ANNONSE

Får ikke lov til å gå av bussen

Får ikke lov til å gå av bussen

URIMELIG BUSSTILBUD: Buss 321 stopper ikke mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal. Det skaper et dårlig busstilbud mener Ole-Erik Yrvin (f.v.), Jan Bøhler, Andreas Forø Tollefsen og Jann Yngve Schlichting.

Ruter har strøket sentrale holdeplasser fra rutekartet til bussene 301, 302 og 321. Det får passasjerer til å rase.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
17.11.2014 kl 09:47

Se bildet større

KAOS: Slik ser det ut på Carl Berners plass i rush-tiden. Her må passasjerer fra ekspressbussene gå av for å gå om bord i 31-bussen for å kunne gå av mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal (Foto: Privat).

Se bildet større

ULIK RESPONS: Kollektivtrafikk-forsker Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Intsitutt mener Ruter-omleggingen gir positiv og negativ effekt, avhengig av passasjerens behov (Foto: Svein Erik Dahl).

Se bildet større

HAR FLERE VALG: Kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg mener Ruter har lagt opp til gode erstatninger fra Carl Berners plass (Foto: Ruter As).

Tar du 301-bussen fra for eksempel Grorud-krysset, vil rutekartet vise at du kan gå av på Carl Berners plass, Sofienberg, Lakkegata skole, Heimdalsgata, Hausmannsgate, Brugata, Kirkeristen, Jernbanetorget og Oslo bussterminal. Men går du om bord i bussen, vil realiteten være en annen.

– Fra 5. oktober har man ikke kunnet gå om bord eller gå av bussen på stoppestedene mellom Carl Berners plass og Oslo bussterminal, forteller busspassasjer Andreas Forø Tollefsen.

Bussjåførene henviser til å hoppe på 31-bussen ved Carl Berners plass, eller t-banen fra Sinsen – som under ombyggingsperioden kun kjører forbi Storo til sentrum.

– 31-bussen er allerede sprengt ved Sinsen og kjører ofte forbi Carl Berner fordi det ikke er plass. Ruter har ikke kompensert omleggingen med økt kapasitet, sier Tollefsen.

Flest groruddøler

– 31-bussen er nødt til å øke frekvensen dersom den skal erstatte ekspressbussene, fastslår beboer i Nittedal, Jann Yngve Schlichting.

I Nittedals-anbudet for 2015, som Ruter har lagt ut, viser selskapet selv til at «mer enn halvparten av de reisende på linje 301 er rene Oslo-reiser». De fleste av disse er groruddøler, da bussen stopper på 15 plasser i Groruddalen. Det samme gjør buss 321.

Ole-Erik Yrvin fra Nittedal Arbeiderparti påpeker at omleggingen fører til at flere velger å bruke bil fremfor kollektiv transport:

– Når bussen ikke stopper noe sted på en lang strekning i sentrum, forlenger dette avstanden til passasjerenes arbeidssteder. Da må folk gå, og det sparer man ikke tid på.

– Det henger rett og slett ikke på greip, legger Yrvin til.

Flere velger bilen

Stortingspolitiker Jan Bøhler (Ap) har engasjert seg i bussendringene. Han mener Ruter gjør det stikk motsatte av hva selskapet burde gjøre.

– Kollektivtilbudet må gjøres bedre og ikke dårligere, understreker han.

Bøhler mener også at samferdselsbyråd Guri Melby (V) må komme på banen.

– Jeg tror Ruter har gått ut fra litt for generell statistikk. Byråden sitter med prognoser for befolkningsvekst og beregninger for dagens behov, og må finne ut hvordan kollektivtilbudet oppleves som mer attraktivt enn bilen, mener Bøhler.

På Facebook-gruppen kommer det tydelig fram at flere sinte kunder har vært i kontakt med Ruter, men er skuffet over tilbakemeldingene de får.

– Men det er bra at folk engasjerer seg, vi er sterkere sammen, poengterer Schlichting.

– Tosidig effekt

Forsker Nils Fearnley ved Transportøkonomisk Intsitutt har ikke satt seg inn i reisetall og struktur for gjeldende bussruter, men kan på generelt grunnlag fortelle at kutt i antall stoppesteder vil gi ulik virkning.

– Hvis de som reiser lengst, får kortere reisetid, vil de sette pris på det, sier forskeren for kollektivtrafikk og areal- og transportplanlegging.

På den andre siden tror han andre passasjerer vil se etter andre alternativer.

– De som må gå av på Carl Berners plass og vente på en annen buss, som kanskje ikke stopper fordi den er stappfull, vil oppleve at tilbudet er mye dårligere og dermed bli misfornøyd, sier Fearnley.

– Et bedre erstatningstilbud må på plass for å få denne gruppen fornøyde, legger han til.

– Flere reisemuligheter

Kommunikasjonsrådgiver i Ruter mener det er nok av kollektivmuligheter fra Carl Berners plass til å dekke opp for tapet av regionbussenes stoppesteder i sentrum.

– Det er flere valgmuligheter for de reisende på strekningen mellom Carl Berners plass og sentrum enn kun linje 31, sier kommunikasjonsrådgiver Gro Feldberg Janborg.

Hun viser til trikk 17 som kjører hvert tiende minutt med seks avganger i timen, 31-bussen med ti avganger i timen og busslinje 31E som har seks avganger hver time.

– Det er en kjensgjerning at transportmidlene har mange passasjerer i rushtiden, men det er stort sett mest folk jo nærmere sentrum man kommer.

Ruter har endret traseene til bussene 301, 302 og 321 som en del av et tiltak hvor man på kort sikt ønsker å øke fremkommeligheten for buss og trikk i Oslo, da det i dag er store forsinkelser for alle linjer som kjører gjennom Storgata. I vår fattet Oslo bystyre vedtak i saken som går under «Kraftpakke 1».

Les hele saken i Akers Avis Groruddalens papirutgave eller vår eAvis.

Siste nytt i Nyheter

Google Maps

To menn er pågrepet i forbindelse med drapet på Hellerud 15. juni. De ble pågrepet i utlandet og siktet for drap/medvirkning til drap.

ANNONSE
- Ingen skal ta fra politiet kontrollen

Politimester Hans Sjøvold og byrådsleder Raymond Johansen er klare i sine taler; forebygging er kanskje ikke det mest sexy, men det nytter. Og det er ingen områder i Oslo politiet ikke tør å gå inn i.

 
Beholder Nybyen likevel

Espira går inn for å beholde Nybyen barnehage på Økern, til tross for null støtte fra byrådet. I tillegg går de inn for nok en barnehage på Valle Hovin sammen med Selvaag.

Google Maps

En mann i begynnelsen av 20-årene er pågrepet og siktet for bilbrann på Vestli.

Tveita senter kan bli «murt» inne

I et detaljert kart over de nye bomstasjonene kommer det fram at Tveita senter kan bli sperret inne av nye og eksisterende bommer dersom de blir vedtatt slik. Senterleder Mona Bråten innrømmer at det kan bety større usikkerhet om sentrets fremtid.

 
ANNONSE