Farlig dårlig luft

Farlig dårlig luft

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig.

Enkelte steder i Groruddalen er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans, viser en forskningsrapport. Pål Rosland i Vegdirektoratet mener det finnes flere tiltak som kan bedre situasjonen.

Skrevet av:

De høyeste NO2-verdiene som er målt i Oslo er mellom Økern og Alfaset gravlund, opplyser Pål Rosland. Han er sjefsingeniør i Vegdirektoratet og har forsket på hvor farlig NO2-utslipp og svevestøv er for befolkningen.

Hans konklusjon er dramatisk. Jo høyere utslippene er i løpet av et døgn, desto større er faren for å dø i løpet av de neste tre til fem dagene.

–  Personer med luftveisplager har store utfordringer når grenseverdiene for luftforurensing overskrides. Men det kan også relateres til økt fare for hjertestans hos personer som i utgangspunktet ikke er syke, sier Rosland.

–  Luftkvaliteten i Oslo er alarmerende dårlig, fortsetter han.

Seks brudd

I Oslo finnes det 11 målestasjoner som registrerer luftkvaliteten i hovedstaden. Seks ganger var grenseverdiene for svevestøv på Alnabru høyere enn hva som er tillatt innenfor et døgn. Verst er det på Hjornes, der svevestøv-verdiene ble overskredet 21 ganger.

Oslo er klaget inn for den europeiske domstolen grunnet gjentatte brudd på luftkvalitetsforskiftene.

Pål Rosland mener at det er flere tiltak som er effektive for å bedre situasjonen.

–  Innføring av piggdekkavgift har vist seg å være effektivt. Om vi deler befolkningen i tre, så har du en gruppe som velger piggfritt, en som velger piggdekk og en «mellomgruppe» som ikke har noen sterk mening. 85 prosent av personene i mellomgruppa velger å kjøre piggfritt for å spare seg for avgiften, sier Rosland.

Lavere fart hjelper

Han peker også på miljøfartsgrense som en annet effektivt virkemiddel. Det innebærer å redusere hastigheten på dager der luftkvaliteten er spesielt dårlig.

–  Lavere hastighet gjør at energien mellom hjulet og asfalten blir mindre, og spesielt hvis man har piggdekk. Det gir betydelig mindre støvproduksjon, sier Rosland.

Rengjøring av veier bidrar også til å begrense støvspredningen.

–  Eksos er det imidlertid ikke så mye å gjøre med på kort sikt. Økt trafikantbetaling på enkelte tider av døgnet, for eksempel økte bompriser i rushtiden, vil trolig gi god effekt, sier han.

Tungtrafikk og dieselbiler står for store deler av utslippene som gjør Oslo-lufta farlig å puste inn.

Både i øst og vest

Jan Bøhler (Ap) tok opp problemet med dårlig luftkvalitet i Stortinget før jul.

–  204.000 mennesker i hele Oslo lever i områder med helsefarlig, lokal luftkvalitet. Øst og vest er i samme båt - dette gjelder blant annet dalbunnen, Smedstad og sentrum, sier Bøhler.

Etter at Oslo ble klaget inn for den europeiske domstolen, mener han at hovedstaden har fått kniven på strupen.

–  Dette er et alvorlig folkehelseproblem. Vi kan ikke stå og se på at folk forurenses i hjel, sier Bøhler.

Han mener at staten må gjøre grep som bidrar til at bilparken fornyes.

–  Vi skal bygge ganske mange boliger i Oslo i årene fremover, og da må det tas grep, sier han.

Fire bud

Bøhler foreslår følgende:

  • Å innføre lavutslippssoner. Det vil si områder der kun miljøvennlige biler får kjøre der.
  • Tungtrafikken må tvinges til å bytte ut bil mer miljøvennlige biler da disse står for 60 prosent av utslippene som gir dårlig luftkvalitet.
  • Det bør tilbys høyere vrakpant på eldre biler, slik at kjøretøyparken raskere fornyes.
  • Miljøvennlige biler, de som regnes i Euroklasse 6, må få billigere avgift i bomringen.

