Får ikke lov til å gå av bussen

Får ikke lov til å gå av bussen

URIMELIG BUSSTILBUD: Buss 321 stopper ikke mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal. Det skaper et dårlig busstilbud mener Ole-Erik Yrvin (f.v.), Jan Bøhler, Andreas Forø Tollefsen og Jann Yngve Schlichting.

Ruter har strøket sentrale holdeplasser fra rutekartet til bussene 301, 302 og 321. Det får passasjerer til å rase.

Skrevet av:

Oppdatert:
17.11.2014 kl 09:47

Tar du 301-bussen fra for eksempel Grorud-krysset, vil rutekartet vise at du kan gå av på Carl Berners plass, Sofienberg, Lakkegata skole, Heimdalsgata, Hausmannsgate, Brugata, Kirkeristen, Jernbanetorget og Oslo bussterminal. Men går du om bord i bussen, vil realiteten være en annen.

– Fra 5. oktober har man ikke kunnet gå om bord eller gå av bussen på stoppestedene mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal, forteller busspassasjer Andreas Forø Tollefsen.

Bussjåførene henviser til å hoppe på 31-bussen ved Carl Berners plass, eller t-banen fra Sinsen – som under ombyggingsperioden kun kjører forbi Storo til sentrum.

– 31-bussen er allerede sprengt ved Sinsen og kjører ofte forbi Carl Berner fordi det ikke er plass. Ruter har ikke kompensert omleggingen med økt kapasitet, sier Tollefsen.

Flest groruddøler

– 31-bussen er nødt til å øke frekvensen dersom den skal erstatte ekspressbussene, fastslår beboer i Nittedal, Jann Yngve Schlichting.

I Nittedals-anbudet for 2015, som Ruter har lagt ut, viser selskapet selv til at «mer enn halvparten av de reisende på linje 301 er rene Oslo-reiser». De fleste av disse er groruddøler, da bussen stopper på 15 plasser i Groruddalen. Det samme gjør buss 321.

Ole-Erik Yrvin fra Nittedal Arbeiderparti påpeker at omleggingen fører til at flere velger å bruke bil fremfor kollektiv transport:

– Når bussen ikke stopper noe sted på en lang strekning i sentrum, forlenger dette avstanden til passasjerenes arbeidssteder. Da må folk gå, og det sparer man ikke tid på.

– Det henger rett og slett ikke på greip, legger Yrvin til.

Flere velger bilen

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har engasjert seg i bussendringene. Han mener Ruter gjør det stikk motsatte av hva selskapet burde gjøre.

– Kollektivtilbudet må gjøres bedre og ikke dårligere, understreker han.

Bøhler mener også at samferdselsbyråd Guri Melby (V) må komme på banen.

– Jeg tror Ruter har gått ut fra litt for generell statistikk. Byråden sitter med prognoser for befolkningsvekst og beregninger for dagens behov, og må finne ut hvordan kollektivtilbudet oppleves som mer attraktivt enn bilen, mener Bøhler.

På Facebook-gruppen kommer det tydelig fram at flere sinte kunder har vært i kontakt med Ruter, men er skuffet over tilbakemeldingene de får.

– Men det er bra at folk engasjerer seg, vi er sterkere sammen, poengterer Schlichting.

– Tosidig effekt

Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Intsitutt har ikke satt seg inn i reisetall og struktur for gjeldende bussruter, men kan på generelt grunnlag fortelle at kutt i antall stoppesteder vil gi ulik virkning.

– Hvis de som reiser lengst, får kortere reisetid, vil de sette pris på det, sier forskeren for kollektivtrafikk og areal- og transportplanlegging.

På den andre siden tror han andre passasjerer vil se etter andre alternativer.

– De som må gå av på Carl Berners plass og vente på en annen buss, som kanskje ikke stopper fordi den er stappfull, vil oppleve at tilbudet er mye dårligere og dermed bli misfornøyd, sier Fearnley.

– Et bedre erstatningstilbud må på plass for å få denne gruppen fornøyde, legger han til.

– Flere reisemuligheter

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter mener det er nok av kollektivmuligheter fra Carl Berners plass til å dekke opp for tapet av regionbussenes stoppesteder i sentrum.

– Det er flere valgmuligheter for de reisende på strekningen mellom Carl Berners plass og sentrum enn kun linje 31, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg.

Hun viser til trikk 17 som kjører hvert tiende minutt med seks avganger i timen, 31-bussen med ti avganger i timen og busslinje 31E som har seks avganger hver time.

– Det er en kjensgjerning at transportmidlene har mange passasjerer i rushtiden, men det er stort sett mest folk jo nærmere sentrum man kommer.

Ruter har endret traseene til bussene 301, 302 og 321 som en del av et tiltak hvor man på kort sikt ønsker å øke fremkommeligheten for buss og trikk i Oslo, da det i dag er store forsinkelser for alle linjer som kjører gjennom Storgata. I vår fattet Oslo bystyre vedtak i saken som går under «Kraftpakke 1».

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Maks sikkerhet

Brukere av trygghetsalarm får røykvarsler:

Maks sikkerhet

  • Bydel Stovner

Bydelsutvalget i Bydel Stovner har bestemt at alle som får innvilget trygghetsalarm får installasjon av røykvarsel på kjøpet. Dette viser bydelens digitale satsing.

Annonse: Grorud Senter
Den nye møteplassen

Grorud Senter

Den nye møteplassen

  • Grorud senter

Om ikke lenge er Grorud Senter ferdig oppusset, med nye butikker, nye fasader og ikke minst et nytt bakeri og en sushirestaurant.

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

Markerte den internasjonale dagen mot rasisme

Tar standpunkt mot hatkriminalitet

  • Rasisme

Byråd Geir Lippestad (Ap) vil ha et tydelig perspektiv i kampen mot rasisme og diskriminering. Ifølge politiet finnes det store mørketall innenfor hatkriminalitet.

 
Sterkt om overgrep

Foredrag på Vestli skole:

Sterkt om overgrep

  • Foredrag

Det var mange følelser og mye lærdom på Vestli skole da FAU hadde invitert Annett Berntsberg Eck. Hun fortalte sin historie og ga flere gode tips.

Tar barnas helse på alvor

Barnas kosthold og
bevegelse på alvor

  • Barn

Barnehagematen.no leverer varm og hjemmelaget mat som er spiseklar til barnehager, skoler og aktivitetsskoler. Nå har de ansatt en lokalkjent person i Groruddalen som skal passe på at alt går som det skal.

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

 
– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

 
Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!