Farlig dårlig luft

Farlig dårlig luft

FARLIG LUFT: Her, på Alnabru, er luftkvaliteten tidvis så dårlig at den kan være dødelig.

Enkelte steder i Groruddalen er luftkvaliteten så dårlig at risikoutsatte personer risikerer å dø av hjertestans, viser en forskningsrapport. Pål Rosland i Vegdirektoratet mener det finnes flere tiltak som kan bedre situasjonen.

Skrevet av:

De høyeste NO2-verdiene som er målt i Oslo er mellom Økern og Alfaset gravlund, opplyser Pål Rosland. Han er sjefsingeniør i Vegdirektoratet og har forsket på hvor farlig NO2-utslipp og svevestøv er for befolkningen.

Hans konklusjon er dramatisk. Jo høyere utslippene er i løpet av et døgn, desto større er faren for å dø i løpet av de neste tre til fem dagene.

–  Personer med luftveisplager har store utfordringer når grenseverdiene for luftforurensing overskrides. Men det kan også relateres til økt fare for hjertestans hos personer som i utgangspunktet ikke er syke, sier Rosland.

–  Luftkvaliteten i Oslo er alarmerende dårlig, fortsetter han.

Seks brudd

I Oslo finnes det 11 målestasjoner som registrerer luftkvaliteten i hovedstaden. Seks ganger var grenseverdiene for svevestøv på Alnabru høyere enn hva som er tillatt innenfor et døgn. Verst er det på Hjornes, der svevestøv-verdiene ble overskredet 21 ganger.

Oslo er klaget inn for den europeiske domstolen grunnet gjentatte brudd på luftkvalitetsforskiftene.

Pål Rosland mener at det er flere tiltak som er effektive for å bedre situasjonen.

–  Innføring av piggdekkavgift har vist seg å være effektivt. Om vi deler befolkningen i tre, så har du en gruppe som velger piggfritt, en som velger piggdekk og en «mellomgruppe» som ikke har noen sterk mening. 85 prosent av personene i mellomgruppa velger å kjøre piggfritt for å spare seg for avgiften, sier Rosland.

Lavere fart hjelper

Han peker også på miljøfartsgrense som en annet effektivt virkemiddel. Det innebærer å redusere hastigheten på dager der luftkvaliteten er spesielt dårlig.

–  Lavere hastighet gjør at energien mellom hjulet og asfalten blir mindre, og spesielt hvis man har piggdekk. Det gir betydelig mindre støvproduksjon, sier Rosland.

Rengjøring av veier bidrar også til å begrense støvspredningen.

–  Eksos er det imidlertid ikke så mye å gjøre med på kort sikt. Økt trafikantbetaling på enkelte tider av døgnet, for eksempel økte bompriser i rushtiden, vil trolig gi god effekt, sier han.

Tungtrafikk og dieselbiler står for store deler av utslippene som gjør Oslo-lufta farlig å puste inn.

Både i øst og vest

Jan Bøhler (Ap) tok opp problemet med dårlig luftkvalitet i Stortinget før jul.

–  204.000 mennesker i hele Oslo lever i områder med helsefarlig, lokal luftkvalitet. Øst og vest er i samme båt - dette gjelder blant annet dalbunnen, Smedstad og sentrum, sier Bøhler.

Etter at Oslo ble klaget inn for den europeiske domstolen, mener han at hovedstaden har fått kniven på strupen.

–  Dette er et alvorlig folkehelseproblem. Vi kan ikke stå og se på at folk forurenses i hjel, sier Bøhler.

Han mener at staten må gjøre grep som bidrar til at bilparken fornyes.

–  Vi skal bygge ganske mange boliger i Oslo i årene fremover, og da må det tas grep, sier han.

Fire bud

Bøhler foreslår følgende:

  • Å innføre lavutslippssoner. Det vil si områder der kun miljøvennlige biler får kjøre der.
  • Tungtrafikken må tvinges til å bytte ut bil mer miljøvennlige biler da disse står for 60 prosent av utslippene som gir dårlig luftkvalitet.
  • Det bør tilbys høyere vrakpant på eldre biler, slik at kjøretøyparken raskere fornyes.
  • Miljøvennlige biler, de som regnes i Euroklasse 6, må få billigere avgift i bomringen.

