Får ikke lov til å gå av bussen

Får ikke lov til å gå av bussen

URIMELIG BUSSTILBUD: Buss 321 stopper ikke mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal. Det skaper et dårlig busstilbud mener Ole-Erik Yrvin (f.v.), Jan Bøhler, Andreas Forø Tollefsen og Jann Yngve Schlichting.

Ruter har strøket sentrale holdeplasser fra rutekartet til bussene 301, 302 og 321. Det får passasjerer til å rase.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.11.2014 kl 09:47

Tar du 301-bussen fra for eksempel Grorud-krysset, vil rutekartet vise at du kan gå av på Carl Berners plass, Sofienberg, Lakkegata skole, Heimdalsgata, Hausmannsgate, Brugata, Kirkeristen, Jernbanetorget og Oslo bussterminal. Men går du om bord i bussen, vil realiteten være en annen.

– Fra 5. oktober har man ikke kunnet gå om bord eller gå av bussen på stoppestedene mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal, forteller busspassasjer Andreas Forø Tollefsen.

Bussjåførene henviser til å hoppe på 31-bussen ved Carl Berners plass, eller t-banen fra Sinsen – som under ombyggingsperioden kun kjører forbi Storo til sentrum.

– 31-bussen er allerede sprengt ved Sinsen og kjører ofte forbi Carl Berner fordi det ikke er plass. Ruter har ikke kompensert omleggingen med økt kapasitet, sier Tollefsen.

Flest groruddøler

– 31-bussen er nødt til å øke frekvensen dersom den skal erstatte ekspressbussene, fastslår beboer i Nittedal, Jann Yngve Schlichting.

I Nittedals-anbudet for 2015, som Ruter har lagt ut, viser selskapet selv til at «mer enn halvparten av de reisende på linje 301 er rene Oslo-reiser». De fleste av disse er groruddøler, da bussen stopper på 15 plasser i Groruddalen. Det samme gjør buss 321.

Ole-Erik Yrvin fra Nittedal Arbeiderparti påpeker at omleggingen fører til at flere velger å bruke bil fremfor kollektiv transport:

– Når bussen ikke stopper noe sted på en lang strekning i sentrum, forlenger dette avstanden til passasjerenes arbeidssteder. Da må folk gå, og det sparer man ikke tid på.

– Det henger rett og slett ikke på greip, legger Yrvin til.

Flere velger bilen

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har engasjert seg i bussendringene. Han mener Ruter gjør det stikk motsatte av hva selskapet burde gjøre.

– Kollektivtilbudet må gjøres bedre og ikke dårligere, understreker han.

Bøhler mener også at samferdselsbyråd Guri Melby (V) må komme på banen.

– Jeg tror Ruter har gått ut fra litt for generell statistikk. Byråden sitter med prognoser for befolkningsvekst og beregninger for dagens behov, og må finne ut hvordan kollektivtilbudet oppleves som mer attraktivt enn bilen, mener Bøhler.

På Facebook-gruppen kommer det tydelig fram at flere sinte kunder har vært i kontakt med Ruter, men er skuffet over tilbakemeldingene de får.

– Men det er bra at folk engasjerer seg, vi er sterkere sammen, poengterer Schlichting.

– Tosidig effekt

Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Intsitutt har ikke satt seg inn i reisetall og struktur for gjeldende bussruter, men kan på generelt grunnlag fortelle at kutt i antall stoppesteder vil gi ulik virkning.

– Hvis de som reiser lengst, får kortere reisetid, vil de sette pris på det, sier forskeren for kollektivtrafikk og areal- og transportplanlegging.

På den andre siden tror han andre passasjerer vil se etter andre alternativer.

– De som må gå av på Carl Berners plass og vente på en annen buss, som kanskje ikke stopper fordi den er stappfull, vil oppleve at tilbudet er mye dårligere og dermed bli misfornøyd, sier Fearnley.

– Et bedre erstatningstilbud må på plass for å få denne gruppen fornøyde, legger han til.

– Flere reisemuligheter

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter mener det er nok av kollektivmuligheter fra Carl Berners plass til å dekke opp for tapet av regionbussenes stoppesteder i sentrum.

– Det er flere valgmuligheter for de reisende på strekningen mellom Carl Berners plass og sentrum enn kun linje 31, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg.

Hun viser til trikk 17 som kjører hvert tiende minutt med seks avganger i timen, 31-bussen med ti avganger i timen og busslinje 31E som har seks avganger hver time.

– Det er en kjensgjerning at transportmidlene har mange passasjerer i rushtiden, men det er stort sett mest folk jo nærmere sentrum man kommer.

Ruter har endret traseene til bussene 301, 302 og 321 som en del av et tiltak hvor man på kort sikt ønsker å øke fremkommeligheten for buss og trikk i Oslo, da det i dag er store forsinkelser for alle linjer som kjører gjennom Storgata. I vår fattet Oslo bystyre vedtak i saken som går under «Kraftpakke 1».

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Vil prøveselge på Furuset

Vil prøveselge på Furuset

  • Furuset

Boligvekstutvalget lanserte sin sluttrapport «Økt boligvekst i Oslo» med 59 ulike tiltak som skal øke takten i boligbyggingen. Et av dem er prøvesalg av tomter på Furuset.

Skapte bånd til Paris

Skapte bånd til Paris

  • Grorudungdom

Siden 2009 har ungdom i Bydel Grorud jobbet med dialogarbeid. Nå har de innledet et samarbeid med Nansens freddsenter og den norske ambassaden i Paris.

- Vi kan ikke <BR>miste Bydelsrusken

- Vi kan ikke
miste Bydelsrusken

  • Bydelsrusken

Næringsbyråd Geir Lippestad (Ap) vil styrke tilbud som Bydelsrusken fremover. Sammen med finansbyråd Robert Steen (Ap) og Rusken-general Jan Hauger tok han turen til Alna for å få inspirasjon.

 
Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!