ANNONSE

Får ikke fjernet lastebilene

Får ikke fjernet lastebilene

 

Fortsatt parkeres det trailere og lastebiler i stort antall på innfartsparkeringen til Mariholtet i Østmarka, samt på nærliggende veier. Parkeringsplassen på Ellingsrud er tiltenkt brukere av marka, men er blitt et hvile- og stoppested for trailersjåfører. Leder av Alna bydelsutvalg, Knut Røli (Ap), er oppgitt over at myndighetene etter så lang tid ikke har klart å finne egnede hvilesteder for sjåførene.

- Nå er jeg frustrert. Dette har gått over så lang tid, og ingenting har blitt gjort. Man burde funnet en løsning på problemet til nå, sier Knut Røli oppgitt.

Selv om han forstår at sjåførene trenger et sted å være, mener han at det ikke burde vært lov å parkere lastebiler på plassen. På parkeringsplassen står det flere store lastebiler. Noen med gardinene for og på tomgang. Det indikerer at det sover noen inne i bilen. Andre steder står det gjensatte tilhengere. Søppel er også strødd langs gresset.

- Det er forferdelig, og de som parkerer her har jo ingen fasiliteter. Det er satt opp noen søplekasser, men de blir ikke godt nok brukt. Lastebilene står også på tomgang, og det er et miljøproblem, sier han.

Forstår sjåførene

Røli mener det har gått så langt at han nå har satt bydelsoverlegen på saken.

- På grunn av manglende sanitære forhold kan det være en smittevernsak, sier han.

BU-lederen skjønner at lastebilsjåførene må ha et sted å hvile. Men han mener de burde få det tilrettelagt.

- Det er systemet i bunn jeg mener må finne tilpassede steder med serviceanlegg. Oslo kommune og Statens Vegvesen, sier han.

Saken har flere ganger vært på trykk i Akers Avis Groruddalen. Fra før av har Knut Røli ytret sin bekymring, sist var det beboer Alf Paasche som bor i området. Han sa til avisa fredag 12. juli at området dekkes til med store biler.

- Veien ved broen, som er like ved fotballbanen, er ganske smal. Her kjører det da store lastebiler, og det skaper ikke akkurat noen god trafikkflyt.

For lang tid

Seniorrådgiver Odd Olav Brattebakke i Bymiljøetaten ytret seg også til avisa om saken. Han mener folk bør ta kontakt med Bymiljøetaten og legge fram sine saker.

- Jeg vil råde beboerne til å henvende seg til Bymiljøetaten og legge fram nye momenter i saken, slik at man kan vurdere dette på nytt.

BU-leder Knut Røli mener at en løsning burde allerede vært på plass for lenge siden.

- Poenget er at bydelsutvalget har i lang tid prøvd å få til en løsning, men det er ikke oss det står på. Vi har ikke den makta. Jeg skjønner at det vil ta tid å utrede en løsning på hvor lastebilsjåførene kan parkere, men vi har et akutt problem her som vi vil ha stoppet, understreker Knut Røli.

Skummelt møte

Senterdirektør på Alna senter, Hans Georg Helberg, er ofte ute og sykler. Det hender han svinger innom veien mot Mariholtet. For ikke så lenge siden fikk han et ubehagelig møte med en stor lastebil.

- Jeg svingte inn på siste sving inn mot parkeringsplassen. Den er veldig krapp og for smal, men jeg klarer å se traileren som kom mot meg. Derfor tråkker jeg rolig fremover og ante fred og ingen fare. Men jeg så ikke hengeren bak, som kuttet svingen slik at jeg måtte bykse unna og ut av veien. Det kunne gått veldig ille, sier han.

Helberg skrev derfor et brev til bydelen.

- Jeg skrev utifra et sikkerhetssynspunkt. Her er det stor trafikk, og jeg så en kvinne med barnevogn komme over veien. Det er også mange barn i området, samt ridesenter. Det er ikke slik at trailertrafikk hører til et utfartsted for rekreasjon, sier han.

Har absolutt blitt verre

Bente Dørum eier Ellingsrud gård og har bodd der omtrent hele livet. Hun mener lastebilparkeringen ved markabommen har tatt fullstendig av den siste tiden.

 

- Jeg har bodd her store deler av mitt liv og det har absolutt blitt verre. Langs Karolinerveien parkeres det tilhengere og det har aldri vært slik det er nå. Samtidig kjører tunge trailere gjerne med stor fart på veien, sier hun frustrert.

Hun har sett flere flere nesten-ulykker med små barn.

- Det er ikke en vei som er laget for lastebiler og tungtrafikk. Det forbauser meg at det skal satses så mye på Groruddalen, også ødelegger kommunen en perle som dette.

I lang tid har hun og flere skrevet til Bymiljøetaten og Friluftsetaten.

- De fraskriver seg alt ansvar, og jeg lurer på hvem som kan gjøre noe med dette. Det er ikke riktig at Oslo er eneste hovedstad som ikke har ordentlig rasteplass for trailersjåførere. Det finnes uendelige muligheter, men kommunen virker handlingslammet, sier hun.

Frustrerende

Hun har også vært i kontakt med politiet flere ganger, som mener det ikke er et stort problem.

- I et brev fra politiet står det at de har talt opp ni trailere og at det ikke er mye. Men hvor går egentlig grensa?, spør hun.

Hun har selv opplevd flere nesten-ulykker på hesteryggen i møte med tungtrafikken.

- Jeg red ut av alléen og så kommer det en trailer i full fart. Jeg kom bakfra, og tenkte at jeg kom til å dø. Det er veldig smalt der, og hester er levende dyr. De skvetter. Ved et mirakel sto hesten helt stille, og traileren sneiet oss omtrent. Det er stusselig at det skal gå så lang tid før noen gjør noe med problemet, fastslår hun.

Akers Avis Groruddalen har vært i kontakt med samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V). Han skal se på saken og komme med tilsvar. Oppfølgerartikkel kommer i neste utgave av Akers Avis Groruddalen, onsdag 31. juli.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE