Farlig dårlig luft

Farlig dårlig luft

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig.

Enkelte steder i Groruddalen er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans, viser en forskningsrapport. Pål Rosland i Vegdirektoratet mener det finnes flere tiltak som kan bedre situasjonen.

Skrevet av:

De høyeste NO2-verdiene som er målt i Oslo er mellom Økern og Alfaset gravlund, opplyser Pål Rosland. Han er sjefsingeniør i Vegdirektoratet og har forsket på hvor farlig NO2-utslipp og svevestøv er for befolkningen.

Hans konklusjon er dramatisk. Jo høyere utslippene er i løpet av et døgn, desto større er faren for å dø i løpet av de neste tre til fem dagene.

–  Personer med luftveisplager har store utfordringer når grenseverdiene for luftforurensing overskrides. Men det kan også relateres til økt fare for hjertestans hos personer som i utgangspunktet ikke er syke, sier Rosland.

–  Luftkvaliteten i Oslo er alarmerende dårlig, fortsetter han.

Seks brudd

I Oslo finnes det 11 målestasjoner som registrerer luftkvaliteten i hovedstaden. Seks ganger var grenseverdiene for svevestøv på Alnabru høyere enn hva som er tillatt innenfor et døgn. Verst er det på Hjornes, der svevestøv-verdiene ble overskredet 21 ganger.

Oslo er klaget inn for den europeiske domstolen grunnet gjentatte brudd på luftkvalitetsforskiftene.



Pål Rosland mener at det er flere tiltak som er effektive for å bedre situasjonen.

–  Innføring av piggdekkavgift har vist seg å være effektivt. Om vi deler befolkningen i tre, så har du en gruppe som velger piggfritt, en som velger piggdekk og en «mellomgruppe» som ikke har noen sterk mening. 85 prosent av personene i mellomgruppa velger å kjøre piggfritt for å spare seg for avgiften, sier Rosland.

Lavere fart hjelper

Han peker også på miljøfartsgrense som en annet effektivt virkemiddel. Det innebærer å redusere hastigheten på dager der luftkvaliteten er spesielt dårlig.

–  Lavere hastighet gjør at energien mellom hjulet og asfalten blir mindre, og spesielt hvis man har piggdekk. Det gir betydelig mindre støvproduksjon, sier Rosland.

Rengjøring av veier bidrar også til å begrense støvspredningen.

–  Eksos er det imidlertid ikke så mye å gjøre med på kort sikt. Økt trafikantbetaling på enkelte tider av døgnet, for eksempel økte bompriser i rushtiden, vil trolig gi god effekt, sier han.

Tungtrafikk og dieselbiler står for store deler av utslippene som gjør Oslo-lufta farlig å puste inn.

Både i øst og vest

Jan Bøhler (Ap) tok opp problemet med dårlig luftkvalitet i Stortinget før jul.

–  204.000 mennesker i hele Oslo lever i områder med helsefarlig, lokal luftkvalitet. Øst og vest er i samme båt - dette gjelder blant annet dalbunnen, Smedstad og sentrum, sier Bøhler.

Etter at Oslo ble klaget inn for den europeiske domstolen, mener han at hovedstaden har fått kniven på strupen.

–  Dette er et alvorlig folkehelseproblem. Vi kan ikke stå og se på at folk forurenses i hjel, sier Bøhler.

Han mener at staten må gjøre grep som bidrar til at bilparken fornyes.

–  Vi skal bygge ganske mange boliger i Oslo i årene fremover, og da må det tas grep, sier han.

Fire bud

Bøhler foreslår følgende:

  • Å innføre lavutslippssoner. Det vil si områder der kun miljøvennlige biler får kjøre der.
  • Tungtrafikken må tvinges til å bytte ut bil mer miljøvennlige biler da disse står for 60 prosent av utslippene som gir dårlig luftkvalitet.
  • Det bør tilbys høyere vrakpant på eldre biler, slik at kjøretøyparken raskere fornyes.
  • Miljøvennlige biler, de som regnes i Euroklasse 6, må få billigere avgift i bomringen.

–  Grep må tas for at folk skal bytte ut eldre biler så fort som mulig, sier Bøhler og legger til:

–  Man har lenge vært opptatt av klimagasser og Co2-utslipp, men det er farlig for klimaet, men ikke for folkehelsa. Vi må prioritere begge deler, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

– Det ligger mye kraft her

Het debatt om østkantungdom:

– Det ligger mye kraft her

  • Østkantungdom

Ordfører Marianne Borgen (SV) ville møte ungdom på Haugenstua for å snakke om hvordan de føler det rundt debatten om Groruddals-ungdom som har blusset opp i det siste. Hun mener det er viktig å skape et nyansert bilde.

