Farlig dårlig luft

Farlig dårlig luft

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig.

Enkelte steder i Groruddalen er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans, viser en forskningsrapport. Pål Rosland i Vegdirektoratet mener det finnes flere tiltak som kan bedre situasjonen.

Tekst:

Publisert:

De høyeste NO2-verdiene som er målt i Oslo er mellom Økern og Alfaset gravlund, opplyser Pål Rosland. Han er sjefsingeniør i Vegdirektoratet og har forsket på hvor farlig NO2-utslipp og svevestøv er for befolkningen.

Hans konklusjon er dramatisk. Jo høyere utslippene er i løpet av et døgn, desto større er faren for å dø i løpet av de neste tre til fem dagene.

–  Personer med luftveisplager har store utfordringer når grenseverdiene for luftforurensing overskrides. Men det kan også relateres til økt fare for hjertestans hos personer som i utgangspunktet ikke er syke, sier Rosland.

–  Luftkvaliteten i Oslo er alarmerende dårlig, fortsetter han.

Seks brudd

I Oslo finnes det 11 målestasjoner som registrerer luftkvaliteten i hovedstaden. Seks ganger var grenseverdiene for svevestøv på Alnabru høyere enn hva som er tillatt innenfor et døgn. Verst er det på Hjornes, der svevestøv-verdiene ble overskredet 21 ganger.

Oslo er klaget inn for den europeiske domstolen grunnet gjentatte brudd på luftkvalitetsforskiftene.

Pål Rosland mener at det er flere tiltak som er effektive for å bedre situasjonen.

–  Innføring av piggdekkavgift har vist seg å være effektivt. Om vi deler befolkningen i tre, så har du en gruppe som velger piggfritt, en som velger piggdekk og en «mellomgruppe» som ikke har noen sterk mening. 85 prosent av personene i mellomgruppa velger å kjøre piggfritt for å spare seg for avgiften, sier Rosland.

Lavere fart hjelper

Han peker også på miljøfartsgrense som en annet effektivt virkemiddel. Det innebærer å redusere hastigheten på dager der luftkvaliteten er spesielt dårlig.

–  Lavere hastighet gjør at energien mellom hjulet og asfalten blir mindre, og spesielt hvis man har piggdekk. Det gir betydelig mindre støvproduksjon, sier Rosland.

Rengjøring av veier bidrar også til å begrense støvspredningen.

–  Eksos er det imidlertid ikke så mye å gjøre med på kort sikt. Økt trafikantbetaling på enkelte tider av døgnet, for eksempel økte bompriser i rushtiden, vil trolig gi god effekt, sier han.

Tungtrafikk og dieselbiler står for store deler av utslippene som gjør Oslo-lufta farlig å puste inn.

Både i øst og vest

Jan Bøhler (Ap) tok opp problemet med dårlig luftkvalitet i Stortinget før jul.

–  204.000 mennesker i hele Oslo lever i områder med helsefarlig, lokal luftkvalitet. Øst og vest er i samme båt - dette gjelder blant annet dalbunnen, Smedstad og sentrum, sier Bøhler.

Etter at Oslo ble klaget inn for den europeiske domstolen, mener han at hovedstaden har fått kniven på strupen.

–  Dette er et alvorlig folkehelseproblem. Vi kan ikke stå og se på at folk forurenses i hjel, sier Bøhler.

Han mener at staten må gjøre grep som bidrar til at bilparken fornyes.

–  Vi skal bygge ganske mange boliger i Oslo i årene fremover, og da må det tas grep, sier han.

Fire bud

Bøhler foreslår følgende:

  • Å innføre lavutslippssoner. Det vil si områder der kun miljøvennlige biler får kjøre der.
  • Tungtrafikken må tvinges til å bytte ut bil mer miljøvennlige biler da disse står for 60 prosent av utslippene som gir dårlig luftkvalitet.
  • Det bør tilbys høyere vrakpant på eldre biler, slik at kjøretøyparken raskere fornyes.
  • Miljøvennlige biler, de som regnes i Euroklasse 6, må få billigere avgift i bomringen.

–  Grep må tas for at folk skal bytte ut eldre biler så fort som mulig, sier Bøhler og legger til:

–  Man har lenge vært opptatt av klimagasser og Co2-utslipp, men det er farlig for klimaet, men ikke for folkehelsa. Vi må prioritere begge deler, avslutter han.

Nøkkelord

Siste nytt i Nyheter

Blir et pilotsykehjem

Flytteprosessen fra Lindeberg sykehjem er over.

Tradisjonsrik frokost 1. mai

Bjerke SV inviterer nok en gang til frokost på arbeidernes dag førstkommende mandag.

 
Vil ha kasino på Bjerkebanen

Bjerke Frp har besluttet å ta med bygging av kasino på Bjerke travbane i sitt lokalpartiprogram, selv om det pr. i dag er ulovlig.

Oslo kommune kjøper opp Hafslund

Oslo kommune har kjøpt Hafslunds strømnett og kraftproduksjon. Raymond Johansen (Ap) kaller det for den største krafttransaksjonen gjennomført i Norge noensinne.

Ny turvei med <BR>bekk og belysning

Det blir ny bekk, turvei og belysning på Rommensletta. Første tak med gravemaskinen er allerede tatt – og alt skal stå klart til høsten 2017. Hovedmålet er å rense overvannet som siver inn til søppelfyllingen under sletta.