–  Grep må tas for at folk skal bytte ut eldre biler så fort som mulig, sier Bøhler og legger til:

–  Man har lenge vært opptatt av klimagasser og Co2-utslipp, men det er farlig for klimaet, men ikke for folkehelsa. Vi må prioritere begge deler, avslutter han.

Siste nytt i Nyheter

Molly (6) lærte opp kronprinsen

Molly (6) lærte opp kronprinsen

  • Teglverket skole

Kronprins Haakon tok turen til Teglverket skole for å lære hvordan de jobber med læringsteknologi i skolehverdagen. På Teglverket har alle elever en ipad – og Molly fikk lære bort til selveste kronprinsen.

– Skaper usikkerhet <BR>og svekker tilliten

Reagerer på barnehage-stopp

– Skaper usikkerhet
og svekker tilliten

  • Espira

Private Barnehagers Landsforbund (PBL) mener saken om at byrådet stopper en Espira fra å bygge en privat barnehage på Økern skaper stor usikkerhet og svekker tillitsforholdet til kommunen.

Vil at bydelen setter<BR> inn kulestøtet

Vil at bydelen setter
inn kulestøtet

  • Bydel Alna

Bydelsutvalgsleder Knut Røli (Ap) og leder av oppvekst- og kulturkomiteen Ivar Morken (Ap) ber folk som ønsker å søke om frivillighetsmidler komme på informasjonsmøte i neste uke. De håper på stor oppslutning fra hele bydelen.

 
Ber Groruddalen<BR> mobilisere til kamp

Ber Groruddalen
mobilisere til kamp

  • Eierseksjonsloven

Jan Bøhler (Ap) skal lede arbeidet med eierseksjonsloven på Stortinget og ber folk samle seg for å kjempe mot bolighaiene. Han mener regjeringen skuffer med sine argumenter og går mot sine egne i bystyret.

Foreslår å senke <BR>farten på Stovner

Foreslår å senke
farten på Stovner

  • stovner

Forslag fra Bymiljøetaten om tiltak til nye fartssoner i Bydel Stovner er nå sendt ut på høring. Farten skal senkes og flere fartshumper foreslås etablert. I tillegg kan det komme fortau på bussholdeplasser på Høybråten.

– Deler prisen med<BR> alle på sykehjemmet

– Deler prisen med
alle på sykehjemmet

  • Hverdagshelten 2016

Sykehjemsprest Ellen Kolb-Schiager er kåret til «Groruddalens hverdagshelt 2016». Hun deler prisen med frivillige og ansatte på sykehjemmet.

 
En logo for fremtiden

En logo for fremtiden

  • Bjerke vgs

Lars-André Barth fra medielinja på Bjerke videregående skole vant logokonkurransen til idrettsprosjektet «Den rosa sko» – et Bjerke-prosjekt for å rekruttere flere jenter til idrett i Groruddalen.

Innførte dieselforbud for <BR>ikke å bryte loven

Bør forsere tiltak for å unngå forbud i fremtiden:

Innførte dieselforbud for
ikke å bryte loven

  • Dieselforbud

Overingeniør på luftkvalitet Susanne Lützenkirchen i Bymiljøetaten forteller at det er første gang Oslo har innført dieselforbud på grunn av dårlig luftkvalitet. Hun mener forsering av Euro VI-standard for lastebiler vil forhindre forbud i fremtiden.

SV-Valen til Furuset

SV-Valen til Furuset

  • Alna SV

I kveld kommer SVs nestleder Snorre Valen til Deichmanske bibliotek på Furuset for å snakke om fordelingspolitikk.

 
Hjelper elever «over kneika»

Hjelper elever «over kneika»

  • Skolepolitikk

Rommen skole fikk fem nye utviklingslærere dette skoleåret. Skolebyråd Tone Tellevik Dahl (Ap) er glad for at elever som må tette noen hull kan få hjelpen de trenger.

Skaper brobyggere

Skaper brobyggere

FlexID er et nytt prosjekt i Bydel Grorud, der flerkulturell ungdom hjelpes til å finne sin identitet i møte med skole, familie og jobb, og tilslutt står igjen som «brobyggere» mellom kulturene.

Utvider med sushi og bakeri

Grorud tar sats i 2017

Utvider med sushi og bakeri

  • Grorud senter

Grorud senter skal pusses opp innvendig fram til påske. Da skal de friste med sushi, bakeri og kjøkkenbutikk. Ellers i Groruddalen har sentrene stort sett opplevd økning i omsetning i 2016.

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!