–  Grep må tas for at folk skal bytte ut eldre biler så fort som mulig, sier Bøhler og legger til:

–  Man har lenge vært opptatt av klimagasser og Co2-utslipp, men det er farlig for klimaet, men ikke for folkehelsa. Vi må prioritere begge deler, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Undervarme skal <BR>minske forskjeller

Ny kunstgressbane på Kalbakken:

Undervarme skal
minske forskjeller

  • Kunstgress

Byrådet og Obos vil utjevne en skjev fordeling av kunstgressbaner med undervarme i Oslo. Derfor foreslås det å bygge ny bane på Kalbakken - som klubbene kan dele på.

- Prosessen har stoppet opp

- Prosessen har stoppet opp

Statens vegvesen regulerer ny gang- og sykkelbro mellom Ulven-Teisen. Nå stikker ulike offentlige etater kjepper i hjulene for hverandre, noe FAU-leder Attia Mirza Mehmood og Tore Syvert Haga (SV) reagerer på.

Kan toppe stortingslista

SV-topp flytter til Veitvet:

Kan toppe stortingslista

  • SV

I morgen blir det kampvotering om plass på SVs stortingsliste 2017 - og flere groruddøler har en sjanse. Toppkandidat Kari Elisabeth Kaski har nettopp kjøpt hus på Veitvet.

 
Vil legge ned <BR>Kulturhuset Påbanen

Vil legge ned
Kulturhuset Påbanen

  • bydel bjerke

Bydelsdirektør Kari-Anne Mathisen har behandlet sitt siste budsjett for Bydel Bjerke. Bydelen står overfor store kutt - og et av forslagene er å legge ned tilbudet til Kulturhuset Påbanen.

Åpnet Jesperudjordet

Åpnet Jesperudjordet

– en møteplass for alle

På torsdag åpnet Jesperudjordet som skal være for alle. Beboerne har vært med på å bestemme hvordan det skal se ut og nå er det dem som skal bruke det.

Helsefarlig luft <BR>mandag morgen

Helsefarlig luft
mandag morgen

Mandag morgen tvitret Oslo kommune om høy luftforurensing flere steder, blant annet langs E6, Ring 3 og E18.

 
Stor forskjell <BR>på lokalområdene

Ny folkehelserapport for Bydel Alna:

Stor forskjell
på lokalområdene

  • alna

Bydel Alna er først ut i Groruddalen til å presentere sin folkehelserapport. Den viser at det er stor avstand mellom delbydelene Hellerudtoppen, Trosterud, Furuset og Lindeberg.

Annonse: Akers Avis Groruddalen
Avisen og dalen

Avisen og dalen

  • Avis

Det begynner å bli lenge siden. Etpar generasjoner siden, ja, mer enn det. Store deler av landet lå med brukket rygg etter harde krigsår. Nå slikket man sår for å finne en vei videre. Produksjonsutstyr var nedbombet og gått ut på dato, ikke minst i kystområder. Folk så seg om etter arbeid.

- Høyre skaper frykt<BR> for Furusetplanene

- Høyre skaper frykt
for Furusetplanene

Leder i miljø -og byutviklingskomiteen i Bydel Alna, Monique Nyberget-Hiller (Ap), langer ut mot Høyre etter innspill om fortetting på Furuset.

 
Halvparten går til <BR>helse og omsorg

Halvparten går til
helse og omsorg

  • Bydel Stovner

Bydelsdirektør Alv H. Sørland i Bydel Stovner forbereder seg på en vri av tjenestene i fremtiden. Store deler av budsjettet går til helse og omsorg, og bydelen vil opprette et demensteam.

Inviterte ordføreren <BR>til fredsprisfest

Inviterte ordføreren
til fredsprisfest

Elever fra Lindeberg og Ruseløkka skoler inviterte ordfører Marianne Borgen (SV) til fredsprisfesten lørdag 10. desember. De fikk også sneket inn noen egne spørsmål.

Lippestad på besøk <BR>hos Fossheim

Geir Lippestad på besøk hos Fossheim

Som byråd for næring og eierskap besøker Geir Lippestad Oslo kommunes arbeidsmarkedsbedrifter. Sist fredag gikk turen innom Fossheim på Hasle.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!