– Fakta har makta

Ung medvirkning i Bydel Grorud:

– Fakta har makta

  • UngMed

Årets UngMed ble arrangert for fjerde gang med paneldebatt, byrådsleder, varaordfører og ordfører. 1200 engasjerte ungdommer har deltatt i prosessen - som belyser den siste tids debatt om østkantungdom. Byrådslederen roser ungdommens politiske engasjement.

Skuffet over trikke-nei

Går ikke på skinner for trikk til Tonsenhagen:

Skuffet over trikke-nei

  • Trikk til tonsenhagen

Flertallet stemte ned forslaget fra SV i Stortinget om finansiering av en trikkeløsning til Tonsenhagen. SV kaller det hele et politisk svik.

 
Skole + kultur + idrett = sant

Skolebehovsplanen 2018-2027:

Skole + kultur + idrett = sant

  • Skolebehovsplan

Den store nyheten for den nye skolebehovsplanen er ny skole på Voldsløkka med idrett og kultur i mente. Men det skal ikke stå stille i Groruddalen - og planen er å gjøre skolene enda mer til lokale knutepunkt.

Nå skal alle mødre<BR> få hjemmebesøk

Jordmor til folket i Bydel Alna:

Nå skal alle mødre
få hjemmebesøk

  • Bydel Alna

Bydelsutvalget i Alna bydel vedtok å styrke jordmortjenesten i bydelen. I lang tid har ikke Alna hatt et godt nok tilbud i tråd med kommunens retningslinjer.

Google Maps

Har du tips til saken?   Send e-post

Ran på Ellingsrud:

To unge gutter pågrepet

  • Ran

To unge gutter er pågrepet etter et væpnet ran av en bensinstasjon på Ellingsrud natt til torsdag – fem timer etter at politiet fikk inn meldingen. Samme kveld ble også Esso på Kalbakken ranet.

 
Løfter fram tidlig innsats

Jonas Gahr Støre til Rommen skole:

Løfter fram tidlig innsats

  • Intensivoppfølging

Jonas Gahr Støre (Ap) møtte Rommen-elever og lærere for å snakke om planer for fremtiden og intensivoppfølgingen byrådet ruller ut på skoler i hele Groruddalen. Han satser på at det kan bli en nasjonal ordning.

Gir ikke opp private barnehager

Høyre i Bydel Bjerke:

Gir ikke opp private barnehager

  • Barnehage

Under bydelsutvalgsmøtet sist torsdag ble det debatt rundt reguleringsplan for barnehage og bolig i Haugmannsveien 16. Det store temaet var manglende støtte til private barnehager og byrådets tilskudds-stopp.

- En klar marsjordre

Regjeringen med «gavepakke» til Manglerudprosjektet:

- En klar marsjordre

  • Manglerudprosjektet

1,1 milliard settes av i Nasjonal Transportplan (NTP) til oppstart av Manglerudprosjektet fremover. Oslopolitikerne forteller at de ikke vil akseptere løsninger som bygger ned boforholdene et sted for å gagne et annet - og ber vegvesenet gå i tenkeboksen.

 
Pusset opp for <BR>bedre arbeidsmiljø

Pusset opp for
bedre arbeidsmiljø

  • Barnevern

Alna barnevernstjeneste har flyttet til nye lokaler på Lindeberg. Målet er å skape en mer aktivitetsbasert hverdag på jobb.

Bilulykke på Kalbakken

Bilulykke på Kalbakken

  • ulykke

Ved tolvtiden tirsdag formiddag rykket nødetatene ut etter meldinger om en bilulykke ved Kalbakken senter. Sjåføren hadde mistet kontrollen over bilen, og kjørt rett inn i treet på toppen av rundkjøringen.

Ny sykkelvei går <BR>ut over p-plasser

P-plasser må
vike for sykkelvei

  • Gamle Oslo

Et flertall i Oslo bystyre gikk under bystyremøtet 1. mars inn for å fjerne 66 parkeringsplasser i Åkebergveien for å få etablert såkalte opphøyde sykkelfelt i begge retninger. Frp og Høyre er sterkt uenige.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!