Får ikke lov til å gå av bussen

Får ikke lov til å gå av bussen

URIMELIG BUSSTILBUD: Buss 321 stopper ikke mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal. Det skaper et dårlig busstilbud mener Ole-Erik Yrvin (f.v.), Jan Bøhler, Andreas Forø Tollefsen og Jann Yngve Schlichting.

Ruter har strøket sentrale holdeplasser fra rutekartet til bussene 301, 302 og 321. Det får passasjerer til å rase.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.11.2014 kl 09:47

Tar du 301-bussen fra for eksempel Grorud-krysset, vil rutekartet vise at du kan gå av på Carl Berners plass, Sofienberg, Lakkegata skole, Heimdalsgata, Hausmannsgate, Brugata, Kirkeristen, Jernbanetorget og Oslo bussterminal. Men går du om bord i bussen, vil realiteten være en annen.

– Fra 5. oktober har man ikke kunnet gå om bord eller gå av bussen på stoppestedene mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal, forteller busspassasjer Andreas Forø Tollefsen.

Bussjåførene henviser til å hoppe på 31-bussen ved Carl Berners plass, eller t-banen fra Sinsen – som under ombyggingsperioden kun kjører forbi Storo til sentrum.

– 31-bussen er allerede sprengt ved Sinsen og kjører ofte forbi Carl Berner fordi det ikke er plass. Ruter har ikke kompensert omleggingen med økt kapasitet, sier Tollefsen.

Flest groruddøler

– 31-bussen er nødt til å øke frekvensen dersom den skal erstatte ekspressbussene, fastslår beboer i Nittedal, Jann Yngve Schlichting.

I Nittedals-anbudet for 2015, som Ruter har lagt ut, viser selskapet selv til at «mer enn halvparten av de reisende på linje 301 er rene Oslo-reiser». De fleste av disse er groruddøler, da bussen stopper på 15 plasser i Groruddalen. Det samme gjør buss 321.

Ole-Erik Yrvin fra Nittedal Arbeiderparti påpeker at omleggingen fører til at flere velger å bruke bil fremfor kollektiv transport:

– Når bussen ikke stopper noe sted på en lang strekning i sentrum, forlenger dette avstanden til passasjerenes arbeidssteder. Da må folk gå, og det sparer man ikke tid på.

– Det henger rett og slett ikke på greip, legger Yrvin til.

Flere velger bilen

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har engasjert seg i bussendringene. Han mener Ruter gjør det stikk motsatte av hva selskapet burde gjøre.

– Kollektivtilbudet må gjøres bedre og ikke dårligere, understreker han.

Bøhler mener også at samferdselsbyråd Guri Melby (V) må komme på banen.

– Jeg tror Ruter har gått ut fra litt for generell statistikk. Byråden sitter med prognoser for befolkningsvekst og beregninger for dagens behov, og må finne ut hvordan kollektivtilbudet oppleves som mer attraktivt enn bilen, mener Bøhler.

På Facebook-gruppen kommer det tydelig fram at flere sinte kunder har vært i kontakt med Ruter, men er skuffet over tilbakemeldingene de får.

– Men det er bra at folk engasjerer seg, vi er sterkere sammen, poengterer Schlichting.

– Tosidig effekt

Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Intsitutt har ikke satt seg inn i reisetall og struktur for gjeldende bussruter, men kan på generelt grunnlag fortelle at kutt i antall stoppesteder vil gi ulik virkning.

– Hvis de som reiser lengst, får kortere reisetid, vil de sette pris på det, sier forskeren for kollektivtrafikk og areal- og transportplanlegging.

På den andre siden tror han andre passasjerer vil se etter andre alternativer.

– De som må gå av på Carl Berners plass og vente på en annen buss, som kanskje ikke stopper fordi den er stappfull, vil oppleve at tilbudet er mye dårligere og dermed bli misfornøyd, sier Fearnley.

– Et bedre erstatningstilbud må på plass for å få denne gruppen fornøyde, legger han til.

– Flere reisemuligheter

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter mener det er nok av kollektivmuligheter fra Carl Berners plass til å dekke opp for tapet av regionbussenes stoppesteder i sentrum.

– Det er flere valgmuligheter for de reisende på strekningen mellom Carl Berners plass og sentrum enn kun linje 31, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg.

Hun viser til trikk 17 som kjører hvert tiende minutt med seks avganger i timen, 31-bussen med ti avganger i timen og busslinje 31E som har seks avganger hver time.

– Det er en kjensgjerning at transportmidlene har mange passasjerer i rushtiden, men det er stort sett mest folk jo nærmere sentrum man kommer.

Ruter har endret traseene til bussene 301, 302 og 321 som en del av et tiltak hvor man på kort sikt ønsker å øke fremkommeligheten for buss og trikk i Oslo, da det i dag er store forsinkelser for alle linjer som kjører gjennom Storgata. I vår fattet Oslo bystyre vedtak i saken som går under «Kraftpakke 1».

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

 
Inviterer til kafédialog

Starten på ny Groruddals-satsing:

Inviterer til kafédialog

I oppstarten av ny Groruddals-satsing for de neste ti åra, ønsker bydel Stovner å få innspill fra alle kriker og kroker i bydelen.

Fire skal kjøre i Groruddalen

Seks el-busser skal testes i Oslo fram mot 2020

Fire skal kjøre i Groruddalen

  • El-buss

Byrådet bevilger 43 millioner kroner til testing av el-busser. Nobina skal teste ut el-buss på linje 31 Grorud – Norges tyngste busslinje, mens Norgesbuss vil begynne med linje 60 Tonsenhagen.

Har du sett denne mannen?

Politiet ber om tips etter McDonalds-ranet

Har du sett denne mannen?

  • Ran

Tirsdag formiddag fikk politiet melding om et grovt ran av McDonalds på Furuset. En mann i 50-årene kom seg unna med et pengebeløp – nå ber politiet publikum om hjelp.

 
Mener byrådet misbruker makten

Mener byrådet misbruker makten

  • Barnehage

Både Høyre sentralt og lokalt i Bjerke bydel reagerer på beslutningen til byrådet om å ikke gi tilskudd til en privat Espira-barnehage planlagt i Nybyen på Økern. Høyre kaller det for maktmisbruk.

– Barnehagebaroner

– Barnehagebaroner

  • Barnehager

Rødts Bjørnar Moxnes tror ikke et sekund på at Espira planlegger å drifte barnehage for barnas beste.

– Vi vil selv ta ansvar

– Vi vil selv ta ansvar

  • Barnehage

Barnehagebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) forteller at Oslo kommune selv vil ta ansvar for å dekke behovene for barnehageplasser.

 
Privat Økern-<BR>barnehage på vent

Privat Økern-
barnehage på vent

  • Barnehage

En Espira-barnehage på to etasjer i Nybyen på Økern skulle etter planen åpne i september neste år. Nå ligger planene brakk fordi byrådet avslo søknad om tilskudd.

McDonalds avdeling Furuset ranet

McDonalds avdeling Furuset ranet

  • Ran

En mann i 50-årene ranet McDonalds ved Radisson Blu Alna hotell med pistol. Mannen kom seg unna med kontanter.

Nå er det Vestli sin tur

Lokalpolitikere frir til Groruddals-satsingen:

Nå er det Vestli sin tur

  • Groruddals-satsingen

Lokalpolitikerne May-Britt Christensen (Ap) og Athithan Kumarasamy (Ap) i Stovner bydel ønsker å få mer aktivitet for barn og unge på Vestli – og etterlyser tiltak i Vestliskogen grendeskole.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!