slitt av og revet opp  hvis man kjører saktere med piggdekk, forklarer hun. 

Larsen påpeker at det er Vegdirektoratet som har bestemt at det skal være miljøfartsgrenser, men at det er politiet som må håndheve reglene.

- Vårt fokus er på å endre folks holdninger til miljøet. Det er viktig at de forstår hvorfor vi vil at de skal kjøre i 60 kilometer i timen, sier hun.

Siste nytt i Nyheter

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

 
Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

 
Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

 
– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!