Farlig dårlig luft

Farlig dårlig luft

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig.

Enkelte steder i Groruddalen er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans, viser en forskningsrapport. Pål Rosland i Vegdirektoratet mener det finnes flere tiltak som kan bedre situasjonen.

Tekst:

Publisert:

De høyeste NO2-verdiene som er målt i Oslo er mellom Økern og Alfaset gravlund, opplyser Pål Rosland. Han er sjefsingeniør i Vegdirektoratet og har forsket på hvor farlig NO2-utslipp og svevestøv er for befolkningen.

Hans konklusjon er dramatisk. Jo høyere utslippene er i løpet av et døgn, desto større er faren for å dø i løpet av de neste tre til fem dagene.

–  Personer med luftveisplager har store utfordringer når grenseverdiene for luftforurensing overskrides. Men det kan også relateres til økt fare for hjertestans hos personer som i utgangspunktet ikke er syke, sier Rosland.

–  Luftkvaliteten i Oslo er alarmerende dårlig, fortsetter han.

Seks brudd

I Oslo finnes det 11 målestasjoner som registrerer luftkvaliteten i hovedstaden. Seks ganger var grenseverdiene for svevestøv på Alnabru høyere enn hva som er tillatt innenfor et døgn. Verst er det på Hjornes, der svevestøv-verdiene ble overskredet 21 ganger.

Oslo er klaget inn for den europeiske domstolen grunnet gjentatte brudd på luftkvalitetsforskiftene.

Pål Rosland mener at det er flere tiltak som er effektive for å bedre situasjonen.

–  Innføring av piggdekkavgift har vist seg å være effektivt. Om vi deler befolkningen i tre, så har du en gruppe som velger piggfritt, en som velger piggdekk og en «mellomgruppe» som ikke har noen sterk mening. 85 prosent av personene i mellomgruppa velger å kjøre piggfritt for å spare seg for avgiften, sier Rosland.

Lavere fart hjelper

Han peker også på miljøfartsgrense som en annet effektivt virkemiddel. Det innebærer å redusere hastigheten på dager der luftkvaliteten er spesielt dårlig.

–  Lavere hastighet gjør at energien mellom hjulet og asfalten blir mindre, og spesielt hvis man har piggdekk. Det gir betydelig mindre støvproduksjon, sier Rosland.

Rengjøring av veier bidrar også til å begrense støvspredningen.

–  Eksos er det imidlertid ikke så mye å gjøre med på kort sikt. Økt trafikantbetaling på enkelte tider av døgnet, for eksempel økte bompriser i rushtiden, vil trolig gi god effekt, sier han.

Tungtrafikk og dieselbiler står for store deler av utslippene som gjør Oslo-lufta farlig å puste inn.

Både i øst og vest

Jan Bøhler (Ap) tok opp problemet med dårlig luftkvalitet i Stortinget før jul.

–  204.000 mennesker i hele Oslo lever i områder med helsefarlig, lokal luftkvalitet. Øst og vest er i samme båt - dette gjelder blant annet dalbunnen, Smedstad og sentrum, sier Bøhler.

Etter at Oslo ble klaget inn for den europeiske domstolen, mener han at hovedstaden har fått kniven på strupen.

–  Dette er et alvorlig folkehelseproblem. Vi kan ikke stå og se på at folk forurenses i hjel, sier Bøhler.

Han mener at staten må gjøre grep som bidrar til at bilparken fornyes.

–  Vi skal bygge ganske mange boliger i Oslo i årene fremover, og da må det tas grep, sier han.

Fire bud

Bøhler foreslår følgende:

  • Å innføre lavutslippssoner. Det vil si områder der kun miljøvennlige biler får kjøre der.
  • Tungtrafikken må tvinges til å bytte ut bil mer miljøvennlige biler da disse står for 60 prosent av utslippene som gir dårlig luftkvalitet.
  • Det bør tilbys høyere vrakpant på eldre biler, slik at kjøretøyparken raskere fornyes.
  • Miljøvennlige biler, de som regnes i Euroklasse 6, må få billigere avgift i bomringen.

–  Grep må tas for at folk skal bytte ut eldre biler så fort som mulig, sier Bøhler og legger til:

–  Man har lenge vært opptatt av klimagasser og Co2-utslipp, men det er farlig for klimaet, men ikke for folkehelsa. Vi må prioritere begge deler, avslutter han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Kristen (89) kastes ut av leiligheten

Kristen Leth har bodd på Grorud siden 1963. Nå risikerer han å stå uten et sted å bo fordi leiligheten han leier skal ombygges og selges. Han håper Bydel Grorud vil hjelpe til.

Føflekkreft 

Norge ligger i verdenstoppen når det gjelder forekomst av føflekkreft. Tirsdag 23. mai er det den internasjonale hudsjekkdagen Euromelanoma.

 
Groruddalen: «Lengre fram i tid og på lang sikt»

Byrådet inviterte til folkemøte på Årvoll gård om hva revisjonen av kommuneplanens samfunnsdel betyr for Groruddalen. Ifølge byråd Hanna Marcussen er det mange planer i lufta for blant annet Rommen og Grorud - men de ser ikke ut til å bli realisert med det første.

IKEA hjelper Asma (25) med fremtiden

Arbeidsminister Anniken Hauglie (H) og ordfører Marianne Borgen fikk møte Asma (25) som har vært åtte måneder i Norge. Hun har akkurat hatt sin første arbeidsdag på IKEA Furuset som en del av det første pilotprosjektet i den nye Groruddals-satsingen.

Syv nye skoler får gratis kjernetid

Flere elever på 1. trinn i Bjerke bydel får nå tilbud om gratis kjernetid i aktivitetsskolen (AKS). Byrådet forlenger nå tilbudet til å gjelde syv nye skoler i Groruddalen, som gjør at alle bydelene har fått tilbudet.